Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Heel juist, we hebben hier gesteld dat een verstandige chauffeur met zomerbanden beter is dan een minder verstandige (ik blijf voorzichtig) met winterbanden. Valt natuurlijk te bezien tot welke categorie men zich rekent
    Ne verstandige chauffeur die in de winter met zomerbanden rijdt is een contradictio in terminis.
    D90 - D70 - F80 + glas

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Beetje naast de kwestie maar verleden jaar toen ik uit Denemarken terugkwam hadden we in Duitsland een wolkbreuk die ik nog niet eerder heb meegemaakt. Zichtbaarheid met wissers op max bijna nul en een dikke laag water op de baan, ik (en nog een boel andere) vonden het wijselijk om de snelheid terug te brengen tot max 70 (en ik was er nog niet gerust in hoewel mijn banden amper 5000 km achter de tanden hadden en het profiel op zijn best was).
      Als ik dan zag hoe sommigen mij op het tweede vak voorbijreden aan naar schatting 100 tot 110 moest ik toch denken aan de superieure rubberkwaliteit die die mannen hadden.
      Een eind verder : groot accident, uren stilgestaan. Ik vroeg me toen af wie wie opgehouden heeft.
      Hoewel ik natuurlijk niet wist/weet wie de schuldigen waren, de trage rijders of de mannen met de speciale regenbandcompound.
      Wat ik wil zeggen : gezond verstand speelt imho nog altijd de belangrijkste rol, tenslotte heeft de fysica het laatste woord.

      PaulM
      ik was daar ook toen. Ik heb dat ongeval zien gebeuren. Dat was ne chauffeur die tegen 70 reed met zomerbanden, aquaplaning kreeg en zo tegen een paar anderen geschoven. Uren hebben wij daar gestaan....
      D90 - D70 - F80 + glas

      Comment


      • Re: Winterbanden

        All season banden doen het harstikke goed bij mij. (Ontario)
        Wat denk je van de wegbeheerder? Moet die niet de weg schoon houden?
        Geweldig om te zien dat bij een sneeuwbui de schoonmaak troepen op pad gaan en de weg voor je schoonschuiven en pekelen..
        Visit my website

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
          Ne verstandige chauffeur die in de winter met zomerbanden rijdt is een contradictio in terminis.
          Nee, het is ongetwijfeld veel verstandiger om van november reeds met winterbanden te rijden terwijl we nog geen winter gehad hebben
          Ach, ieder zijn wijsheid hé
          Jean Pierre.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
            ik was daar ook toen. Ik heb dat ongeval zien gebeuren. Dat was ne chauffeur die tegen 70 reed met zomerbanden, aquaplaning kreeg en zo tegen een paar anderen geschoven. Uren hebben wij daar gestaan....
            Wat een toeval, ik was daar ook... met mijn zomerbanden! Het lijkt wel of de helft van BD daar in de file stond
            Jean Pierre.

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Ik durf nu eerlijk zeggen:
              ik moet straks mijn mijn moeder haar wagen de baan op...
              zonder winterbanden en vanavond pas later thuis...
              ik hoop dat het niet te glad ligt...
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                Ik durf nu eerlijk zeggen:
                ik moet straks mijn mijn moeder haar wagen de baan op...
                zonder winterbanden en vanavond pas later thuis...
                ik hoop dat het niet te glad ligt...
                Ik hoop dat je vananvond kunt zeggen hoe veilig het wel was
                En als je zelf voorstander bent van winterbanden waarom rijdt je arme moeder dan op zomerbanden Dat is niet veilig hé! Een mens moet zorg dragen voor zijn moeder vind ik, dus doe haar maar snel een setje kado.
                Jean Pierre.

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Ik moet vanavond op de luchthaven van Charleroi familie ophalen.
                  Nu vraag ik me af of de vliegtuigen daar landen met winterbanden, want het weerbericht voorspelt -12°C.
                  De vlucht vertrekt in Zuid-Spanje (15° , een temperatuur voor zomerbanden.)

                  wie doet onderweg de bandenwissel ??

