Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slecht nieuws voor zonnepanelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Een interessante vraag.
    Ik denk dat zogauw de zon schijnt de stroom van de panelen ergens heen moet, anders slaat de omvormer af omdat de spanning teveel stijgt.
    Waarom zou die ergens heen moeten? De maximum spanning die een paneel kan geven is begrensd door de technologie van de cel.

    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
    Het probleem is dat je de energie moet verbruiken op de moment als de panelen die opwekken (is voornamelijk overdag als de zon schijnt)
    ...
    Een batterij is een oplossing om meer % zelf te verbruiken maar als je ziet wat die nog kosten, dat brengt ook niet op....
    Klopt. Maar de kost van batterijen wordt bepaald door technologie en capaciteit. Als je plaats genoeg hebt kan je met andere systemen dan Li werkendie behoorlijk goedkoper zijn. Vandaar komt eerder mijn vraag, waarom zou ik mijn zonne-energie naar het net sturen? Maar met een relatief klein systeem zou je al bvb je verlichting kunnen op batterij omschakelen. Zeker nu je toch alleen nog led vindt. Ook bvb alle GSM rommel kunnen opladen.

    Maar je zou bvb ook met je elektricieit een groot vat water warm kunnen houden. Dat later gebruiken voor sanitair water of zelfs met een warmtepomp om je huis mee te verwarmen. In theorie ook een stirling motor-generator aandrijven. Als je met zout(water) werkt kan je naar hogere temperaturen gaan. Of een waterpomp om een reservoir vol te houden en dan grijs water voor sanitair te hebben.

    Ok, grote verbruikers als een wasmachine of oven ga je daarmee niet op PV omschakelen. Maar als je al de kleine verbruikers al kan uitschakelen kan je met een beperkte installatie toch al iets bereiken.

    Als je niet zelf kan verbruiken op het moment van productie of opslaan dan is het net de enige oplossing als je er iets mee wil doen. Maar als ik het hier hoor, dan haal je op die manier de investering er nooit uit. Vandaar de vraag of er een verpichting is dat als je zonnepanelen legt dat je die ook op het net moet aansluiten.

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Een oplossing zou zijn om tijdens de dag waterstof te produceren met je zonneinstallatie en op het ogenblik dat je energie nodig hebt, je waterstofvolume aan te spreken om electriciteit te genereren ... Dit is momenteel perfect mogelijk, alleen, het is verboden door de overheid.
    Waterstof thuis opwekken om op te slaan? Het rendement daarvan is zeer laag. Elektrolyse heeft een rendement van 50% of zoiets. Dan moet je nog tot 350-700 bar verdichten wat ook een massa energie vraagt. En een behoorlijke koeling voor die elektrolysecel en compressor.

    Comment


    • #47
      Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

      Er komt blijkbaar een nieuwe compensatieregel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...-zonnepanelen/

      Comment


      • #48
        Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Er komt blijkbaar een nieuwe compensatieregel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...-zonnepanelen/
        Inderdaad, 500 miljoen uit ieder zijn zak...

        Comment


        • #49
          Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Inderdaad, 500 miljoen uit ieder zijn zak...
          Kan je vergelijken met BD. Je hebt betalende en niet-betalende leden.
          Eveneens sportgebeuren. Veel geld van overheid (onrechtstreeks) waar ik niet snap waarom. Kijk geen voetbal, kijk geen tennis, kijk geen koers...
          En waarom betaal ik voor een roker die zware longproblemen heeft? De verzorgingskosten worden door iedereen gedragen.
          Solidariteitsprincipe heet dat en dan zowel in goede en slechte dagen.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #50
            Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Dubbele tarifering verdwijnt.

            Wanneer de zon schijnt is de elektriciteitsprijs zeer laag, hoe wil je nu dat iemand je daar de volle pot voor betaalt ?
            Opslag is duur voor iedereen, vandaar.

            Dit is de technische en economische realiteit, hou nu allemaal eens op met dromen en aanvaardt dit.
            Foute redenering.
            Overdag stroom verbruiken kost de leveranciers ook de maximum in aankoop en door het groot aantal (professionele) gebruikers overdag wordt het net ook dan zwaar belast.
            Elektriciteit volgt de kortste weg, dus als een buur geen panelen heef en elektriciteit verbruikt, dan komt die eerst van wie het kortste bij injecteert ... belasting van het hoofdnetwerk vermindert daardoor fors en daar besparen ze op hun investeringen.

