Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dab+

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dab+

    Nog niet aangesloten, zal wel zien ergens volgende week.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #17
      Re: Dab+

      je hebt een DAB+ receiver:
      sluit een werkloze coax aan op de antenneaansluiting van je DAB+receiver, bevestig een 2-tal meter vervolgens omhoog aan de muur met duimspijkers. Klaar!

      Geen DAB ontvanger:
      Sluit rood/wit van de digibox -corder op een vrije ingang van je versterker aan (kies wél een die geschikt is! Phono is da meestal niet!!).
      Kies op je versterker de net aangesloten geluidsbron, en kies met je afstandbediening van je digicorder de gewenste radiozender (hier kan je die downloaden als PDF, en meteen ook afdrukken . vanaf 881 voor elk wat wils. Klaar!

      Geen DAB-radio in de auto:
      Neem je SmartPhone, zoek een internetradio-app. installeer die. zoek de gewenste zender. sluit je SP vervolgens aan op de autoradio via USB, Bluetooth of 3,5-jack.
      Stel je autoradio in op "externe geluidsbron (AUX)", en luisteren maar!

      Akkoord, de twee laatste opties zijn misschien wat mindere kwaliteit dan DAB+, maar de meesten onder ons horen het verschil toch niet, en al zeker niet in een wagen met onvermijdelijke "omgevingsruis". (tenzij je je een dure premium limousine kan veroorloven, maar die extra features ztten daar dan zowieso al in)
      En voor de extra features die beloofd worden wacht je gewoon tot je een nieuwe wagen koopt
      Ik mis die "features" alvast niet echt hoor.
      Last edited by dréten; 31 december 2019, 17:23.

      Comment


      • #18
        Re: Dab+

        Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
        je hebt een DAB+ receiver:
        sluit een werkloze coax aan op de antenneaansluiting van je DAB+receiver, bevestig een 2-tal meter vervolgens omhoog aan de muur met duimspijkers. Klaar!
        Je zult beter signaal hebben met een verroeste nagel dan met een goede coax. De coax die ik gebruik heeft een aluminium folie en dan het gevlochten scherm. Die laat geen radiosignaal door van buitenaf. Dan kan je beter een stuk enkele draad van 2 à 3 meter gebruiken .

        Comment


        • #19
          Re: Dab+

          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
          Je zult beter signaal hebben met een verroeste nagel dan met een goede coax. De coax die ik gebruik heeft een aluminium folie en dan het gevlochten scherm. Die laat geen radiosignaal door van buitenaf. Dan kan je beter een stuk enkele draad van 2 à 3 meter gebruiken .
          het uiteinde 25cm ontmantelen en klaar is kees.
          Ik wil gewoon de lezers het knoeien met de aansluitplug aan een enkele koperdraad besparen.
          Last edited by dréten; 31 december 2019, 17:39.

          Comment


          • #20
            Re: Dab+

            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            het uiteinde 25cm ontmantelen en klaar is kees.
            Ik wil gewoon de lezers het knoeien met de aansluitplug aan een enkele koperdraad besparen
            Eerst zeggen dat je enkel een coax moet aansluiten (wat voor geen moer werkt) en daarna zeg je dat men 25cm moet ontmantelen om het te laten werken.
            Jij moet in de politiek gaan.

            DAB+ is een ramp voor ontvangst van zwakke zenders in de auto. In de haaienvin-antennes zit een koperdraadje van slechts 50 mm lang.

            Comment


            • #21
              Re: Dab+

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Eerst zeggen dat je enkel een coax moet aansluiten (wat voor geen moer werkt) en daarna zeg je dat men 25cm moet ontmantelen om het te laten werken.
              Jij moet in de politiek gaan.

              DAB+ is een ramp voor ontvangst van zwakke zenders in de auto. In de haaienvin-antennes zit een koperdraadje van slechts 50 mm lang.
              bij mij werkt het nochtans als een zonnetje hoor, zelfs zonder ontmantelen
              Zal een slechte coax zijn vermoedelijk

              Comment


              • #22
                Re: Dab+

                Hier is DAB+ geen optie binnenshuis, zelfs een draagbare DAB+ radio aan het venster heeft zwakke ontvangst. In de auto is het dan weer geen probleem en werkt het van De Panne tot in Genk.
                Zelf een antenne maken is geen probleem, zoals beschreven een coax met op een einde ong 30-35cm vrij gemaakt of een coax met op het einde zowel aan mantel als kern een metalen (bv. koper) staafje van ongeveer 30-35 cm werkt ook (een dipool).


                En inderdaad, coax die iets ontvangt zonder dat de kern vrij is is slechte coax, er is een reden waarom men de mantel "afscherming (shield)" noemt. Helaas "lekt" er nogal veel coax.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #23
                  Re: Dab+

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  En inderdaad, coax die iets ontvangt zonder dat de kern vrij is is slechte coax, er is een reden waarom men de mantel "afscherming (shield)" noemt. Helaas "lekt" er nogal veel coax.
                  Toch is dat niet zo verwonderlijk mits het einde vrij is.
                  Signaal zal niet zo goed ontvangen worden, maar als de zender nabij is dan kan het nog lukken.
                  Ideaal is het alvast niet.