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door notex
                    Ik moet vanavond op de luchthaven van Charleroi familie ophalen.
                    Nu vraag ik me af of de vliegtuigen daar landen met winterbanden, want het weerbericht voorspelt -12°C.
                    De vlucht vertrekt in Zuid-Spanje (15° , een temperatuur voor zomerbanden.)

                    wie doet onderweg de bandenwissel ??
                    Waarom denk je anders dat er zoveel wielen aan een vliegtuig hangen?
                    50% winterbanden en 50% zomerbanden
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Ik weet niet of dit al in deze 48 pagina's lange topic al aan bod gekomen is:
                      Veel mensen vertrouwen erop dat electronica (ABS, ASC...) en technische vooruitgang zoals winterbanden en betere geometrie etc de heilige graal zijn, en hun rijstijl niet meer (of veel minder) aanpassen aan de rijomstandigheden. Daaronder moet je weersomstandigheden rekenen, maar ook verkeer, staat van het wegdek, toestand van de wagen (bandendruk nagekeken??) en natuurlijk de fitheid van de bestuurder (vermoeidheid, stress, drank, lastige kinderen, zagerige partner...)
                      Als bestuurders zich hiervan bewust zouden zijn, zouden er veel minder ongevallen gebeuren.
                      Volgens de statistieken zijn de 18-25 jarigen en de 40-50ers (maar neem me niet kwalijk als ik er een paar jaar naast zit, 't is ongeveer) de grootste groepen ongevallenveroorzakers. De jongeren uit gebrek aan ervaring, en de anderen uit overmoed (ik rij al 25 jaar, ik kan rijden...)
                      Waarbij ik wel wens te onderstrepen geen tegenstander te zijn van alle nieuwe ontwikkelingen, integendeel.
                      Winterbanden zijn een grote toegevoegde waarde bij temperaturen lager dan 7° door hun rubberstructuur. Ze zijn dan minder stijf dan traditionele banden (ook all-weather), en bieden zo meer grip. ABS en zo zorgen ervoor dat de gevolgen van bv paniek (alles dichtslaan) MINDER worden...

                      Maar een ongeval kan alleen door de bestuurders (samen) vermeden worden. En door de overheden, die voor het ontwerp en het onderhoud van de infrastructuur instaan. Daar is helaas nog veel over te zeggen.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Nog eens een poging.

                        Het punt is gewoon dat bij gelijke snelheid een winterband veel beter presteert in de winter dan een zomerband. Als diezelfde voorzichtige chauffeur met zijn zomerbanden, winterbanden zou leggen, is hij nog veiliger en minder een gevaar voor de rest.

                        Nog eens proberen te vergelijken. Het is zoals zeggen dat je geen brandverzekering neemt voor je huis omdat je voorzichtig bent. Op zich is dat economisch gezien ook weggesmeten geld, tot uw kot in de fik staat. Je kan de lijn doortrekken naar een omnium verzekering of een diefstalverzekering.

                        Dus ja, een winterband is, voor diegenen die weinig kilometers afleggen, economisch gezien, geen goede investering. Sommige zaken moet je misschien minder economisch bekijken.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                          Ik hoop dat je vananvond kunt zeggen hoe veilig het wel was
                          En als je zelf voorstander bent van winterbanden waarom rijdt je arme moeder dan op zomerbanden Dat is niet veilig hé! Een mens moet zorg dragen voor zijn moeder vind ik, dus doe haar maar snel een setje kado.
                          Kijk... Mijn ouders zijn beide voorstander van winterbanden.
                          Mijn moeder gebruikt haar wagen voor het toereke rond de kerk.
                          in de winter beperkt dat toereke zich tot: met mijn vader mee rijden rond de kerk.

