Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Wel ik vergeleek zoëven de AFS 50/1.8 F mount met de Z50/1.8 (die ik liever gezien had als kitlens) die met een factor 3 - ik herhaal factor drie - aan prijs (€200 vs €600) toch zowat iedereen, amateur als pro alike doet weglopen.
    Dit zijn 2 totaal andere lenzen. Het enige dat ze gemeen hebben is dat beide Nikon 50mm 1.8 lenzen zijn. De AFS 50/1.8 is een "gewone" 50mm die eigenlijk niet denderend is, gewoon OK. De 50mm Z-mount lens is een totaal ander optisch ontwerp en is superieur. Ze wordt op sommige sites in de categorie van de Zeis Otus geplaatst... Die kost 4000 EUR.
    Op 1.8 scherp tot in de hoeken. Het is ook een lens die geen last heeft van focus breathing (belangrijk voor video).
    Als je met beide lenzen hebt gewerkt zal je een andere conclusie maken, dan zal je je realiseren dat dit een fantastische lens is die maar 600 EUR kost. Ook de afwerking is totaal anders. Terzijde als voorbeeld, een Sony 55mm 1.8 kost 800 EUR.
    Velen zitten ook met het idee "het is maar een 1.8 lens". Had Nikon dezelfde kwaliteit in een 1.4 lens willen toepassen, dan was het een lens die groter, zwaarder en veel duurder was. Kijk maar naar de 58 1.4 noct en de 50 1.2 die voorzien is. In de tijd dat 800 ISO al risky was (en in tijden van filmrolletjes) dan was het zinvol om toegevingen te doen op kwaliteit om aanvaardbare (qua grootte en gewiht) 1.4 ipv 1.8 lens te maken. Met de hoge ISO kwaliteiten van bv een Z 6 is het anders en is het verstandiger om bv maar tot 1.8 te gaan maar optisch beter. En voor achtergrond blur is een 1.8, zeker voor 50mm en langer, al vaak te veel van het goede.

    Een echte pro (what's in a name) loopt echt niet weg van die 50mm z lens. In tegendeel.


    Het gamma: een nieuwe systeem bouw je niet in 1, 2, 3 op. Iedereen heeft zijn eigen wensen en de volgorde van het groeiend aanbod zal niet voor iedereen ideaal of OK zijn. Ik vind in het huidig Z aanbod wat ik nodig heb maar iemand die meestal een 600mm gebruikt zal er anders over denken. De FTZ adapter werkt trouwens, zeker als tussenoplossing, zeer goed.

    Comment


    • #17
      Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

      Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
      I... wat zal de prijs van de Z 6s zijn in het najaar? Ik denk dat de 6s duidelijk duurder zal worden en dat de Z 5 de rol om marktaandeel te winnen krijgt. Ik heb zo'n vermoeden dat er ergens iets mis liep in de timing (pandemie) en dat het waarschijnlijk de bedoeling was om de Z 5 samen met de Z 6s en Z 7s uit te brengen. Dat was misschien meer zinvol. Allemaal giswerk maar Nikon zal wel een reden gehad hebben om de Z 5 toch nu te lanceren.
      Yup. denk het ook. De grootste flater van de Z6 (Z7 weet ik niet) is het missen van de dual cardslot voor pro geörienteerde fotografen. Card failure voor mission critical opdrachten is een show-stopper en is helaas te veel voorkomend.
      Conclusie: hopelijk heeft de upcoming Z6s een double cardslot. Zelf voor de prijs van een actuele Z5+Kitlens.
      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #18
        Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

        Oorspronkelijk geplaatst door NicoR Bekijk bericht
        Nog wat verder gezocht, en dan kom ik zelfs hierop uit: https://www.mediamarkt.be/nl/product...3-1769660.html
        Dat is een mooie prijs!
        Ik zou ook de Z 6 kiezen (zie mijn post hierboven). Als je al Nikon F-mount lenzen hebt, zeker de FTZ in de kit erbij nemen. De FTZ werkt zeer goed, geen kwaliteitsverlies (er zit ook geen glas in).

