Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCD van Eizo kopen? => Testen!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LCD van Eizo kopen? => Testen!

    Er zijn hier al een aantal topics geweest over de aankoop van LCD schermen. Wat een PC-samensteller me verleden week vertelde kan nuttig zijn voor diegenen die nog niet hebben beslist...

    Mijn verhaal:

    Vrijdag PC gaan afhalen bij DLI (groothandel, verkoopt enkel aan bedrijven). Ik kocht ook een 20" Iiyama.

    Ik vroeg of ik hem even mocht testen op een van de bakskes waaraan de technieker aan het werken was. Die schoot in een lach: "Een Iiyama? Testen? Als het nu nog een Eizo was geweest..."

    Hij garandeerde me dat er GEEN ENKELE kapotte pixel zou inzitten, en wou er zelfs om wedden. Bon, ik mocht toch testen, en gelukkig was ik niet op zijn weddenschap ingegaan, want inderdaad: scherm perfect in orde.

    Hij zei me dat je wél beter test bij een Eizo. Hun standaarden liggen lager en er mogen tot zes kapotte pixels in zitten of zoiets. Volgens de technieker "vandaar ook de lagere prijs"... Als je buitenstapt met zo'n toestel, zonder te testen, en je komt later te weten dat je met kapotte pixels zit: too bad, verkocht is verkocht!

    In de praktijk komt het erop neer dat diegene die zijn scherm NIET test alvorens er meebuiten te stappen, de dupe is.

    Een gewaarschuwd man...
    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Originally posted by Jochen
    Er zijn hier al een aantal topics geweest over de aankoop van LCD schermen. Wat een PC-samensteller me verleden week vertelde kan nuttig zijn voor diegenen die nog niet hebben beslist...

    Mijn verhaal:

    Vrijdag PC gaan afhalen bij DLI (groothandel, verkoopt enkel aan bedrijven). Ik kocht ook een 20" Iiyama.

    Ik vroeg of ik hem even mocht testen op een van de bakskes waaraan de technieker aan het werken was. Die schoot in een lach: "Een Iiyama? Testen? Als het nu nog een Eizo was geweest..."

    Hij garandeerde me dat er GEEN ENKELE kapotte pixel zou inzitten, en wou er zelfs om wedden. Bon, ik mocht toch testen, en gelukkig was ik niet op zijn weddenschap ingegaan, want inderdaad: scherm perfect in orde.

    Hij zei me dat je wél beter test bij een Eizo. Hun standaarden liggen lager en er mogen tot zes kapotte pixels in zitten of zoiets. Volgens de technieker "vandaar ook de lagere prijs"... Als je buitenstapt met zo'n toestel, zonder te testen, en je komt later te weten dat je met kapotte pixels zit: too bad, verkocht is verkocht!

    In de praktijk komt het erop neer dat diegene die zijn scherm NIET test alvorens er meebuiten te stappen, de dupe is.

    Een gewaarschuwd man...

    Bedankt, Jochen !

    Maar ligt de prijs van Eizo meestal niet hoger ????

    Ik vind wel dat de Eizo's knapper ogen....
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Originally posted by Mar©

      Bedankt, Jochen !

      Maar ligt de prijs van Eizo meestal niet hoger ????

      Ik vind wel dat de Eizo's knapper ogen....

      Prijs hoger bij Eizo? Weet het niet. Eerlijk gezegd; ik heb mijn Iiyama gekozen puur op basis van prestaties, en heb nooit naar een prijs gezien. By the way; neen, ik heb niet de lotto gewonnen, de enige reden waarom de prijs minder belangrijk was; mijn baas heeft bijgepast.

      maar zoals die technieker deed uitschijnen is een Eizo kwalitatief de mindere, en vooral: hun standaarden (wat betreft dead pixels) liggen ook lager.

      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jochen
        Originally posted by Mar©

        Bedankt, Jochen !

        Maar ligt de prijs van Eizo meestal niet hoger ????

        Ik vind wel dat de Eizo's knapper ogen....

        Prijs hoger bij Eizo? Weet het niet. Eerlijk gezegd; ik heb mijn Iiyama gekozen puur op basis van prestaties, en heb nooit naar een prijs gezien. By the way; neen, ik heb niet de lotto gewonnen, de enige reden waarom de prijs minder belangrijk was; mijn baas heeft bijgepast.

        maar zoals die technieker deed uitschijnen is een Eizo kwalitatief de mindere, en vooral: hun standaarden (wat betreft dead pixels) liggen ook lager.


