Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bol.com, ook niet normaal.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Bol.com, ook niet normaal.

    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Men kan een stofzuiger wel stiller maken, maar zou het ook niet min of meer onvermijdelijk zijn, dat, een stofzuiger die krachtig zuigt, ook wat meer lawaai maakt ?
    Het is niet zo dat een stofzuiger die meer lawaai maakt, dat die altijd meer zuigkracht heeft ik heb hier in de garage nog een heel oude stof-waterzuiger (Alto) die heel veel lawaai maakt, maar die nooit echt veel zuigkracht heeft gehad.
    Het is misschien wel wat moeilijker om een stofzuiger zo te ontwerpen dat die niet extreem veel lawaai maakt, maar die dan toch nog voldoende zuigkracht heeft.
    Het aanzuiggeluid kan je bij een stofzuiger niet echt wegwerken zonder dat er zuigkracht verloren gaat (hoe meer lucht er per minuut door die dunne buis moet, hoe meer lawaai dat zal maken), maar aan de uitgang kan het geluid wel redelijk goed gedempt worden zonder dat er veel zuigkracht verloren gaat. Het ontwerp van de "luchtpomp" (schoepen van de "ventilator") speelt een heel grote rol in het aantal decibels dat er geproduceerd wordt. Bij de betere ventilators voor koelinstallaties is het ontwerp van de schoepen zo aangepast dat die veel minder lawaai maken, en dat ze tegelijk zelfs een heel pak efficiënter werken (meer luchtverplaatsing en een lager verbruik).
    Een auto met verbrandingsmotor moet eigenlijk ook niet veel lawaai maken om goed vooruit te gaan, alleen in extreme gevallen van de auto en motorsport zal een goede geluidsdemping wel wat vermogen doen verliezen.
    Last edited by Black B@ndit; 8 januari 2023, 15:19.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #32
      Bol.com, ook niet normaal.

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het ontwerp van de "luchtpomp" (schoepen van de "ventilator") speelt een heel grote rol in het aantal decibels dat er geproduceerd wordt. Bij de betere ventilators voor koelinstallaties is het ontwerp van de schoepen zo aangepast dat die veel minder lawaai maken, en dat ze tegelijk zelfs een heel pak efficiënter werken (meer luchtverplaatsing en een lager verbruik).
      Een auto met verbrandingsmotor moet eigenlijk ook niet veel lawaai maken om goed vooruit te gaan, alleen in extreme gevallen van de auto en motorsport zal een goede geluidsdemping wel wat vermogen doen verliezen.
      Er is wel een groot verschil tussen wat men in een grotere behuizing van een standaard stofzuiger kan steken tegenover de relatief kleine behuizing van o.a. Dyson.
      Wat vooral een groot verschil maakt is het toerental, de motor van bijvoorbeeld de V15 kan tot 125.000 toeren per minuut draaien.
      Idem bij motoren van auto’s, als je die op zeer hoge toeren laat draaien dan maken die ook een redelijk hels kabaal … maar de kracht dat ze dan ontwikkelen is ook navenant.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #33
        Re: Bol.com, ook niet normaal.

        The problem with Dyson vacuums: https://www.youtube.com/watch?v=SF2OPcHN3YU
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #34
          Re: Bol.com, ook niet normaal.

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Idem bij motoren van auto’s, als je die op zeer hoge toeren laat draaien dan maken die ook een redelijk hels kabaal … maar de kracht dat ze dan ontwikkelen is ook navenant.
          Nieuwe auto's maken vooral veel lawaai als er een "sport" setting wordt ingeschakeld, en dan zijn er nog die de motor zo laten tunen dat er de hele tijd luide knallen uit de uitlaat komen, dat is alleen maar om op te vallen, niet om sneller door het dagelijkse verkeer te kunnen geraken (blijkbaar wordt er daarop in België zo goed als niet gecontroleerd, er zijn landen waar je dat vest niet doet op de openbare weg, want dan zou dat wel eens veel geld kunnen kosten).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #35
            Re: Bol.com, ook niet normaal.

