Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Misbruik bankrekening

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Misbruik bankrekening

    Hoi,

    Je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn daarom heb ik volgende vraag.

    Via kapaza heb ik iets verkocht aan iemand die in Londen zou wonen.
    Ik zou uiteraard eerst laten betalen en dan de verzending doen.

    Nu vraag ik me af of mijn bankgegevens zoals
    Rekeninghouders naam:
    Rekeningnummer:
    Naam van de bank:
    Swift code:
    Iban:

    zomaar kan doorgeven via e-mail. Kan iemand hier misbruik van maken of fraude mee plegen?
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

  • #2
    Re: Misbruik bankrekening

    [QUOTE=Ief;3667718]
    Via kapaza heb ik iets verkocht aan iemand die in Londen zou wonen.

    Gemakkelijk te controleren. Vraag dat hij je belt met zijn vaste telefoonlijn of vanuit de dichtstbijzijnde pub. Laat hem naar je gsm bellen en je ziet meteen of de prefix van Londen is. Als je de prefix van Lagos ziet verschijnen dan is er iets niet pluis .

    Als je het niet vertrouwd, laat hem dan via Western Union betalen.

    Hij kan op een bank ook met een ongedekte cheque betalen. Dan verschijnt het geld op je rekening, maar enkele weken later haalt de bank de som er terug af.

    Comment


    • #3
      Re: Misbruik bankrekening

      Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
      .....
      Kan iemand hier misbruik van maken of fraude mee plegen?
      Nee dus.
      En Rekeningnummer en Naam van de bank hoef je al helemaal niet op te geven. Naam, Iban en BIC volstaan.

      Comment


      • #4
        Re: Misbruik bankrekening

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Nee dus.
        En Rekeningnummer en Naam van de bank hoef je al helemaal niet op te geven. Naam, Iban en BIC volstaan.
        eh, IBAN code is je rekeningnummer met een prefix van 2 letters en 2 cijfers ...

        Ik heb al tientallen transacties via kapaza/2de hands/marktplaats met opgave van IBAN/BIC/naam, nog geen enkel probleem gehad
        En wat kan iemand uitrichten met je rek nr ?? Enkel geld storten, geen probleem dus
        Voor wie wacht komt alles veel te laat ...

        Comment


        • #5
          Re: Misbruik bankrekening

          Oorspronkelijk geplaatst door Jeve398 Bekijk bericht
          En wat kan iemand uitrichten met je rek nr ?? Enkel geld storten, geen probleem dus
          De meeste Belgische banken hebben volgens mijn bankdirecteur een lijst van goede klanten die geld van iemands rekening mogen afhalen zonder diens toestemming.
          Testaankoop heeft bijvoorbeeld mijn twintig jaar oude rekening met zijn medeweten beroofd, waarvan ze het nummer al die tijd hadden bewaard zonder dat ik lid was.
          Volgens mij is dat niet in de geest van onze wetgeving.
          Testaankoop beweerde een telefonische toestemming te hebben ontvangen, terwijl ik nog steeds blijf volhouden hun niet aan de lijn te hebben gehad.
          Ik heb dat geld nooit teruggezien, ondanks mijn protest bij de dieven en de bevoegde bankafgevaardigden in Brussel.
          Dat in Londen wonen een criterium zou zijn, is me niet bekend.

          Comment


          • #6
            Re: Misbruik bankrekening

            Voor zo een dingen zou ik paypal nemen.

            Comment


            • #7
              Re: Misbruik bankrekening

              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Voor zo een dingen zou ik paypal nemen.
              De koper kan toch via paypal zijn/haar betaling ongedaan laten maken door bv op te geven dat het betaalde materiaal niet werd geleverd?
              Dan zit onze verkoper hier nog met legen handen: geld terug gevorderd en materiaal kwijt.
              Of vergis ik me...
              En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

              Comment


              • #8
                Re: Misbruik bankrekening

                Als je eens op http://www.paypalsucks.com/ rondkijkt, dan blijf je erna ver weg van Paypal.