        Hmm, goed om weten.
        Iiyama was toch al mijn tweede keuze; truwens in CRT's waren ze ook vrij goed.

        Allez, vanavond WEER eens vergelijken - zucht.

        Ik moet het ook vragen aan "mijnen baas" - maar dit is i.c. niet mijn werkgever. Als je begrijpt wat ik bedoel.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          In de praktijk komt het erop neer dat diegene die zijn scherm NIET test alvorens er meebuiten te stappen, de dupe is
          Kan je je voorstellen wat voor problemen dit oplevert voor de winkelier, die met door de klant afgekeurde spullen blijft zitten omdat er "te weinig" pixels kapot zijn om het te laten terugnemen door de fabrikanten/distributeurs in het kader van diens dead pixel policy...Ik kan me voorstellen dat heel wat winkeliers niet echt happig zijn om dit toe te staan, maar als consument is het inderdaad wel aangewezen. Dit is iets waar de goeie winkels zich kunnen in onderscheiden van de rest !
          Mark (300D)

          Comment


          • #6
            Originally posted by Cyrox
            In de praktijk komt het erop neer dat diegene die zijn scherm NIET test alvorens er meebuiten te stappen, de dupe is
            Kan je je voorstellen wat voor problemen dit oplevert voor de winkelier, die met door de klant afgekeurde spullen blijft zitten omdat er "te weinig" pixels kapot zijn om het te laten terugnemen door de fabrikanten/distributeurs in het kader van diens dead pixel policy...Ik kan me voorstellen dat heel wat winkeliers niet echt happig zijn om dit toe te staan, maar als consument is het inderdaad wel aangewezen. Dit is iets waar de goeie winkels zich kunnen in onderscheiden van de rest !

            En weet er iemand welke normen Eizo hanteert ?
            Want ze maken veel reklame met hun 5 jaar garantie, maar over defecte of dode pixels kan ik nergens iets vinden...

            Dit vond ik bij Iiyama:
            =========================

            Een LCD monitor is opgebouwd uit miljoenen pixels. Een pixeldefect treedt op, als een (sub)pixel (in de kleur rood, groen, blauw) continue blijft branden of niet oplicht. In de praktijk is een defecte pixel nauwelijks zichtbaar met het blote oog. Het belemmert dan ook geenszins de functionaliteit van de monitor. Ondanks ons streven naar een perfecte productie van LCD monitoren kan geen enkele fabrikant garanderen dat al zijn LCD panelen vrij van pixel defecten zijn. iiyama zal echter een LCD monitor omruilen of repareren wanneer er meer pixels stuk zijn dan aanvaardbaar. In de regel kunnen we stellen dat iiyama een LCD monitor zal vervangen bij meer dan 2 defecte sub-pixels bij LCD monitoren t/m 18". Bij een 19 inch LCD monitor is dit het geval bij meer dan 4 defecte sub-pixels. Deze omruil garantie wordt enkel gegeven binnen acht dagen na aankoop.
            Na deze acht dagen garanderen wij dat onze LCD monitoren binnen de ISO-13406-2 klasse II normering vallen.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Originally posted by Mar©
              Originally posted by Jochen
              Originally posted by Mar©

              Bedankt, Jochen !

              Maar ligt de prijs van Eizo meestal niet hoger ????

              Ik vind wel dat de Eizo's knapper ogen....

              Prijs hoger bij Eizo? Weet het niet. Eerlijk gezegd; ik heb mijn Iiyama gekozen puur op basis van prestaties, en heb nooit naar een prijs gezien. By the way; neen, ik heb niet de lotto gewonnen, de enige reden waarom de prijs minder belangrijk was; mijn baas heeft bijgepast.

              maar zoals die technieker deed uitschijnen is een Eizo kwalitatief de mindere, en vooral: hun standaarden (wat betreft dead pixels) liggen ook lager.


              Hmm, goed om weten.
              Iiyama was toch al mijn tweede keuze; truwens in CRT's waren ze ook vrij goed.

              Allez, vanavond WEER eens vergelijken - zucht.

              Ik moet het ook vragen aan "mijnen baas" - maar dit is i.c. niet mijn werkgever. Als je begrijpt wat ik bedoel.


              Beste Marc,

              Heb persoonlijk een EIZO 17" en kan je verzekeren : geen enkele defecte pixel. Heb op mijn eigen PC een Iiyama en een Eizo uitgetest en ... de Eizo was wel de beste. Veel helderder en contrastrijker. Het loont dus wel de moeite indien mogelijk op je eigen PC te testen. Het is een gesleur maar je zult er geen spijt van hebben.

              Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Originally posted by Pol Callens
                Originally posted by Mar©
                Originally posted by Jochen
                Originally posted by Mar©

                Bedankt, Jochen !

                Maar ligt de prijs van Eizo meestal niet hoger ????

                Ik vind wel dat de Eizo's knapper ogen....

                Prijs hoger bij Eizo? Weet het niet. Eerlijk gezegd; ik heb mijn Iiyama gekozen puur op basis van prestaties, en heb nooit naar een prijs gezien. By the way; neen, ik heb niet de lotto gewonnen, de enige reden waarom de prijs minder belangrijk was; mijn baas heeft bijgepast.

                maar zoals die technieker deed uitschijnen is een Eizo kwalitatief de mindere, en vooral: hun standaarden (wat betreft dead pixels) liggen ook lager.


                Hmm, goed om weten.
                Iiyama was toch al mijn tweede keuze; truwens in CRT's waren ze ook vrij goed.

                Allez, vanavond WEER eens vergelijken - zucht.

                Ik moet het ook vragen aan "mijnen baas" - maar dit is i.c. niet mijn werkgever. Als je begrijpt wat ik bedoel.


                Beste Marc,

                Heb persoonlijk een EIZO 17" en kan je verzekeren : geen enkele defecte pixel. Heb op mijn eigen PC een Iiyama en een Eizo uitgetest en ... de Eizo was wel de beste. Veel helderder en contrastrijker. Het loont dus wel de moeite indien mogelijk op je eigen PC te testen. Het is een gesleur maar je zult er geen spijt van hebben.

                Groetjes,
                Pol.

                Dank je Pol, ben ik ondertussen ook zinnens te doen.

                Ik heb geen voorkeur tot nu toe, van zowel Iiyama als Eizo hoor ik zeer goede dingen. In prijs verschillen ze niet echt veel.
                Qua design gaat mijn smaak meer naar Eizo, maar de kwaliteit van het scherm komt natuurlijk op de eerste plaats.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Het is natuurlijk de bedoeling dat de meeste schermen de consument bereiken zonder defecten. De schrik om met een defect scherm thuis te komen zou voor mij niet de grote reden zijn om voor een bepaald merk te kiezen. De garantie en de service achteraf zijn dat wel.

                  Ik bezit geen lcd-scherm, maar ik heb wel een aantal klanten met Ilyama CRT-schermen. Onlang was 1 van die schermen stuk (een 19" scherm dat van de tafel was gedonderd.)

                  Probleem gemeld via de site. 1 dag later telefoon van Ilyama met de vraag wanneer de koerier mocht langskomen. 2 dagen later een koerier uit Nederland! (scherm bevond zich net ten zuiden van Brussel) die dat scherm komt ophalen.
                  Een paar weken later weer een koerier die een gerepareerd scherm komt afleveren.

                  Kostprijs: 1 mailtje naar Ilyama (en oooh, wat kost dat veel )

                  Hier doe ik het dus voor: service. Dit is hoe het er (blijkbaar) bij Ilyama aan toegaat. Ik kies alleen nog voor een ander merk als dat merk deze service ook levert (of beter doet).
                  Koppel dit dan ook nog eens aan de perfecte kwaliteit, en ik denk niet dat je lang moet twijfelen tussen eizo of ilyama

                  Groeten,
                  Christopher
                  A smoking section in a restaurant is like a peeing section in a swimming pool

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Mar©
                    Originally posted by Pol Callens
                    Originally posted by Mar©
                    Originally posted by Jochen
                    Originally posted by Mar©

                    Bedankt, Jochen !

                    Maar ligt de prijs van Eizo meestal niet hoger ????

                    Ik vind wel dat de Eizo's knapper ogen....

                    Prijs hoger bij Eizo? Weet het niet. Eerlijk gezegd; ik heb mijn Iiyama gekozen puur op basis van prestaties, en heb nooit naar een prijs gezien. By the way; neen, ik heb niet de lotto gewonnen, de enige reden waarom de prijs minder belangrijk was; mijn baas heeft bijgepast.

                    maar zoals die technieker deed uitschijnen is een Eizo kwalitatief de mindere, en vooral: hun standaarden (wat betreft dead pixels) liggen ook lager.