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Nieuwe auto's maken vooral veel lawaai als er een "sport" setting wordt ingeschakeld, en dan zijn er nog die de motor zo laten tunen dat er de hele tijd luide knallen uit de uitlaat komen, dat is alleen maar om op te vallen, niet om sneller door het dagelijkse verkeer te kunnen geraken (blijkbaar wordt er daarop in België zo goed als niet gecontroleerd, er zijn landen waar je dat vest niet doet op de openbare weg, want dan zou dat wel eens veel geld kunnen kosten).
            Heeft iemand het over aangepaste wagens om op te vallen?
            Wagens die van fabriek uit een knop hebben om op sport te zetten maken daarom per definitie niet (veel) meer geluid, alles hangt af van de functie van die sport-knop.
            Bij bepaalde wagens is dat enkel de motorsturing dat aangepast wordt, bij andere is dat ook de uitlaat dat open gezet wordt.
            Meestal is dat dan wanneer er meer dan één uitlaat is, op sport staan ze beiden open en anders maar één (afhankelijk van de uitvoering).
            Maar als dat er standaard op zit dan moet men dat ook omgekeerd bekijken … sport is eigenlijk het standaard geluid voor die motor en de rest is om minder geluid te maken, en als die zo origineel verkocht worden dan zijn die ook zo goedgekeurd om aan de Europese normen te voldoen.
            Zowel mijn moto als auto heeft die mogelijkheid en het grootste verschil is eigenlijk dat die op sport een doffer geluid maakt, in aantal dB gelijk en vallen die beiden uiteraard binnen de opgelegde normen.
            Als er zijn die hun voertuig niet origineel laten, dan kan dat uiteraard afwijken en er zijn er spijtig genoeg die echt overdrijven.

            Nu terug naar geluid van motoren op hogere toerentallen.
            Er zijn wagens die op 1500 toeren al heel vlot rijden hoor, 30 jaar geleden mocht men daar bijna 7500 toeren extra bijtellen (benzine).
            Maar er zijn nu ook nog sportwagens die uit fabriek (niet aangepast) op veel hogere toeren draaien en dus ook veel scheller geluid maken als ze eens optrekken.
            Er zijn wagens die hun maximum vermogen hebben aan 7500 toeren en maximum koppel aan 6000 toeren, anderen hebben hun maximum koppel al aan 1500 toeren.
            Zet maar even een Ferrari met een V12 aan 9000 toeren naast een andere wagen dat hooguit 4500 toeren kan halen … zal een extreem verschil zijn in geluid.

            Terug naar de Dyson met hetzelfde effect, door de kleine omvang van het toestel kunnen ze de extra zuigkracht laten opbrengen door het toerental te verhogen en ja, een motor dat op 125.000 toeren per minuut draait zal luider zijn dan eentje dat op 5.000 toeren draait.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #36
              Re: Bol.com, ook niet normaal.

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Nilfisk waren veruit de slechtste stofzuigers die we ooit hadden (in de jaren 80). Twee stofzuigers hier binnen 5 jaar om zeep, dezelfde ervaring bij mijn ouders. Enorm luidruchtig ook. Dan maar Miele gekocht, de eerste probleemloos meer dan 20 jaar, dan maar opnieuw een Miele aangekocht die het nog altijd perfect doet. Trouwens onlangs een Miele droogkast van meer dan 30 jaar ingeruild voor een nieuwe. De droogkast kreeg een kortsluiting te verwerken maar het was op energievlak ook tijd om een nieuwe aan te schaffen. Alleen de inbouwmicrogolf zijn we niet over te spreken, na 5 jaar de display zowat onbruikbaar (sensortoetsen). Vervanging van het component zou dik 600 euro kosten.
              Over de kwaliteit kan ik niks zeggen omdat we hem nooit lang gehad hebben.
              Maar die was toch wel erg stil hoor.
              Mijn echtgenote vond het niet aangenaam omdat de flexibele buis hinderlijk was en dan dat geknoei met de kabel en die slede die overal achter je aan zat en overal aan tafel- en stoelpoten bleef haken..
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #37
                Re: Bol.com, ook niet normaal.

                Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
                Dat klinkt niet goed..
                Als je hem zou weggooien wil ik hem graag adopteren als donor voor onze v8.

                Groetjes,
                Bart
                U heeft een PM van mij gekregen.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #38
                  Re: Bol.com, ook niet normaal.

