Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
    maandelijkse facturen kunnen het voordeel hebben dat je in de zomer weinig betaald maar meer brandstofkosten hebt met de auto omdat je dan meer km's doet maar in de winter hogere energieprijs betaald gecompenseerd door lagere brandstofkosten door minder km's wat dan weer een min of meer stabiele uitgavenbalans geeft.
    Denk je dat dit stabiel gaat zijn? [emoji848]
    Misschien 100€ brandstof uitsparen op een maand, maar tot 1000€ meer uitgeven aan gas en elektriciteit.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #47
      Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ik betaal liever elke maand een vast bedrag dan steeds iets anders.
      Anders de ene maand 0€ en een andere misschien plots 700€ of veel meer.
      Ik gebruik een 2e zichtrekening waar ik elke maand een vast bedrag op stort...dan "spaar" je maandelijks en heb je toch niet het risico om je geld kwijt te zijn ingeval van een faillisement ofzo....en dan kan je wel die maandelijkse afrekening overwegen. In mijn geval ik heb nog een analoge teller tot minstens 2025... dus maandelijkse afrekening kan nog niet....

      Comment


      • #48
        Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Denk je dat dit stabiel gaat zijn? [emoji848]
        Misschien 100€ brandstof uitsparen op een maand, maar tot 1000€ meer uitgeven aan gas en elektriciteit.
        Vroeger moesten de kolen toch ook ineens betaald worden, met stookolie is dat nog altijd zo.
        En veel mensen leggen toch geld opzij voor hun vakantie ?

        Comment


        • #49
          Re: Energieprijzen

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Vroeger moesten de kolen toch ook ineens betaald worden, met stookolie is dat nog altijd zo.
          En veel mensen leggen toch geld opzij voor hun vakantie ?
          Correctie, veel mensen kunnen geen geld meer opzij zetten. [emoji57]

          Maar kolen kon men vroeger ook in meerdere keren laten leveren en aankopen wanneer ze goedkoper waren.
          Stookolie kan men ook op het beste moment laten leveren, butaan ook maar aardgas elektriciteit niet.

          Er is ook een groot verschil tussen een paar duizend Belgische Frank voor kolen en een paar duizend Euro voor energie in deze periode.
          De lonen zijn wel geïndexeerd maar niet maal 40 of zo.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #50
            Re: Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            En veel mensen leggen toch geld opzij voor hun vakantie ?
            Volg jij eigenlijk wel het nieuws wat dat betreft ?
            1/4 van onze bevolking komt niet toe met hun loon om hun maandelijkse vaste kosten te betalen.
            Van die 3/4 die overschiet zijn er 2/3 die juist toekomen en dus niks kunnen sparen.
            Dat zijn feiten en geen cijfertjes Jan

            Ik heb hier op het forum al eens vermeld dat je zou schrikken hoeveel mensen er een lening aangaan om op vakantie te gaan.
            Die betalen ze dan de rest van het jaar terug, en op die manier "denkt" men rond te komen

            Ik ben opgegroeid met een harde regel, als je het je niet kunt veroorloven blijf er dan vanaf, en als je er voor moet lenen blijf er dan zeker vanaf, behalve uiteraard voor een huis
            Maar spijtig genoeg is die mentaliteit door de jaren heen verandert en komen veel mensen in de miserie

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #51
              Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
              Ik gebruik een 2e zichtrekening waar ik elke maand een vast bedrag op stort...dan "spaar" je maandelijks en heb je toch niet het risico om je geld kwijt te zijn ingeval van een faillisement ofzo....en dan kan je wel die maandelijkse afrekening overwegen. In mijn geval ik heb nog een analoge teller tot minstens 2025... dus maandelijkse afrekening kan nog niet....
              Dan heb je toch extra kosten op een 2de rekening ?
              tevens ik kan niet goed volgen, wat is het verschil met te werken met één betaalrekening ?

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #52
                Re: Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Dan heb je toch extra kosten op een 2de rekening ?
                tevens ik kan niet goed volgen, wat is het verschil met te werken met één betaalrekening ?

                grts
                Sieg
                Er zijn nog banken met gratis rekeningen, ook een manier om niet nodeloos geld uit te geven.
                En gemakkelijk om overzicht te houden.

                "Wie het kleine niet eert, het grote niet weerd" zei mijn moeder altijd.

                Zoals je zelf zegt, Sieg, misschien wordt dat nu niet meer aangeleerd.

                Comment


                • #53
                  Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Er zijn nog banken met gratis rekeningen, ook een manier om niet nodeloos geld uit te geven.
                  En gemakkelijk om overzicht te houden.

