Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

libelle

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • libelle

    is het wat?





    https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

  • #2
    Re: libelle

    Om de één of andere reden ligt de scherpte nog niet op de juiste plaats, is ook heel moeilijk.

    Comment


    • #3
      Re: libelle

      Dank voor je reactie.

      Ook bij no 3 Niet?
      https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

      Comment


      • #4
        Re: libelle

        Eerst en vooral dit:

        Libelle = een damestijdschrift
        Libel = een insect

        Maar dit is geen libel, het is een waterjuffer, meer bepaald een vuurjuffer.

        Ik vermoed dat je deze foto's uit de losse hand gemaakt hebt. Wel, niet doen, zeker niet als macrofotografie nieuw voor je is. Werk op statief en zet je toestel/lens zo evenwijdig mogelijk met je onderwerp. Zoek naar het interessantste punt op het insect en stel daar op scherp.
        Ik zie in de exif dat je belichting op multi-segment staat. Da's niet zo interessant voor macrobelichting. Kies beter voor spotmeting of center-weighted meting en meet het licht dan op het insect zelf. Je zult zien, het is een wereld van verschil.
        Meer foto's op mijn website

        Comment


        • #5
          Re: libelle

          is dat met voorzetlensjes genomen?
          volg men voorgangers

          greets
          je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
          www.korandoke.be

          Comment


          • #6
            Re: libelle

            Geen voorzet lens gewoon een 90mm lens.
            Het beestje zat op een plaats waar geen statief bij kon.
            Zat idd met die spotmeting te expirimenteren.
            Ik hoop dat het morgen ook weer zulk fijn weer is en zal vast wel weer een of ander beestje tegen komen.

            Ik probeer op de kop te mikken qua scherpte.
            https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

            Comment


            • #7
              Re: libelle

              Oorspronkelijk geplaatst door wil53 Bekijk bericht
              Dank voor je reactie.

              Ook bij no 3 Niet?
              Sorry, nee, het oog is niet scherp, en dat is net het belangrijkste, en net dara heb je F4 toegepast, minder dan de andere foto's. Ik denk dat je manuale focus moet gaan proberen, want daar zit het probleem op het moment...

              Comment


              • #8
                Re: libelle

                ok dank je en wat mij betreft hoef je geen sorry te zeggen kan er alleen maar van leren.

                Weet niet wat je met f4 bedoelt.
                https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

                Comment


                • #9
                  Re: libelle

                  Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                  Eerst en vooral dit:

                  Libelle = een damestijdschrift
                  Libel = een insect
                  Hmmm... ik moet even eigenwijs doen....in Nederland noemen we de beestjes weldegelijk libelle en niet libel

                  Wil....JUIST foto 3 is niet scherp...zijn lijf wel, maar niet de kop.
                  f4 is je diafragmastand...dit is wel een leuk stuk om te lezen over instellingen en de camera....ik vond het tenminste wel leerzaam. LINK
                  Het zijn 5 delen...DIT is de inleiding, waar je de links naar alle onderwerpen vindt.
                  Last edited by Monica; 18 april 2009, 22:04.

                  Comment


                  • #10
                    Re: libelle

                    Dank je Monica,
                    Ik zal het lezen en naar de oogarts gaan.
                    https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

                    Comment


                    • #11
                      Re: libelle

                      LOL Laat me even weten wat de uitslag is....misschien moet ik wel naar de oogarts

                      Wil....misschien iets heel stoms en dufs....ik snapte ook geen bal van die diafragmastanden en ben maar 10 foto's gaan schieten van hetzelfde onderwerp, op statief, zelfde belichting en sluitertijd maar dan met verschillende standen van groot naar klein diafragma (bv f/4 tot f/22) Moet je eens kijken wat er met je belichting en achtergrond gebeurt....toen werd me pas een beetje duidelijk wat het diafragma eigenlijk doet (ben ook nog druk aan het ontdekken hoor, het is best lastige materie)

                      Comment


                      • #12
                        Re: libelle

                        Das helemaal niet stom
                        De verschillen waren me al wel een keer opgevallen toen ik meerdere opnames en aan het wieltje draaide.
                        Moet maar even op zoek naar een beestje dat een half uurtje model wil staan.
                        https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

                        Comment


                        • #13
                          Re: libelle

                          Hoi Nederlanders, wij Vlamingen (Oost-Vlaanderen) noemen die dingen "nen helicopter".

                          Foto 3 vind ik de beste, en heeft wel iets. Behalve dan dat de facetogen niet scherp zijn. Ik weet wel in de fotografie zijn er regels om te breken. Maar ogen die vind ik nog altijd het beste wanneer ze scherp zijn.

                          Goeie oefeningen
                          Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

                          Comment


                          • #14
                            Re: libelle

                            Bij foto van dieren moet je, en zeker bij insekten, een vleugje geluk hebben.
                            Veel wordt bepaald door de instllingen van je toestel maar geluk speelt ook een beetje mee, he Monica.
                            Naarmate je de instellingen weet te beheersen zul je sneller het geluk aan uw zijde hebben.
                            Bij Macro is de dof (dieptescherpte) zeer beperkt hier gaat het over cm en mm;at
                            Daarom is het mogelijk dat, zoals in de derde foto, het lichaam scherp is en het oog dat zich enkele mm dichter bij de camerabevind, onscherp is. Komt daarbij dat je zonder statief werkt en daardoor, sorry voor de woord keuze, hier drie potentiele goede foto's verbrod.
                            Niet getreurd, je kunt zien aan je foto's dat het er in zit, nu nog het naar boven brengen.
                            Robby
                            Minder tijd achter de computer
                            Is meer tijd achter de camera

                            Comment


                            • #15
                              Re: libelle

                              Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                              Eerst en vooral dit:

                              Ik vermoed dat je deze foto's uit de losse hand gemaakt hebt. Wel, niet doen, zeker niet als macrofotografie nieuw voor je is. Werk op statief en zet je toestel/lens zo evenwijdig mogelijk met je onderwerp. Zoek naar het interessantste punt op het insect en stel daar op scherp.
                              Vraag van een beginner:
                              Hoe doe je dat allemaal bij een insect, degene die ik ken bewegen over het algemeen nogal vaak , heb je dan wel genoeg tijd? Of moet je misschien blijven hopen dat er keer een minimaal een minuut stil gaat zitten ...

                              Comment

                              Working...
                              X