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Er is wel een groot verschil tussen wat men in een grotere behuizing van een standaard stofzuiger kan steken tegenover de relatief kleine behuizing van o.a. Dyson.
                  Wat vooral een groot verschil maakt is het toerental, de motor van bijvoorbeeld de V15 kan tot 125.000 toeren per minuut draaien.
                  Idem bij motoren van auto’s, als je die op zeer hoge toeren laat draaien dan maken die ook een redelijk hels kabaal … maar de kracht dat ze dan ontwikkelen is ook navenant.
                  Het is niet omdat iets veel toeren maakt dat het daarom meer kracht ontwikkeld. Voor de Dyson is (heel) veel toeren nodig om de centrifugale kracht te genereren en zo het vuil te kunnen afscheiden in de aangezogen lucht. Een boortje bij de tandarts maakt ook 200.000 tot zelfs 400.000 tpm en hoor je amper draaien. Hier is niet de kracht belangrijk maar wel de noodzakelijke snijsnelheid te verkrijgen voor een superklein boortje (met een relatief lage omtreksnelheid).
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #39
                    Re: Bol.com, ook niet normaal.

                    Ik ben het eens met Bart.

                    Er is geen enkele logische reden waarom je een 1000 euro stofzuiger zou kopen tenzij uw ego strelen.
                    Het is niet meer dan een moter met een fan op en een plastiek behuizing.
                    Het is geen high tech en alle patenten er op zijn al lang vervallen.

                    Wie slim is koop er eentje van pakweg 50 euro, 100 euro,... Die zal het even goed doen.

                    Het doet me denken aan de jaren 90. Ik ben toen eens aangesproken geweest door een piramide verkoop bedrijf dat DE legendarische stofzuiger verkocht.
                    Ik herinner me iets van 40.000 Bfr en de mensen konden dat aankopen in afbetaling.
                    De naam kan ik mij niet meer herinneren. Iets met BlackStar of zo....
                    Het was natuurlijk puur oplichting. Ik heb daar nooit aan willen meewerken.
                    Die stofzuigers waren helemaal niet beter dan de concurrentie.

                    Ben ik ook nog een maand gaan werken bij een winkel dat oa stofzuigers verkocht naast bruin en witgoed.
                    Niet echt mijn branche. Ik ben informaticus. Maar toen zat ik even zonder werk en zou een maand inspringen voor een verkoper dat ziek was.
                    Ze hadden een echte vacuum meter in het magazijn. Een analoog meter dat de onderdruk kon meten van oa stofzuigers.

                    Er was maar 1 echte absolute koploper en dat was destijds de Miele Silverstar.
                    Een toestel van 2000W met zak en kon een vacuum trekken boven verbeelding.

                    Technisch niet zo verwonderlijk. De stofzuiger had op zijn motoras 3 impellers achter elkaar gezet. (zeg maar, 2 stofzuigers achter elkaar gezet)
                    Vanwaar de hoge vermogensafname en extreem hoge zuigkracht.

                    Het zoog zo hard dat het tapijt van de vloer kwam tot zelfs het tapijt begon te rafelen (turkse tapijten bv).
                    Gelukkig kon je die traploos instellen op lagere kracht.

                    Dyson is puur marketing troep. Het zit in je hoofd en de rest is marketing.
                    Last edited by buurmanBert; 9 januari 2023, 13:21.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Bol.com, ook niet normaal.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      U heeft een PM van mij gekregen.
                      Dag Luc,

                      PM beantwoord.

                      Groetjes!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Bol.com, ook niet normaal.

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Er is geen enkele logische reden waarom je een 1000 euro stofzuiger zou kopen tenzij uw ego strelen.
                        Het is niet meer dan een moter met een fan op en een plastiek behuizing.
                        Het is geen high tech en alle patenten er op zijn al lang vervallen.

