Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Begrijpen jullie het nog?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Begrijpen jullie het nog?

    't Is nog maar woensdag en nu al komt er melding van tienduizenden Belgen die naar warmere oorden vertrekken. En met de kinderen erbij, want voor die twee dagen keert men er zijn hand niet voor om. En 't is crisis, alé dacht ik toch ...
    Terwijl ze in Cyprus in de dikke sh*t zitten worden hier duchtig de euros gerold voor een weekje zon.
    Wel.., ik begrijp ik het dus niet meer, of ben ik hier alleen ?
    De energiefactuur zal weer niet min zijn na een té lange winter. Er zal dus een serieuze inspanning moeten gedaan worden om aan al de financiële verplichtingen tegemoet te komen. De regering zit gereed met een aantal nieuwe maatregelen om ook hun huishouden in orde te brengen.
    De economie wil maar niet herstellen. Er komen steeds meer werklozen bij. Bedrijven krijgen nog moeilijk geld van de banken om te investeren. Is dit voor jullie ook nog niet genoeg om te gaan doemdenken of is er nog optimisme troef ?
    Kan iemand een idee geven wat de kostprijs is om met een gezinnetje een weekje op vakantie te gaan naar de zon ? Ik heb hier niet het minste benul van omdat ik geen kinderen meer thuis heb en bovendien niet meedoe aan 3 à 4 keer vakantie per jaar.
    De rekening van een ander maken wil ik zeker niet doen, maar uit pure interesse wil ik hier toch wel eens een paar cijfers zien om mijn vermoedens te bevestigen.
    Wat ik alvast wel weet is dat er in mijn praktijk meer en meer patiënten zijn die niet meer betalen op het eind van hun sessie, niettegenstaande een minimale tussenkomst van 60% door de verzekeringsinstellingen. Bovendien zie ik ook doktersvoorschriften binnenkomen met een voorschrijfdatum van een maand en meer. Mensen stellen dus medische zorgen uit. Het moet dan toch wel heel slecht gaan.
    Laat er ons geen maatschappelijke pijnbank van maken, anders zal het hier vlug gedaan zijn. Het moet toch kunnen hierover proper te debatteren.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Begrijpen jullie het nog?

    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    't Is nog maar woensdag en nu al komt er melding van tienduizenden Belgen die naar warmere oorden vertrekken. En met de kinderen erbij, want voor die twee dagen keert men er zijn hand niet voor om. En 't is crisis, alé dacht ik toch ...
    Terwijl ze in Cyprus in de dikke sh*t zitten worden hier duchtig de euros gerold voor een weekje zon.
    Wel.., ik begrijp ik het dus niet meer, of ben ik hier alleen ?
    De energiefactuur zal weer niet min zijn na een té lange winter. Er zal dus een serieuze inspanning moeten gedaan worden om aan al de financiële verplichtingen tegemoet te komen. De regering zit gereed met een aantal nieuwe maatregelen om ook hun huishouden in orde te brengen.
    De economie wil maar niet herstellen. Er komen steeds meer werklozen bij. Bedrijven krijgen nog moeilijk geld van de banken om te investeren. Is dit voor jullie ook nog niet genoeg om te gaan doemdenken of is er nog optimisme troef ?
    Kan iemand een idee geven wat de kostprijs is om met een gezinnetje een weekje op vakantie te gaan naar de zon ? Ik heb hier niet het minste benul van omdat ik geen kinderen meer thuis heb en bovendien niet meedoe aan 3 à 4 keer vakantie per jaar.
    De rekening van een ander maken wil ik zeker niet doen, maar uit pure interesse wil ik hier toch wel eens een paar cijfers zien om mijn vermoedens te bevestigen.
    Wat ik alvast wel weet is dat er in mijn praktijk meer en meer patiënten zijn die niet meer betalen op het eind van hun sessie, niettegenstaande een minimale tussenkomst van 60% door de verzekeringsinstellingen. Bovendien zie ik ook doktersvoorschriften binnenkomen met een voorschrijfdatum van een maand en meer. Mensen stellen dus medische zorgen uit. Het moet dan toch wel heel slecht gaan.
    Laat er ons geen maatschappelijke pijnbank van maken, anders zal het hier vlug gedaan zijn. Het moet toch kunnen hierover proper te debatteren.
    Dat klopt MAAR dat is al langer bezig dan vandaag.
    ================================================== ==============================
    Heb een paar voorbeelden gezocht voor een vakantie met 4: 2 volwassenen en 2 kinderen onder de 18 jaar.
    Kom ik zo aan ong. 2500 euro voor een week. (half pension)
    ================================================== ==============================
    Een aantal jaren terug had ik een gesprek met de directeur van "mijn" bank en die vertelde me toen al
    dat mensen LENEN om op vakantie te kunnen gaan.
    Mijn garagist zei me toen dat er klanten zijn die géén geld hebben om vier nieuwe banden te kopen maar wel een nieuwe auto
    (auto op krediet he)
    Last edited by theokus; 27 maart 2013, 16:53.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Begrijpen jullie het nog?

