Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

    Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk bericht
    Al dat Mac gedoe is fijn en goed, maar dan ook enkel en alleen maar voor de portemonnee van de aandeelhouders van deze laatste...zelfde voor de Microsoftgebruikers.
    Ik vraag je niet om de prijs, maar met een computer van 299 of 399€ en een vrije linux distributie bekom je net hetzelfde!!!
    Oorspronkelijk geplaatst door Maesar Bekijk bericht
    Iedereen zegt altijd wel: "Mac is duur", maar probeer eens om een mac mini zelf te bouwen (zelfde cpu, ram, bluetooth, wifi, ... + even compact en stil). Zelfs al zet je er dan nog een "gratis linux" op, je zal nog heel wat meer kwijt zijn dan je aangehaalde €299 of €399.
    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Van zodra ik alles kan met Linux dan twijfel ik niet meer.

    Ik wil programma's installeren en hardware waar ik zin in heb en&of die ik nodig
    heb. En dat lukt niet.
    Mensen, mensen,

    Zoals je kan lezen in de eerste post is het NIET mijn bedoeling om een windows - linux - mac discussie te starten. Als je die wil voeren zijn die in overvloed op het internet te vinden. Als je geen 520 eur + btw wil geven voor een mac, doe dat dan niet, maar stop toch eens met elkaar af te breken. Ik ben PC gebruiker en ben tevreden met vista, maar ik wou de mac ervaring ook kennen, en waar een mac vroeger vrij duur was, is met de mac mini die kloof toch wat overbrugt. Laat ons eens opbouwende kritiek geven ipv elkaars systeem af te breken.
    Happy to be a MACcie
    Visit http://www.kurtwarlop.com for more

    Comment


    • #17
      Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

      Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
      Mensen, mensen,

      Zoals je kan lezen in de eerste post is het NIET mijn bedoeling om een windows - linux - mac discussie te starten. Als je die wil voeren zijn die in overvloed op het internet te vinden. Als je geen 520 eur + btw wil geven voor een mac, doe dat dan niet, maar stop toch eens met elkaar af te breken. Ik ben PC gebruiker en ben tevreden met vista, maar ik wou de mac ervaring ook kennen, en waar een mac vroeger vrij duur was, is met de mac mini die kloof toch wat overbrugt. Laat ons eens opbouwende kritiek geven ipv elkaars systeem af te breken.
      kurrywurry,

      Je geeft zelf een beetje aanleiding in jouw eerste post.
      "De bedoeling aan deze topic is de bd ers die twijfelen om van pc naar mac of van mac naar pc over te stappen (of beter te combineren) een objectief oordeel te geven."

      Ik twijfel niet en ik geef ook een paar argumenten aan.
      En momenteel ben ik zelfs niet tevreden over Vista
      Doch dit zal beteren van zodra hardwaredrivers verschijnen en
      aangepaste software.

      Nu ik heb ook gedacht zoals jij nu denkt: eens een mac proberen.
      Jij hebt dit nu gedaan en het is jouw echt gegund.

      Maar dan ga ik vergelijken met de mac van een goeie vriend en de
      eventuele "mini" die ik zou kopen.
      En dan zou het kunnen dat deze "mini" niet aan mijn verwachtingen
      voldoet. Het heeft niks te maken met na-ijver t.o.v. van die vriend hoor.

      Ik had hier ook willen reageren i.v.m. die vensters in het OS van mac.
      Dat was het eerste wat mij opviel bij de mac van mijn vriend.
      Destijds had die een powermac van 120.000 frank aangeschaft.
      Dit is idd. al lang geleden.
      En toen zag ik dat die heel de tijd "vensters" aan het opentrekken was
      of vensters aan het verkleinen of vergroten of verschuiven.
      En dat doet die nu nog
      (met zijn G5)
      Mag ik het a.u.b. zeggen: ik werd daar zot van
      (sorry hoor maar het was zo)

      Wat vind je er van tot nu toe: is dit een dialoogje of ruzie maken?...

      Het punt is volgens mij, als je alle nadelen en voordelen naast elkaar
      zet dan is er niks meer wat slecht is
      Je kon het vergelijken met auto's: ze maken geen slechte auto's meer.

      En wat is vandaag de dag nog 520 euro?
      Voor sommigen is dat niks voor anderen is dat veel geld.
      Het is een keuze en een persoonlijke beslissing wat je met dat geld doet.

