Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ik denk wel dat de Evoque de beste score zal hebben in de sneeuw maar volgens de Euroncap heeft die niet de beste score op gebied van veiligheid, slechts 83% voor volwassen inzittenden tegenover 93% voor de Sportage en 90% voor de ix35.
    De Evoque is wel de allermooiste SUV van de reeks en de afwerking is subliem.
    Die ncap score valt inderdaad wel wat tegen. De wegliggen daarentegen is bijna perfect. Ik ondervond niet zoveel verschil met ons golfke. Wel opletten aan de kruispunten, want de spiegels zijn enorm. Ik vond het niet meer nodig om een andere wagen te gaan testen daarna

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
      Als ik hier zo lees hoeveel km jullie doen met een stel banden, dan zijn jullie van die chauffeurs waar ik mij alle dagen kwaad op maak.
      Dat zijn dan de slakken van de weg die nooit in file staan.
      Diegenen die achter hen komen daarentegen
      Laat ons even vergelijken wat te vergelijken valt.

      Ik heb zelf ook al eens 99.800 km gedaan met een set banden en dat zonder als een slak te rijden. Ongeveer 99% van die km zijn snelwegkilometers, daar zit zowel file als vlot verkeer tussen maar het is bijna altijd rechtdoor.
      Mocht ik hetzelfde aantal kilometers doen in stad waar ge alle vijf voet moet stoppen, vertrekken, draaien en wat dan ook ... dan zou ik vermoedelijk al twee of drie sets versleten hebben.

      De ene auto is ook de andere niet en de ene band is ook anders dan de andere.
      Met de volgende wagen was het maximum plots 65.000 km en met een sportievere Dunlop was het na 35.000 km al gedaan met zingen.

      Laat het duidelijk zijn, altijd dezelfde baan, zelfde rijgedrag maar af en toe eens een andere wagen en ander merk van banden.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Om alles toch wat te relativeren: hoeveel hebben we deze winter al ECHT nut gehad van winterbanden ? Een halve dag gisteren.
        Dat probleem van vrijdag los je eigenlijk op met zo een stel sneeuwsokken. De personen die echt weinig kilometers afleggen kunnen dan tenminste zoiets in de auto leggen.

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
          Ik vond het niet meer nodig om een andere wagen te gaan testen daarna
          Daarom dat ik die als laatste doe ... anders is er geen plezier meer om de andere eens te testen.
          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Om alles toch wat te relativeren: hoeveel hebben we deze winter al ECHT nut gehad van winterbanden ? Een halve dag gisteren.
          Zelfs als je maar één dag winter zou hebben en net die dag maakt een set winterbanden het verschil tussen op tijd kunnen stoppen of niet ... dan is uw investering al lang teruggewonnen.
          Dezelfde vraag zou je kunnen stellen hoeveel nut het heeft om je gordel aan te doen om tot op de hoek van de straat te rijden ... als er niets gebeurt geen maar met wat pech een groot verschil.
          Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
          Het "schijnt" dat achterwielaandrijving zeer goed is in de sneeuw. Alleen spijtig dat er zovelen zijn die het niet kunnen, wat heb ik weer veel mercedessen en bmw's gezien die toch wel rare toeren uithaalden
          De oudere reeksen hadden daar veel last van, op een nat wegdek wat gas geven in een bocht en ge stond 180° gedraaid.
          Maar al de huidige modellen met tractiecontrole en dergelijke hebben daar zo goed als geen last van, af en toe voelt ge wel dat die even zou willen uitbreken maar binnen de seconde is dat gecorrigeerd zonder er enige hinder van te ondervinden.
          Maar wees eerlijk, ook met een voorwielaandrijving zal je op nat wegdek al sneller je wielen kunnen doen doorslippen tot de tractiecontrole tussenbeide komt (als je die hebt).
          De fout dat velen maken is als ze de tractiecontrole voelen tussenkomen (voor- of achterwielaandrijving), om gas te lossen ... niet doen, blijven gas geven en dat spel zijn werk laten doen, dat dient ervoor (net als ABS)!
          Last edited by VerSeg; 4 februari 2012, 23:50.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Laat het duidelijk zijn, altijd dezelfde baan, zelfde rijgedrag maar af en toe eens een andere wagen en ander merk van banden.
            Bepaalde modellen van Audi zouden nogal graag rubber verslinden. Bij sommige sportwagens zeggen ze ook dat je om de 15.000km moet vervangen. De vader van iemand die ik ken is zo eens in het decor gevlogen omdat ze hem er niet op gewezen hadden en hij binnen het jaar al 20.000km op de teller had staan.

