Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    ............
    Ik zou graag eens dezelfde mensen die anti-winterbanden zijn horen spreken mochten ze bij de aanschaf van hun wagen een set winterbanden cadeau gekregen hebben ... de kans dat ze die dan wel nuttig zouden vinden zou wel veel groter zijn.
    als Hollander ben ik het daar mee eens.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • Re: Winterbanden

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ik zou graag eens dezelfde mensen die anti-winterbanden zijn horen spreken mochten ze bij de aanschaf van hun wagen een set winterbanden cadeau gekregen hebben ... de kans dat ze die dan wel nuttig zouden vinden zou wel veel groter zijn.
      De nagel op de kop . . .
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • Daarom rijden veel bedrijfswagens met winterbanden. Leasingmaatschappijen willen op safe spelen (aansprakelijkheid bij ongevallen), en geven de banden, niet helemaal cadeau, maar de meerkost op het contract is klein, zoniet verwaarloosbaar. Alles hangt af van de leaser en het contract, de vloot, relatie met en historiek bij leaser...

        Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Dit is al verplicht in Europa voor alle nieuwe wagens.
          Dit inbouwen op oudere wagens is niet haalbaar, laat staan technisch mogelijk, een set banden vervangen is echter voor elke wagen mogelijk.
          Maar mocht ABS en ESP niet standaard en/of verplicht zijn, dan zouden er nog altijd mensen zijn die het niet nemen zolang er een prijsverschil is en de gekste onzin uitkramen om toch maar hun gelijk te halen over de onzin van al deze dingen.
          Ik zou graag eens dezelfde mensen die anti-winterbanden zijn horen spreken mochten ze bij de aanschaf van hun wagen een set winterbanden cadeau gekregen hebben ... de kans dat ze die dan wel nuttig zouden vinden zou wel veel groter zijn.
          ESP is op dit ogenblik nog niet verplicht voor alle nieuwe wagens. Die verplichting is er maar vanaf 2014. Wel is het zo dat ze geen homologatie meer kunnen krijgen zonder ESP als ze hun model vernieuwen.
          In principe kan je nu nog altijd nieuwe wagens kopen zonder ESP (zoals bv. een citroën C3, maar er zijn er nog).
          En ik blijf helemaal niet thuis, alleen rijd ik niet genoeg om wel winterbanden te willen kopen. Zet de 4x4x4 regel naast mijn rijpatroon, en ik kan nooit die winterbanden binnen een redelijke termijn oprijden. En dat maakt die winterbanden voor mij veel te duur. Bij rijden bij regenweer bij minder dan 7° maken winterbanden niet zoveel verschil. Je hebt een groter verschil als je i.p.v. degelijke zomerbanden, slechte op je wagen hebt geschroeft (hetzelfde geld evengoed over winterbanden : daar heb je evengoed slechte modellen).
          Mijn wagen is uitgerust met goede zomerbanden, die niet versleten zijn. En voor de rest gebruik ik mijn verstand als ik aan het rijden ben.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Wel is het zo dat ze geen homologatie meer kunnen krijgen zonder ESP als ze hun model vernieuwen.
            Net wat ik bedoel met "nieuwe wagens".

            Zet de 4x4x4 regel naast mijn rijpatroon, en ik kan nooit die winterbanden binnen een redelijke termijn oprijden. En dat maakt die winterbanden voor mij veel te duur.
            Dat is het nadeel bij een verkeerde redenering ... veel te duur voor weinig km.
            Ook al doe je maar 4000km per jaar, als je één ongeval kan voorkomen ... dan was het de beste investering ooit.
            Mijn vrouw moest ook geen winterbanden hebben, als het eens heel slecht was bleef ze een dagje thuis of bracht ik haar weg ... tot men drie jaar geleden plots strengere winters begon te krijgen en er weken sneeuw blijven liggen is ... ook al was het maar voor 17 km op en af naar het werk, ze zat toch verveeld met die zomerbanden.
            De eerste sneeuwdag stond ze vast op de parking van haar werk ... beetje bergop en er van geen kanten op geraken, ik naar ginder en na veel geploeter er enkele uren later uiteindelijk toch weggeraakt.
            Dan met mijn wagen gereden te hebben was het direct van "toch een groot verschil" en wou ze die ook wel, direct gebeld en laten plaatsen.
            De dag nadien terug dezelfde bergop gedaan met winterbanden ... nooit meer vastgestaan.
            Men spreekt dan nog niet van veilig rijden en oplettend zijn, men heeft het nog maar over "proberen vertrekken".
            Nu wil ze in de winter niet meer buiten komen als er geen winterbanden op staan ... zo'n verschil dat dit uitmaakt.
            Dus ja ... die paar honderd Euro waar je jaren geniet van kunt hebben maakt wel degelijk een groot verschil uit in comfort en veiligheid.

