Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat brengt de toekomst? Uw visie, graag.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat brengt de toekomst? Uw visie, graag.

    Nu het intro-DSLR marktsegment er is, is iedere producent weer volop aan het "schuiven". Maar wat gaat uiteindelijk het resultaat zijn?

    Persoonlijk zie ik 2 dingen gebeuren met grote zekerheid:
    1) Canon gaat op de proppen komen met nog meer EF-S lenzen. Compacter, kleiner, enz... Maar het is maar ten zeerste de vraag of daar IS-lenzen gaan bij zijn. Of L-glas. Of beide.

    2) Nikon gaat een grote tegenzet doen. Het is volgens mij onmogelijk dat Nikon het laagste DSLR marktsegment volledig laat inpalmen door zijn grootste concurrent. Maar aangzien het al lang héél stil is in het Nikon-kamp (behalve het top DSLR segment), verwacht ik iets "extra's". Ik heb zo'n vermoeden dat Nikon bezig is om nieuwe technologiën te implementeren in hun gamma. Zoiets als het 4/3 systeem van Oly. Maar hen kennende gaan ze iets doordachter te werk gaan. Het zou me bvb. niet verbazen dat ze ineens op de proppen komen met een DSLR met een foveon chip of zo. Call me crazy...

    Wat denken jullie? Wat zien jullie gebeuren in de nabije toekomst? Welke modellen? Welke producenten gaan ons verbazen? Enz...

    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Jochen,

    Ik twijfel eraan dat Canon veel EF-S lenzen gaat uitbrengen, en dan zeker geen professionele. Merk op dat je de enige bestaande EF-S (18-55) enkel in kit met 300D kan kopen en dat deze lens ook enkel bruikbaar is op de 300D. Volgens mij is deze bundel een zet om digicam-users over de streep te trekken.

    Nikon kan uiteraard niet uitblijven. Ze zullen op z'n minst iets aan de prijs moeten doen of ook met een instapmodel op de proppen moeten komen.

    Verder rijkt mijn glazen bol niet

    Voor de consument ziet het er alvast rooskleurig uit. Merk op dat Canon reeds voor de derde maal op enkele jaren tijd zo'n prijsdoorbraak 'forceert'.
    1) 30D aan 3.200 EURO
    2) 10D aan 2000 EURO
    3) 300D aan 1100 EURO

    groetjes,

    Yoda.
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

    Comment


    • #3
      Wel, feit is dat Nikon een kampioen is in het geheimhouden. Bij de lancering van de D2h was iedereen met verstomming geslagen over het feit dat ze zelf een beeldsensor hadden ontwikkeld (die LBCAST). Over andere features (wireless, ...) waren geruchten, maar dat zijn dingen die iedereen wel kan bedenken.

      Een eerst vraag die we ons moeten stellen: in welke mate is de 300D een verrassing voor de concurrenten ? Stel dat Nikon weet dat Canon met zo'n toestel uitkomt, kunnen ze er zich op voorbereiden. Als het echter totaal uit de lucht komt vallen, niet...

      Dat Canon met meer EF-S lenzen gaat uitkomen, lijkt me inderdaad normaal. Het lijkt me ook niet vreemd te veronderstellen dat ook nieuwere DSLRs van Canon (opvolger van 10D, ...) ook de nodige aanpassing aan de spiegel zullen hebben om met die lenzen overweg te kunnen...

      Ik denk ook dat Nikon met iets gaat uitkomen, maar durf echt geen voorspellingen te maken. Persoonlijk denk ik niet aan een overstap zoals het 4/3 system, gezien het feit dat ze een ruime collectie lenzen hebben (het zou vreemd zijn om al die lenzen onbruikbaar te stellen op nieuwe toestellen). Gezien het feit dat ze al (minstens?) 1 sensor ontwikkeld hebben, denk ik dat we mogen stellen dat ze er nog zullen ontwikkelen. Maar uiteraard kan het zijn dat ze voor de lower end modellen nog sensoren aankopen... (Canon gebruikt ook niet overal hun CMOS technologie). Het lijkt me logisch voor Nikon om bij hun x1.5 FOV crop te blijven (DX lenzen bestaan reeds, zou consistent zijn met hun gamma tot nu).