      Verleden jaar (enkele maanden geleden)
      kocht ik me vier nieuwe componenten voor in mij pc.
      Was voor ongeveer 1250 euro....
      Ik bedoel ook dat je met een pc meer vrijheid hebt he.
      Dat kan niet zo goed met elke computer
      Last edited by theokus; 1 april 2007, 16:13.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #18
        Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

        Mensen worden snel defensief als anderen hun keuze gaan in vraag stellen. Mac of PC, Windows of Linux, Canon of Nikon, en ga zo maar door. Dan een topic starten waarin je de verhalen over de overstap van het kamp even gaat neerpennen en tegelijkertijd hopen dat het niet in een "een vs ander" discussie veranderd, is je begeven op glad ijs. Er zal allicht iemand zijn die iets niet 100% interpreteerd zoals de schrijver het bedoelt, en het hek is van de dam.

        Uiteindelijk moeten zulke discussies kunnen, vind ik, maar je moet weten waar je aan begint.
        pixelpusher

        Comment


        • #19
          Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

          ik ben zelf een amateur-PC gebruiker
          ik ben gestopt voor C++ en windows, sindsdien laat ik me leiden.
          Ik heb 3 opmerkingen:
          1. ik dacht ergens gelezen te hebben dat MacOSX eigenlijk een schil rond UNIX is (met dank aan de NextStep van Steve Jobs), en dat je met een Mac als je UNIX kent direct UNIX commando's kan ingeven
          2. het transplanteren door Apple van het operating system eerst van Motorola 69xxx naar (ik ben de naam vergeten van de processor die IBM maakte voor Mac, PowerPC of zoiets?), nu naar Intel, zonder miserie, is een technisch huzarenstukje waar een Microsoftslaaf zoals ik enkel mijn tong op de grond kan laten slepen van de kwijl, als ik dat vergelijk met de opeenvolgende miserie's die Microsoft ons in het verleden heeft aangedaan en blijkbaar nog steeds aandoet, en dat zonder van processortechnologie te veranderen
          3. laten we met zijn allen ook een stille groet brengen aan a. Xerox en zijn PARC (Palo Alto Research Center): zij hebben tenslotte in de jaren 60-70 zowat alles ontwikkeld wat we nu gebruiken: GUI, windows, WISIWYG, ethernet, b. het amerikaans leger dat TCP/IP ontwikkelde, en c. CERN dat het WWW ontwikkelde
          (noot ik ben hoegenaamd geen fan van de amerikanen en zeker niet van hun leger, maar ze hebben wel een reeks technologieën ontwikkeld zonder welke wij niet zouden kunnen leven, en die ontwikkeling kon enkel omdat het leger daar fondsen kon tegenaan gooien die geen enkele commerciële firma zich kan permitteren, in naam van het hoger belang van 's lands veiligheid)
          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #20
            Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

            Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
            i
            1. ik dacht ergens gelezen te hebben dat MacOSX eigenlijk een schil rond UNIX is (met dank aan de NextStep van Steve Jobs), en dat je met een Mac als je UNIX kent direct UNIX commando's kan ingeven

            Yeps, zelfs het printsysteem van mac is cups (je moet als mac gebruiker maar in je safari of firefox http://127.0.0.1:631 ingeven, en je kunt als linux gebruiker direct printen ). En het is dit, dat me vertrouwen geeft in dit systeem. Linux, met een end-users schil, waar je foto's kan in bewerken, en kan in gamen wat moet een mens nog meer hebben .



            Voor de broodrooster mac (mini) zou ik nooit gaan, daarvoor moet je al specifieke doelen hebben. Of gewoon wat tekst willen verwerken, en wat surfen Maar die intel i-macs, pracht toestellen, en geraakt je niet gewoon aan mac os x, draai je er gewoon xp op (vista heb ik er nog niet zien op draaien, ligt dat aan mij ???).
            To make your dreams come true, wake up

            Comment


            • #21
              Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

              Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
              Yeps, zelfs het printsysteem van mac is cups (je moet als mac gebruiker maar in je safari of firefox http://127.0.0.1:631 ingeven, en je kunt als linux gebruiker direct printen ). En het is dit, dat me vertrouwen geeft in dit systeem. Linux, met een end-users schil, waar je foto's kan in bewerken, en kan in gamen wat moet een mens nog meer hebben
              Dit is het jdm.
              Al het goede (buuna toch) in één.