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Dezelfde vraag zou je kunnen stellen hoeveel nut het heeft om je gordel aan te doen om tot op de hoek van de straat te rijden ... als er niets gebeurt geen maar met wat pech een groot verschil.
            Iemand met zomerbanden zou zeggen dat je kleren te snel verslijten als je de gordel aantrekt. Die met winterbanden trekken hem aan omdat je op een dag wel eens met je face door je ruit zou kunnen vliegen

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Bepaalde modellen van Audi zouden nogal graag rubber verslinden.
              Zal ook wel afhangen van de chauffeur zeker?
              Sommige collega's lukken er niet in om 10.000 km met een set banden te doen ... zelfde wagen als de mijne.
              Veel uitleg is daar niet voor nodig denk ik.
              Voor de rest moet vooral de chauffeur zelf de staat van de banden controlleren ... maar hoeveel doen ze dat?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Momenteel zijn winterbanden ontegensprekelijk wel een voordeel, maar geef mij in de gewone natte omstandigheden maar zomersloffen.
                Misschien in sommige gevallen wel juist maar geef mij bij regen maar mijn winterbanden in vergelijk met de originele zomerbanden, ook in de zomer.

                Even uitleggen waarom.

                Origineel stonden daar van die energiebesparende banden op met lage wrijving ... banden die wel goed zijn om minder te verbruiken door minder rolweerstand maar ook véél minder goed de baan houden.
                Op droog wegdek en rechtdoor niet zo direct een probleem maar bij nat in de minste bocht een groot probleem.
                Die winterbanden daarentegen zijn dus van een zachter rubber en hebben een veel betere grip plus een grotere afvoer van vocht door de grotere groeven.
                Dus met zekerheid dat die zomerbanden geen knijt waard zijn op nat wegdek ... toch wat veiligheid betreft.
                Ge voelt ook dat de wagen dan over het wegdek zweeft want op de hoop toe moet de druk voor die energiebesparende banden veel hoger zijn dan normaal.

                Nu had ik in de zomer nieuwe banden gekregen na een scheur door een stuk ijzer ... geen energiebesparende banden meer maar een deftige zomerband dat goed de weg houdt zowel op droog als op nat.
                Als ik met die banden vergelijk, dan is de winterband inderdaad een stuk minder goed bij regen en voldoende warm weer.

                Bij nat en lage temperatuur begint de winterband weer het voordeel te krijgen op de zomerband.
                Nu hebben we dit jaar inderdaad nog niet veel koude dagen gehad ... maar ge kunt moeilijk alle dagen naar de bandencentrale bollen als de temperatuur wijzigt.

                En dan is de ene winterband ook niet de andere, die dat ik nu heb zijn ook een pak beter dan mijn voorgaande (vorige wagen).
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Vandaag was de Hyundai ix35 aan de beurt, ik wou die eens vergelijken met de Ford Kuga, Kia Sportage en de Evoque.
                  De Evoque staat voor een van de volgende weekends op het programma, de rest is al achter de rug.
                  Spijtig dat ik ze allemaal niet onder dezelfde omstandigheden kon testen, had een mooi vergelijk geweest.
                  Ik denk wel dat de Evoque de beste score zal hebben in de sneeuw maar volgens de Euroncap heeft die niet de beste score op gebied van veiligheid, slechts 83% voor volwassen inzittenden tegenover 93% voor de Sportage en 90% voor de ix35.
                  De Evoque is wel de allermooiste SUV van de reeks en de afwerking is subliem.
                  zoiets vergelijken ? een wagen testen van 20.000€ tegen enen die meer dan het dubbele kost ?, de meeste kuga's hebben niet eens awd die int land rondrijden.
                  heb vrijdag avond eentje tegen gekomen, stond in idegem aan vloeken voor de spoorweg is daar een helling raakte er niet eens op. is dan maar rond gereden langs de andere weg.

                  grts
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                    zoiets vergelijken ? een wagen testen van 20.000€ tegen enen die meer dan het dubbele kost ?,
                    Niet overdrijven hé ...