                          Ik ben zelf voorstander en zal voor mijn gezinssituatie wel voorzien in winterveiligheid.
                          Dus ik voel mij niet verplicht om mijn ouders winterbanden kado te doen.
                          (ze hebben het financieel net wat beter als mij...)

                          Als je met sarcasme mij wilt ompraten tot het veilig vinden van zomerbanden in de winter. Neen, dat gaat niet lukken.
                          Ik staar mij niet blind op wat lukraak gepraat... De discussie hier heeft alle facetten opgelicht... en het valt op dat zij die nog nooit met winterbanden gereden hebben blijkbaar perfect weten hoe alles in elkaar zit.

                          Verder als we gaan beginnen met de "yo mama"-grapjes, dan heb je werkelijk je hoogtepunt bereikt.
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Ik heb enkele jaren terug met mijn wagen ( en winterbanden ) verschillende andere wagens ( met zomerbanden ) de brug bij ons opgetrokken daar ze deze niet konden oprijden op de sneeuw.ik gebruik reeds meer dan 20 jaar winterbanden en nog steeds geen spijt van.Commentaar op tegenstanders geef ik niet omdat hier geen ruzie moet gemaakt worden ( wij zijn er om elkaar trachten te helpen) tussen de voor- en tegenstanders.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              Kijk... Mijn ouders zijn beide voorstander van winterbanden.
                              Mijn moeder gebruikt haar wagen voor het toereke rond de kerk.
                              in de winter beperkt dat toereke zich tot: met mijn vader mee rijden rond de kerk.

                              Ik ben zelf voorstander en zal voor mijn gezinssituatie wel voorzien in winterveiligheid.
                              Dus ik voel mij niet verplicht om mijn ouders winterbanden kado te doen.
                              (ze hebben het financieel net wat beter als mij...)

                              Als je met sarcasme mij wilt ompraten tot het veilig vinden van zomerbanden in de winter. Neen, dat gaat niet lukken.
                              Ik staar mij niet blind op wat lukraak gepraat... De discussie hier heeft alle facetten opgelicht... en het valt op dat zij die nog nooit met winterbanden gereden hebben blijkbaar perfect weten hoe alles in elkaar zit.

                              Verder als we gaan beginnen met de "yo mama"-grapjes, dan heb je werkelijk je hoogtepunt bereikt.
                              Jammer dat je de humor er niet in gezien hebt...
                              Ik wil helemaal niemand ompraten. Ik beslis gewoon voor mezelf dat ik geen winterbanden nodig heb. Het zijn daarentegen de voorstanders die hier verkondigen dat het noodzakelijk is om de wegen veilig te houden...
                              Jean Pierre.

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                                Nog eens een poging.

                                Het punt is gewoon dat bij gelijke snelheid een winterband veel beter presteert in de winter dan een zomerband. Als diezelfde voorzichtige chauffeur met zijn zomerbanden, winterbanden zou leggen, is hij nog veiliger en minder een gevaar voor de rest.

                                Nog eens proberen te vergelijken. Het is zoals zeggen dat je geen brandverzekering neemt voor je huis omdat je voorzichtig bent. Op zich is dat economisch gezien ook weggesmeten geld, tot uw kot in de fik staat. Je kan de lijn doortrekken naar een omnium verzekering of een diefstalverzekering.

                                Dus ja, een winterband is, voor diegenen die weinig kilometers afleggen, economisch gezien, geen goede investering. Sommige zaken moet je misschien minder economisch bekijken.
                                De vergelijking met een brandverzekering gaat niet op... je hebt de oorzaak van een brand zelden in de hand (behalve als je er zelf de fik in steekt). Jouw rijgedrag heb je wel in eigen hand.

                                En helaas trachten velen net te doen wat je aanhaalt... bij winterweer met dezelfde snelheid rijden dan in de zomer en vertrouwen op hun winterbanden.
                                Jean Pierre.

                                Comment

                                Working...
                                X