      Vandaag vertrekken scheelt hem een serieuze slok op een borrel, want het is laagseizoen. Vanaf zaterdag is het Paasvakantie en hoogseizoen.
      De prijs hangt er ook nog af van waarheen, welk hotel, hoeveel sterren, welk regime (ontbijt, half pension, all inn), kinderkortingen, last minutes, ....

      Uitrekenen doe je beter zelf. Websites genoeg, Sunjets, Thomas Cook, .... Anders maak je iemands rekening.

      Comment


      • #4
        Re: Begrijpen jullie het nog?

        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        Vandaag vertrekken scheelt hem een serieuze slok op een borrel, want het is laagseizoen. Vanaf zaterdag is het Paasvakantie en hoogseizoen.
        De prijs hangt er ook nog af van waarheen, welk hotel, hoeveel sterren, welk regime (ontbijt, half pension, all inn), kinderkortingen, last minutes, ....

        Uitrekenen doe je beter zelf. Websites genoeg, Sunjets, Thomas Cook, .... Anders maak je iemands rekening.
        Ok maar ik vermoed dat enero het zo niet bedoelt nabi
        Men heeft wel dus geld (of geeft het uit) voor wat eigenlijk niet noodzakelijk is he.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Begrijpen jullie het nog?

          Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
          Vandaag vertrekken scheelt hem een serieuze slok op een borrel, want het is laagseizoen. Vanaf zaterdag is het Paasvakantie en hoogseizoen.
          De prijs hangt er ook nog af van waarheen, welk hotel, hoeveel sterren, welk regime (ontbijt, half pension, all inn), kinderkortingen, last minutes, ....

          Uitrekenen doe je beter zelf. Websites genoeg, Sunjets, Thomas Cook, .... Anders maak je iemands rekening.
          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Ok maar ik vermoed dat enero het zo niet bedoelt nabi
          Men heeft wel dus geld (of geeft het uit) voor wat eigenlijk niet noodzakelijk is he.
          Er staat dat er tienduizenden Belgen op vakantie vertrekken. Op 10 miljoen is dat niet veel volk en er zijn mensen die het zich kunnen veroorloven.

          In de lessen economie hebben wij vroeger geleerd dat crisis vnl perceptie is. Het is de verwachting dat het slecht zal gaan. Door die verwachtingen dalen de investeringen, wat ook weer zorgt voor minder consumptie, aangezien bedrijven minder orders krijgen en er ontslagen kunnen vallen. Dan heb je dus crisis. Als de wereldbevolking meer zou beginnen consumeren of niet meedoen aan de verwachting zal de crisis minder zwaar zijn en kan je sneller recupereren. In de VS is de nasdaq de klappen al teboven gekomen. Bij ons hebben de regeringsleiders veel te lang naar hun eigen winkel gekeken. Een gezamelijk standpunt en actieplan had de zaak veel vroeger opgelost.
          edit: Dit betoog om te zeggen dat het goed is om het geld te laten rollen, als je het hebt natuurlijk
          Last edited by ccc; 27 maart 2013, 18:58.

          Comment


          • #6
            Re: Begrijpen jullie het nog?

            ik kan er ook soms niet bij....ik heb dan de indruk dat ik een enorme "sukkel" ben...uiteraard niet
            als gewezen onderwijspersoneel is dit een zeer oud zeer....al van in mijn beginperiode (35jaar)
            maar ja, ik ben wel van een ander planeet
            groetjes aline

            Comment


            • #7
              Re: Begrijpen jullie het nog?

              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
              Er staat dat er tienduizenden Belgen op vakantie vertrekken. Op 10 miljoen is dat niet veel volk en er zijn mensen die het zich kunnen veroorloven.

              In de lessen economie hebben wij vroeger geleerd dat crisis vnl perceptie is. Het is de verwachting dat het slecht zal gaan. Door die verwachtingen dalen de investeringen, wat ook weer zorgt voor minder consumptie, aangezien bedrijven minder orders krijgen en er ontslagen kunnen vallen. Dan heb je dus crisis. Als de wereldbevolking meer zou beginnen consumeren of niet meedoen aan de verwachting zal de crisis minder zwaar zijn en kan je sneller recupereren. In de VS is de nasdaq de klappen al teboven gekomen. Bij ons hebben de regeringsleiders veel te lang naar hun eigen winkel gekeken. Een gezamelijk standpunt en actieplan had de zaak veel vroeger opgelost.
              Dus zijn er heel veel mensen die niet op vakantie gaan, of ze het nu zouden willen of niet.
              Waarschijnlijk kunnen ze niet vanwege de centen.
              Wil ook niet zeggen dat ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen maar dat ze niks meer overhouden min of meer.
              Sparen kunnen die laatsten ook niet. EN dat is ook al lang bezig.
              En dat is allemaal niet erg ALS je een vast inkomen hebt. Wie is nog zeker van zijn job?
              Er moet harder en langer gewerkt worden dus meer stress samen met de onzekerheid.
              Kan me dan best voorstellen dat er nu meer zieken zijn dan vroeger het geval was.
              (net geleerd via VTM)
              Wel, voor mij is dat crisis. Mensen die mentaal en financieel eraan ten onder gaan.

