Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 26 t/m 50 van 52

Discussie: Dab+

Standaard Re: Dab+

75 Ohm. Over 3 weken als ik terug ben in ON, wordt hij opgehaald door een OM uit Turnhout. 4 stukken van 25m met de Motorola N connectors eraan.
    QRT wegens niet veel meer in ON, en hier in EA geen zin en tijd meer. Alles verkocht behalve nog een R5000. Vergunning beëindigd.

Voor diegene die zelf een DAB antenne willen maken...

https://www.dabtuners.nl/slechte-dab...-knutselen-dan

mvg
    Laatst gewijzigd door jeevanhoof; 1 januari 2020 om 14:53
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Dat ziet er al beter uit dan een "werkloze" coax .
    Zoals gezegd, bij mij hangt zoiets op zolder - zonder dat krolletje weliswaar - 100% ontvangst op 11A en 12A, dus met een langere kabel werkt het ook.
    Nog niet geprobeerd op de kanalen 5.
    Maar zelfs met de beste antenne is het bereik van DAB+ beperkt.
    Laatst gewijzigd door palombian; 1 januari 2020 om 16:36

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Dat ziet er al beter uit dan een "werkloze" coax .
    Zoals gezegd, bij mij hangt zoiets op zolder - zonder dat krolletje weliswaar - 100% ontvangst op 11A en 12A, dus met een langere kabel werkt het ook.
    Nog niet geprobeerd op de kanalen 5.
    Maar zelfs met de beste antenne is het bereik van DAB+ beperkt.
    Beetje vreemd hoe moeilijk sommigen het hebben om een bewering van iemand anders onbevooroordeeld aan te nemen.
    Als ik zeg dat ik gewoon een stuk coax van nog geen 2 meter lang op m"n receiver heb aangesloten, en dat ik PERFECTE ontvangst heb (97%), dan is dat ook zo!
    En of men dat in twijfel trekt of niet, mijn radio speelt er niet minder goed om!

PS: dat varkensstaartje-ontmantelde kern-trukje van de foto hierboven had ik zo'n 2 jaar geleden ook al even getest, maar de ontvangst werd er niet beter van.
    Laatst gewijzigd door dréten; 2 januari 2020 om 17:04

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    Beetje vreemd hoe moeilijk sommigen het hebben om een bewering van iemand anders onbevooroordeeld aan te nemen.
    Als ik zeg dat ik gewoon een stuk coax van nog geen 2 meter lang op m"n receiver heb aangesloten, en dat ik PERFECTE ontvangst heb (97%), dan is dat ook zo!
    Niemand trekt dat in twijfel. Echter is de ontvangst binnenshuis van DAB+ een pak minder dan FM. Die PERFECTE ontvangst hangt vooral af van je locatie. Ik kan je verzekeren dat de ontvangst hier belabberd is zelfs als ik de radio aan het raam op de 2e verdieping zet.
    Als je de dekkingsgraad van DAB op de kaart bekijkt zal je snel zien dat er nogal wat "gaten" in de ontvangst zitten.
    Buiten (in de auto bv.) is de ontvangst dan weer perfect maar mogelijk is die ook minder op plaatsen waar ik nog niet rondgereden heb. Het bereik van DAB+ is sowieso minder dan van FM.

De radio waarmee ik getest heb is van mijn moeder. Hier thuis veel errors aan het raam, bij haar, zelfde hoogte en gewoon op de kast binnen steeds 95+% ontvangst terwijl we in vogelvlucht minder dan 2 Km verwijderd zijn.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Niemand trekt dat in twijfel........ . Ik kan je verzekeren dat de ontvangst hier belabberd is zelfs als ik de radio aan het raam op de 2e verdieping zet.
    Hier had ik ook die slechte ontvangst zonder antenne, hé.
    Daarom net was ik op zoek gegaan naar een middel om dat te verbeteren.
    En toen stootte ik op het WWW ook op die verhaaltjes over hoe je met een COAX met een krulletje erin, en vervolgens een ontmanteld uiteinde, een betere ontvangst kreeg.
    Even testen leerde me dat dat allemaal overbodig bleek te zijn bij mij hier thuis, en dat het er nog slordig uitzag bovendien.
    Daarom deed ik het krulletje en de ontmanteling weg, en wat bleek: de ontvangst was gewoon perfect!
    OOK met een supergoedkoop kabeltje van niemendal!
    Dat is het hem juist!

De ontvangst van radiogolven in een woning hangt ook voor een groot deel af van de gebruikte bouwmaterialen, vooral isolatie met aluminiumfolie zou naar het schijnt voor problemen kunnen zorgen.

