Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

    Ach wie er allemaal bij me waren laat ik in het midden.
    We hadden een verschrikkelijk gezellige dag.
    Zo gezellig dat ik minder oogst heb overgehouden dan normaal.

    Ik hou van het schaduwspel met zijn eigen lijnen.



    Op verzoek van een MOD tekst toegevoegd om het verhaal wat je eigenlijk persoonlijk uit je eigen referentiekader moet halen, plastischer te maken en richting te geven..




    Uitgestapt na een haastige rit door het drukke verkeer kalmeert de aanblik onmiddelijk
    het lijnenspel doorsneden en zonder pardon verstoord door brute schaduwvlakken maken duidelijk

    alles heeft zijn tijd, zijn ritme, zijn tempo, zijn richting, zijn voorrang.



    Alles heeft zijn lichte en donkere perioden, niets gaat zonder diens tegenwicht.
    oud naast nieuw en licht gaat over,
    onder en door het donker heen.
    welhaast onverbiddelijk dringt duisternis toch zijn stempel
    als een welkome deken van gevoel



    Rudi Carell liep zijn straatje om met een sigaret, elke avond,
    Een gewoonte die vertrouwd en onverstoorbaar aandoet.
    normale gedachte geen uitdaging gemaakt,
    alleen herinnering en melancholie

    Maar niets is daar wat nieuw op oud leunt en in beeld verdrukt.
    of toch wel ?

    ik loop met zijn liedje in mijn hoofd verder, overdag,
    met meerdere goede aromatische sigaren
    en hele fijne oprechte collega fotografen van BD, overdag, werkdag,
    en dit mag ?.

    bij tijden lijkt het avond, bij tijden midden op de dag
    en dat alles in een klein kwartier
    De weerschijn lijkt niet van hier maar van zuiderlijke streken.
    de stemming gekenmerkt door een lach



    zo is het licht en helder en duidelijk in onverbiddelijke verblindende zonlichtschijn
    zo slaat de donkere zijde van onze erfgoederen onverbiddelijk toe in een diepe melancholieke slagschaduwlijn.
    Vechtend tussen de stemmingen van melancholische droefenis en grote blijdschap
    weeklaag en jammerklacht uit vervlogen tijden
    zuchten van verlichting om nu en zorgen om morgen

    een blokje om wordt een blokje om.
    De dimensies verschuiven



    openheid door besloten zijn.
    Exhibitionisme in een autistische gelijkwaardigheid waarin men wenst te onderscheiden.
    krampachtig versterking zoekende van brede oude muren.
    niet alleen durvende staan zonder de erfenis van het vervlogene

    de erfenis van het oude, het fundament naar het heden



    doorloop, doorkijk, detail
    afschrikwekkend verhaal en devotie
    bloeddoorlopen en helder verlichte zondaar
    kleinzielige mens, fantasieloze gewoontenaar



    Verering en verwering, in de schaduw van dit al
    Langs een kroeg waar de van alle ellende zijn verstand verzuipende drinkenbroer
    niets begrijpend om uitleg vraagt , en vervolgens verwordt tot wat hij is.
    een stadsmens zonder doel.

    geen broer, geen man, geen vader, noch zoon.
    geen vrouw geen mam, geen zus of dochter.
    geen herinnering, geen erfenis



    Devotie die in oude geschriften de weg wijst, kalm, rustig langdurig en recht.
    verstoord echter door elementen die subtiel maar echt
    een sprankje vreugde dreigen te geven aan hen die willen leven.
    verlangend naar verlossing voor hen die het zien
    die slechts alleen in hun eigen fantasie kan worden gevormd
    voor hen die de emotie gevoelen



    behoeften en bevrediging
    als een kind huppelend van moment naar moment,
    al ras in je leven, razend in snelheid naar jouw eigen levenseind.

    ach je fouten worden je toch wel weer vergeven,
    hernieuwde kansen als een lichtspiegeling op je pad.
    een kleine verstoring van,.................. van ja wat ?

    Ben je er klaar voor, heb je al gegeven
    een monument waar anderen op door kunnen gaan?.
    Een contrast zwaar van leven,
    licht als zon en hard als schaduw,
    die vaak maar even,
    even duidelijkt maakt.

    Dit zijn wij allemaal, maar wat is dat ?.




    een fundering van Ruïnes op gedachten en gevoel
    nalatenschap aan hen die voelen wat ik bedoel.