                    De Evoque is een 2.2L 4WD, dan moet je iets gelijkaardigs nemen bij de andere merken om de prijs te vergelijken.

                    De Evoque Pure begint aan 32.800€ en de Prestige aan 42.700€.
                    De Sportage Lounge 2.0L 4WD begint aan 27.390€ en de Sense+ 2.0L 4WD aan 33.420€.
                    De ix35 Lounge 2.0L 4WD begint aan 29.949€ en de Executive 2.0L 4WD aan 34.949€.
                    De Kuga Trend 2.0L 4WD begint aan 30.200€ en de Titanium 2.0L 4WD aan 32.200€.
                    En ik neem in de 2.0L dan nog de versie met het minste aantal pk's.

                    Op de Evoque staat standaard al redelijk veel op, je moet dan al naar een goed uitgeruste versie gaan bij de anderen om ongeveer hetzelfde te bekomen met de Pure (niet wat kwaliteit en look betreft).
                    De Evoque is eigenlijk voor zijn prijs een heel mooi afgewerkte wagen, zelfs de Pure al.
                    Toegegeven dat de Evoque wel de mooiste van de reeks is en inderdaad iets anders.
                    De testrit dat we bij Hyundai gevraagd hadden was met de 2.0 4WD ... de 2WD was toevallig ook aanwezig en hebben we er dan maar eens getest omdat ze er op aandrongen te vergelijken. Die is natuurlijk iets goedkoper.
                    Naar de Evoque zijn we al gaan zien maar nog niet getest, leuk was dat de verkoper direct zei dat een permanente 4x4 is maar dat ge niet moet denken dat winterbanden niet nuttig zijn (zelf hadden we daar niets van gevraagd, kwam spontaan ter sprake).
                    Last edited by VerSeg; 5 februari 2012, 01:31.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Evoque...is dat de landrover die al eens over kop is gegaan ?

                      Ik zou nooit een engelse wagen kopen en zeker geen LR, mooi van buiten, maar in duurzaamheid en betrouwbaarheid daar bengelen ze in alle tabellen onderaan.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
                        Evoque...is dat de landrover die al eens over kop is gegaan ?

                        Ik zou nooit een engelse wagen kopen en zeker geen LR, mooi van buiten, maar in duurzaamheid en betrouwbaarheid daar bengelen ze in alle tabellen onderaan.

                        http://www.autointernationaal.nl/art...p?id=15694&n=8
                        Ik heb die nog niet over kop zien gaan eigenlijk. Ze zeggen wel dat er een wiel loskomt bij de uitwijktest. Ik vind dat nogal meevallen.
                        http://www.youtube.com/watch?v=BWBoP1EO3U4
                        Het chassis is wel stijf.
                        http://www.youtube.com/watch?v=pNjzPe8W-z0