      Zouden er andere fabrikanten van lenzen ook op die DX en EFS lenzen gaan werken (Sigma ? Tamron ?) ?

      Algemeen denk ik dat we een opsplitsing gaan zien in 3 families:
      - compact
      - DSLR
      - multifunctioneel
      Die laatste is zoals de Sony F828, of die Minolta D7 (en opvolgers), met later misschien nog meer video-mogelijkheden (dus eigenlijk ook de richting van de film camera's uit).


      Jörg
      Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

      Comment


      • #4
        Ik ben ook eens benieuwd wat Fuji gaat doen.
        De S2 is ook al redelijk oud en de technologie is met de 4e generatie SuperCCD (zie ook S5000 en S7000) weeral enkele stappen verder.
        Misschien dat Fuji te afhankelijk is van Nikon kwestie van body's ?
        ToM.___ //Fuji s602.
        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
        It goes to 11 you know? 1 louder.

        Comment


        • #5
          Originally posted by tom314
          Ik ben ook eens benieuwd wat Fuji gaat doen.
          De S2 is ook al redelijk oud en de technologie is met de 4e generatie SuperCCD (zie ook S5000 en S7000) weeral enkele stappen verder.
          Misschien dat Fuji te afhankelijk is van Nikon kwestie van body's ?
          Eerlijk gezegd vind ik dat de S2 er niet zo oud uit ziet als hij werkelijk is. Lijkt mij nog perfect up to date en nog altijd de resolutiekampioen in zijn categorie. Met de komst van de eerste "kleine" 6MP superCCD is het natuurlijk aannemelijk dat er een nieuwe versie van de "grote" SuperCCD in de maak is. Ik had altijd gedacht dat ik ooit een S2 (of opvolger ervan) zou kopen, maar ik ben uiteindelijk afgeknapt op de omvang van de body.

          Zou Fuji echt afhankelijk zijn van de Nikon bodies? Het zal misschien wel iets met licensing te maken hebben.

          Ik vind het boeiend om te zien hoe veel mensen op de kar van de DSLR springen (van om het even welk merk). Het kan voor alle consumenten alleen maar positief zijn dat zovelen de overstap wagen. Als de prijzen van die lenzen nu ook maar eens naar beneden zouden willen... Wishful thinking zeker?
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Ik ben al veel langer aan het wachten, en ik heb al veeeel geld uitgespaard.

            En gezien ik iemand ken die alle toestellen in zijn handen heeft gehad en elk een week of twee kunnen testen/gebruiken (D100, 10D, D60, S2), we zowat dezelfde eisen hebben, en uiteindelijk de S2 heeft aangekocht.. hou ik de prijs van de S2 scherp in de gaten.
            ToM.___ //Fuji s602.
            www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
            It goes to 11 you know? 1 louder.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Pieter G.
              Als de prijzen van die lenzen nu ook maar eens naar beneden zouden willen... Wishful thinking zeker?
              Dat vrees ik ook... De huidige lens-prijzen zijn reeds voor een grote groep SLR gebruikers (dus het is niet dat dat nieuwe technologie is). Misschien dat ze iets meer deftige budget-lenzen gaan maken om te proberen meer mensen over de DSLR-streep te trekken ?


              Jörg
              Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

              Comment


              • #8
                Originally posted by tom314
                Ik ben al veel langer aan het wachten, en ik heb al veeeel geld uitgespaard.
                Wellicht heb je het zo niet bedoeld, maar die uitspraak komt bij mij heel belachelijk over.. In de zin dat ik wil antwoorden met "Misschien moet je nooit nog een ander fototoestel kopen, nog veeeeel meer geld uitgespaard".

                Henk

                Comment


                • #9
                  Originally posted by henkvw
                  Originally posted by tom314
                  Ik ben al veel langer aan het wachten, en ik heb al veeeel geld uitgespaard.
                  Wellicht heb je het zo niet bedoeld, maar die uitspraak komt bij mij heel belachelijk over.. In de zin dat ik wil antwoorden met "Misschien moet je nooit nog een ander fototoestel kopen, nog veeeeel meer geld uitgespaard".