    Zomaar een blokje om in maastricht

    Wat is jouw verhaal ?
    het mijne is beschreven.
    Heb je durf of ben je laf
    mag het verhaal abstract
    of moet het voor jou helemaal af
    wat is jouw keuze, waar licht jouw dreiging

    voelen is een genot, nooit een bedreiging.
    En voelen , dat mag


    .
    Last edited by Irineas; 20 september 2008, 21:48. Reden: aangepast op verzoek MOD, meer uitleg over het verhaal
    Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

  • #2
    Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

    over het algemeen wat donkere opname door de vele schaduw en ik mis een verhaal.
    op deze manier kan je wel meer dan drie opnamen kwijt, wat in Showcase niet mag.
    misschien de regels hier wat duidelijker maken, nu kan een ieder hier 10 opnamen posten als het maar het zelfde onderwerp heeft.
    let wel: vind zelf dit forumonderdeel ook niet duidelijk genoeg.
    denk dat niemand een probleem maakt, als ik hier 10 opnamen neer zet, van een wandeling door de Polder!!!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

      ik moet meegaan met Bouk in dit verhaal, vind ook veel foto's te donker en sommigen ogen wat flets (no#1)

      Misschien nog wat op te frissen in ps of psp? door een beetje met de levels te spelen.

      Ook sommige composities zijn het net niet helemaal,, bijvoornbeeld nummer 1, waar je een puntje van het dank ziet links, en een halve boom. Het verkeersbodje werkt hier best storend naast zo'n monument (de hellepoort).

      Ik vind er ook leuke platen tussen zitten, met name de straat doorkijk, nr 9.

      hoop dat je er wat mee kunt.

      Comment


      • #4
        Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

        Ik vind de Mississippi in Maastricht interessanter dan deze foto's...

        Comment


        • #5
          Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

          Oorspronkelijk geplaatst door Marxje Bekijk bericht
          ik moet meegaan met Bouk in dit verhaal, vind ook veel foto's te donker en sommigen ogen wat flets (no#1)

          Misschien nog wat op te frissen in ps of psp? door een beetje met de levels te spelen.

          Ook sommige composities zijn het net niet helemaal,, bijvoornbeeld nummer 1, waar je een puntje van het dank ziet links, en een halve boom. Het verkeersbodje werkt hier best storend naast zo'n monument (de hellepoort).

          Ik vind er ook leuke platen tussen zitten, met name de straat doorkijk, nr 9.

          hoop dat je er wat mee kunt.
          Goed gezien, ik heb dat puntje nog niet eerder opgemerkt anders had ik het wel weggepoetst.
          Die halve boom wilde ik er wel inhouden en is ook niet te vermijden vanuit de door mij ingenomen positie.
          Daarnaast verklaard die boom zijn schaduw tegen de vestingwal er achter.
          Daardoor zie je de boom wel en toch ook weer niet, een simpel fotografisch grapje mijnerzijds.
          Verder valt op dat het bedoelde lichtspel in de fotokes wel jullie smaak blijkt te zijn anders had je foto 9 anders beoordeeld.

          Wat betreft de opmerkingen aangaande jullie verhaal.
          De regels zijn niet duidelijk genoeg, dat klopt.
          Een verhaal kan en mag naar mijn mening wel degelijk zo simpel zijn als een blokje rond..
          Dit blokje rond is niet te vergelijken met een wandeling door de polder, die impressie wek ik ik hier ook helemaal niet.
          Wat je hier ziet is inderdaad een blokje rondgelopen binnen het Jekerkwartier in Maastricht.
          Alles dus binnen tien minuten te belopen, binnen een blokje rond dus.
          Dit is overigens slechts een zeer kleine impressie van wat ik aan fotokes heb gemaakt daar.
          fotokes die je eigen impressies en gevoel moeten doen spreken

          Verder hou ik van het schaduwspel en van niet te felle foto's. Dat is smaak maar verdedigt niet altijd alles.
          Ik heb er over zitten denken de watermolen foto wat kunstmatig wat lichter op te trekken.
          Mar als je er voor staat en de wolken de hemel dicht trekken, dan is het daar echt donker.
          En die sfeer wilde ik wel vasthouden.
          Wat het ene moment lieflijk en bekoorlijk toont, kan door een ander wolkendek een hele andere sfeer krijgen. Terwijl we daar stonden voltrok zich dit zelfs een paar maal.
          Maar Ik zal ook daar nog eens spelen met de lichtzettingen om te voorkomen dat ik mogelijk naar te donkere sferen ga neigen.
          Het moet wel representatief blijven wat ik toon, dat ben ik met je eens.