                    Hmm, goed om weten.
                    Iiyama was toch al mijn tweede keuze; truwens in CRT's waren ze ook vrij goed.

                    Allez, vanavond WEER eens vergelijken - zucht.

                    Ik moet het ook vragen aan "mijnen baas" - maar dit is i.c. niet mijn werkgever. Als je begrijpt wat ik bedoel.


                    Beste Marc,

                    Heb persoonlijk een EIZO 17" en kan je verzekeren : geen enkele defecte pixel. Heb op mijn eigen PC een Iiyama en een Eizo uitgetest en ... de Eizo was wel de beste. Veel helderder en contrastrijker. Het loont dus wel de moeite indien mogelijk op je eigen PC te testen. Het is een gesleur maar je zult er geen spijt van hebben.

                    Groetjes,
                    Pol.

                    Dank je Pol, ben ik ondertussen ook zinnens te doen.

                    Ik heb geen voorkeur tot nu toe, van zowel Iiyama als Eizo hoor ik zeer goede dingen. In prijs verschillen ze niet echt veel.
                    Qua design gaat mijn smaak meer naar Eizo, maar de kwaliteit van het scherm komt natuurlijk op de eerste plaats.
                    En uiteraard Marc, zo'n scherm is het best te beoordelen met een digitale grafische kaart.

                    Groetjes,

                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb er een volledig nieuwe PC voor gekocht, Pol !
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Als je test, zorg dan wel dat je twee evenwaardige toestellen test (ic. met dezelfde eigenschappen). Ik hoed me steeds voor "merk X is beter dan merk Y" uitspraken...

                        In ieder geval lijkt het mij eerlijker om je policy mbt. dead pixels op het web te zetten. Iiyama doet dat. Snap niet waarom Eizo dat ook niet doet. Maar de technieker sprak van max 6 pixels, en Iiyama dus van 2.

                        En wat betreft de service na verkoop; ook hier ging de technieker's keuze naar iiyama.

                        Ik ben hier niet mijn eigen koop aan het verdedigen hoor (het kan bvb. goed zijn dat een Sony nog stukken beter is). Ik wil gewoon wat bruikbare info geven aan toekomstige LCD kopers...


                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          In ieder geval lijkt het mij eerlijker om je policy mbt. dead pixels op het web te zetten. Iiyama doet dat. Snap niet waarom Eizo dat ook niet doet. Maar de technieker sprak van max 6 pixels, en Iiyama dus van 2.
                          Commerciëel niet zo interessant natuurlijk om negatieve dingen te vermelden, beter verzwijgen denken ze. Ik herinner mij een test op Tomshardware die daarover ging, en oa. Apple wou hen daaromtrent geen informatie geven, zelfs niet toen zij erom vroegen...straf !

                          [edit] dit is de link : http://www4.tomshardware.com/display...319/index.html
                          Ze geven ook een overzicht van de dead pixel policies van 36 fabrikanten (waaronder Eizo)...altijd handig om weten.
                          Mark (300D)

                          Comment


                          • #14
                            Ik had vorige week een mailtje gestuurd naar Eizo en vandaag antwoord gekregen ivm een vraag waar ik als particulier kan testen.

                            "Wij kunnen helaas aan particulieren dergelijke lcd schermen niet in test geven! Deze kunnen enkel voor projecten met groter potentieel uitgeleend worden in test en dan worden die ook steeds door onze account managers gebracht en geinstalleerd en afgehaald. Ik hoop dat u kan begrijpen dat wij dit niet voor elke individuele aanvraag
                            kunnen doen."





                            Comment


                            • #15
                              Jochen... Spijtig voor dienne technieker ... Hij kent of weet er niets van... Zou beter een ander beroep kiezen dat meer bij hem past.
                              Als je de klanten zo'n onzin verkoopt... Tja, twijfelachtige winkel moet ik zeggen.
                              Eizo is duurder (veel duurder zelfs) maar daarom ... och , wat zit ik me weer moe te maken...
                              Lees gewoon de testen en je zal zien... er zijn hier al genoeg topics over verschenen.

                              Als ik het moest geweest zijn.. ik lag op de grond te rollen van 't lachen. Ben je zeker dat je met de technieker gesproken hebt en niet met de poetsvrouw??? tss tss tss

                              (PS: ik heb geen aandelen in Eizo of een ander merk hoor... Maar ik word kwaad als ik zogenaamde verkopers de klanten zulke onzin hoor aansmeren.)

                              Comment

                              Working...
                              X