Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nederlandse handleiding D70-incident!

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nederlandse handleiding D70-incident!

    Ik weet niet of het hier thuishoort!? en anders smijt het er maar uit!
    Is dit om te lachen of om te huilen? Ik vind het een schande!

    http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_nl.cfg/php/enduser/std_alp.php?countryId=18&languageId=18
    Via deze website biedt Nikon Europe gebruikshandleidingen voor producten en software in het Engels, Frans en Duits, Nederlands en andere Europese talen.
    Het kan zijn dat sommige handleidingen niet in het Nederlands beschikbaar zijn; in dat geval bestaat de betreffende handleiding niet in digitale vorm. Handleidingen voor actuele producten zijn ook niet beschikbaar in het Nederlands in verband met grijze markt. Klik hier voor meer informatie over deze grijze markt.
    U kunt een verzoek om een gebruikshandleiding in een andere taal indienen via dit European Support Centre. Ga hiervoor naar het onderdeel Stel een vraag.
    Mocht u zich in het verleden nog niet hebben geregistreerd in het European Support Centre, dan dient u dat eenmalig te doen om vragen te kunnen stellen. Geef bij uw vraag svp duidelijk aan om welk product en welke taal het gaat.

    U kunt een verzoek om een gebruikshandleiding in een andere taal indienen via dit European Support Centre. Ga hiervoor naar het onderdeel Stel een vraag.
    Klant (Mark Laes) 05/04/2004 01:49 PM
    Geachte,

    Is het mogelijk om ook de Nederlandstalige handleiding in PDF-formaat te bekomen! Eventueel mits betaling!? De bijgeleverde handleiding is prima, maar een beetje klein wat betreft formaat om ze makkelijk te kunnen raadplegen!
    Eventueel downloadbaar via een éénmalige link.
    Bedoeling is eveneens dat ik bepaalde belangrijke pagina's kan afdrukken en plastifiëren. De originele handleiding gaat trouwens "snel slijten" bij intensief gebruik!
    Het is toch niet correct dat ze slechts in het engels, duits en frans kan gedownload worden!
    Hopend op een spoedig en positief antwoord,

    Mark Laes
    D70-18-70 kit

    Reactie (Mario Ceustermans) 06/04/2004 08:47 AM
    Beste Nikon gebruiker

    Handleidingen worden NIET in PDF formaat aan klanten of winkels gegeven.
    U kunt enkel handleidingen in papierformaat bestellen bij uw winkel of fotohandelaar en deze zal u dan ook de prijs van deze handleiding meedelen.


    Met vriendelijke groeten

    Mario Ceustermans
    Digital Service Department

    Boomsesteenweg 77
    B-2630 Aartselaar
    Belgium

    Reply:
    Geachte,
    Ik citeer u: “Handleidingen worden NIET in PDF formaat aan klanten of winkels gegeven.”
    Dit moet zijn: “Nederlandstalige handleidingen worden NIET in PDF formaat aan klanten of winkels gegeven.”
    Ik vind dit ronduit discriminerend: Ze zijn wel downloadbaar in het ENGELS, FRANS en DUITS!
    Alhoewel ik tot nu toe heel tevreden ben over de aankoop van het toestel bij mijn leverancier “Foto Rembrandt” die een prima service geeft, en die door jullie “gedwongen” wordt om de prijzen “hoog” te houden, zal ik niet nalaten dit “incident” zoveel mogelijk OPENBAAR te maken!
    Een misnoegde klant.

    Wat is de grijze markt?