            Mijn wagen is uitgerust met goede zomerbanden, die niet versleten zijn. En voor de rest gebruik ik mijn verstand als ik aan het rijden ben.
            Maar dat maakt het rubber van de band nog niet soepeler in de winter en neemt niet weg dat je ooit kort moet kunnen remmen of uitwijken voor een ander.

            En ja, ik weet wel dat het volgend excuus er 99% aan zal komen om toch maar te zeggen dat het onzin is.
            En het is maar een ervaring dat ik deel hoor ... niemand is voor mij verplicht om winterbanden te kopen, die mening herzien de meesten toch vanzelf als ze eens iets voorgehad hebben (liefst niet) of als ze het verschil zelf mogen ervaren hebben.
            Last edited by VerSeg; 28 januari 2013, 13:22.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Nog steeds bezig?
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Ook al doe je maar 4000km per jaar, als je één ongeval kan voorkomen ... dan was het de beste investering ooit.
                Mijn vrouw moest ook geen winterbanden hebben, als het eens heel slecht was bleef ze een dagje thuis of bracht ik haar weg ... tot men drie jaar geleden plots strengere winters begon te krijgen en er weken sneeuw blijven liggen is ... ook al was het maar voor 17 km op en af naar het werk, ze zat toch verveeld met die zomerbanden.
                De eerste sneeuwdag stond ze vast op de parking van haar werk ... beetje bergop en er van geen kanten op geraken, ik naar ginder en na veel geploeter er enkele uren later uiteindelijk toch weggeraakt.
                Dan met mijn wagen gereden te hebben was het direct van "toch een groot verschil" en wou ze die ook wel, direct gebeld en laten plaatsen.
                De dag nadien terug dezelfde bergop gedaan met winterbanden ... nooit meer vastgestaan.
                Men spreekt dan nog niet van veilig rijden en oplettend zijn, men heeft het nog maar over "proberen vertrekken".
                Nu wil ze in de winter niet meer buiten komen als er geen winterbanden op staan ... zo'n verschil dat dit uitmaakt.
                Dus ja ... die paar honderd Euro waar je jaren geniet van kunt hebben maakt wel degelijk een groot verschil uit in comfort en veiligheid.

                Maar dat maakt het rubber van de band nog niet soepeler in de winter en neemt niet weg dat je ooit kort moet kunnen remmen of uitwijken voor een ander.
                Ben ik het volledig mee eens. Vroeger deed ik 30.000km, nu doe ik er nog amper 12.000/jaar. En toch vind ik de investering meer dan nuttig. Mijn vrouw heeft ook pas sinds een paar jaar winterbanden op haar Mercedes 500SL. Vroeger kwam ze dus ook niet buiten met dat vehikel in winterse toestanden. Nu doet ze dat dus wel, en ze voelt uiteraard een groot verschil.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Net wat ik bedoel met "nieuwe wagens".

                  Dat is het nadeel bij een verkeerde redenering ... veel te duur voor weinig km.
                  Ook al doe je maar 4000km per jaar, als je één ongeval kan voorkomen ... dan was het de beste investering ooit.
                  Mijn vrouw moest ook geen winterbanden hebben, als het eens heel slecht was bleef ze een dagje thuis of bracht ik haar weg ... tot men drie jaar geleden plots strengere winters begon te krijgen en er weken sneeuw blijven liggen is ... ook al was het maar voor 17 km op en af naar het werk, ze zat toch verveeld met die zomerbanden.
                  De eerste sneeuwdag stond ze vast op de parking van haar werk ... beetje bergop en er van geen kanten op geraken, ik naar ginder en na veel geploeter er enkele uren later uiteindelijk toch weggeraakt.
                  Dan met mijn wagen gereden te hebben was het direct van "toch een groot verschil" en wou ze die ook wel, direct gebeld en laten plaatsen.
                  De dag nadien terug dezelfde bergop gedaan met winterbanden ... nooit meer vastgestaan.
                  Men spreekt dan nog niet van veilig rijden en oplettend zijn, men heeft het nog maar over "proberen vertrekken".
                  Nu wil ze in de winter niet meer buiten komen als er geen winterbanden op staan ... zo'n verschil dat dit uitmaakt.
                  Dus ja ... die paar honderd Euro waar je jaren geniet van kunt hebben maakt wel degelijk een groot verschil uit in comfort en veiligheid.

                  Maar dat maakt het rubber van de band nog niet soepeler in de winter en neemt niet weg dat je ooit kort moet kunnen remmen of uitwijken voor een ander.