          In ieder geval bedankt voor de uitgebreide en gemotiveerde beoordelingen, daar kom ik hier voor
          Last edited by Irineas; 20 september 2008, 21:27.
          Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

          Comment


          • #6
            Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

            Irineas zegt ;Een pakkende foto is dit, vanwege zijn kleine imperfecties, is nooit zwaar nabewerkt. Alleen kleine correcties maken een foto beter ! ☻
            Een visie op fotografie die je heel trouw blijft, ook in dit verhaal.

            In jouw teksten schuw je franjes en enigzins bombastische uiteenzettingen niet, het is steeds een plezier jouw teksten te lezen.

            Jouw verslagen in beelden zijn dan weer eerder sober te noemen, maar daarom niet minder aangenaam om naar te kijken. Soms zelfs een verademing tussen de vele perfecte opgepoetste en af en toe zelfs doodgepoetste plaatjes.

            Jij durft tenminste nog te tonen dat deze wereld niet perfect is, verkeersborden, geparkeeerde auto's en hoeken van huizen worden niet weggepoetst. Ok, die dakrand had je buiten het beeld kunnen houden. Het verkeersbord echter staat er nu eenmaal, maakt deel uit van het straatbeeld: een oude stadspoort die nog gebruikt wordt om Maastricht binnen te rijden. Wat is het alternatief: de foto niet maken of door photoshop halen om de werkelijkheid geweld aan te doen?

            En in zo'n oude stadswijk zijn de straatjes smal, de schaduwen donker en hard, het licht soms heel helder maar ook soms flets. Een opeenvolging van smalle straatjes, hoeken, doorkijkjes, verrassende basreliefs, oud en nieuw.....Jouw eerlijke en originele impressie van een wijk in Maastricht. Je houdt ervan of je houdt er niet van..... maar het is oprecht. En ik houd van die oprechte fotografische kijk op de werkelijkheid.

            Mvg,
            Christel
            Geniet van foto's maken

            Comment


            • #7
              Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

              Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
              Irineas zegt ;Een pakkende foto is dit, vanwege zijn kleine imperfecties, is nooit zwaar nabewerkt. Alleen kleine correcties maken een foto beter ! ☻
              Een visie op fotografie die je heel trouw blijft, ook in dit verhaal.

              In jouw teksten schuw je franjes en enigzins bombastische uiteenzettingen niet, het is steeds een plezier jouw teksten te lezen.

              Jouw verslagen in beelden zijn dan weer eerder sober te noemen, maar daarom niet minder aangenaam om naar te kijken. Soms zelfs een verademing tussen de vele perfecte opgepoetste en af en toe zelfs doodgepoetste plaatjes.

              Jij durft tenminste nog te tonen dat deze wereld niet perfect is, verkeersborden, geparkeeerde auto's en hoeken van huizen worden niet weggepoetst. Ok, die dakrand had je buiten het beeld kunnen houden. Het verkeersbord echter staat er nu eenmaal, maakt deel uit van het straatbeeld: een oude stadspoort die nog gebruikt wordt om Maastricht binnen te rijden. Wat is het alternatief: de foto niet maken of door photoshop halen om de werkelijkheid geweld aan te doen?

              En in zo'n oude stadswijk zijn de straatjes smal, de schaduwen donker en hard, het licht soms heel helder maar ook soms flets. Een opeenvolging van smalle straatjes, hoeken, doorkijkjes, verrassende basreliefs, oud en nieuw.....Jouw eerlijke en originele impressie van een wijk in Maastricht. Je houdt ervan of je houdt er niet van..... maar het is oprecht. En ik houd van die oprechte fotografische kijk op de werkelijkheid.

              Mvg,
              Christel
              Dit zijn de beoordeling waar ik voor ga.
              Begrip voor de fotograaf zijn bedoeling, aangegeven in zijn tekst en de waardering voor de pure fotografie
              Je maastrichtse maatje
              Last edited by Irineas; 18 september 2008, 15:23.
              Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

              Comment


              • #8
                Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

                ik vind dat deze foto's een zeer groot "point-and-shoot" gehalte hebben, en hoogst waarschijnlijk is dit ook zo. Probeer eens origineel uit de hoek te komen.