              En het is merkwaardig dat het steeds de besturing is die doorslag geeft.
              En een besturing die je alle mogelijkheden geeft: zakelijk, multimedia en spelen.
              Last edited by theokus; 1 april 2007, 19:00.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #22
                Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht

                Wat mij momenteel ook nog stoort, is dat bij het numerieke toetsenbord de komma gebruikt wordt ipv een punt. Bij mijn windows ben ik dit wel gewoon en bij het surfen krijg ik dan www,belgiumdigital,be ipv www.bel...
                Ik gebruik een KVM switch met een windows toetsenbord.
                Ik heb ernstig moeten zoeken naar mijn @ teken (alt + µ).
                tijdens de eerste start heb ik nochtans aangegeven dat ik een belgisch toetsenbord gebruikt.
                Er is een patch die je kan downloaden zodat je numeriek toetsenbord wel een punt aangeeft en geen komma.



                Ben zelf overgestapt van Windows naar Mac en ik wil voor geen geld meer terug naar Bill zijn besturingssysteem !
                Last edited by Den Door; 2 april 2007, 06:45.
                My site : http://www.photografie.be

                Comment


                • #23
                  Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                  Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                  1. ik dacht ergens gelezen te hebben dat MacOSX eigenlijk een schil rond UNIX is (met dank aan de NextStep van Steve Jobs), en dat je met een Mac als je UNIX kent direct UNIX commando's kan ingeven
                  MacOS X is gebaseerd op BSD Unix, een van de vele varianten. Heeft hoegenaamd niets met Linux te maken, maar idd, je hebt bash en je hebt je *nix commando's die je kan ingeven. Installeer Cygwin op je PC en je hebt dat ook.

                  Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                  2. het transplanteren door Apple van het operating system eerst van Motorola 69xxx naar (ik ben de naam vergeten van de processor die IBM maakte voor Mac, PowerPC of zoiets?), nu naar Intel, zonder miserie, is een technisch huzarenstukje waar een Microsoftslaaf zoals ik enkel mijn tong op de grond kan laten slepen van de kwijl, als ik dat vergelijk met de opeenvolgende miserie's die Microsoft ons in het verleden heeft aangedaan en blijkbaar nog steeds aandoet, en dat zonder van processortechnologie te veranderen
                  Dit is een fabeltje. Mac OS X heeft nooit op Motorola 68K gedraaid, enkel op PowerPC processoren, en dan nog wel minstens de G3 toen het uitkwam. En elke keer dat Apple tevoorschijn kwam met een nieuwe versie van het OS, was het afwachten geblazen tot alle plooien in de software gladgestreken waren. Toen Apple overstapte van 68K naar PowerPC, waren de meeste programma's zelfs trager omdat ze intern ge-emuleerd moesten worden omdat de CPU ze niet native kon draaien. Vergelijk dat met de evolutie die de X86 familie heeft ondergaan. Je kan zelfs vandaag nog de meeste DOS en 16-bit Windows software draaien op je PC, zonder emulatie. Welke miserie? Eigenaars van een nieuwe MacBook Pro zullen pas dit jaar kunnen genieten van een Photoshop die even snel op hun Intel-based Mac draait als op Windows.

                  Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                  3. laten we met zijn allen ook een stille groet brengen aan a. Xerox en zijn PARC (Palo Alto Research Center): zij hebben tenslotte in de jaren 60-70 zowat alles ontwikkeld wat we nu gebruiken: GUI, windows, WISIWYG, ethernet, b. het amerikaans leger dat TCP/IP ontwikkelde, en c. CERN dat het WWW ontwikkelde
                  (noot ik ben hoegenaamd geen fan van de amerikanen en zeker niet van hun leger, maar ze hebben wel een reeks technologieën ontwikkeld zonder welke wij niet zouden kunnen leven, en die ontwikkeling kon enkel omdat het leger daar fondsen kon tegenaan gooien die geen enkele commerciële firma zich kan permitteren, in naam van het hoger belang van 's lands veiligheid)
                  CERN, dat zijn Zwitsers, mocht je het niet weten. En ik begrijp ook niet waarom je er het Amerikaans leger bijhaald? Wat heeft dat nu met Apple te maken???
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #24
                    Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                    Er is ook nog ergens een Belg die een bepaalde inbreng had
                    in het internet...
                    Ben zijn naam kwijt.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #25
                      Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                      Die Belg is Robert Cailliau
                      en nog wel uit het Limburgse Tongeren (Tùùngere)

                      http://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Cailliau

                      Comment


                      • #26
                        Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                        Oorspronkelijk geplaatst door MDF Bekijk bericht
                        Die Belg is Robert Cailliau
                        en nog wel uit het Limburgse Tongeren (Tùùngere)

                        http://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Cailliau
                        Jeuuuuuhh!!
                        Limburg boven....
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #27
                          Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          CERN, dat zijn Zwitsers, mocht je het niet weten. En ik begrijp ook niet waarom je er het Amerikaans leger bijhaald? Wat heeft dat nu met Apple te maken???
                          beste groovbird,

