Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - D70] update colorcasts :-)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [DSLR - D70] update colorcasts :-)

    Op verzoek was me gevraagd een vergelijking met de D100 en D70 te maken ivm die groen:rood verkleuring in heldere partijen bij sluitertijden vanaf 1/4000 en hoger.

    Vandaag kon ik deze (bijna) NIET repliceren, dus ook de D70 foto's vertoonden deze keer niet de gevreesde afwijking. Bizar !

    Om de moderator niet steeds voor het hoofd te stoten (de foto is wederom te groot) heb ik een link met een beeld waarbij 3 delen van een foto de luchtpartijen tonen.

    Voor beide camera's :

    Objectief : Nikkor AF 50mm f/1.8
    kwaliteit: jpg fine large
    sharpening: normal
    tone: curstom curve
    colorspace: sRGB I (Ia voor de D70)
    HUE: neutraal
    saturatie: 0
    Metering: mmulti pattern matrix 3D
    gevoeligheid: ISO200

    Wat me opvalt is dat de D100 tint toch net iets anders is en het nieuwe sRGB Ia kleurprofiel van de D70 iets gewijzigd werd.

    Afin: wat moet je er nu mee, ik heb het voorgehad, dus er is een issue, alleen, het zal hoogstwaarschijnlijk onder bepaalde omstandigheden optreden, alleen, we kennen de factoren (nog) niet


  • #2
    Raar, ik heb het ook met mijn D70 getest en ik heb het ook.
    Ergens op dpreview meen ik gelezen te hebben dat er bij een aantal mensen dit fenomeen vanzelf is verdwenen na een x-honderdtal foto's.
    Een reactie op dpreview over dit fenomeen : "The Bayer filter needs to be broken in!... Relax!!!"
    Ik weet natuurlijk niet wat hiervan waar is. Vandaag of morgen ga ik de test nog eens doen

    Comment


    • #3
      Originally posted by Dennis_M
      Een reactie op dpreview over dit fenomeen : "The Bayer filter needs to be broken in!... Relax!!!"
      Hmmmm...
      Enfin, als het weggaat, des te beter, maar zie je Frans met z'n high speed fotografie al bezig met een D70? Zo kan je ettelijke gloeilampen, suikerklontjes en dergelijke kapotschieten voordat je een gelukte foto maakt. Het lijkt misschien een akkefietje op zulke korte sluitertijden, maar er zijn echt wel toepassingen voor te vinden; zeker met flits.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Originally posted by Phille
        Vandaag kon ik deze NIET repliceren, dus ook de D70 foto's vertoonden deze keer niet de gevreesde afwijking. Bizar !
        Wat mij toch opvalt Phille, de midelste foto (D70 1/4000s) heeft rechts een lichte paarszweem en links een lichte groenzweem in
        de wolkenpartijen..... eens? (ook met de colorpicker van PS zie je dit verschijnsel lichtjes)

        mvg,
        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

        Comment


        • #5
          Om dat te zien heb ik al een goed vergrootglas nodig en als dat op die hoge sluitertijden het enige probleempje is van de d70 ga ik (en vele anderen) er geen minuut wakker van liggen.
          Samengevat : de d70 is op prijs-kwaliteit gebied een "crack", beste
          op de markt momenteel


          Originally posted by Z900
          Originally posted by Phille
          Vandaag kon ik deze NIET repliceren, dus ook de D70 foto's vertoonden deze keer niet de gevreesde afwijking. Bizar !
          Wat mij toch opvalt Phille, de midelste foto (D70 1/4000s) heeft rechts een lichte paarszweem en links een lichte groenzweem in
          de wolkenpartijen..... eens? (ook met de colorpicker van PS zie je dit verschijnsel lichtjes)

          mvg,
          NIKON D70
          NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

          Comment


          • #6
            Om dat te zien heb ik al een goed vergrootglas nodig
            hmpf, ik zag het toch direct hoor. Zonder vergrootglas.

            Comment


            • #7
              Originally posted by NataliaNL
              Om dat te zien heb ik al een goed vergrootglas nodig
              hmpf, ik zag het toch direct hoor. Zonder vergrootglas.
              Ik ook. Maar toch zou ik om deze reden niet van een koop afzien (mocht ik van plan geweest zijn hem te kopen natuurlijk).

              Bij mij blijft de voornaamste reden tot keuze de lenzen, en daar had/heeft Canon nog effe een voorsprong (meer aanbod, ook tweedehands, lagere prijze, meer IS). Maar da's een andere discussie...
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8
                ja idd aan de randen, maar vorige keer was het meer uitgesproken, dit had ik zelf nog niet direct opgemerkt. (was te druk bezig met de iso vergelijking) ...

                ik moet dringend eens 'gewoon' wat foto's gaan pakken, op de duur ken ik die dingen wel van buiten, maar rolt er gewoon geen 'fun'ny foto uit de camera's meer

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Phille
                  ik moet dringend eens 'gewoon' wat foto's gaan pakken, op de duur ken ik die dingen wel van buiten, maar rolt er gewoon geen 'fun'ny foto uit de camera's meer


                  mvg,
                  Z900
                  Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                  Comment


                  • #10
                    Phille jij bent de man ! Als ik (hopelijk) morgen mijn d70 heb weet ik al veel dankzij jouw postings.
                    Maar ondertussen zijn we het er toch over eens denk ik dat die verkleuring op hoge sluitertijden geen reden is om af te zien van de aankoop van een d70 ?
                    Doe zo voort met uw uitleg en testen, zeer interessant en leerrijk voor de minder gevorderden zoals ik.
                    Ik zal direct mijn vergrootglas eens gaan halen
                    NIKON D70
                    NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

                    Comment


                    • #11
                      anders bracht ik hem ook terug ... en ik doe het ook niet.
                      wat wel is : heb top-foto een officiële klacht gestuurd, zodat alles geregistreerd is, antwoord van Nikon Duitsland was :

                      - we hebben uw probleem zoals beschreven niet kunnen reproduceren, gelieve ons enkele beelden te mailen ... ga ik doen ... "denial" ?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Jochen
                        Ik ook. Maar toch zou ik om deze reden niet van een koop afzien (mocht ik van plan geweest zijn hem te kopen natuurlijk).


                        Valt best mee vind ik die verkleuring.En zeker geen reden om de D70 niet te kopen.Een pracht van een camera!
                        Danny's Photosite

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Pieter G.
                          maar zie je Frans met z'n high speed fotografie al bezig met een D70? Zo kan je ettelijke gloeilampen, suikerklontjes en dergelijke kapotschieten voordat je een gelukte foto maakt.
                          Off topic: Voor high speed fotografie heb je wel lange sluitertijden nodig.

                          Jan.

                          Comment


                          • #14
                            Kan iemand deze 2 foto's eens bekijken:

                            foto 1: 1/8000 f/3.2 ISO200
                            http://users.skynet.be/am253440/DSC_0043.JPG
                            foto 2: 1/4000 f/4.5 ISO200
                            http://users.skynet.be/am253440/DSC_0044.JPG

                            Ik kan niet zien wat er hier bedoeld wordt met die color-cast.
                            Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                            Comment


                            • #15
                              En die donkerder wolk linksboven dan??Dan kan je daar ook wel een zweem van iets in ontdekken als je maar lang genoeg kijkt.Ik bedoel gewoon,veel fout zie ik niet in die foto maar ik moet misschien eens naar de oogarts.
                              Danny's Photosite

                              Comment

                              Working...
                              X