                  Henk


                  Ik begrijp Tom zijn uitspraak volkomen, en vind hem allesbehalve belachelijk.

                  Natuurlijk zal hij nog toestellen kopen, maar dan wel doordachte aankopen. En zo spaar je inderdaad een pak geld!

                  Zo gaat het ook bij mij. Ik mag dan al wel eens zagen en klagen over de limitaties van mijn UZI, maar als ik dan mijn resultaten vergelijk met de resultaten van véél duurdere cams, dan lach ik toch soms in mijn vuistje.

                  Ik herinner mij nog dat ik zat te wachten op ieders album van de shooting day in Gent, en in het bijzonder op hun pics van de reiger die voor ons bootje op een brug ging zitten.

                  Mijn pic stond er als een van de eerste, en ik verwachtte van zwaar "overklast" te worden. ...nope! Mijn pic bleek een van de beste. En toch zaten die bootjes vol met duurdere camera's.

                  Wil ik hierrmee zeggen dat ik de perfecte camera heb? Natuurlijk niet.

                  Maar wat ik wel wil zeggen; als je een "nieuwere" camera koopt die beter is "op papier", dan betekent dat nog niet dat je ook steeds betere resultaten zal halen. Je moet je camera leren kennen, en zijn mogelijkheden leren benutten. Ik zie hier soms toch mensen die al twee a drie camera-switches hebben gemaakt en waarvan ik denk: "ze hebben nog de tijd niet genomen om het toestel te leren gebruiken zoals het hoort."

                  Nu de 300D er is ben ik eens beginnen tellen hoeveel het me zou kosten om dezelfde, gestabiliseerde (!) zoomrange te behouden. Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn camera me enorm heeft verwend, en dat ik het niet eens door had. De voordelen die de 300D body me biedt wegen niet op tegen de nadelen van de vele lenscombinaties en hun prijs.

                  De goedkopere body is er, de goedkopere en lichtere lenzen nog niet. Ze zijn dus nog maar "halfweg".

                  En dus wacht ik nogg effe. En bespaar weer wat centen.

                  Daar moet jij als Hollander toch alles van kennen, van dat spaarzaam zijn? Flauw grapke... vrijdag...


                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Naar mijn mening gaan ze met de add-ons van de digitale camera's dezelfde weg op als bij printers. Een printer is op zich vrij goedkoop, maar de inkt....

                    Als je kijkt hoe de markt verdeeld is, kan het niet anders dan dat Nikon met 'iets' naar buiten zal moeten komen. Eens je marktaandeel kwijt bent, is het zeer moeilijk om terug te komen. Het grote geld valt niet te rapen in het luxe segment, waar ze nog sterk staan, maar in de middenklasse waar meer en meer mensen een digitale camera beginnen te kopen. Net daar zijn ze naar mijn mening zeer zwak bezig.
                    Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                    Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

                    Comment


                    • #11
                      Geen idee wat het uiteindelijk zal worden maar Nikon zal wel met iets komen dat vergelijkbaar is met de 300D en OLY en Pentax zullen ook wel volgen. Meer ef-s lenzen dat denk ik wel ik verwacht de volgende DSLR's van canon dat ze ook de EF-s standaard zullen volgen.

                      Een foveon in een Nikon denk ik niet vergeet niet dat ze nu zlef CCD's zijn beginnen maken en ze zullen dat dan ook wel spreiden over meerdere toestellen net zoals Canon.