                          1. in mijn quote staat ... b. het amerikaans leger..., c. ...CERN....
                          CERN is dus ook niet in mijn verwarde geest een onderdeel van het amerikaanse leger

                          2. ik wilde een groet brengen aan organisaties die traditioneel niet in verband worden gebracht met de apple-stijl van computeren, zoals GUI, de muis (die ik vergeten was), en het TCP/IP protocol dat een ontwikkeling is van het amerikaanse leger
                          erik, Nikon materiaal

                          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                          Comment


                          • #28
                            Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                            Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
                            de ctrl + alt + delete heet op Mac Cmd (appeltje) + option (alt) + escape (esc), maar dat helpt niet als de computer echt "hangt", dan kan je alleen nog de opstarttoets ingedrukt houden tot hij vanzelf uitvalt.
                            Hmmm, lijkt me dat mac ook wat dingen afkijkt van Windows
                            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                            MySite - All your base are belong to us - What you say

                            Comment


                            • #29
                              Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                              Citaat:
                              Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel
                              de ctrl + alt + delete heet op Mac Cmd (appeltje) + option (alt) + escape (esc), maar dat helpt niet als de computer echt "hangt", dan kan je alleen nog de opstarttoets ingedrukt houden tot hij vanzelf uitvalt.
                              Hmmm, lijkt me dat mac ook wat dingen afkijkt van Windows
                              Tuurlijk, ik denk dat ze elkaar wel "in de mot houden"...

                              En de opgegeven toetsencombinatie is de toetscombinatie voor "Forceer Stop".
                              Je herstart hier de computer niet mee, maar stopt handmatig enkel een "hangend" programma. Zie mijn uitleg enkele posts hoger...

                              Comment


                              • #30
                                Re: mijn leven als nieuwe mac gebruiker.

                                Dag allemaal, Hier ben ik terug.

                                Enkele dagen maccen heeft mij heel wat doen bijleren en inzien.
                                Hier enkele conclusies tot hier toe (mijn eigen mening)

                                1. Het integreren in mijn Windows netwerk lukt moeilijk.
                                Exchange raakt niet geimporteerd, telkens ik opstart moet ik mijn shares terug aanroepen. Het moet nochthans mogelijk zijn dit te automatiseren, maar ik kan het niet vinden.

                                2. Het lijkt mij vreemd dat om het euvletje met mijn punt op het numerieke bord ik een patch moet downloaden. Waarom hoor je er geen enkele mac gebruiker er over spreken dat zij ook patches nodig hebben om iets te laten werken zoal je wilt?

                                3. Gisteren kwam mijn vriend die sinds jaren met mac werkt, en sprak hem over mijn bevindingen. Ik toonde hem het verschil met die zwevende vensters in mac en alles binnen een frame bij pc. Hier kon hij geen oplossing voor vinden.

                                4. Kan je met mac osX niet met het toestenbord werken om opdrachten uit te voeren, of mis ik het systeem.
                                Ik werk namelijk er veel met mijn toetsenbord op pc en maak dus gebruik van de alt codes (streepje onder een letter om een menu aan te roepen. Ook het run commando is iets wat ik zeer veel gebruik. Zo start ik vele programma's op door windows toets + r om daarna hun shell aan te roepen.
                                Bijvoorbeeld windword. naar het ineternet gaan doe ik via hetzelfde commando en www.belg.... . hierdoor wordt mijn browser gestart en ga ik direct naar de gewenste pagina.

                                5. De enige browser die ik vond die tab based browsing ondersteunt was Opera (vreemd dat firefox voor mac dit niet kan, terwijl dit voor windows wel kan).

                                Mijn mening op dit moment:

                                Het is een soepel en snel besturingssysteem.
                                Het is wonderbaarlijk dat appel zijn pc's zo klein en toch voldoende krachtig maakt, terwij wij, windows gebruikers nog steeds met onze torens zitten.
                                (Zelfs de mini torens zijn nogsteeds groter)
                                Maar spijtig dat mac gebruikers steeds zo schieten op windows, terwijl er heel wat dingen echt handig zijn in Windows, die ik niet terug vindt bij mac osX.

                                Misschien zouden de ontwikkelaars van mac OS XI ook even kunnen spieken bij hun rivalen en daar enkele goede punten van overnemen, zoals microsoft overduidelijk ook gedaan heeft.
                                Happy to be a MACcie
                                Visit http://www.kurtwarlop.com for more

                                Comment

                                Working...
                                X