Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterval

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waterval

    Naar aanleiding van een foto in de Beginnershoek van dit forum kwam een vraag voor nabewerking van een waterval (en eigenlijk: van water in het algemeen). Meer bepaald: kan een langere sluitertijd gesimuleerd worden in nabewerking. Het gaat om dit topic:
    http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ie-378111.html

    Hierbij enkele stappen die je kunt volgen in nabewerking:
    1. Kopieer de Background, en pas Gaussian Blur toe. Voor deze foto gebruikte ik 2,0px. Blending mode = Normal, Opacity = 25%.
    2. Belangrijke stap nu: maak een layer mask en verf alles wat je niét geblurd wilt zien in het zwart (voor deze foto: de rotsen links en rechts, het groen en de rotsen die boven het water uitsteken). Neem je tijd om deze mask zo goed mogelijk te maken.
    3. Kopieer de Background, sleep omhoog en pas Motion Blur toe. Volg min of meer de hoek die de waterval maakt. Ik koos voor -85°. Speel wat met de distance (mag vrij hoog). Blending mode = Lighter Color (gaf beste resultaat voor deze foto) met 100% opacity. ALT + sleep de layer mask die je eerder maakte naar deze layer.
    4. Kopieer de Background, sleep omhog en pas Radial Blur toe. Kies 'Zoom'. Bij amount gebruikte ik 45. Blending mode = Normal, Opacity = 25%. ALT + sleep de layer mask die je eerder maakte naar deze layer.
    5. Voeg waterstromen toe op plaatsen waar er weinig of geen zijn (langere sluitertijd legt veelal meer waterstromen vast). Op een nieuwe laag, met een witte brush (van 25px voor deze foto). Teken enkele witte lijnen (lijkt echt nergens op, maar het verbetert wel). Pas op deze laag ook Motion Blur toe. Pas hierna een Distort, Twirl toe (ik gebruikte 12°). En als toetje: Filter, Other, Maximum... 5px.

    Ik heb het 'met de grove borstel' gedaan met dit resultaat, waar nog veel kan aan getweakt worden (maar doordat alles op aparte layers staat is dat ook perfect mogelijk):


  • #2
    Re: Waterval

    nice one
    thanx for sharing

    Comment


    • #3
      Re: Waterval

      dank je ..... kan van pas komen.

      Comment


      • #4
        Re: Waterval

        Waarom iets simuleren als je het van de eerste keer goed kan doen?

        Comment


        • #5
          Re: Waterval

          Het ware misschien interessant om de originele foto ook te posten, zodat het verschil duidelijk is.
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Waterval

            @Voltigeur: die staat in de originele thread 'Waterval in Karinthië' (linkje in 1e post)

            @Jezfor: voor als je enkel een compactje bij je hebt en je wat extra punch wil geven aan het fotootje. Verder kun je dezelfde techniek ook toepassen op stilstaand water (meertjes, zee bij valavond...) om een dromerig / mistig effect aan de foto te geven. De resultaten die ik bij dit laatste al gehaald hebt zijn echt wel leuk om te zien.

            Comment


            • #7
              Re: Waterval

              Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
              Waarom iets simuleren als je het van de eerste keer goed kan doen?
              Niet zo simpel als je teveel licht hebt. Uiteraard als je een stapeltje ND-filters bij de hand hebt...

              Ik vind het ook een nuttige toelichting, GameBE !

              (kun je eens een voorbeeldje posten van een "stilgelegde" zee of iets dergelijks?)
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Waterval

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

                (kun je eens een voorbeeldje posten van een "stilgelegde" zee of iets dergelijks?)
                Zeker! Voor:



                En na:



                Om dit effect op een zee of stilstaand water te verkrijgen moet je uiteraard geen motion blur gebruiken (radial blur, zoom volstaat).

                Comment


                • #9
                  Re: Waterval

                  Knap! Ziet er anders uit dan "the real thing" (met een straffe ND filter), maar een bruikbaar alternatief alleszins.
                  (ook dank voor de "voor" en "na" situatie - maakt heel wat duidelijk! )
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waterval

                    Bedankt om mijn foto op een mooie manier te bewerken, met de tutorial is alles ook mooi duidelijk !
                    Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
                    - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

                    Comment

                    Working...
                    X