                  "Wie het kleine niet eert, het grote niet weerd" zei mijn moeder altijd.

                  Zoals je zelf zegt, Sieg, misschien wordt dat nu niet meer aangeleerd.
                  Dat er nog gratis zichtrekeningen zijn is een feit, doch heel weinig en zelf heb ik liever een fysieke bank, al is dat ook zoiets van vroeger ...

                  Maar ik zie nog altijd het gemak niet in van eerst je geld laten storten op je gewone zichtrekening, dan een bepaald bedrag elke maand overschrijven naar een tweede zichtrekening en van die tweede zichtrekening je maandelijkse voorschotfactuur betalen en je eindafrekening.

                  Gemakkelijk om overzicht te houden zeg je ?
                  Met twee klikjes zie ik op mijn zichtrekening hoeveel er jaarlijks met domiciliëring naar Engie gegaan is bvb
                  Dus gebruiksgemak ??

                  Ik vroeg het me gewoon af uit curiositeit, niet om een discussie te starten

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #54
                    Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Dus gebruiksgemak ??

                    Ik vroeg het me gewoon af uit curiositeit, niet om een discussie te starten

                    grts
                    Sieg
                    Het ging mij meer om het feit dat sommige mensen hogere bedragen betalen per maand aan b.v. de energie bedrijven om geen te grote afrekening te krijgen.
                    Vorig jaar leverde dit wel wat meer stress op toen er enkele falliet gingen. (met als gevolg dat je dan die voorschotten kwijt bent)
                    Door dit op je eigen zichtrekening te doen heb je dat risico niet meer...

                    Ook kan je zo voor alle grote facturen per jaar ( onroerende voorheffing, verzekeringen, SSV, vakantie, weetikveel, ....) alles netjes spreiden per maand en dan heb je toch een beter overzicht van wat er overblijft per maand als je dit goed uitzoekt en heb je minder moeite als er een grote rekening binnenkomt... Voor mensen die moeilijk toekomen kan dit prettiger zijn...

                    Mijn excuses hoor.! blijkbaar geen goed idee...

                    Comment


                    • #55
                      Re: Energieprijzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Dan heb je toch extra kosten op een 2de rekening ?
                      Als hij als 2de rekening bv. een Keytrade neemt dan krijgt hij 5 cent per verrichting.
                      En op zo'n rekening elke maand een bepaald bedrag storten: bestendige opdracht eenmalig ingeven.
                      Last edited by nete; 9 maart 2023, 08:07.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #56
                        Re: Energieprijzen

                        Voor wie denkt dat het in het buitenland beter is, tov Nederland mogen we alvast niet klagen.
                        Dit komt waarschijnlijk ook op ons af, maar hier is alvast het capaciteitstarief ingevoerd.
                        Of dit de overbelasting gaat vermijden laat ik in het midden.


                        >
                        Ook huishoudens gaan last krijgen van vol elektriciteitsnet
                        Eva Rooijers
                        De groei van het aantal elektrische auto's in Nederland draagt bij aan de sterk gestegen vraag naar stroom.

                        In het kort

                        Naast bedrijven gaan ook consumenten merken dat het stroomnet overbelast is.
                        Netbeheerders kunnen de sterk gestegen vraag naar elektriciteit niet bijbenen.
                        Overbelasting van het net in woonwijken kan voor stroomuitval zorgen.

                        Na bedrijven zullen ook consumenten steeds meer last ondervinden van het volle stroomnet. In het ergste geval krijgen huishoudens te maken met knipperende lichten en stroomuitval op straat- of wijkniveau. Daarvoor waarschuwt netwerkbedrijf Alliander donderdagochtend bij de presentatie van de jaarcijfers.

                        Volgens topman Maarten Otto heeft de vanzelfsprekendheid van energie in de afgelopen decennia niet zo onder druk gestaan als nu: 'Dat raakt in toenemende mate ook consumenten. Ik besef dat dit een heftige boodschap is.' De twee andere regionale netbeheerders, Stedin en Enexis, kwamen de afgelopen twee weken ook al met alarmerende berichten naar buiten over het volle net.
                        Overbelast

                        Grotere bedrijven zuchten al langer onder de problemen op het net. Als ze extra elektriciteit nodig hebben om uit te breiden of te vergroenen, moeten ze soms jaren wachten op een aansluiting. Omdat ze relatief weinig elektriciteit gebruiken, bleven huishoudens en kleinere bedrijven deze problemen tot nu toe grotendeels bespaard.