            Voor de opslag op het net was er prosumententarief, maar ook wie niets op het net zet en alles meteen verbruikt of wanneer er geen zonnig, dan blijft,men dat tarief ook volop betalen en ook dat is een groot inkomen.

            Ze hebben discriminatie misbruikt als reden ... gewoon om het maximum uit ieders zakken te halen.
            Dat gaat nog verder binnenkort door ook te betalen op bezit van een batterij en ook op de waarde van uw aansluiting ... ook al gebruik je niets en injecteer je niets, je zal betalen.

            De,praktijk,dat ze toepassen is hetzelfde alsof ze iedereen dat een heel zuinige wagen koopt of (bijna) niet meer rijdt extra te laten betalen voor brandstof zodat de verkoper altijd zijn inkomen blijft behouden.
            Betalen om niet te gebruiken is de toekomt!
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #51
              Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Gratis weggeven is dan de minst dure oplossing (ik vind het ook een eigenaardige instelling om dat niet te willen doen).
              Gratis weggeven doet niemand, iedereen betaalt daar tot op heden prosumententarief voor!
              Het is dus eigenlijk erger dan gratis als je over hebt ... je betaalt om het te mogen geven. [emoji849]
              Zij krijgen het gratis en verkopen het aan uw buur voor de volle prijs en die betaalt ook netvergoeding voor gebruik van kabels vanaf de centrale niettegenstaande die elektriciteit misschien maar 20 meter van het net gebruikt.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #52
                Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Er komt blijkbaar een nieuwe compensatieregel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...-zonnepanelen/
                Ze moesten er wel iets aan doen maar dit lijkt me totaal de oplossing niet.
                Iemand die reeds 5% rendement gehaald heeft met zijn panelen krijgt niks meer .... euh waarom niet, ze nemen die mensen toch ook hun verdere opbrengsten af
                Zoals ik reeds zei, een digitale meter komt er hier niet in !

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #53
                  Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik kan nog altijd niet vatten waarom iedereen nu meent "gestraft" te zijn.
                  Heb het al geschreven ... volgens de gegevens van de VREG komt onze factuur met de nieuwe regel 58% hoger uit dan zonder panelen.
                  De grote investering brengt bij deze geen cent meer op en zal NOOIT terugverdiend worden.
                  Waarom zou men met panelen en een lager verbruik meer moeten betalen dan zonder panelen? [emoji849]
                  Als jij dat niet “gestraft” noemt? [emoji848][emoji848][emoji848]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #54
                    Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                    Gaan ze uberhaupt nog wel panelen geplaatst krijgen nu het grootste voordeel weg is??!
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #55
                      Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Kan je vergelijken met BD. Je hebt betalende en niet-betalende leden.
                      Eveneens sportgebeuren. Veel geld van overheid (onrechtstreeks) waar ik niet snap waarom. Kijk geen voetbal, kijk geen tennis, kijk geen koers...
                      En waarom betaal ik voor een roker die zware longproblemen heeft? De verzorgingskosten worden door iedereen gedragen.
                      Solidariteitsprincipe heet dat en dan zowel in goede en slechte dagen.
                      Ik kan erin komen dat de Vlaamse regering geen andere keuze had, anders was het laatste greintje geloof in het energiebeleid verloren.
                      We moeten nu eenmaal door Europa opgelegde doelstellingen halen en anders riskeert het geld op te gaan aan boetes.

                      Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hier grotere belangen achterzitten.
                      Is er ooit protest geweest wanneer fiscale aftrekken voor energiebesparende maatregelen - m.i. nochtans vergelijkbaar qua bedrag met de huidige subsidies en nu ook compensatie voor PV-panelen - werden afgeschaft ? Dat heeft toch ook voor minder omzet geleid voor installateurs van verwarming, ramen en isolatie ?
                      Iedereen begreep dat Sinterklaas gedaan was.