                      Maar Jochen je verhaal over het bereik van je uzi gaat toch niet volledig op want je hebt daarmee natuurlijk een prachtig bereik maar een Canon met bijv een 28-135 IS doet 216mm en een crop uit de uiteindelijke foto van laat ons zeggen 2MP zou wel eens een groter bereik kunnen geven dan de 380mm die je nu hebt. Ik ben zelf niet wiskundig genoeg om dat uit te rekenen maar het zal toch al verdomd close zijn denk ik. Met 45mm begin je natuurlijk wel iets wijder dan de 38mm van de uzi maar al bij al zullen de mogelijkheden aan dezelfde kwaliteit close zijn en de extra mogelijkheden van de 300D tja die overklassen je UZI toch gemakkelijk dus misschien toch nog eens over nadenken maar dat doe je zeker. Je hebt anders wel groot gelijk goed na te denken alvorens te kopen want een miskoop is altijd slecht en als je tevreden bent over je aankoop mogen ze morgen nog een toestel uitbrengen dat 10 keer meer kan aan de helft van de prijs. Dat maakt voor jou dan toch niets uit.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by henkvw
                        Originally posted by tom314
                        Ik ben al veel langer aan het wachten, en ik heb al veeeel geld uitgespaard.
                        Wellicht heb je het zo niet bedoeld, maar die uitspraak komt bij mij heel belachelijk over.. In de zin dat ik wil antwoorden met "Misschien moet je nooit nog een ander fototoestel kopen, nog veeeeel meer geld uitgespaard".
                        Henk kiest het verkeerde woord, maar dat zal wel bewust geweest zijn om reactie uit te lokken. Ik kan hem echter volgen. Wachten op de volgende nieuwe cam (of pc of televisie of koelkast of whatever) kan je altijd, maar ondertussen heb je er geen foto's mee gemaakt. Een weloverwogen keuze moet je altijd maken (of je hebt geld zat), maar als de tijd voor jou rijp is, moet je niet twijfelen en de knoop doorhakken om nadien niet meer achterom te kijken.

                        Cliché he? Ik weet het. Maar je weet toch op voorhand dat je vandaag iets koopt dat morgen of ten laatste overmorgen overklast wordt door iets nieuws. In die zin is Henk's reactie terecht.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          nu de toekomst, tja zal een beetje worden zoals het met analoog gegaan is zeker, eerst allemaal veel te duur en na verloop van tijd had de halve bevolking een spiegelreflex. Maar er wordennatuurlijk ook nog altijd conpactcamera's verkocht.

                          in het volgende interview met een of andere kerel van canon, word aangegeven dat canon verwacht dat de markt voor DSLR op 1 jaar tijd met 500% zal stijgen, zie hier http://213.247.48.188/frames.asp

                          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jochen
                            Ik begrijp Tom zijn uitspraak volkomen, en vind hem allesbehalve belachelijk.
                            Natuurlijk zal hij nog toestellen kopen, maar dan wel doordachte aankopen. En zo spaar je inderdaad een pak geld!
                            Ik weet ook wel wat hij juist bedoelde. De essentie is van niet ondoordacht iets te kopen (zoals jij overigens ook bewijst in je twijfels omtrent 300D).
                            Maar om daar nu zo fier op te zijn dat je al veel 'geld gespaard' hebt door een hele tijd niets te kopen ? 'k Weet niet hoor, maar het klonk stom, maar 't zal dus wel aan mij liggen. Iemand die wel zijn geld opgesoupeerd heeft kan evengoed komen zeggen dat die ondertussen tenminste van zijn investering genoten heeft.

                            Originally posted by Jochen
                            Daar moet jij als Hollander toch alles van kennen, van dat spaarzaam zijn? Flauw grapke... vrijdag...
                            Man, man, man, wat een niveau... Vraag eens aan je broer of hij aan Molnar niet kan vragen of je niet in zijn showke moogt

                            Soit...
                            Effen terug on-track komen.