                  Voor FM zijn er zelfs mensen genoeg die een ijzeren kapstok als antenne gebruiken. [emoji1]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Dab+

                    Ik heb nog wel een stukje coax liggen waar je geen duimspijkers voor nodig hebt om hem verticaal op te hangen.
                    Met zijn massieve kern ter dikte van een potlood, een koperen afscherming type doucheslang en een buitendiameter van 40mm kan je die gerust 5 meter rechtop zetten zonder dat hij omvalt.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Dab+

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Ik heb nog wel een stukje coax liggen waar je geen duimspijkers voor nodig hebt om hem verticaal op te hangen.
                      Met zijn massieve kern ter dikte van een potlood, een koperen afscherming type doucheslang en een buitendiameter van 40mm kan je die gerust 5 meter rechtop zetten zonder dat hij omvalt.
                      50-75 Ohm?
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #26
                        Re: Dab+

                        75 Ohm. Over 3 weken als ik terug ben in ON, wordt hij opgehaald door een OM uit Turnhout. 4 stukken van 25m met de Motorola N connectors eraan.
                        QRT wegens niet veel meer in ON, en hier in EA geen zin en tijd meer. Alles verkocht behalve nog een R5000. Vergunning beëindigd.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Dab+

                          Voor diegene die zelf een DAB antenne willen maken...



                          https://www.dabtuners.nl/slechte-dab...-knutselen-dan

                          mvg
                          Last edited by jeevanhoof; 1 januari 2020, 14:53.
                          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                          Comment


                          • #28
                            Re: Dab+

                            Dat ziet er al beter uit dan een "werkloze" coax .
                            Zoals gezegd, bij mij hangt zoiets op zolder - zonder dat krolletje weliswaar - 100% ontvangst op 11A en 12A, dus met een langere kabel werkt het ook.
                            Nog niet geprobeerd op de kanalen 5.
                            Maar zelfs met de beste antenne is het bereik van DAB+ beperkt.
                            Last edited by palombian; 1 januari 2020, 16:36.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Dab+

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Dat ziet er al beter uit dan een "werkloze" coax .
                              Zoals gezegd, bij mij hangt zoiets op zolder - zonder dat krolletje weliswaar - 100% ontvangst op 11A en 12A, dus met een langere kabel werkt het ook.
                              Nog niet geprobeerd op de kanalen 5.
                              Maar zelfs met de beste antenne is het bereik van DAB+ beperkt.
                              Beetje vreemd hoe moeilijk sommigen het hebben om een bewering van iemand anders onbevooroordeeld aan te nemen.
                              Als ik zeg dat ik gewoon een stuk coax van nog geen 2 meter lang op m"n receiver heb aangesloten, en dat ik PERFECTE ontvangst heb (97%), dan is dat ook zo!
                              En of men dat in twijfel trekt of niet, mijn radio speelt er niet minder goed om!

                              PS: dat varkensstaartje-ontmantelde kern-trukje van de foto hierboven had ik zo'n 2 jaar geleden ook al even getest, maar de ontvangst werd er niet beter van.
                              Last edited by dréten; 2 januari 2020, 17:04.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Dab+

                                Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                                Beetje vreemd hoe moeilijk sommigen het hebben om een bewering van iemand anders onbevooroordeeld aan te nemen.
                                Als ik zeg dat ik gewoon een stuk coax van nog geen 2 meter lang op m"n receiver heb aangesloten, en dat ik PERFECTE ontvangst heb (97%), dan is dat ook zo!
                                Niemand trekt dat in twijfel. Echter is de ontvangst binnenshuis van DAB+ een pak minder dan FM. Die PERFECTE ontvangst hangt vooral af van je locatie. Ik kan je verzekeren dat de ontvangst hier belabberd is zelfs als ik de radio aan het raam op de 2e verdieping zet.
                                Als je de dekkingsgraad van DAB op de kaart bekijkt zal je snel zien dat er nogal wat "gaten" in de ontvangst zitten.
                                Buiten (in de auto bv.) is de ontvangst dan weer perfect maar mogelijk is die ook minder op plaatsen waar ik nog niet rondgereden heb. Het bereik van DAB+ is sowieso minder dan van FM.

                                De radio waarmee ik getest heb is van mijn moeder. Hier thuis veel errors aan het raam, bij haar, zelfde hoogte en gewoon op de kast binnen steeds 95+% ontvangst terwijl we in vogelvlucht minder dan 2 Km verwijderd zijn.
                                bye, Maurice
                                https://on4bam.com/
                                Nikon D7500

                                Comment

                                Working...
                                X