                        Wie slim is koop er eentje van pakweg 50 euro, 100 euro,... Die zal het even goed doen.
                        Wie slim is, die aanziet dit nu ook wel als een fors overdreven vergelijk. [emoji57]
                        Heeft ook niets met ego te maken, ik ken in elk geval niemand dat staat te stoeffen met een stofzuiger. [emoji23]

                        De Dyson V8 Extra bijvoorbeeld kost op dit moment +- 279€ en dus helemaal geen 1000€ (duurste = 699€).
                        Uiteraard bestaan er ook steelstofzuigers voor 39€, maar ge weet ook wel dat daar dag (bijna) geen accessoires bij zijn en de kwaliteit helemaal niet hetzelfde is.
                        Voor die prijs kunnen ze nog geen deftige batterij maken.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Bol.com, ook niet normaal.

                          Ik heb een werkplaats (grote garage) waar ik mijn decors bouw voor studio stilleven productfotografie.
                          Zagen, boren, schuren, schaven, slijpen, ... van vooral hout, metaal, mdf, gips, epoxy,...

                          Ik ben ondertussen in al die jaren aan mijn 4de of 5de stofzuiger voor de werkplaats.
                          De beste die ik heb is een Karcher. Met zak nog. Maar zonder zak ook geschikt voor water.
                          Heeft me een eitje gekost destijds. Ik schat iets van 100 euro in de bouwmarkt.
                          Ik heb er een aanpassing aan gedaan zodat die kan werken met vaste filter want de zakken waren erg duur.
                          De filter was ik gewoon uit.
                          Werkt als een speer.
                          Nu al 20 jaar mijn trouwe machine.
                          In mijn vorige woning heb ik er een gehele verbouwing mee gedaan! Muren kapen en breken en alles wat er bij komt kijken bij zware renovatie.
                          Die Karcher heeft me nooit in de steek gelaten.

                          Ik heb ook andere stofzuigers gehad. Ondertussen allemaal overleden.
                          Eens had ik een Dyson kado gekregen. Hij moet het ergens een maand of 3 hebben volgehouden. Kon geen zaagsel en plaaster aan. Totaal waardeloos ding.

                          Natuurlijk is een werkplaats geen woonkamer.
                          Als je een vergelijk maakt met moderne woningen van pakweg de laatste 20 jaar dan zijn die niet te vergelijken met hoe het was 40, 50, 60 jaar geleden.
                          Nu hebben de huizen geen vuil meer in huis. Hooguit een beetje stof op een tegelvloer. Veel vrouwen gebruiken nog liever een swiffer om er es over te gaan. Of de dweilrobot.
                          Vroeger lagen de huizen vol tapijten. Vast of los. Allemaal onderhoudsonvriendelijk.
                          Nu is alles tegels, laminaat, vinyl,...

                          Maar dat zijn allemaal logische redenen waarom je een bepaalt toestel zou kopen.

                          Al van oudsher verkopen ze stofzuigers met een geheel eigen marketingmodel.
                          Een beetje zoals de Gillette mesjes.
                          Ik ben een erg hevig verzetstrijder tegen dit marketingmodel.
                          Mij gaan ze die mesjes niet verkopen aan volle pot.

                          Mijne madam is erg fan van Dyson. Haar dochter heeft haar dat aangepraat.
                          Ik heb gezegd dat ze er nooit ene zal kopen. Ze mag niet van mij.

                          Haar zoon kon het niet aanzien en heeft voor zijn moeder een Dyson kado gekocht. Een dure bovendien.
                          Iedereen gelukkig, en vooral ik omdat ik hem niet heb moeten betalen

                          Ze heeft die nog niet zo lang. We gaan zien hoe lang hij het zal volhouden in huis.
                          Ik heb alvast verbod gekregen om hem te gebruiken in de garage
                          Ik vermoed dat hij het wel lang zal zingen. Deze woning heeft maar minimaal onderhoud nodig. En de huisdieren zijn er niet meer.
                          Meestal doet ze een rondje met de swiffer. En van tapijt hebben we er niet veel.

                          Comment


                          • #43
                            Bol.com, ook niet normaal.

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Ik ben ondertussen in al die jaren aan mijn 4de of 5de stofzuiger voor de werkplaats.
                            Vijf keer aankopen kost ook hé, misschien beter toch iets meer geïnvesteerd?