    Antwoord:
    Gewoonlijk werkt een fabrikant samen met één importeur die zijn producten mag verkopen en ondersteunen in een bepaalde regio. De importeur beschikt gewoonlijk over plaatselijke verkopers en distributeurs die de geïmporteerde producten doorverkopen; dit wordt een "distributiekanaal" genoemd. De term grijze markt verwijst naar handelsgoederen die worden geïmporteerd en verkocht op andere manieren dan via deze normale kanalen.
    Vanwege veiligheidsvoorschriften en -certificaten (FCC, CE, UL en dergelijke) en vereisen van de overheid levert een fabrikant een speciale verpakking (handleidingen in de desbetreffende taal, de juiste stroomkabels voor het stopcontact enz.) en een productontwerp die voldoen aan de plaatselijke wetten. Fabrikanten hebben ook service- en ondersteuningsovereenkomsten gesloten met de officiële, geautoriseerde importeur.
    Net of die grijze markt alleen maar in het Nederlandstalige deel van Europa bestaat!
    btw mij boekske valt al bijna uit elkaar!
    OPROEP aan D70 eigenaars die graag een Nederlandstalige handleiding in A4 formaat willen: Registeer u en stel dezelfde vraag!
    --------
    Wordt vervolgd met mogelijke reacties Van De Beuckelaer
    VOOR ALLE DUIDELIJKHEID: ER WAS EEN PAPIEREN NEDERLANDSE GEDRUKTE VERSIE BIJ VAN DE MANUAL! HET GAAT HET OM DE ELEKTRONISCHE!!!
    Lid: BD 0249BE
    D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

  • #2
    lucht het op, Sailor?
    Ik kan me je frustratie voorstellen, maar er is vast wel een BD'er die de manual voor je wil scannen en in een pdf wil zetten.

    Comment


    • #3
      Originally posted by NataliaNL
      lucht het op, Sailor?
      Ik kan me je frustratie voorstellen, maar er is vast wel een BD'er die de manual voor je wil scannen en in een pdf wil zetten.
      Als ik mijn Nederlandstalig boekje uit elkaar haal kan ik het ook zelf in een pdf scannen en zelfs vergroot naar A4!
      Bedankt toch voor je reactie!
      Lid: BD 0249BE
      D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

      Comment


      • #4
        Het voorhanden hebben van een Engelse handleiding vind ik bovenal belangrijk. Toen ik een dikke drie jaar geleden met mijn eerste DSLR van start ging (Canon EOS D30) was er geen Nederlande handleiding, een jaar later toen in de D60 kocht was er weerom geen Nederlandse handleiding. Ik vermoed dat het niet rendabel is om Nederlandse handleidingen te produceren. Ik heb daar echter nooit een probleem van gemaakt, er zijn héél veel hobby's die een kennis van de Engelse taal nodig maken.
        Je kan het dus niet alleen aan Nikon toeschrijven, Zo kocht ik enige weken geleden Photoshop CS in het Engels uiteraard, want de Nederlandse versie kost zo maar even 400 Euro meer dan de Engelse.

        Just my 2 cents.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Okiedokie, trek dat ding uit elkaar, haal het door de scanner en stuur die pfd op naar Nikon (gewoon als service)

          Comment


          • #6
            Staat de nederlandstalige handleiding dan ook niet op de bijgeleverde CD-Rom?
            Nikon maakt zich belachelijk door te vermelden dat een nederlandstalige handleiding van de D70 niet in digitale vorm zou bestaan. Is die dan op een typmachine gemaakt?
            Ik vindt het handig dat men bepaalde bladzijden uit de handleiding kan afdrukken voor onderweg.
            Het is nen D70 geworden.

            Comment


            • #7
              Tja, we leven nu eenmaal in een meer en meer 'verengelste' maatschappij. Dit is zo bij alle bedrijven volgens mij.
              Bovendien stoort het mij niet echt. Ik lees tegenwoordig liever engelstalige boeken of handleidingen dan nederlandstalige, omdat het internationaal 'jargon' ook engels is. Kwalitatieve lectuur is vaak ook alleen in het engels beschikbaar. Engels wordt dus meer en meer de standaard, of je het nu wil of niet.
              Voor mij gaat Nikon hier dus ook niet uit de bocht.
              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tjoeben
                Staat de nederlandstalige handleiding dan ook niet op de bijgeleverde CD-Rom?
                Nikon maakt zich belachelijk door te vermelden dat een nederlandstalige handleiding van de D70 niet in digitale vorm zou bestaan. Is die dan op een typmachine gemaakt?
                Ik vindt het handig dat men bepaalde bladzijden uit de handleiding kan afdrukken voor onderweg.
                idd dat is ook mijn enige bedoeling! Boekske valt nu al uit elkaar!
                Lid: BD 0249BE
                D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Digipics357
                  Ik vermoed dat het niet rendabel is om Nederlandse handleidingen te produceren.
                  Ik kan hier toch niet mee akkord gaan hoor Digipics!

