Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Winterbanden

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    En waarom mag dat voorbeeld van Nederland niet aangehaald worden ? Het ging daar niet over enkele honderden kilometer, maar over meer dan 1000...
    Nog altijd een vreemde manier van discusiëren : het past niet in mijn opinie, dus weg ermee...
    In België is toen tot max. 19 cm. sneeuw gevallen (in mijn Harelbeke was het een goeie 10cm.). Gisteren nog een 4 cm erbij, en nog altijd geraakt mijn karretje er redelijk vlot door.
    Bij de bakker stond wel een madamke die haar BMW niet voorzien had van winterbanden : die geraakte zelfs haar erf niet af... (maar ik verdenk haar er wel van dat ze geen krak in autorijden was...).
    Allez zenne, gij krijgt uw goesting... Ik haal Nederland dus wel aan als voorbeeld... pffff... jongens toch...

    Dat er in Nederland bijna het dubbele aan sneeuw is gevallen laten we dan maar volledig achterwege.
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

    Comment


    • Re: Winterbanden

      lap, wederom een dubbelpost, BD hapert steeds wanneer ik een bericht plaats...
      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

      Comment


      • Re: Winterbanden

        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
        Allez zenne, gij krijgt uw goesting... Ik haal Nederland dus wel aan als voorbeeld... pffff... jongens toch...

        Dat er in Nederland bijna het dubbele aan sneeuw is gevallen laten we dan maar volledig achterwege.
        Hier in West-Vlaanderen ligt er een pak meer sneeuw dan bv. in het Antwerpse. Denk niet dat er in Nederland dinsdag 25 cm. gevallen is... Heb nochtans niet gehoord dat de file-problemen in Kortrijk en omstreken zo groot waren...
        Last edited by polleke_cgc; 21 januari 2013, 18:02.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • Re: Winterbanden

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Heb nochtans niet gehoord dat de file-problemen in Kortrijk en omstreken zo groot waren...
          In West-Vlaanderen rijden ze dan ook niet op winterbanden hè Pol, vandaar.
          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

          Comment


          • Re: Winterbanden

            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Hier in West-Vlaanderen ligt er een pak meer sneeuw dan bv. in het Antwerpse. Denk niet dat er in Nederland dinsdag 25 cm. gevallen is... Heb nochtans niet gehoord dat de file-problemen in Kortrijk en omstreken zo groot waren...
            Wat maakt het allemaal uit ?? Zelfs bij 2 cm sneeuw zit alle verkeer vast ... dus laat er maar gerust nog een pak bij vallen ..
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

            Comment


            • Re: Winterbanden

              Weerom veel plezier gehad van de winterbandjes , als zoon ( met zomerbanden ) aan onze parkeerstrook vertrekt dan spinnen zijn wielen door en dat heb ik niet . Ik vertrek gewoon zonder dat wielen doorspinnen .

              Comment


              • Re: Winterbanden

                Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                Weerom veel plezier gehad van de winterbandjes , als zoon ( met zomerbanden ) aan onze parkeerstrook vertrekt dan spinnen zijn wielen door en dat heb ik niet . Ik vertrek gewoon zonder dat wielen doorspinnen .
                Of zoonlief vertrekt te geweldig, zelfs met winterbanden glijd je dan door, kan eens leuk zijn en je moet eens 'voelen' hoe glad het is he
                Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                Comment


                • Re: Winterbanden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                  Of zoonlief vertrekt te geweldig, zelfs met winterbanden glijd je dan door, kan eens leuk zijn en je moet eens 'voelen' hoe glad het is he
                  Zoon is een zachte rijder , bij stadsverkeer zit hij met een verbruik van ongeveer 3,3L met zijn 1500cc diesel niet slecht.

                  Comment


                  • Re: Winterbanden

                    Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                    In West-Vlaanderen rijden ze dan ook niet op winterbanden hè Pol, vandaar.
                    Zeg je nu zelf dat je geen winterbanden nodig hebt als er 12 cm. sneeuw is gevallen zoals in Kortrijk en omstreken ?
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • Re: Winterbanden

                      Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                      Weerom veel plezier gehad van de winterbandjes , als zoon ( met zomerbanden ) aan onze parkeerstrook vertrekt dan spinnen zijn wielen door en dat heb ik niet . Ik vertrek gewoon zonder dat wielen doorspinnen .
                      Aan je zoon zeggen dat hij moet leren autorijden... Banden hebben de meeste grip als ze niet doorspinnen. Als dat wel gebeurt, start je beter in 2e versnelling...
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • Re: Winterbanden

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Zeg je nu zelf dat je geen winterbanden nodig hebt als er 12 cm. sneeuw is gevallen zoals in Kortrijk en omstreken ?
                        Voor mij een weet, voor jou een raadsel...