                  En ja, ik weet wel dat het volgend excuus er 99% aan zal komen om toch maar te zeggen dat het onzin is.
                  En het is maar een ervaring dat ik deel hoor ... niemand is voor mij verplicht om winterbanden te kopen, die mening herzien de meesten toch vanzelf als ze eens iets voorgehad hebben (liefst niet) of als ze het verschil zelf mogen ervaren hebben.
                  Een nieuwe wagen is een wagen die je nieuw besteld hebt bij een garage. En ja : je kan dus tot 2014 nog altijd wagens ZONDER ESP kopen : volledig wettelijk.

                  Was het het de voorbije weken glad op de wegen ? Ik heb nog altijd geen situatie meegemaakt waar ik niet kon wegrijden, en dat is al 24 jaar zo. Dat is het grote voordeel van een voorwielaandrijver (en dat wordt niet opgelost met ESP).
                  Ik heb op dezelfde plaatsen gereden waar mijn voorhanger met moeite kon vertrekken, mijn golfje vertrok zonder problemen. Maar iemand die zijn banden laat doorspinnen bij het vertrekken, is iemand die echt een cursus autorijden nodig heeft...
                  Ik rij ook geen 17 km. naar het werk, maar amper 6. De enige reden dat ik nog altijd met een diesel rij, is dat ik tot enkele jaren geleden er een goeie 20 moest rijden. Het ding heeft toch geen roetfilter, dus de kans dat die verstopt is redelijk klein . En mijn wagen verkopen omdat ik er nu minder mee rij doe ik zeker niet.
                  Ik heb dit jaar een aantal (meestal vrouwen) gehoord die met dit weer niet met de auto "konden" rijden. Persoonlijk zie ik er geen graten in. Daarbij hebben de verzekeraars liever dergelijk weer : want omdat het quasi enkel over blikschade gaat, zijn de schadegevallen stukken minder erg... De wintermaanden zijn trouwens de maanden waar het MINST zware ongevallen gebeuren !
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                    Nog steeds bezig?
                    En dat zal nog wel effe duren zo te zien/lezen

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Ik rij ook geen 17 km. naar het werk, maar amper 6.
                      Vraagje; sleurt gij dagelijks bakken bier of zakken cement mee naar uw job? of ander zwaar materiaal zoals computeronderdelen?
                      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                        Vraagje; sleurt gij dagelijks bakken bier of zakken cement mee naar uw job? of ander zwaar materiaal zoals computeronderdelen?
                        De gewone rommel : bakken bier zou mijn baas niet appreciëren (alcohol is daar nog altijd verboden), en in de metaal kan je niet veel aanvangen met zakken cement.
                        En de computer staat er al...
                        Mijn fiets ligt wel in de koffer, voor als het niet meer zou lukken met de auto. Maar ik heb dat ding nog nooit nodig gehad .
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Ik rij ook geen 17 km. naar het werk, maar amper 6.
                          Oei, maar dan zou ik met de fiets rijden.....dan moet ge natuurlijk in de winter op je fiets ook winterbanden steken.
                          mvg FrançoisVM
                          Canon 7D

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cois Bekijk bericht
                            Oei, maar dan zou ik met de fiets rijden.....dan moet ge natuurlijk in de winter op je fiets ook winterbanden steken.
                            Amaai nog niet! schandalig dat mensen voor 6 km woon-werkverkeer hun wagen gebruiken!! En het dan nog in volle glorie en fierheid op een openbaar forum vertellen ook?
                            Ge moest u schamen beste vriend, zeer diep schamen!
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                              Amaai nog niet! schandalig dat mensen voor 6 km woon-werkverkeer hun wagen gebruiken!! En het dan nog in volle glorie en fierheid op een openbaar forum vertellen ook?
                              Ge moest u schamen beste vriend, zeer diep schamen!
                              tja..je moet maar een handicap hebben en genoodzaakt zijn dit te moeten..!
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                                Amaai nog niet! schandalig dat mensen voor 6 km woon-werkverkeer hun wagen gebruiken!! En het dan nog in volle glorie en fierheid op een openbaar forum vertellen ook?
                                Ge moest u schamen beste vriend, zeer diep schamen!
                                Het grote probleem in dit Belgenland is dat de voetgangers en/of fieters hun leven moeten riskeren bij een laagje sneeuw; laat het nu net de fietspaden en de trottoirs zijn die er het gruwelijkst bijliggen. En ja, ik heb mijn burgerplicht vervuld en mijn trottoir schoongemaakt voor mijn deur, maar die strook van 20 meter helpt uiteindelijk maar weinig als de rest er zich geen bal van aantrekt. En de strooidiensten zorgen enkel dat Koning auto een berijdbaar wegdek heeft.
                                Winterbanden mogen dan een zegen zijn voor auto's, maar voor de zwakke weggebruiker zijn er geen alternatieven om zich veilig te verplaatsen.
                                Moest even van het hart.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X