                            Over de toekomst denk ik het volgende :
                            * DSLRs zullen steeds een stuk duurder blijven dan gewone SLRs. Immers, een DSLR is in feite niets anders dan een gewone SLR maar met nog een hoop extra elektronica (sensor, LCD, software, etc). Die elektronica gaat nooit gratis worden. Ik reken op ruwweg een factor 2, dwz dat een 300D-alike in de toekomst nog €500 gaat kosten, een D100-alike iets van een €1000.
                            * Daar waar er een bodem zit op de prijs (en die stilaan in zicht komt), gaat de grootste evolutie vooral in de kwaliteit van het elektronische gedeelte zitten : snellere processing, heel lage ruis, heel hoge gevoeligheid, toch meer megapixels (zelfs al hebben we ze niet echt nodig), grote dynamische range... We zitten nu al dicht bij de karakteristieken van film. Over een jaar of 5 is digitaal op alle kwantitatieve vlakken gewoon beter.
                            * Nikon lijkt zich nog altijd op de meer high-end markt te concentreren. Het lijkt wel alsof ze geen nieuwe klanten willen aantrekken maar vooral hun bestaand SLR clienteel zo goed mogelijk digitaal materiaal willen bezorgen. Dit lijkt me allesbehalve verstandig want veel entry-level fotografen van nu, worden de high-end klanten van morgen.
                            * Nikon heeft voor mij duidelijk het APS-sized sensor pad gekozen. Ze zouden anders geen high-end DX lenzen uitbrengen als hun strategie uiteindelijk in fullsize sensors ligt. Persoonlijk vind ik dat zeker geen slechte keuze, ik vind het hele fullframe gedoe overroepen (al is dat ten dele te verklaren door het feit dat ik zelf niet uit de SLR wereld kom).
                            * Nikon announcements in het komende halfjaar : een D100 replacement, een D2x (very likely), en hopelijk ook een 300D concurrent.
                            * Canon gaat agressiever (kunnen) blijven omdat het nu eenmaal veel meer middelen heeft. De 300D is inderdaad zeker een cruciale stap in het winnen van meer DSLR-klanten (lees: klanten aan wie ze dan ook stilaan hun higher-end lenzen en toestellen aan kwijt kunnen).
                            * Waar Canon met EF-S naartoe wil, is me echter niet duidelijk. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit een ommezwaai is weg van full-frame. Ik vermoed dat EF-S beperkt gaat blijven tot low-end materiaal. Waarom ze dan geen 300D uitbrengen met een goedkope DX-achtige lens (i.e. normale fitting, maar kleinere beeldcirkel) is me een raadsel. Tenzij... ze erin zouden slagen van toch kwalitatief heel goede EF-S lenzen te maken waardoor de 300D echter wel potentiele 10D kopers dreigt af te snoepen (ook weer niet zo slim).
                            * Fuji zal wellicht blijven doorborduren met de Nikon-compatibiliteit en ik verwacht dan inderdaad ook vrij snel een opvolger voor de S2.
                            * De overige spelers gaan m.i. weinig in de pap te brokken hebben : Sigma...te beperkt qua lensmateriaal, Olympus...four-thirds is m.i. een doodgeboren kind, Kodak...die lijken al helemaal niet geïnteresseerd in de consumermarkt,...
                            * waar ik helemaal geen voorspelling over ga doen, maar waar ik wel naar uitkijk, is de toekomstige sensor-technologie. Ik denk dat verschillende technologieën zullen blijven toegepast worden, alleen al omdat verschillende technologieën gepatenteerd zijn. Nu al zeggen of varianten op Bayer, SuperCCD of Foveon X3 de overwinnaar zal zijn, is op zijn minst voorbarig. Ik denk dat ze vrij lang naast elkaar zullen blijven bestaan tot ofwel men bij een ervan tegen onoverkoombare technologische beperkingen aanbotst, ofwel omgekeerd een ervan een revolutionaire vooruitgang meemaakt en zo de rest achter zich laat.

                            Het blijven moeilijke tijden voor wie nog een aankoopbeslissing moet nemen (niewaar Jochen ).


                            Henk

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by fredericrom
                              nu de toekomst, tja zal een beetje worden zoals het met analoog gegaan is zeker, eerst allemaal veel te duur en na verloop van tijd had de halve bevolking een spiegelreflex.
                              Is dat wel zo eigenlijk ? Ik heb het me in de hele 300D discussie ook al afgevraagd. Mijn ervaring zegt mij toch dat alleen wie wat serieuzer met fotografie bezig wil zijn een SLR koopt, de rest koopt ofwel een compactje of stapt direct over naar een digitaal compactje.

                              Henk

                              Comment

                              Working...
                              X