De frequentieband van FM zit tussen 87,5-108 MHz, die van DAB+ tussen 174-230MHz, hoe hoger de frequentie, hoe gemakkelijker het signaal wordt tegengehouden door bepaalde (bouw)materialen (dat is toch wat ik ooit ergens heb gelezen), daardoor kan er inderdaad een verschil zijn tussen de ontvangst van FM en DAB+ binnen dezelfde woning.
    Een buitenantenne kan dan een oplossing zijn, meer dan 40 jaar geleden heb ik bij ons thuis ooit nog een FM antenne bij in de mast (voor de TV antennes) gehangen omdat de tuner-versterker niet goed werkte (met een draad binnenshuis viel de ontvangst tegen, alleen de allersterkste zenders werkten zonder storingen).
    Maar ik denk dat niemand tegenwoordig nog zo'n grote antennes op het dak wil zetten (waarschijnlijk mag het zelfs niet meer).

Een beetje experimenteren met een draad kan binnenshuis dikwijls ook voor een redelijke ontvangst zorgen, in principe is de lengte van de antenne die er nodig is ook afhankelijk van de golflengte van het radiosignaal, hoe hoger de frequentie, hoe korter de golflengte, er is dus een kortere draad nodig voor DAB+ dan voor FM.
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 2 januari 2020 om 20:21

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    De ontvangst van radiogolven in een woning hangt ook voor een groot deel af van de gebruikte bouwmaterialen, vooral isolatie met aluminiumfolie zou naar het schijnt voor problemen kunnen zorgen.

De frequentieband van FM zit tussen 87,5-108 MHz, die van DAB+ tussen 174-230MHz, hoe hoger de frequentie, hoe gemakkelijker het signaal wordt tegengehouden door bepaalde (bouw)materialen (dat is toch wat ik ooit ergens heb gelezen), daardoor kan er inderdaad een verschil zijn tussen de ontvangst van FM en DAB+ binnen dezelfde woning.
    Klopt. Ik kan hier in huis een paar plaatsjes vinden waar het GSMsignaal volledig weg is. 10cm links of rechts en het is terug. Er zit hier wel veel beton(ijzer) en isolatie in huis.

Maar ik denk dat niemand tegenwoordig nog zo'n grote antennes op het dak wil zetten (waarschijnlijk mag het zelfs niet meer).
    Willen wel maar het wordt idd moeilijker om legaal iets deftig te plaatsen.

Een beetje experimenteren met een draad kan binnenshuis dikwijls ook voor een redelijke ontvangst zorgen, in principe is de lengte van de antenne die er nodig is ook afhankelijk van de golflengte van het radiosignaal, hoe hoger de frequentie, hoe korter de golflengte, er is dus een kortere draad nodig voor DAB+ dan voor FM.
    300/Frequentie in MHz is de golflengte. Een dipool bestaat uit 2 stukken van 1/4 lambda (golflengte) vermenigvuldigd met de "verkortingsfactor" (in de praktijk ong 96%). En ja, dat klopt niet altijd maar voor ontvangst is dat niet kritisch.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Met die draad is het niks geworden, ik heb de digicorder met tulipstekkers aangesloten aan de aux ingang van de miniketen en het werkt.
    Nu vraag ik mij af: met die nieuwe generatie digicorders kan je geen tulipstekkers meer gebruiken (las ik op een ander topic over de telenet box), dan zou ik een dure optische omzetter moeten gebruiken , of wat ?
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Met die draad is het niks geworden, ik heb de digicorder met tulipstekkers aangesloten aan de aux ingang van de miniketen en het werkt.
    Nu vraag ik mij af: met die nieuwe generatie digicorders kan je geen tulipstekkers meer gebruiken (las ik op een ander topic over de telenet box), dan zou ik een dure optische omzetter moeten gebruiken , of wat ?
    Werkt even goed met de TVbox via de 3,5mm stereo aansluiting, verloopstekkers naar tulp genoeg te vinden.
    Wat betreft auto radio en DAB+ ook mogelijkheden genoeg https://nl.aliexpress.com/item/32976...chweb201603_53

Even verduidelijken, aan de digibox met rood/wit tulipstekkers en aan stereo met een 3,5 mm in aux.

Even verduidelijken, aan de digibox met rood/wit tulipstekkers en aan stereo met een 3,5 mm in aux.
    Ik heb het niet over de digibox toerist maar over de nieuwe TVbox, deze heeft geen tulip aansluitingen meer maar een 3,5mm stereo uitgan en een optische uitgang.

Eigenlijk ga ik daar wat meer info over inwinnen over die tv box.
    Maar bij vervanging digibox met een nieuwe, weet ik niet welke aansluitingen er zijn bij de hedendaagse exemplaren

Met die draad is het niks geworden,
    Ik was ook niet tevreden achteraf bekeken (en ging dat hier even melden). Ik hoorde redelijk wat ruis (mijn echtgenote hoorde dat niet). Toen heb ik een echte (?) FM antenne gekocht (https://www.vandenborre.be/tv-fm-ant...tenna-interior) maar dat was nog slechter (onesthetisch lange, stugge kabel, moeilijk uit te spreiden in onze keukenhoek). Het hangt er wel vanaf in welke richting en op welke plaats je die dingen hangt.
    Zo ook met dat Telenet kabeltje. Dat heb ik dan maar voorlopig weer aangesloten en mits wat anders positioneren (makkelijker want kortere antenne) én andere frequenties opzoeken is het wat acceptabeler. Voorlopig houden wij het daarbij.