        Comment


        • #19
          Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          Dit zijn 2 totaal andere lenzen. Het enige dat ze gemeen hebben is dat beide Nikon 50mm 1.8 lenzen zijn. De AFS 50/1.8 is een "gewone" 50mm die eigenlijk niet denderend is, gewoon OK. De 50mm Z-mount lens is een totaal ander optisch ontwerp en is superieur. Ze wordt op sommige sites in de categorie van de Zeis Otus geplaatst... Die kost 4000 EUR.
          Op 1.8 scherp tot in de hoeken. Het is ook een lens die geen last heeft van focus breathing (belangrijk voor video).
          Als je met beide lenzen hebt gewerkt zal je een andere conclusie maken, dan zal je je realiseren dat dit een fantastische lens is die maar 600 EUR kost. Ook de afwerking is totaal anders. Terzijde als voorbeeld, een Sony 55mm 1.8 kost 800 EUR.
          Velen zitten ook met het idee "het is maar een 1.8 lens". Had Nikon dezelfde kwaliteit in een 1.4 lens willen toepassen, dan was het een lens die groter, zwaarder en veel duurder was. Kijk maar naar de 58 1.4 noct en de 50 1.2 die voorzien is. In de tijd dat 800 ISO al risky was (en in tijden van filmrolletjes) dan was het zinvol om toegevingen te doen op kwaliteit om aanvaardbare (qua grootte en gewiht) 1.4 ipv 1.8 lens te maken. Met de hoge ISO kwaliteiten van bv een Z 6 is het anders en is het verstandiger om bv maar tot 1.8 te gaan maar optisch beter. En voor achtergrond blur is een 1.8, zeker voor 50mm en langer, al vaak te veel van het goede.

          Een echte pro (what's in a name) loopt echt niet weg van die 50mm z lens. In tegendeel.


          Het gamma: een nieuwe systeem bouw je niet in 1, 2, 3 op. Iedereen heeft zijn eigen wensen en de volgorde van het groeiend aanbod zal niet voor iedereen ideaal of OK zijn. Ik vind in het huidig Z aanbod wat ik nodig heb maar iemand die meestal een 600mm gebruikt zal er anders over denken. De FTZ adapter werkt trouwens, zeker als tussenoplossing, zeer goed.
          Dat geloof ik werkelijk. Alleen een gevorderde amateur denkt nu 2 keer na. Vroeger was het ook kiezen tussen Mamiya 645 of Hasselbad 6x6.
          YMMV
          Trouwens ik heb al gekozen: tis de Fuji systeem camera's met al hun bijkomende ellende :-p
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #20
            Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Trouwens ik heb al gekozen: tis de Fuji systeem camera's met al hun bijkomende ellende :-p
            Goeie keuze. 'k Gebruik mijn XPRO2 (met primes) en X100F zeer graag. X-T's: verleden jaar terug naar Nikon

            Comment


            • #21
              Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Yup. denk het ook. De grootste flater van de Z6 (Z7 weet ik niet) is het missen van de dual cardslot voor pro geörienteerde fotografen. Card failure voor mission critical opdrachten is een show-stopper en is helaas te veel voorkomend.
              Conclusie: hopelijk heeft de upcoming Z6s een double cardslot. Zelf voor de prijs van een actuele Z5+Kitlens.
              YMMV
              Ik geef je gelijk dat een card failure absoluut een nachtmerrie betekent voor een professional hoe klein ook de kans en dan zeker met XQD. De Z6s en Z7s zullen hopelijk een mix van CFexpress B en SD UHDII hebben? Het high-end toestel dat daarna komt misschien 2x CFexpress B?

              Comment


              • #22
                Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                Dit zijn 2 totaal andere lenzen. Het enige dat ze gemeen hebben is dat beide Nikon 50mm 1.8 lenzen zijn. De AFS 50/1.8 is een "gewone" 50mm die eigenlijk niet denderend is, gewoon OK. De 50mm Z-mount lens is een totaal ander optisch ontwerp en is superieur. Ze wordt op sommige sites in de categorie van de Zeis Otus geplaatst... Die kost 4000 EUR.
                Op 1.8 scherp tot in de hoeken. Het is ook een lens die geen last heeft van focus breathing (belangrijk voor video).
                Als je met beide lenzen hebt gewerkt zal je een andere conclusie maken, dan zal je je realiseren dat dit een fantastische lens is die maar 600 EUR kost. Ook de afwerking is totaal anders. Terzijde als voorbeeld, een Sony 55mm 1.8 kost 800 EUR.
                Velen zitten ook met het idee "het is maar een 1.8 lens". Had Nikon dezelfde kwaliteit in een 1.4 lens willen toepassen, dan was het een lens die groter, zwaarder en veel duurder was. Kijk maar naar de 58 1.4 noct en de 50 1.2 die voorzien is. In de tijd dat 800 ISO al risky was (en in tijden van filmrolletjes) dan was het zinvol om toegevingen te doen op kwaliteit om aanvaardbare (qua grootte en gewiht) 1.4 ipv 1.8 lens te maken. Met de hoge ISO kwaliteiten van bv een Z 6 is het anders en is het verstandiger om bv maar tot 1.8 te gaan maar optisch beter. En voor achtergrond blur is een 1.8, zeker voor 50mm en langer, al vaak te veel van het goede.

