Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extra zonnepanelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Extra zonnepanelen

    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    U kunt ook een windmolen plaatsen en die kan zomers tevens als ventilator dienen wanneer we tropische temperaturen hebben.
    Bedankt voor de tip.

    Comment


    • #17
      Re: Extra zonnepanelen

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Maar ook geen prosumententarief.
      Wat niet wil zeggen dat het voor velen voordelig zal zijn.
      Ik vraag me af of dat voor iemand voordelig kan zijn ?
      Ja, misschien als je als een oudje een ganse dag achter je raam zit te turen, en elke keer als de zon er doorkomt al je apparaten aanzet, en vice versa als er een wolk voor de zon schuift...
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #18
        Extra zonnepanelen

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Ik vraag me af of dat voor iemand voordelig kan zijn ?
        Ja, misschien als je als een oudje een ganse dag achter je raam zit te turen, en elke keer als de zon er doorkomt al je apparaten aanzet, en vice versa als er een wolk voor de zon schuift...
        Voor wie gaat werken overdag NOOIT.
        Volgens de VREG ooit de berekening gedaan en 58% duurder ... goedkoper zonder panelen dan.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Extra zonnepanelen

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Voor wie gaat werken overdag NOOIT.
          Volgens de VREG ooit de berekening gedaan en 58% duurder ... goedkoper zonder panelen dan.
          Ja, daarom dat ik nog snel een paar firma's laat komen om alsnog panelen te laten installeren.
          Er blijkt een groot verschil in prijs tussen seriele en parrallel panelen?
          Ik vermoed bij serieel dat 1 paneel kapot is de rest ook niet meer werkt? Is dit aan te raden?

          Comment


          • #20
            Re: Extra zonnepanelen

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Ik vraag me af of dat voor iemand voordelig kan zijn ?
            Ja, misschien als je als een oudje een ganse dag achter je raam zit te turen, en elke keer als de zon er doorkomt al je apparaten aanzet, en vice versa als er een wolk voor de zon schuift...
            Ja, ik snap ook niet waarom je er nog zou leggen dan?.. In de toekomst komen er misschien betaalbare grote batterijen voor thuis voor tijdelijke opslag...

            Comment


            • #21
              Re: Extra zonnepanelen

              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
              Ja, daarom dat ik nog snel een paar firma's laat komen om alsnog panelen te laten installeren.
              Er blijkt een groot verschil in prijs tussen seriele en parrallel panelen?
              Ik vermoed bij serieel dat 1 paneel kapot is de rest ook niet meer werkt? Is dit aan te raden?
              Dat is uiteraard altijd zo met iets dat in serie gekoppeld is ... één schakel er tussenuit en niets werkt nog.
              De vraag is natuurlijk hoe vaak dat zoiets gebeurt.
              Als men dan een lange waarborg heeft en kan tellen op redelijk snelle support, dan hoeft dat op zich geen ramp te zijn.

              Men kan o.a. kiezen voor panelen met optimizers en dan heeft men o.a. het voordeel dat één paneel dat bijvoorbeeld tijdelijk in de schaduw (boom, gebouw, sneeuw, ...) zit geen impact heeft op de rest.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Extra zonnepanelen

                Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                Ja, ik snap ook niet waarom je er nog zou leggen dan?.. In de toekomst komen er misschien betaalbare grote batterijen voor thuis voor tijdelijke opslag...
                Klopt, maar ook daar heeft de VREG al aan gedacht ... de installatie ervan moet men aangeven en kan heden ook al nooit meer gecombineerd zijn met een terugdraaiende teller.
                Ook zal men moeten betalen als men een batterij plaatst, de VREG wil namelijk dat iedereen evenveel betaalt aan de nutsmaatschappijen zodat die geen verlies maken.
                Komt er op neer dat ze willen dat men ook betaalt voor wat men niet afneemt.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Extra zonnepanelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Dat is uiteraard altijd zo met iets dat in serie gekoppeld is ... één schakel er tussenuit en niets werkt nog.
                  De vraag is natuurlijk hoe vaak dat zoiets gebeurt.
                  Als men dan een lange waarborg heeft en kan tellen op redelijk snelle support, dan hoeft dat op zich geen ramp te zijn.

                  Men kan o.a. kiezen voor panelen met optimizers en dan heeft men o.a. het voordeel dat één paneel dat bijvoorbeeld tijdelijk in de schaduw (boom, gebouw, sneeuw, ...) zit geen impact heeft op de rest.
                  Bedankt, neem ik mee

                  Comment


                  • #24
                    Re: Extra zonnepanelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                    Ja, ik snap ook niet waarom je er nog zou leggen dan?.. In de toekomst komen er misschien betaalbare grote batterijen voor thuis voor tijdelijke opslag...
                    Ik heb ze liggen sinds 2010, maar ik denk niet dat ik het nu nog zou doen: overheid en VREG denken maar aan één ding: GELD
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #25
                      Re: Extra zonnepanelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Volgend jaar kan men weer van belastingvermindering genieten ... wikken en wegen wat het interessantste is.
                      Algemene trend is tegenwoordig pakweg 6Kw piek leggen en maar een (begrensde) omvormer van 4 Kw plaatsen
                      dat omwille van de netvergoeding.
                      Een vriend van mij kreeg deze week prijs voor een volledige installatie, 18 Sunpower panelen van 340 Watt met een drie fasen Fronius omvormer,
                      all in keuring plaatsing enz. 5990€ + 6% btw. En hij rijdt met een plugin hybrid, kan wel interessant zijn op die manier.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Extra zonnepanelen