Daarjuist alles nog 's gecheckt en gehoord dat L kanaal niet werkt, enkel de R box werkt , speel ik een cd af, werkt alles normaal.
    Besluit, ik ga mij een soundbar aanschaffen en radio spelen via HDMI van TV (of optische uitgang, maar zo'n kabel kost wat).
    Soundbar mét DAB+ is er niet voor minder dan 270 euro .
    Correctie, radio luisteren via digicorder, TV niet echt nodig daarvoor.
    Laatst gewijzigd door toerist; 7 februari 2020 om 19:46

Standaard Dab+

(of optische uitgang, maar zo'n kabel kost wat).
    Voor een 15€ ben je gediend, mogelijks nog goedkoper.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Zal zien, moet soundbar nog aanschaffen en heeft geen haast.
    Dank.

Een buitenantenne kan dan een oplossing zijn, meer dan 40 jaar geleden heb ik bij ons thuis ooit nog een FM antenne bij in de mast (voor de TV antennes) gehangen omdat de tuner-versterker niet goed werkte (met een draad binnenshuis viel de ontvangst tegen, alleen de allersterkste zenders werkten zonder storingen).

Mijn draadantenne gaat tot op de zolder, alle DAB+ zenders aan 100%.
    Volle muren houden meer tegen dan hout en pannen.
    Hoe korter de golflengte hoe meer overeenkomst ook met licht, dwz dat er "zicht" op de zender moet zijn.
    In de Maasvallei wordt de FM ontvangst van de VRT ook zwak, eens terug boven terug goed tot een stuk in de Ardennen.

Toevallig geen versterker met een digitale optische ingang = er zijn steeds meer van dergelijke versterkers ? En een optische kabel is helemaal niet duur (Link). Ik gebruik niet die hele goedkope, maar in principe zouden ze evengoed moeten werken.
    Als er een omvormer moet inzitten is het helaas wat duurder (Link ).
    Groeten,

Polleke

Vandaag soundbar (Lenco) aangekomen en werkt prima, gewoon 2 tulips aan digicorder op de aux van de soundbar ingang van de soundbar, optisch en hdmi gaat ook, maar heb op mijn digicorder maar 1 hdmi poort en die is al in gebruik (tv).
    Ik vind het wel merkwaardig dat het niet op mijn miniketen ging, want ook een aux poort en 4 tulip poorten
    Laatst gewijzigd door toerist; 14 februari 2020 om 14:17
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

Het Telenet kabeltje..
    Bij mij werkt dat niet hoor, enkel storing en soms van verre wat geluid

Ik heb mijn stereo bij iemand gezet op een flat met veel glas en daar werkt het prima met dat kabeltje.

Het ontvangen van het DAB signaal hangt voor een groot stuk af, hoever je van de mast zit.
    Op het werk met al de storingen was FM ontvangst moeilijk we hebben ons toen een DAB+ ontvanger aangeschaft en de ontvangst was prima. De zendmast stond ongeveer 7 km van de radio.
    Totdat de VRT hun signalen via een andere provider met ander zendmasten ging verdelen. Ontvangst op het werk van de VRT signalen is nu 0,0.
    We zijn nu verplicht om naar de commercielën te luisteren die binnen donderen..

Mvg..

Bestaat er een kaart waar je de dekkingsgraad en de locatie van de BAB+ zenders kan zien ? Gezocht maar nog niet gevonden.
    Als die dekking dezelfde is als met de FM band, dan staan we er in het Gentse niet goed voor.
    Als je hier in de omgeving met de wagen rondrijdt en naar Radio 2 luistert als die ontdubbelen, dan zitten we meestal naar Brabant te luisteren, soms naar West-Vlaanderen en vrijwel nooit naar Oost-Vlaanderen.
    Eén van de grotere steden in Vlaanderen ligt blijkbaar op de comfortgrens van alle VRT FM zenders...

Ik heb er me nog niet echt in verdiept, maar begrijp ik goed dat de" early birds" met DAB ontvangers er al aan zijn voor de moeite nu het al DAB+ is ?
    Laatst gewijzigd door nete; 23 februari 2020 om 10:56
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Een kaart van de VRT zenders vind je hier : https://www.vrt.be/nl/heb-je-een-vra...angen-van-dab/

De kaart van de commerciëlen vind je op de site van Nordkring.

Mvg

Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste

Regels voor berichten