Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus DSLR, een blijver of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus DSLR, een blijver of niet?

    Ik ben onlangs langs geweest in een winkel om informatie in te winnen over de prijs van de Olympus E-3, maar in plaatst daarvan liet de verkoper mij kennis maken met de Nikon D700 en Canon 50D. De verkoper heeft sterk zijn twijfels over het voortbestaan van het merk Olympus in de DSLR wereld (lage verkoop, begrenzingen van de 4/3 sensor, ...). Wat denken jullie hiervan? Heeft Olympus met zijn 4/3 sensoren een kans op voortbestaan in de huidige snel evoluerende DSLR-wereld, of zal het een langzame dood tegemoetgaan? Bovendien kunnen ze geen fullframe camera op de markt brengen zonder hun lenzenassortiment aan te passen aan 36x24 mm sensoren...

    Ik had mij graag een E-3 aangeschaft, maar moest het merk stoppen met DSLR's produceren is dat wel minder interessant. Ik hou mij niet professioneel met fotografie bezig en kan het mij bijgevolg niet permitteren om binnen een paar jaar terug van 'systeem' te veranderen.
    Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

  • #2
    Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

    Waarom een E3 en niet één van de anderen?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

      Die zijn toch vollenbak cameras en lenzen aant lanceren + micro 4/3.
      Hebben ook een trouwe fanbase, die niet zo groot is maar wel trouw.
      Mensen die goede prestaties willen in een compact formaat.

      Ik heb canon en olympus, bij olympus krijg je zoveel meer voor je geld.
      Weinig beknibbelingen, tov hogere modellen etc.
      Sensor is de sensor, met als voordeel dat de cameras erg klein kunnen zijn, en nadeel dat het geen 5DII is. Heb een oly gekocht voor de compacte en toch sterke body en de apparte lenzen. Als ik grief wil sleuren heb ik nog 2 canons en L lenzen. De merkfilosofie is totaal anders, de cameras ook.
      http://aljocha.tumblr

      Comment


      • #4
        Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

        heb zelf een E1 en een E3 met diverse lensen .In het analoge tijdperk ook al olympus,OM2 .Maar het grote probleem is gewoon dat het winstoogmerk de verkoop parten speelt, de grote massa gaat voor Nikon en Canon ,terwijl als je de testresultaten ziet olympus met de grote twee behoorlijk mee gaat,dit is zwak uitgedrukt .groeten Erwin .

        Comment


        • #5
          Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

          Mijn redenen om niet voor een Olympus te kiezen:
          -beperkt aanbod aan lenzen
          -verliest sterk z'n waarde 2dehands en is moeilijk nog te verkopen
          -de 2x cropfactor (zoals hier al werd aangehaald) en dus ook meestal mindere ruisprestaties....

          Als je nooit of te nimmer zult upgraden (dus geen nieuwe lenzen ofzo) en het toestel tot het bot zult verslijten, dan zou ik Olympus kopen.
          Misschien zijn er hier Olympus liefhebbers die je wel zouden kunnen overtuigen. Dit is enkel een mening van een Canon gebruiker.

          Comment


          • #6
            Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Waarom een E3 en niet één van de anderen?
            Da's de vraag die ik me ook stel. Ik zou naar wat ik gelezen heb de E-620 aanraden omwille van zijn veel betere sensor.

            Comment


            • #7
              Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
              -verliest sterk z'n waarde 2dehands en is moeilijk nog te verkopen
              Dat is toch het lot van alle digitale camera-bodies ?

              mvg etienne

              Comment


              • #8
                Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

                Ja, dat is waar, maar de ene merk verliest procentueel meer dan de andere, omdat je die gewoon niet meer verkocht krijgt.... dan ben je verplicht om je prijs te verlagen, anders koopt niemand het. Bodies en vooral lenzen van Canon/Nikon behouden nog heel veel van hun waarde (vergeleken tegenover de nieuwprijs he). Bijv Canon 40D's (2j oud) worden verkocht voor een bedrag dat 150 EUR minder is dan de nieuwprijs...

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Da's de vraag die ik me ook stel. Ik zou naar wat ik gelezen heb de E-620 aanraden omwille van zijn veel betere sensor.
                  Ik bedoelde eigenlijk wat is de reden voor een E3 en niet een D700 of 5DII.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                    Mijn redenen om niet voor een Olympus te kiezen:
                    -beperkt aanbod aan lenzen
                    -verliest sterk z'n waarde 2dehands en is moeilijk nog te verkopen
                    -de 2x cropfactor (zoals hier al werd aangehaald) en dus ook meestal mindere ruisprestaties....