                        Maar Alliander kan nu ook huishoudens in enkele plaatsen niet direct meer helpen als ze een zwaardere aansluiting willen, voor bijvoorbeeld zonnepanelen of een warmtepomp. 'We voorzien dat dit aantal de komende jaren gaat oplopen,' aldus Otto. Alliander is verantwoordelijk voor het lokale net in Noord-Holland, Friesland, Flevoland en Gelderland.

                        Om woningeigenaren toch 'zoveel mogelijk te helpen', maakt Alliander een opvallende keuze. Het netwerkbedrijf gaat een deel van de nieuwe aansluitingen of verzwaringen die huishoudens aanvragen realiseren, ook al is het net daar op sommige plaatsen niet op berekend.

                        Dit gaat tijdelijk tot een overbelasting van het stroomnet zorgen, wat kan uitmonden in knipperende lichten in huis of stroomuitval. Ook het korte tijd niet kunnen terugleveren van zonne-energie kan een probleem worden. Of en hoe vaak dit gaat gebeuren is moeilijk te voorspellen volgens Alliander, omdat het afhankelijk is van de vraag naar elektriciteit op een bepaald moment.
                        Elektriciteitsvraag explodeert

                        De problemen ontstaan doordat netwerkbedrijven de sterk gestegen vraag naar elektriciteit niet kunnen bijbenen, hoeveel geld en mankracht ze ook besteden aan het graven van kabels en het plaatsen van nieuwe elektriciteitsstations. Door de oorlog in Oekraïne en de torenhoge gasprijzen wilden bedrijven en huishoudens het afgelopen jaar veel sneller van het gas af dan verwacht.

                        Zo nam in het gebied waar Alliander actief is het aantal woningen en kleine bedrijven met zonnepanelen op daken met een kwart toe, tot ruim 760.000. Inmiddels hebben landelijk een miljoen woningen een warmtepomp. En het aantal elektrische auto’s is in Nederland in twee en een half jaar tijd verdriedubbeld tot meer dan 300.000.

                        Deze ontwikkelingen leiden tot een stevige toename van het elektriciteitsverbruik in de woonwijk. Alliander ontving hiervoor in 2022 ruim 43.000 aanvragen van huishoudens voor een zwaardere elektriciteitsaansluiting, een verdubbeling ten opzichte van het aantal aanvragen in 2020. In de toekomst zullen deze aanvragen alleen maar toenemen.
                        Overdag de vaatwasser aan

                        Om aan de toekomstige vraag te kunnen voldoen, moeten de elektriciteitsnetten in de wijk flink worden uitgebreid. Zo moeten er de komende jaren 20.000 elektriciteitshuisjes bij komen. 1 op de 3 straten wordt opengebroken. 'Dat is een stevige klus die we niet zo snel kunnen uitvoeren als het tempo waarmee de vraag naar elektriciteit stijgt', zegt Otto. 'Niet alleen is het een gigantische opgave, we hebben ook te maken met personeels- en materiaaltekorten, waardoor we niet overal tegelijk aan de slag kunnen.'

                        Het netwerkbedrijf investeerde het afgelopen jaar een recordbedrag van €1,2 mrd in uitbreiding en onderhoud van het net. Het plaatste 2012 elektriciteitshuisjes en legde 2212 kilometer nieuwe elektriciteitskabels aan.

                        Alliander roept consumenten en bedrijven met zonnepanelen op zelf ook maatregelen te treffen. Zij kunnen de elektriciteit die ze zelf opwekken bijvoorbeeld opslaan of direct gebruiken door bijvoorbeeld de vaatwasser overdag aan te zetten of de elektrische auto op dat moment op te laden. Daarmee wordt voorkomen dat te veel elektriciteit terug het net op moet. Mensen zonder zonnepanelen kunnen tijdens spitsuren minder elektrische apparaten aanzetten. Eerder deden de andere netbeheerders een vergelijkbare oproep.

                        Lees het volledige artikel: https://fd.nl/economie/1469954/ook-h...ktriciteitsnet
                        <

                        Comment


                        • #57
                          Re: Energieprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Voor wie denkt dat het in het buitenland beter is, tov Nederland mogen we alvast niet klagen.
                          Dit komt waarschijnlijk ook op ons af, maar hier is alvast het capaciteitstarief ingevoerd.
                          Of dit de overbelasting gaat vermijden laat ik in het midden
                          <
                          Maar in NL, alhoewel het niet voor morgen, probeert men er wel iets aan te doen. Klik
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • #58
                            Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Als hij als 2de rekening bv. een Keytrade neemt dan krijgt hij 5 cent per verrichting.
                            En op zo'n rekening elke maand een bepaald bedrag storten: bestendige opdracht eenmalig ingeven.
                            Ik ben altijd voorstander om zelf een provisie te maken voor niet-periodieke uitgaven en ik plaats dit telkens op een spaarrekening (geen kosten, maar ook geen 5ct keytrade). Nu de intresten op spaarrekening aan het stijgen zijn levert dat terug ietsje op.
                            Ik doe dit dus zowel voor energie, verzekeringen, jaarabonnementen, vakantie,... (maar ik ben natuurlijk als accountant iets bevooroordeeld), kortom het vroegere envelop-systeem van onze grootouders in een nieuw jasje.