                            De beste die ik heb is een Karcher. Met zak nog. Maar zonder zak ook geschikt voor water.
                            Heeft me een eitje gekost destijds. Ik schat iets van 100 euro in de bouwmarkt.
                            Nu al 20 jaar mijn trouwe machine.
                            En hoeveel zou die stofzuiger van 100€ heden kosten? [emoji848]
                            Als je wil vergelijken met prijzen van heden dan moet je ook met actuele prijzen vergelijken.
                            Eentje van 50 of 100€ heden zal ook niet hetzelfde zijn als eentje van 100€ 20 jaar geleden.



                            Ondertussen allemaal overleden.
                            Eens had ik een Dyson kado gekregen. Hij moet het ergens een maand of 3 hebben volgehouden. Kon geen zaagsel en plaaster aan. Totaal waardeloos ding.
                            Totaal verkeerd gebruikt dus.
                            Je kapt ook geen 2 ton steengruis in de koffer van een Mini.
                            Uiteraard moet men de juiste apparatuur gebruiken voor de juiste taken.

                            Nu hebben de huizen geen vuil meer in huis. Hooguit een beetje stof op een tegelvloer. Veel vrouwen gebruiken nog liever een swiffer om er es over te gaan. Of de dweilrobot.
                            Vroeger lagen de huizen vol tapijten. Vast of los. Allemaal onderhoudsonvriendelijk.
                            Nu is alles tegels, laminaat, vinyl,...
                            Hier ligt niet meer of minder tapijt dan 40 of 50 jaar geleden bij mijn ouders … geen dus.
                            Op den boerenbuiten lag er vroeger zeker geen tapijt in de meeste huizen, de mensen kwamen van hun veld hun huis in.

                            Mijne madam is erg fan van Dyson. Haar dochter heeft haar dat aangepraat.
                            Ik heb gezegd dat ze er nooit ene zal kopen. Ze mag niet van mij.
                            Ieder zijn huishouden en rekening, maar zou jij het tof vinden mocht uw madam zeggen dat er geen camera in huis komt omdat zij dat niet nuttig vindt? [emoji848]

                            Iedereen gelukkig, en vooral ik omdat ik hem niet heb moeten betalen
                            Ahhh … als het gratis is, dan is het wel goed? [emoji23]

                            Ik heb alvast verbod gekregen om hem te gebruiken in de garage
                            Groot gelijk heeft ze. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Bol.com, ook niet normaal.

                              Ik kan alleen maar akkoord gaan met wat Verseg hier schrijft...

                              Ik ben super tevreden van onze V8 absolute. Dat ding wordt hier dagelijks minstens 3X gebruikt. Akkoord, wel regelmatig even filter(s)uitblazen met de compressor en de borstels reinig je ze proper als je zelf wil. Nu 3 jaar oud en enkel een barst in de overgang vh handvat.. Eigen schuld omdat ik hem schuin tegen de muur had weggezet en 5 minuten later trok 1 vd kinderen de deur open en is hij gevallen. Werkt nog maar ik hou er ook van om te 'bricoleren'.
                              Vanaf
                              Vrienden van ons hebben de witte Bosch met wisselbare batterijen maar dat is een regelrechte ramp.. maar er zijn ondertussen ook al enkele nieuwe modelnummers van zie ik.

                              De V8 2022 is een remake vd V8 absolute en is bijna gelijk van opbouw en inderdaad heel goed voor zijn prijs. Ik heb deze aan mijn ouders cadeau gedaan want ook zij waren aan hun 3e toe op 2 jaar tijd. Black& Dekker, Rowenta en eentje zonder merk. Na 70 jaar begrijpen ze nu ook dat je soms gewoon krijgt naargelang je betaald... Uitzondering zijn er altijd natuurlijk.

                              Groeten,
                              Bart

                              Comment


                              • #45
                                Re: Bol.com, ook niet normaal.

                                Hier al jaren 2 Kärcher stofzuigers (met vaste filter en zak) in dienst, eentje voor "vuil werk" (verbouwing) en auto, eentje voor in huis.

                                Prijs/kwaliteit onklopbaar, en de enige die overweg kunnen met wat er van onze 3 labradors afkomt in de rui. Dyson zal heel goed zijn, heb ze zelf nooit gebruikt, maar ik vind ze veel te duur.

                                Comment

                                Working...
                                X