                    Als je nooit of te nimmer zult upgraden (dus geen nieuwe lenzen ofzo) en het toestel tot het bot zult verslijten, dan zou ik Olympus kopen.
                    Misschien zijn er hier Olympus liefhebbers die je wel zouden kunnen overtuigen. Dit is enkel een mening van een Canon gebruiker.
                    Dat van lenzen is echt onzin
                    Ik heb net op marktplaats gekeken
                    Daar staat een gebruikte 50-200 tekoop bij een winkel voor 599€ en een paar 14-54 voor iets boven de 300€
                    Dan heb je op een Oly een bereik van 28mm tot 400mm in licht sterk glas met IS en een kwaliteit waar Nikon en Canon nauwelijks betere hebben voor 900€
                    Ik zou willen dat ik voor mijn D300 voor dat geld zulke lenzen zou kunnen kopen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

                      2e hands aanbod voor olly lenzen is redelijk klein, denk dat je die vrij snel verkocht krijgt zonder al teveel verlies te maken. Scheelt dat je de top pro lenzen aan halve prijs zou moeten verkopen, als er iets van de prijs is zijn er waarschijnlijk al veel geintreseerden.

                      Canon lenzen die dalen nog deftig hoor, ze maken een redelijk slechte lens die ze heel duur verkopen, er komt veel geneut dat de lens zwak is. Wat later komt er een II versie. Wie wil dan nog de I versie. En mijn canon body's zijn gewoon kapot voor ik ze kan verkopen.
                      Last edited by Pen F; 13 augustus 2009, 15:07.
                      http://aljocha.tumblr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Ik bedoelde eigenlijk wat is de reden voor een E3 en niet een D700 of 5DII.
                        De D700 en 5DII zijn budgettair iets te hoog gegrepen voor mij, maar de D300 en 50D liggen wel binnen de mogelijkheden. De spatwaterdichte sealing van de E-3 kan voor mij wel handig zijn aangezien ik veel in open lucht zal vertoeven met mijn fototoestel... Verder hebben de lenskwaliteit en kleuren bij Olympus me overtuigd van de kwaliteiten van Olympus t.o.v. de grote twee.
                        Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

                        Comment


                        • #13
                          Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pen F Bekijk bericht
                          Die zijn toch vollenbak cameras en lenzen aant lanceren + micro 4/3.
                          Hebben ook een trouwe fanbase, die niet zo groot is maar wel trouw.
                          Mensen die goede prestaties willen in een compact formaat.
                          Oorspronkelijk geplaatst door eribru Bekijk bericht
                          Maar het grote probleem is gewoon dat het winstoogmerk de verkoop parten speelt, de grote massa gaat voor Nikon en Canon ,terwijl als je de testresultaten ziet olympus met de grote twee behoorlijk mee gaat,dit is zwak uitgedrukt .
                          De vraag is of Olympus voldoende winst kan maken op haar digitale reflexcamera's om de productie en evolutie ervan voort te zetten. Een kleine groep trouwe 'fans' zal niet voldoende zijn
                          Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

                          Comment


                          • #14
                            Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                            Als je nooit of te nimmer zult upgraden (dus geen nieuwe lenzen ofzo) en het toestel tot het bot zult verslijten, dan zou ik Olympus kopen.
                            Het is wel mijn bedoeling het toestel lang te gebruiken, maar wanneer het uiteindelijk versleten is (electronica [digitaal] gaat volgens mij minder lang mee als mechanica [analoog]), zou ik graag een nieuw toestel van hetzelfde merk kunnen kopen zodat ik de assecoires ervan (lenzen en dergelijke) kan blijven gebruiken. Moest Olympus beslissen om te stoppen met de ontwikkeling en productie van reflexcamera's wordt dat wel een probleem
                            Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

                            Comment


                            • #15
                              Re: Olympus DSLR, een blijver of niet?

                              Niemand kan zien wat de toekomst brengt natuurlijk.
                              Zie pentax eerder in de problemen komen dan olympus. Moest het zover komen neemt panasonic het mss over. Ze zijn tot nu toe al de hele tijd kunnen doorgaan en hebben veel van hun problemen opgelost en de pen camera zou het goed doen. Mss dat hun fanbase wel genoeg is om alsinds niet te moeten stoppen. Canon en nikon verkopen gigantisch veel cameras, ook veel meer dan ze ooit verkocht hebben ,spiegelreflexen zijn in en iedereen koopt een canon. betekent niet direct dat olympus er veel minder verkoopt als vroeger.
                              http://aljocha.tumblr

                              Comment

                              Working...
                              X