                Comment


                • #9
                  Re: Misbruik bankrekening

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Als je het niet vertrouwd, laat hem dan via Western Union betalen.
                  Laten betalen via Western Union is zo ongeveer het ideale scenario om opgelicht te worden. Al die Nigeriaanse oplichters vragen via Western Union te gaan.
                  Precies met die ongedekte cheque die je beschrijft.

                  Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                  Voor zo een dingen zou ik paypal nemen.
                  Ook Paypal is niet het beste alternatief. Paypal beschermt vooral (en eigenlijk alleen) de koper. Als koper ben ik blij met Paypal, verkopen zou ik minder zien zitten.

                  Ik weet wel niet meteen wat het beste alternatief zou zijn. "Zou in Londen wonen" doen al alarmbelletjes rinkelen bij mij. Is het gebrekkig Engels, of niet ?
                  Ik zou dan ook een mooie deal hier afwachten, hoewel je daar hetzelfde mee kunt hebben, natuurlijk.
                  Volgens mij is een gewone internationale overschrijving toch redelijk veilig, niet ? Of werkt zo'n ongedekte betaling daar ook bij ?

                  Maar naar mijn weten kan niemand iets mispeuteren met alleen jouw bankrekeningnummer. Let op, hier spreekt geen expert.
                  Last edited by MadHatter; 19 september 2012, 12:35.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Misbruik bankrekening

                    Laat het geld via Western Union naar je zenden, dan hoef je geen bankgegevens af te staan.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Misbruik bankrekening

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Als je eens op http://www.paypalsucks.com/ rondkijkt, dan blijf je erna ver weg van Paypal.
                      Zo zal je wel voor alles een website vinden hoor... ik gebruik al jaren PayPal en ben er best tevreden van.
                      Jean Pierre.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Misbruik bankrekening

                        Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                        De meeste Belgische banken hebben volgens mijn bankdirecteur een lijst van goede klanten die geld van iemands rekening mogen afhalen zonder diens toestemming.
                        Testaankoop heeft bijvoorbeeld mijn twintig jaar oude rekening met zijn medeweten beroofd, waarvan ze het nummer al die tijd hadden bewaard zonder dat ik lid was.
                        Volgens mij is dat niet in de geest van onze wetgeving.
                        Testaankoop beweerde een telefonische toestemming te hebben ontvangen, terwijl ik nog steeds blijf volhouden hun niet aan de lijn te hebben gehad.
                        Ik heb dat geld nooit teruggezien, ondanks mijn protest bij de dieven en de bevoegde bankafgevaardigden in Brussel.
                        Ik zou graag de naam van je bank willen weten... (al snap ik niet dat je daar nog klant wilt zijn) want het lijstje van instanties die geld van je rekening kunnen halen zonder jouw toestemming is bijzonder klein!
                        En bij diefstal moet je niet gaan protesteren bij de dieven... noch bij diegenen die in de fout zijn gegaan, maar wel bij de politie!
                        Jean Pierre.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Misbruik bankrekening

                          Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                          En bij diefstal moet je niet gaan protesteren bij de dieven... noch bij diegenen die in de fout zijn gegaan, maar wel bij de politie!
                          Had een vergissing kunnen zijn, hé. Dus niet eerst naar de politie.
                          Trouwens als je genoemde bijzonder kleine lijst hebt, dan is hier en nu de relevante gelegenheid om ze bekend te maken.
                          Staat er iemand uit Londen in?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Misbruik bankrekening

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            Als je eens op http://www.paypalsucks.com/ rondkijkt, dan blijf je erna ver weg van Paypal.
                            Ik heb het maar één keer gebruikt om een maat in de VS te helpen met de aankoop van een produkt hier en dat heeft gewerkt. Wat die paypalsucks site betreft heb ik toch wel serieus mijn bedenkingen als op die site stap 4 bestaat uit het aanprijzen van een concurrent. Op die 'betere' site zie je dan een vergelijking tussen hun en paypal. You do the math, waarbij ik niet wil beweren dat je nooit problemen zal hebben bij zo een betaaldienst.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Misbruik bankrekening

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Als je eens op http://www.paypalsucks.com/ rondkijkt, dan blijf je erna ver weg van Paypal.
                              Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
                              Zo zal je wel voor alles een website vinden hoor...
                              Inderdaad, zelfs voor Dyson.

                              Comment

                              Working...
                              X