                            Peter

                            Comment


                            • #59
                              Re: Energieprijzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Voor wie denkt dat het in het buitenland beter is, tov Nederland mogen we alvast niet klagen.
                              Dit komt waarschijnlijk ook op ons af, maar hier is alvast het capaciteitstarief ingevoerd.
                              Of dit de overbelasting gaat vermijden laat ik in het midden.


                              >
                              Ook huishoudens gaan last krijgen van vol elektriciteitsnet
                              Eva Rooijers
                              De groei van het aantal elektrische auto's in Nederland draagt bij aan de sterk gestegen vraag naar stroom.

                              In het kort

                              Naast bedrijven gaan ook consumenten merken dat het stroomnet overbelast is.
                              Netbeheerders kunnen de sterk gestegen vraag naar elektriciteit niet bijbenen.
                              Overbelasting van het net in woonwijken kan voor stroomuitval zorgen.

                              Na bedrijven zullen ook consumenten steeds meer last ondervinden van het volle stroomnet. In het ergste geval krijgen huishoudens te maken met knipperende lichten en stroomuitval op straat- of wijkniveau. Daarvoor waarschuwt netwerkbedrijf Alliander donderdagochtend bij de presentatie van de jaarcijfers.

                              Volgens topman Maarten Otto heeft de vanzelfsprekendheid van energie in de afgelopen decennia niet zo onder druk gestaan als nu: 'Dat raakt in toenemende mate ook consumenten. Ik besef dat dit een heftige boodschap is.' De twee andere regionale netbeheerders, Stedin en Enexis, kwamen de afgelopen twee weken ook al met alarmerende berichten naar buiten over het volle net.
                              Overbelast

                              Grotere bedrijven zuchten al langer onder de problemen op het net. Als ze extra elektriciteit nodig hebben om uit te breiden of te vergroenen, moeten ze soms jaren wachten op een aansluiting. Omdat ze relatief weinig elektriciteit gebruiken, bleven huishoudens en kleinere bedrijven deze problemen tot nu toe grotendeels bespaard.

                              Maar Alliander kan nu ook huishoudens in enkele plaatsen niet direct meer helpen als ze een zwaardere aansluiting willen, voor bijvoorbeeld zonnepanelen of een warmtepomp. 'We voorzien dat dit aantal de komende jaren gaat oplopen,' aldus Otto. Alliander is verantwoordelijk voor het lokale net in Noord-Holland, Friesland, Flevoland en Gelderland.

                              Om woningeigenaren toch 'zoveel mogelijk te helpen', maakt Alliander een opvallende keuze. Het netwerkbedrijf gaat een deel van de nieuwe aansluitingen of verzwaringen die huishoudens aanvragen realiseren, ook al is het net daar op sommige plaatsen niet op berekend.

                              Dit gaat tijdelijk tot een overbelasting van het stroomnet zorgen, wat kan uitmonden in knipperende lichten in huis of stroomuitval. Ook het korte tijd niet kunnen terugleveren van zonne-energie kan een probleem worden. Of en hoe vaak dit gaat gebeuren is moeilijk te voorspellen volgens Alliander, omdat het afhankelijk is van de vraag naar elektriciteit op een bepaald moment.
                              Elektriciteitsvraag explodeert

                              De problemen ontstaan doordat netwerkbedrijven de sterk gestegen vraag naar elektriciteit niet kunnen bijbenen, hoeveel geld en mankracht ze ook besteden aan het graven van kabels en het plaatsen van nieuwe elektriciteitsstations. Door de oorlog in Oekraïne en de torenhoge gasprijzen wilden bedrijven en huishoudens het afgelopen jaar veel sneller van het gas af dan verwacht.

                              Zo nam in het gebied waar Alliander actief is het aantal woningen en kleine bedrijven met zonnepanelen op daken met een kwart toe, tot ruim 760.000. Inmiddels hebben landelijk een miljoen woningen een warmtepomp. En het aantal elektrische auto’s is in Nederland in twee en een half jaar tijd verdriedubbeld tot meer dan 300.000.