                  Het is hier helemaal niet te doen om het al dan niet produceren van een Nederlandse handleiding! Deze is er namelijk!
                  Zowel Sailor als ikzelf hebben beide een D70 gekocht, in Belgie, het betreft een officieel toestel bestemd voor de belgische markt, en voorzien is van een gedrukte nederlandstalige handleiding!
                  Ze bestaat dus wel degelijk in het Nederlands.
                  Is het dan zoveel gevraagd om deze ook in digitale vorm te voorzien ?

                  Mensen met een franse, duitse of engelse handleiding, kunnen wel gratis beschikken over een digitaal equivalent. Waarom wij dan niet?

                  Ik neem toch aan dat zulke handleidingen de dag van vandaag digitaal worden aangemaakt. Het is dus voor Nikon meer werk om deze te laten drukken, dan om ze in digitale vorm aan te bieden....


                  Je kan het dus niet alleen aan Nikon toeschrijven, Zo kocht ik enige weken geleden Photoshop CS in het Engels uiteraard, want de Nederlandse versie kost zo maar even 400 Euro meer dan de Engelse.

                  Just my 2 cents.
                  Nu ben je toch wel een beetje appelen met peren aan het vergelijken. Als adobe beslist om hun software ook in het Nederlands uit te brengen, brengt dat voor hen extra kosten mee (vertaling!) Vermits de nederlandse afzetmarkt veel kleiner is dan de engelse, is het dus ook logisch dat Adobe de prijzen voor hun nederlandse pakketten hoger zal moeten stellen om uit de kosten te geraken die hiervoor gemaakt zijn.

                  Voor Nikon brengt het online aanbieden van een nederlandse handleiding echter geen extra kosten mee, vermits deze zowieso beschikbaar is!


                  Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                  Comment


                  • #10
                    Mijn D100 is een zogenaamde grijze import (USA), en ik heb persoonlijk geen behoefte aan een nederlandse handleiding. De menu's kan ik sowieso niet in het nederlands instellen.

                    Ik had de (engelstalige) manual van de D100 al een paar keer van voor naar achter gelezen voor ik mijn camera had (zelfs voor ik beslist had dat het een D100 ging worden). Daarover mogen ze bij nikon ook al eens nadenken, zo'n manual is voor mij veel interessanter voor mijn beslissing dan zo'n flutfolderke met wat slogans...

                    Ik begrijp dus niet dat men niet alle manuals in alle mogelijke talen downloadbaar maakt. Aan de kost zal het niet liggen (saveas *.pdf kost niet zoveel moeite - dacht ik).

                    'Als' men de prijzen in de binnenlandse markt dan toch kunstmatig hoog houdt, kan men als service minstens voor de mensen die op de binnenlandse markt kopen die dingen 'gratis' voorzien. En trouwens waarom zit die nederlandstalige manual (EDIT : ik bedoel uiteraard in electronische vorm) dan niet in die speciale - per land verschillende(?) - verpakking?

                    Comment


                    • #11
                      Inderdaad wel discriminatie, al kan het mij voor een camera niet veel schelen... Ik vind dat allemaal goed, die Engelse dingen, en je zal mij ook geen in slecht Nederlands vertaalde software zien kopen, maar bij toestellen waar de veiligheid van de gebruiker in het gedrang komt, en dus een goed begrip nodig is, vind ik een Nederlandse handleiding een recht.

                      Maar 'k vind het toch wel enorm grof van Nikon wanneer ze zeggen: voor een Nederlandse handleiding moet je betalen... Als een Duister de camera in Belgie koopt (theoretisch), dan haalt hij de handleiding gewoon van het net. Als een belg in Duitsland z'n camera koopt, moet hij betalen voor een handleiding... Is dat niet tegen de Europese gelijkheidsbeginselen, of bestaat dat niet?

                      Veel zin om de vraag eens aan test-aankoop te stellen...