                        Down under zeggen ze hetvolgende over Land Rover:
                        'If you want to go in the outback, take a land rover. If you want to come back, take a toyota'. Ze zijn inderdaad zeer onbetrouwbaar. Ze weten het blijkbaar zelf, want ze geven 3 jaar garantie met pechverhelping in het buitenland.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Om alles toch wat te relativeren: hoeveel hebben we deze winter al ECHT nut gehad van winterbanden ? Een halve dag gisteren.
                          Voilà en dat vergeten die fanatiekelingen hier... ze hebben 3 cm sneeuw gehad en enkele dagen vorst en dus moet heel de wereld maar winterbanden gebruiken omdat ze dan lekker op tijd kunnen zijn om de kindjes in bed te steken.
                          Jean Pierre.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                            Voilà en dat vergeten die fanatiekelingen hier... ze hebben 3 cm sneeuw gehad en enkele dagen vorst en dus moet heel de wereld maar winterbanden gebruiken omdat ze dan lekker op tijd kunnen zijn om de kindjes in bed te steken.
                            Als je de weermannen mocht geloven zou het de strengste winter ooit worden. Nu, met zijn 260 doden is ie toch goed op weg. Het ziet ernaar uit dat het niet veel beter wordt volgende week.
                            Ik zou het niet erg vinden moesten we zo eens een winter krijgen met 4 weken sneeuw. Na 1 week houdt de zomerbandenmaffia het voor bekeken en neemt dan massaal de trein en vloekt dat er niet voldoende winterbanden op voorraad zijn.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                              Voilà en dat vergeten die fanatiekelingen hier... ze hebben 3 cm sneeuw gehad en enkele dagen vorst en dus moet heel de wereld maar winterbanden gebruiken omdat ze dan lekker op tijd kunnen zijn om de kindjes in bed te steken.
                              Wat een hoop gelul hoor je hier toch, 't is niet omdat jij zo denkt dat iedereen zo denkt he . . . winterbanden op mijn wagen zorgen voor meer grip en veiligheid . . . voor mij, maar ook voor andere weggebruikers, voor mij heeft het niks te maken met sneller te kunnen rijden, wel om veiliger te kunnen rijden, je moet je snelheid ALTIJD aanpassen, ik ben gisteren van Breendonk naar Herentals gereden langs de E313 ( ik rijd op 19" laagprofiel banden ), zelfs tegen 30 à 40 per uur voelde ik dat mijn wagen elk moment kon wegschuiven, de andere wagen kwamen mij als het ware voorbij gevlogen en aan de stalen velgen die de meesten hadden kon je dus zien dat ze winterbanden gebruikten. Mij is het niet om snelheid te doen wel om iets meer zekerheid te hebben dat je geen onverwachte schuiver maakt, ondertussen liggen mijn wintersloefen er op en ik blijf het zeggen, het verschil is fenomenaal, ik rijd niet noodzakelijk sneller nu, maar wel een pak geruster!!!
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                                Wat een hoop gelul hoor je hier toch, 't is niet omdat jij zo denkt dat iedereen zo denkt he . . . winterbanden op mijn wagen zorgen voor meer grip en veiligheid . . . voor mij, maar ook voor andere weggebruikers, voor mij heeft het niks te maken met sneller te kunnen rijden, wel om veiliger te kunnen rijden, je moet je snelheid ALTIJD aanpassen, ik ben gisteren van Breendonk naar Herentals gereden langs de E313 ( ik rijd op 19" laagprofiel banden ), zelfs tegen 30 à 40 per uur voelde ik dat mijn wagen elk moment kon wegschuiven, de andere wagen kwamen mij als het ware voorbij gevlogen en aan de stalen velgen die de meesten hadden kon je dus zien dat ze winterbanden gebruikten. Mij is het niet om snelheid te doen wel om iets meer zekerheid te hebben dat je geen onverwachte schuiver maakt, ondertussen liggen mijn wintersloefen er op en ik blijf het zeggen, het verschil is fenomenaal, ik rijd niet noodzakelijk sneller nu, maar wel een pak geruster!!!
                                Jij bent dus duidelijk geen fanatiekeling, voor mij gaat om diegenen die mensen die op zomerbanden rijden vergelijken met 'misdadigers... dronkaards... onveilige chauffeurs' en dergelijks meer. En in geen enkele van mijn posts zal je lezen dat winterbanden op sneeuw en ijzel niet veiliger zijn... ik vind ze enkel in mijn situatie niet nodig en anderen hoeven daar niet over te oordelen.
                                Maar het blijft een feit dat sommigen door het gebruik van winterbanden een vals gevoel van veiligheid hebben... perfect aangetoond door iemand die hier beweert (of is het opschept) 130 te kunnen rijden in sneeuwval waarin men geen hand voor de ogen ziet...
                                Jean Pierre.

                                Comment

                                Working...
                                X