                              Deze ontwikkelingen leiden tot een stevige toename van het elektriciteitsverbruik in de woonwijk. Alliander ontving hiervoor in 2022 ruim 43.000 aanvragen van huishoudens voor een zwaardere elektriciteitsaansluiting, een verdubbeling ten opzichte van het aantal aanvragen in 2020. In de toekomst zullen deze aanvragen alleen maar toenemen.
                              Overdag de vaatwasser aan

                              Om aan de toekomstige vraag te kunnen voldoen, moeten de elektriciteitsnetten in de wijk flink worden uitgebreid. Zo moeten er de komende jaren 20.000 elektriciteitshuisjes bij komen. 1 op de 3 straten wordt opengebroken. 'Dat is een stevige klus die we niet zo snel kunnen uitvoeren als het tempo waarmee de vraag naar elektriciteit stijgt', zegt Otto. 'Niet alleen is het een gigantische opgave, we hebben ook te maken met personeels- en materiaaltekorten, waardoor we niet overal tegelijk aan de slag kunnen.'

                              Het netwerkbedrijf investeerde het afgelopen jaar een recordbedrag van €1,2 mrd in uitbreiding en onderhoud van het net. Het plaatste 2012 elektriciteitshuisjes en legde 2212 kilometer nieuwe elektriciteitskabels aan.

                              Alliander roept consumenten en bedrijven met zonnepanelen op zelf ook maatregelen te treffen. Zij kunnen de elektriciteit die ze zelf opwekken bijvoorbeeld opslaan of direct gebruiken door bijvoorbeeld de vaatwasser overdag aan te zetten of de elektrische auto op dat moment op te laden. Daarmee wordt voorkomen dat te veel elektriciteit terug het net op moet. Mensen zonder zonnepanelen kunnen tijdens spitsuren minder elektrische apparaten aanzetten. Eerder deden de andere netbeheerders een vergelijkbare oproep.

                              Lees het volledige artikel: https://fd.nl/economie/1469954/ook-h...ktriciteitsnet
                              <
                              Toch een totaal andere intentie die ze in Nederland hebben, zo proberen ze daar de mensen aan te zetten om om te schakelen naar groene hernieuwbare energie
                              Hier in België blijft men het gas en de mazout promoten, tot ergernis van al degenen die het wel goed voor hebben en investeren in warmtepompen maar ook tot ergernis van Europa
                              Maar in Nederland proberen ze er wel iets aan te doen door ook in te zetten op de nieuwste soort kerncentrales, maar wij hebben de"Groenen"

                              Of het net dat kan dragen zal een ander paar mouwen zijn, dat is iets wat ik hier al van in het begin aan het aankaarten ben, doch kreeg ik daar "rare" reacties op.
                              Men zit nu al te klagen over komend stroomtekort en dan rijden er amper elektrische wagens rond, neem de overgesubsidieerde elektrische bedrijfswagens weg en er schieten er amper nog over.
                              Dus als iedere wagen in België elektrisch moet zijn, dan zal er nog héél veel moeten veranderen, en aan het tempo waarin in België belangrijke besluiten worden genomen vrees ik het ergste ....

                              PS. moest je per toeval mensen kennen in Nederland die zowat in dezelfde gezinssamenstelling zijn dan jullie en ongeveer in dezelfde woonsituatie zitten, wel dan raad ik je aan om eens alles met hen te vergelijken, je zal nog schrikken over het "zo goed zijn in België" en dat het allemaal goed meevalt in Nederland, maar uiteraard springt ook daar graag de pers erop ...

                              grts
                              Sieg
                              Last edited by Sieg; 9 maart 2023, 15:18.
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • #60
                                Re: Energieprijzen

                                Het is inderdaad zo dat fossiele brandstoffen (in casu aardgas voor verwarming en benzine/diesel voor de auto's) in Nederland meer belast worden en elektriciteit minder dan in België.
                                Daarom is de omschakeling naar WP en EV daar sneller rendabel.
                                Dit zal in België vroeg of laat ook gebeuren, vermoedelijk pas na enkele volksopstanden en onder druk van Europa.

                                Maar dat zal verwarmen en rijden niet goedkoper maken zonder eerst de energiebehoefte te verminderen.

                                Momenteel is een warmtepomp of WP-boiler enkel rendabel als vervanging van directe elektriciteit, niet voor wie met gas (of stookolie) verwarmt.
                                Bovendien zijn veel huizen er niet geschikt voor.

                                Omdat woningbouw in Nederland veel gestandaardiseerder is kan men met kant en klare ombouwkits (oa met de buitenunit boven op de schouw) werken, wat sneller en goedkoper is.

                                Comment

                                Working...
                                X