                Misschien eens door de knieën gaan, spelen met je diafragma. (Zelfs deze tips vind je waarschijnlijk in de handleiding van je toestel???)

                groeten

                Comment


                • #9
                  Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

                  Oorspronkelijk geplaatst door thomasvp Bekijk bericht
                  ik vind dat deze foto's een zeer groot "point-and-shoot" gehalte hebben, en hoogst waarschijnlijk is dit ook zo. Probeer eens origineel uit de hoek te komen.

                  Misschien eens door de knieën gaan, spelen met je diafragma. (Zelfs deze tips vind je waarschijnlijk in de handleiding van je toestel???)

                  groeten
                  Er is bij enkele foto's gewoon staande beens geschoten
                  De titel verraad dat het om een gewoon blokje om gaat dus is dit een collectie welke daarom draait.

                  Maar bij welke foto's is dan niet point en shoot toegepast ?
                  Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

                  Comment


                  • #10
                    Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

                    Oorspronkelijk geplaatst door Irineas Bekijk bericht
                    Er is bij enkele foto's gewoon staande beens geschoten
                    De titel verraad dat het om een gewoon blokje om gaat dus is dit een collectie welke daarom draait.

                    Maar bij welke foto's is dan niet point en shoot toegepast ?
                    Als u een regelmatige bezoeker bent van dit forum heeft u ongetwijfeld al foto's gezien waar toch wel langer bij stilgestaan is voor er gepoint en geshoot werd (compositie, lichtinval, schaduw, enz..) Met 1 foto kan men een volledig verhaal vertellen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

                      Oorspronkelijk geplaatst door thomasvp Bekijk bericht
                      Als u een regelmatige bezoeker bent van dit forum heeft u ongetwijfeld al foto's gezien waar toch wel langer bij stilgestaan is voor er gepoint en geshoot werd (compositie, lichtinval, schaduw, enz..) Met 1 foto kan men een volledig verhaal vertellen.
                      Ja Thomasvp
                      Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven.
                      Maar dat was het fotoverhaal niet tenzij je een google earth overzicht geeft van het Jekerkwartier
                      Maar de vraag was, bij welke is dan niet gepoint en shoot ?
                      Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

                      Comment


                      • #12
                        Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

                        Ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel, en begrijp je het niet dan zullen je foto's ook niet veel beter worden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

                          Oorspronkelijk geplaatst door thomasvp Bekijk bericht
                          Ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel, en begrijp je het niet dan zullen je foto's ook niet veel beter worden.
                          Ik begrijp het niet en ik wil ook graag wat leren.
                          Zijn mijn foto's dan ook zo slecht?
                          Dus graag een uitleg a.u.b.

                          mvg
                          Antoine

                          Comment


                          • #14
                            Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

                            Oorspronkelijk geplaatst door thomasvp Bekijk bericht
                            Ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel, en begrijp je het niet dan zullen je foto's ook niet veel beter worden.
                            De meeste fotokes lijken gewoon gemakkelijk gemaakt, maar gene is dat.
                            Dat is dus een compliment en past dan ook, en komt dan ook terug in het thema, blokje om in maastricht. heel gewone actie waarin heel gewone plaatjes thuishoren die weergeven wat je heel gewoon kunt tegenkomen als je daar heel gewoon dat blokje om loopt..
                            Last edited by Irineas; 22 oktober 2008, 20:55.
                            Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

                            Comment


                            • #15
                              Re: Blokje om in Maastricht met uitstekend gezelschap

                              Oorspronkelijk geplaatst door Irineas Bekijk bericht
                              ik moet mijn fotokes wat lichter trekken dat is zover geheel duidelijk.
                              Google "fotografie" en bij Wikipedia lezen we
                              Het woord is afgeleid van het Grieks en betekent letterlijk schrijven met licht. (φωτος phootos=licht, γραφειν grafein=schrijven)
                              Je kunt als beginnend amateurfotograaf veel meer bijleren van een poging om de vorm en structuur van de croissant bij je ontbijt goed vast te leggen.
                              Neem je broodje en ga aan een raam aan de noordkant staan en zie wat het zacht licht doet.
                              Ga naar de zuidkant en zie wat hard zonlicht voor effect heeft.
                              Kijk vooral! (je hoeft er geen boek over te schrijven )

                              Prent die kennis in je geheugen en gebruik ze als je de volgende keer de stad (of eender wat) in beeld wilt brengen...
                              Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                              Comment

                              Working...
                              X