                      Comment


                      • #12
                        nu is het eigenlijk wel een discriminatie voor de helft van belgië, want waalse inwoneres die in duitsland een camera gaan kopen die kunnen natuurlijk gewoon de franse handleiding downloaden en gebruiken ... dus is het pure discriminatie voor de vlaamse inwoners van belgie (en ook voor de nederlanders)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by PhilippeVDP
                          nu is het eigenlijk wel een discriminatie voor de helft van belgië, want waalse inwoneres die in duitsland een camera gaan kopen die kunnen natuurlijk gewoon de franse handleiding downloaden en gebruiken ... dus is het pure discriminatie voor de vlaamse inwoners van belgie (en ook voor de nederlanders)

                          Zo worden we hier al jaren gediscrimineerd.... bij ons ook, technische manuals zijn normaal in het engels, maar omdat frankrijk weer iets speciaal is, moeten daarvoor technische manuals in het frans gemaakt worden, en hebben onze waalse collega's ook franstalige technische manuals, terwijl de nederlandstalige collega's met engelse moeten werken.... en zo is dat met veel, maar dat is een andere discutie.

                          'k weet niet, maar 'k vindt dat er teveel poehaa gemaakt wordt, we zitten nu eenmaal in de nederlandstalige landen met een verwaarloosbaar afzet gebied (op wereldvlak gezien), dat we er maar beter leren mee leven, dat we op taalgebied gediscrimineerd worden, ipv van er ons druk in te maken... Een mens maakt zich al druk genoeg tegenwoordig

                          Dat inscannen zelf is geen probleem, dat is 5 minuten werk, de meeste recente copiers (die over duplex adf beschikken), kunnen tegenwoordig scannen in pdf, maar ik denk als er iemand een exemplaar durft on-line zetten, en nikon doet moeilijk, dat dit wel strafbaar is.

                          Staat er iets van copyright in die manuals.... (ik zit zelf nog op mijn exemplaar te wachten )
                          To make your dreams come true, wake up

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jdm
                            Originally posted by PhilippeVDP
                            nu is het eigenlijk wel een discriminatie voor de helft van belgië, want waalse inwoneres die in duitsland een camera gaan kopen die kunnen natuurlijk gewoon de franse handleiding downloaden en gebruiken ... dus is het pure discriminatie voor de vlaamse inwoners van belgie (en ook voor de nederlanders)

                            'k weet niet, maar 'k vindt dat er teveel poehaa gemaakt wordt,
                            Dat inscannen zelf is geen probleem, dat is 5 minuten werk, de meeste recente copiers (die over duplex adf beschikken), kunnen tegenwoordig scannen in pdf, maar ik denk als er iemand een exemplaar durft on-line zetten, en nikon doet moeilijk, dat dit wel strafbaar is.

                            Staat er iets van copyright in die manuals.... (ik zit zelf nog op mijn exemplaar te wachten )
                            1. boekje moet uit elkaar!
                            2. 5 minuten werk?
                            <font face="Arial"></font id="Arial">" Niet uit deze uitgave mag worden overgenomen, in welke vorm ook,... zonder schriftelijke toestemming van NIKON CORPORATION"
                            Die niet is géén typfout van mij, maar staat zo achteraan op het boekje!
                            Lid: BD 0249BE
                            D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

                            Comment


                            • #15
                              Dacht ik dus al, er mag niks, maar dan ook niks uit die boek openbaar gemaakt worden zonder toesteming van nikon, dat is dus het grote probleem.

                              Het inscannen zelf, technich gezien is dit niks !, rug van het boekje, op een copier leggen die scan to pdf aankan (geen uitzondering meer tegenwoordig), waarvan de scanner wat aan een deftige snelheid werkt (vb 70 ppm, ook geen uitzondering meer), standaard zit daar meestal toch een rectoverso adf op (automatic document feeder), op start drukken, en enkele minuten later hebt u de pdf file.

                              Zodus, 'k zou zeggen even uitkijken of er in de buurt geen kopiecenter is die met wat recente apparatuur uitgerust is, en voor uzelf een backup in pdf maken van uw boekje. Ik denk niet dat backup's voor eigen gebruik verboden zullen zijn.
                              To make your dreams come true, wake up

                              Comment

                              Working...
                              X