                        Ge kunt ze er komend weekend vanonder halen; sneeuw, ijs en ijzel worden weggespoeld door een zondvloed van regen.
                        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                        Comment


                        • Re: Winterbanden

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Aan je zoon zeggen dat hij moet leren autorijden... Banden hebben de meeste grip als ze niet doorspinnen.
                          De totale grip is meestal het grootst bij een beperkte mate van wielspin.

                          Comment


                          • Re: Winterbanden

                            Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
                            De totale grip is meestal het grootst bij een beperkte mate van wielspin.
                            Sorry maar dat klopt niet : er is een verschil tussen wielspin en slip. Slip is noodzakelijk om koppel door te geven (je hebt vervorming nodig om kracht over te kunnen zetten). Bij doorspinnen van de wielen is die slip gestegen naar 100%, en op dat ogenblik verlies je een behoorlijk deel van de grip. Je moet deze maar eens bekijken : link.
                            Bij die +/- 20% spinnen de wielen niet door, maar is het de band zelf die vervormt. Het echt doorspinnen van de wielen, gebeurt maar bij 100%, en daar ligt de wrijvingscoëfficiënt een pak lager.
                            Gasten die dus om te stoefen, vertrekken met doorspinnende wielen zullen dus een pak trager vertrekken, dan iemand die wel met een auto kan rijden...
                            Last edited by polleke_cgc; 23 januari 2013, 11:50.
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • Re: Winterbanden

                              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                              lap,........ BD hapert steeds wanneer ik een bericht plaats...
                              dan zit je aan het maximale aantal comments in 1 topic.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment


                              • Re: Winterbanden

                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                Sorry maar dat klopt niet : er is een verschil tussen wielspin en slip. Slip is noodzakelijk om koppel door te geven (je hebt vervorming nodig om kracht over te kunnen zetten). Bij doorspinnen van de wielen is die slip gestegen naar 100%, en op dat ogenblik verlies je een behoorlijk deel van de grip. Je moet deze maar eens bekijken : link.
                                Bij die +/- 20% spinnen de wielen niet door, maar is het de band zelf die vervormt. Het echt doorspinnen van de wielen, gebeurt maar bij 100%, en daar ligt de wrijvingscoëfficiënt een pak lager.
                                Gasten die dus om te stoefen, vertrekken met doorspinnende wielen zullen dus een pak trager vertrekken, dan iemand die wel met een auto kan rijden...
                                Sorry maar dat klopt gewoonweg niet, men verstaat onder slip dat er een snelheidsverschil is tussen bandoppervlak en ondergrond, en dat is wel degelijk het geval bij maximale grip (meestal ergens tussen 10 en 20% slip afhankelijk van de band).
                                100% slip daarvoor moet de auto stil blijven staan en de wielen doorspinnen, kan alleen bij snelheid nul. Een auto in beweging waarvan de wielen dubbel zo snel draaien als de snelheid van de auto welf heeft 50% slip enz enz.



                                A car that is not moving (VV = 0) while the wheels are spinning (VT> 0) would have 100% slip. If the tires are rolling at the same speed as the vehicle, slip is zero. When slip is at zero, so is the coefficient of friction. As the tire begins to slip, mu rapidly climbs to a peak and then tapers off. How high the peak gets and how rapidly it drops off depends on the road surface and the tire construction and compound. For most road legal tires, the peak mu is usually somewhere between 0.85 and 1.0 and it peaks in the 5-20-percent slip range. Maximum traction is achieved at the peak of the mu-slip curve and the engineers that calibrate ABS/TCS systems generally try to control their systems to keep the tires slipping somewhere around that peak to achieve top performance.
                                Ik heb een standalone EMS met traction/launch control op mijn circuit auto en de programmatie is zodanig dat er altijd wordt gestreefd naar een beperkte hoeveelheid wielspin (percentage wordt gelogd) om zo snel mogelijk te starten. Kijk ook maar eens naar een Formule 1 start in slow-motion.

                                Of hier op een straatauto met launch control (1e run zonder LC, volgende runs mét LC) http://www.youtube.com/watch?v=E-xVVPO8L8s

                                Comment

                                Working...
                                X