Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

moeilijke beslissing monopod of tripod

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• moeilijke beslissing monopod of tripod

ik kan maar niet beslissen ofwel koop ik een tripod ofwel een monopod

nu zit het als volgt, ik vertrek 15 januari op safari en wil dus tegen die tijd mn keuze gemaakt hebben
    ofwel koop ik een monopod, handig om in die jeep te plaatsen want een tripod gaat er naar tschijnt echt niet in, neemt teveel plaats
    een beanbag ga ik ook niet gebruiken dat is al zeker uitgesloten
    dus ofwel die monopod, ideaal voor wanneer ik mn 10x zoom gebruik
    ofwel kies ik voor een tripod, wat dan wel heel onhandig is voor in die jeep te plaatsen maar waarmee ik dan misschien achteraf meer plezier zal aan beleven, omdat ik hem kan gebruiken om zonsondergangen te trekken.enz.. bovendien is deze ook stabieler dan een monopod

graag jullie reacties zodat ik de knoop kan doorhakken

groeten
    Panasonic dmc fz28

Eigentlijk geef je het antwoord reeds zelf...

Zie je jezelf al rondzeulen OP safari met een 3 poot, voor ie opgesteld staat zijn de beestjes al weg

Mono-poot geeft idd veel meer vrijheid, de nadelen ken je.

Comment

Er bestaan ook tripods waar je de (telescopische) middenkolom kan verwijderen om deze als monopod te gebruiken...misschien is dat iets voor jou
      Mark (300D)

Comment

Originally posted by teddy-bear
        Eigentlijk geef je het antwoord reeds zelf...

Zie je jezelf al rondzeulen OP safari met een 3 poot, voor ie opgesteld staat zijn de beestjes al weg

Mono-poot geeft idd veel meer vrijheid, de nadelen ken je.

mja, maar om nu een monopod te kopen en enkel te gebruiken voor die paar keer dat ik volledig inzoom, is dit dan wel nuttig?
        enkel voor die ene reis...
        bovendien zal er toch genoeg licht aanwezig zijn tijdens de safari en dan zou ik toch met 10xzoom scherpe fotos moeten kunnen trekken?
        Panasonic dmc fz28

Comment

Persoonlijk heb ik geen poten

Ik oefen mijn arm dagelijks en ja, dat helpt.

Idd. als er véél licht is heb je geen poot nodig, leve de vrijheid + snelheid

Comment

Of kan ik een tripod als monopod gebruiken, wel een beetje brede monopod, maar als je hem niet uitklapt staan de poten naast elkaar
            of krijg je hierdoor ook onscherpe wazige fotos

ik geraak er niet uit
            Panasonic dmc fz28

Comment

Originally posted by Cyrox
              Er bestaan ook tripods waar je de (telescopische) middenkolom kan verwijderen om deze als monopod te gebruiken...misschien is dat iets voor jou
              oeps, had ik nog niet gelezen, en hoeveel kost zoiets?
              Panasonic dmc fz28

Comment

In een rijdende jeep helpt geen van beide!
                Zonsondergangen en zo doe je beter met een gewoon statief, beestjes fotograferen zal wel uit de hand gaan want op safari schijnt meestal de zon fel genoeg, maar een monopod blokkeert de vertikale beweging en zal soms toch scherpere plaatjes opleveren, al naargelang de stevigheid van je vaste hand

Conclusie: eigenlijk zou je ze alle2 wel kunnen gebruiken ... aan jou de keuze wat je gaat kopen/meenemen

Comment

Hier hebben ze zo'n model :

Doorklikken naar statieven, pagina 2

Model FT6302 is het.
                  Mark (300D)

Comment

Als het nu een trektocht te voet was geweest maar met een jeep : een tripod natuurlijk !

Comment

Originally posted by Tony smeT
                      Zonsondergangen en zo doe je beter met een gewoon statief, beestjes fotograferen zal wel uit de hand gaan want op safari schijnt meestal de zon fel genoeg, maar een monopod blokkeert de vertikale beweging en zal soms toch scherpere plaatjes opleveren, al naargelang de stevigheid van je vaste hand

Conclusie: eigenlijk zou je ze alle2 wel kunnen gebruiken ... aan jou de keuze wat je gaat kopen/meenemen

nu weet ik het echt niet meer, dit is nou juist mn vraag, wat tss beide opties??
                      ik zou natuurlijk vragen de jeep stil te leggen... dat doen ze trouwens
                      Panasonic dmc fz28

Comment

En wat dacht je van al dat stof ... zou dat niet door de spleetjes je camera binnen dringen!?

Daar zijn natuurlijk ook weer extra accessoires voor hé

Comment

En wat dacht je van al dat stof ... zou dat niet door de spleetjes je camera binnen dringen!?

Daar zijn natuurlijk ook weer extra accessoires voor hé

je moet mij niet zot maken he
                          ik heb daar al iets voor gelieve ontopic te antwoorden aub
                          Panasonic dmc fz28

Comment

Originally posted by skank

nu weet ik het echt niet meer, dit is nou juist mn vraag, wat tss beide opties??
                            ik zou natuurlijk vragen de jeep stil te leggen... dat doen ze trouwens
                            @ Skank : Stilleggen zal dikwijls niet voldoende zijn. Tenzij het een zéér hard afgeveerde jeep is, en dan nog, ga je foto's verliezen, tenzij je alleen in die jeep zit, zal je moeten uitstappen ! Normaal zul je sterk moeten gaan inzoomen, vergeet dat niet ! Je zet je camera op die tripod en laat hem erop. Poten ingetrokken en bij elkaar, die is dan zo opgesteld.
                            Een monopod heeft weinig zin, steun zoeken op die jeep -tenzij iedereen eruit is- heeft ook geen zin. Onderwerpen die dicht genoeg zijn trek je uit de hand.
                            Ik zie echt het nut van een monopod niet in.

Comment

Ik zie echt het nut van een monopod niet in.
                              Nut heeft zo'n monopod toch wel, het is altijd beter dan niets...daarnaast is een tripod met wat werkhoogte niet echt compact, en dus ten eerste moeilijk op te bergen in de bagage, en ten tweede veel onhandiger zijn om ginds overal mee te sleuren...
                              Mark (300D)

Comment

Working...
                              X