Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

interpoleren: hoe ver kan je gaan?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• interpoleren: hoe ver kan je gaan?

Voor opmaak van fotoboeken vraag ik me af hoever je kan gaan met het "vergroten" van foto's door interpolatie zonder kwaliteitsverlies en of hiervoor een soort van vuistregel bestaat.
    Concreet fictief voorbeeld:
    - fotoboek 40cm (h) op 30cm (b) wordt gedrukt op 300dpi
    - ik wil een foto over twee bladzijden laten doorlopen (dus 60cm x 40 cm @ 300dpi)

Wat moet het minimale formaat zijn van de foto (ervan uitgaande dat de foto scherp is) om via interpolatie op 60cm x 40 cm @ 300dpi uit te komen?
    zoeker met hart en ziel

Re: interpoleren: hoe ver kan je gaan?

Volgens de 300 dpi regel kom je hiervoor theoretisch tekort, je zou eigenlijk een beeldformaat moeten hebben van 7086 px X 4724 px.

De praktijk leert je echter dat je met een D300 gemakkelijk mag oprekenen tot een 60 x 40 cm formaat, de volgens mij beste methode om op te rekenen is als je dat eerst kan doen van uit een raw bestand, ik doe het uit Nikon capture NX2, alvorens om te zetten naar jpg.

Volgens mij is het grootste probleem, dat je bij veel afdrukcentrales voor boeken beperkt bent in bestandsgrootte, en dat daar sommige tussen zitten die je beeld terug sterk gaan comprimeren om het verstuurbaar te maken.

Comment

Lees ook: forum.belgiumdigital.com/f15/panoramafoto-afdrukken-op-40x120cml

Comment

wat ik meestal doe is het beeld vergroten naar het formaat dat ik eigenlijk wil. Zet de vergroting dan op 'best voor vergrotingen'. Dan verscherp ik wat op 100% grootte kijkend naar het beeld. Dan beoordeel ik of ik de kwaliteit wel of niet acceptabel vind. Anders rommel ik nog wat met wat Photoshop truukjes om het te verbeteren.
        Of als ik in RAW open dan open ik ze groter dan de ware grootte. Onderin camera RAW staat een regeltje waar je op kan klikken. Daar kies ik dan gewoon de grootste waar een + teken achter staat. Voordeel is dat je in Camera RAW dan ook meteen de ruis kan zien en eventueel kan bijstellen.

Comment

Een goeie tip om je beeld te vergroten: je werkt bij sterkere vergrotingen best in stappen. Dus in Photoshop in plaats van meteen het eindformaat op te geven in het venster "Image Size", werk je in stappen van telkens 110% ('"Best for Enlargement" aanvinken onderaan). Op die manier beperk je kwaliteitsverlies (er staat "beperk", niet "vermijd" ;-) ).

Ik maakte voor klanten ooit uitvergrotingen van 2x3m van een beeld uit een D3 (12mp). Voorwaarde is wel, maar dat geldt altijd, dat je beeld correct belicht is en haarscherp bij opname (haarscherp dus!).

Interpoleren is voor velen "not done", maar vaak heb je geen andere keuze. Indien correct gedaan met een goed beeld om van te starten, is er zelden een probleem.

Succes,

Roeland
          www.135mm.be
          @135mm_leuven
          info@135mm.be

Comment

Working...
          X