                Een echte pro (what's in a name) loopt echt niet weg van die 50mm z lens. In tegendeel.


                Het gamma: een nieuwe systeem bouw je niet in 1, 2, 3 op. Iedereen heeft zijn eigen wensen en de volgorde van het groeiend aanbod zal niet voor iedereen ideaal of OK zijn. Ik vind in het huidig Z aanbod wat ik nodig heb maar iemand die meestal een 600mm gebruikt zal er anders over denken. De FTZ adapter werkt trouwens, zeker als tussenoplossing, zeer goed.
                Ik ben ook grote fan van de FTZ Buiten iets betere scherpte en stillere vloeiendere AF voor video van de nieuwe Z objectieven zie ik geen enkele reden om mijn F-mount glas snel te verkopen.

                Ook let diegene die de volle €600 betaalt voor die Z 50mm f/1.8S niet goed op. Tijdens de cashbacks gaat er telkens €100 af en bij de eerste in 2019 zelfs €200 LINK.

                Ik heb al een paar keer getwijfeld om deze Z 50mm f/1.8s aan te kopen maar twijfel dat ik 'm echt voldoende zou gebruiken. Voor portret gebruik ik liever 85mm en voor alle andere disciplines is de Z 24-70mm f/4S meer dan goed genoeg.

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                  Inderdaad, da's eigenaardig, waarom zou je dan de Z5 kiezen

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Inderdaad, da's eigenaardig, waarom zou je dan de Z5 kiezen

                    grts
                    Sieg
                    En als je de FTZ adapter erbij wil, krijg je ineens weer een heel ander verhaal:

                    Z5 + FTZ

                    Z6 + FTZ

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                      ach, dit is Duitsland:

                      Z6
                      https://geizhals.de/nikon-z-6-gehaeu...loc=at&hloc=de 1449

                      Z5
                      https://geizhals.de/nikon-z-5-gehaeu...loc=at&hloc=de = 1599

                      prijzen van vandaag, want volgens mij passen ze de prijzen van de Z5 nog af en toe aan.
                      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                      Our English website: www.kaichitravel.com
                      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Ja, maar deze kitlens is een "trage" f/4-6.3. Veel goedkoper. Als ze dan toch een goedkopere kitlens aan het maken waren, waarom dan zo een beperkte zoomrange ?
                        F4-6.3 + 24-50 = nog interessant bereik .. maar toch compact
                        Misschien voor jou niet interessant .. misschien wel voor anderen
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                          FWIW: een Gold Award voor de Z5 op DPreview:
                          For still photographers, we feel the Nikon Z5 represents the best value for the money when it comes to full-frame mirrorless cameras. Which is why it receives our top award.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            FWIW: een Gold Award voor de Z5 op DPreview:
                            https://www.dpreview.com/reviews/nikon-z5-review/7
                            Inderdaad Frank, zoals je zegt FWIW
                            DPreview neem ik al héél lang niet meer serieus, eigenlijk zijn er weinigen die nog serieus moeten genomen worden van zulke organisaties
                            Enige wat van belang is dat is een real live test die je zelf gedaan hebt of door iemand die geen vooroordelen hebben, en van die laatste zijn er amper
                            En voor de rest, laat die cameramerken maar zoveel mogelijk concurreren met elkaar, komt alleen maar de consument ten goede

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                              Naast de Nikon Z5 instapmodel full-frame systeemcamera, heeft het bedrijf vandaag nog een paar andere aankondigingen gedaan, waaronder: een compacte 24-50 mm f/4-6.3 zoomlens, twee teleconverters en het nieuws dat op maat gemaakte webcamsoftware voor Nikon-camera's zijn onderweg. techzpod mobdro download
                              Last edited by savtakzop; 16 april 2022, 09:05.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon Z5 aangekondigd samen met Z 24-50mm f/4-6.3 en extenders

                                Weer een oud draadje uit de mottenballen gehaald.

                                Comment

                                Working...
                                X