                      @Verseg: er zijn inderdaad al geruchten over belasten van een batterij.

                      Het resultaat is in elk geval dat mijn plannen voor zonnepanelen e.d. voorlopig zijn opgeborgen.
                      De 500 miljoen aan compensatie zullen ten koste gaan van subsidies voor het nieuwe systeem (voor batterijen bv was er toch maar een potje van 5 miljoen).
                      Een off-grid installatie is blijkbaar niet mogelijk met het 3x220V netwerk hier zonder sterpunt aan de aarding.
                      En op mijn leeftijd ga ik het nooit terugverdienen...
                      Last edited by palombian; 15 januari 2021, 17:56.

                      Comment


                      • #56
                        Slecht nieuws voor zonnepanelen

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        @Verseg: er zijn inderdaad al geruchten over belasten van een batterij.
                        Dat was heden al beperkt ... wie er eentje plaatste moest verplicht een digitale meter nemen en overstappen op nieuwe manier van aanrekenen.
                        Maar ze gaan ook nog eens kosten aanrekenen om verlies aan inkomsten te compenseren. [emoji1785]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Dat was heden al beperkt ... wie er eentje plaatste moest verplicht een digitale meter nemen en overstappen op nieuwe manier van aanrekenen.
                          Maar ze gaan ook nog eens kosten aanrekenen om verlies aan inkomsten te compenseren. [emoji1785]
                          Met of zonder batterij kon ik leven met een digitale meter en de nieuwe manier van aanrekenen.
                          Daar stond een redelijke eenmalige subsidie van ongeveer 1/3 van de investering tegenover.

                          Nu er in 2021 al 100 miljoen zal nodig zijn om de vroegere flaters van de overheid (nogmaals, zie de Turteltaks) recht te trekken heb ik terechte twijfels of ik ten eerste die subsidie ga krijgen en ze ten tweede niet achteraf op één of andere manier zal moeten terugbetalen.
                          De beslissing van vandaag zal misschien kort de gemoederen sussen (alhoewel blijkbaar niemand tevreden is), maar het maakt een consequent beleid in de toekomst nog meer onmogelijk.

                          Ik wens alle huidige zonnepaneelbezitters een genoegzame avond.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                            Eenmalige compensatie aan bezitters van zonnepanelen

                            FWIW
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #59
                              Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                              en zo plegen ze voor de derde keer contractbreuk. Eerst kregen we het prosumer tarief, daarna werd de terugdraaiende teller beperkt tot vijftien jaar waarna men deze nu afschaft. De elektronische meter had ik geweigerd waarna men me er van overtuigde dat het geen verschil ging uitmaken want dat geïnjecteerd werd afgetrokken van gebruikt wat nu een jaar na plaatsing van de elektronische meter weer wordt ongedaan gemaakt. Mijn besluit: de overheid is een onbetrouwbare partner
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Ik heb geen panelen, dus vandaag deze misschien idiote vraag: MOET je je overschot terugsturen naar het net? Eerlijk gezegd, als je toch niet meer hebt liggen dan je verbruikt, waarom zou je dan stroom het net in sturen als het je enkel geld kost? PV is niet zoals een thermische centrale die een energie verbruik heeft om te produceren. Je kan perfect zonnepanelen in de zon leggen en er niets op aansluiten. Misschien ook idioot, maar als het niets opbrengt...
                                Die stroom MOET nergens naartoe, de omvormer regelt dat wel. Met de nieuwste omvormers kan je trouwens instellen dat er totaal geen stroom naar het net gaat, dus enkel eigengebruik. Met de nieuwe situatie kan ik me best voorstellen dat er flink wat eigenaars daar voor kiezen. Persoonlijk heb ik geen enkel bezwaar dat men mijn "overschot" gebruikt. Dat is toch wel 50% van de opgewekte energie schat ik. Maar moet ik er dan wel voor opdraaien? Kosten betalen omdat ik gratis stroom lever? Dat is wat mensen tegensteekt. Ook de mogelijke minivergoeding voor netinjectie is om te lachen. Je kan dan wel "hun" energie terugkopen aan 900% meerwaarde. Een beetje eerlijkheid mag wel.
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X