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Algemene trend is tegenwoordig pakweg 6Kw piek leggen en maar een (begrensde) omvormer van 4 Kw plaatsen
                        dat omwille van de netvergoeding.
                        Een vriend van mij kreeg deze week prijs voor een volledige installatie, 18 Sunpower panelen van 340 Watt met een drie fasen Fronius omvormer,
                        all in keuring plaatsing enz. 5990€ + 6% btw. En hij rijdt met een plugin hybrid, kan wel interessant zijn op die manier.
                        Offertes moet men steeds met een korreltje zout nemen ... vaak (bijna altijd) staat er in dat eventuele bijkomende elektriciteitswerken extra aangerekend worden.
                        De uiteindelijke prijs weet men dan pas na installatie.
                        Het zou niet de eerste zijn dat 1500€ extra moet betalen.
                        Hoe groot het vermogen moet zijn hangt natuurlijk af van het verbruik, maar veel wagen laden zal hij toch niet moeten doen ... tenzij zijn verbruik nu al zeer laag is.
                        Het klopt inderdaad dat dit zowat het gemiddelde is wat men heden legt.
                        Hier ligt iets meer, maar ik wou zeker alles van verbruik kunnen opvangen en meteen een paneel of twee meer leggen is veel goedkoper dan er daarna bij laten plaatsen.
                        Ieders situatie is uiteraard anders.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Extra zonnepanelen

                          Wat is het voordeel van 6kw leggen met een omvormer van 4kw? Bij mindere dagen toch grotere opbrengst?

                          Comment


                          • #28
                            Re: Extra zonnepanelen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                            Wat is het voordeel van 6kw leggen met een omvormer van 4kw? Bij mindere dagen toch grotere opbrengst?
                            je betaald aan je verdeler naargelang je omvormer en niet naargelang je opbrengst. En vermits de panelen zelden aan het max vermogen werken is een kleinere omvormer meestal voordeliger.
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #29
                              Extra zonnepanelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              Wat is het voordeel van 6kw leggen met een omvormer van 4kw? Bij mindere dagen toch grotere opbrengst?
                              Dat wordt door de fabrikanten van de omvormers ook al zo aangegeven en heeft te maken met correct benuttigen van de omvormer.
                              Panelen geven inderdaad niet altijd de maximum en de omvormer heeft ook een minimum input nodig om te kunnen werken.
                              Door de maximum opbrengst van de panelen hoger te nemen, zal men veel meer uit de installatie halen.
                              De meeste raden aan om 30% meer in panelen te leggen dan de omvormer is.
                              Dat is uiteraard geen verplichting maar een aanbeveling.

                              Een lagere omvormer nemen om financiële redenen is een ander punt, maar daar zit geen technische logica achter.

                              Bij aanschaf van een installatie moet men niet de panelen kiezen en dan een omvormer dat erbij past, maar kiezen voor de omvormer dat men nodig heeft en daar het correct aantal panelen voor kiezen, als men tenminste plaats en budget genoeg heeft om dit te doen.

                              De correcte denkwijze is volgens mij de volgende.
                              Hoeveel kWh wil men jaarlijks kunnen bekomen?
                              Welke omvormer heeft men nodig om dit te bekomen?
                              Neem daar tot 30% Wp extra aan panelen voor.

                              Uiteraard rekening houdend met technische mogelijkheden.
                              Als men een omvormer wil van 5 of 6 kVA en men heeft maar plaats om 10 panelen te leggen van bijvoorbeeld 340Wp, dan is dat volledig onzinnig en moet men uiteraard kiezen voor een 3kVA omvormer.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Extra zonnepanelen

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Dat wordt door de fabrikanten van de omvormers ook al zo aangegeven en heeft te maken met correct benuttigen van de omvormer.
                                Panelen geven inderdaad niet altijd de maximum en de omvormer heeft ook een minimum input nodig om te kunnen werken.
                                Door de maximum opbrengst van de panelen hoger te nemen, zal men veel meer uit de installatie halen.
                                De meeste raden aan om 30% meer in panelen te leggen dan de omvormer is.
                                Dat is uiteraard geen verplichting maar een aanbeveling.

                                Een lagere omvormer nemen om financiële redenen is een ander punt, maar daar zit geen technische logica achter.

                                Bij aanschaf van een installatie moet men niet de panelen kiezen en dan een omvormer dat erbij past, maar kiezen voor de omvormer dat men nodig heeft en daar het correct aantal panelen voor kiezen, als men tenminste plaats en budget genoeg heeft om dit te doen.

                                De correcte denkwijze is volgens mij de volgende.
                                Hoeveel kWh wil men jaarlijks kunnen bekomen?
                                Welke omvormer heeft men nodig om dit te bekomen?
                                Neem daar tot 30% Wp extra aan panelen voor.

                                Uiteraard rekening houdend met technische mogelijkheden.
                                Als men een omvormer wil van 5 of 6 kVA en men heeft maar plaats om 10 panelen te leggen van bijvoorbeeld 340Wp, dan is dat volledig onzinnig en moet men uiteraard kiezen voor een 3kVA omvormer.
                                In mijn geval is het net andersom, hier liggen minder veel minder panelen dan dat de omvormer aankan.
                                Nadeel financieel, ik moet veel meer betalen aan prosumententaks dan mijn panelen opbrengen.
                                Daarentegen heeft mijn omvormer wel altijd speling en zit niet op zijn uiterste te werken, de omvormer is bij de meesten de zwakke schakel in het systeem.

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X