              Maar toch, ondanks het geklaag en gezaag is het niet zo slecht in Belgiekske
              Het kost ons wat maar we hebben nog iets.
              Vergelijk maar met de intussen bekende en typische voorbeelden van andere landen.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Begrijpen jullie het nog?

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Dus zijn er heel veel mensen die niet op vakantie gaan, of ze het nu zouden willen of niet.
                Waarschijnlijk kunnen ze niet vanwege de centen.
                Wil ook niet zeggen dat ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen maar dat ze niks meer overhouden min of meer.
                Sparen kunnen die laatsten ook niet. EN dat is ook al lang bezig.
                En dat is allemaal niet erg ALS je een vast inkomen hebt. Wie is nog zeker van zijn job?
                Er moet harder en langer gewerkt worden dus meer stress samen met de onzekerheid.
                Kan me dan best voorstellen dat er nu meer zieken zijn dan vroeger het geval was.
                (net geleerd via VTM)
                Wel, voor mij is dat crisis. Mensen die mentaal en financieel eraan ten onder gaan.

                Maar toch, ondanks het geklaag en gezaag is het niet zo slecht in Belgiekske
                Het kost ons wat maar we hebben nog iets.
                Vergelijk maar met de intussen bekende en typische voorbeelden van andere landen.
                Ik heb mijn commentaar al een beetje aangepast in die zin

                Wat de rest betreft denk ik toch dat er een beetje een generatiekloof ontstaan is. De jongeren die nu aan het begin van hun carriere staan verwachten helemaal niet meer dat ze voor altijd bij 1 bedrijf of 1 job gaan blijven.

                Zelf ben ik er 40 en hou ik het persoonlijk slechts 6 jaar uit in 1 bepaalde functie. Dat wil daarom niet zeggen dat ik ook altijd van bedrijf moet veranderen. De tijden dat je hetzelfde werk als je ouders gaat doen gedurende 45 jaar is voorbij. Er is ook wel een voordeel aan veranderen. De eerste keer voelde ik me schuldig, maar als je om je heen kijkt hoe collega's behandeld worden, dan leer je snel dat je eigenlijk ook maar een nummer bent, redelijk hard vervangbaar of overbodig als het bedrijf daar zo over denkt. Dus, hoe vaker je kan veranderen, hoe minder stress het oplevert.

                Comment


                • #9
                  Re: Begrijpen jullie het nog?

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Ok maar ik vermoed dat enero het zo niet bedoelt nabi
                  Men heeft wel dus geld (of geeft het uit) voor wat eigenlijk niet noodzakelijk is he.

                  Je kan de situatie ook anders bekijken: het geld brengt niets op en wordt afgeroomd (zie andere discussie over taks op spaargeld) dus kunnen we beter ervan profiteren nu we nog iets hebben.
                  Als de bank ons geld op heeft gedaan is het weg (zie Cyprus).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Begrijpen jullie het nog?

                    Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                    Je kan de situatie ook anders bekijken: het geld brengt niets op en wordt afgeroomd (zie andere discussie over taks op spaargeld) dus kunnen we beter ervan profiteren nu we nog iets hebben.
                    Als de bank ons geld op heeft gedaan is het weg (zie Cyprus).
                    Ja ja, inderdaad.
                    Maar houd toch nog maar iets achter de hand he
                    OP=OP

                    Cyprus ja
                    Heb vandaag en gisteren nogal veel gelezen en gehoord.
                    Vooral over dat "Hollands maatje" die het even moest zeggen.
                    Ik ga het sterk uitdrukken maar in eerste instantie heeft Cyprus zijn eigen volk verraden.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Begrijpen jullie het nog?

                      Al je geld opzij zetten "voor later" zou je wel eens slecht kunnen bekomen als het mis gaat zoals in Cyprus (of als je er plots zelf niet meer bent, dan heb je gespaard, en er niets aan gehad).
                      Er zijn er die zoveel mogelijk geld opzij zetten voor later, maar ondertussen vergeten ze dat ze moeten leven terwijl dat nog kan.

                      Maar om geld te lenen omdat je 2 of 3 keer per jaar op reis zou kunnen gaan, dat vind ik er toch wel zwaar over.
                      Als ik het niet kan betalen, dan ga ik zeker geen lening aangaan om iets te kopen of iets te doen (reizen bijvoorbeeld) dat niet echt noodzakelijk is.
                      Maar voor sommige menzen zijn die reizen wel noodzakelijk...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Begrijpen jullie het nog?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                        Ik heb mijn commentaar al een beetje aangepast in die zin

                        Wat de rest betreft denk ik toch dat er een beetje een generatiekloof ontstaan is. De jongeren die nu aan het begin van hun carriere staan verwachten helemaal niet meer dat ze voor altijd bij 1 bedrijf of 1 job gaan blijven.

                        Zelf ben ik er 40 en hou ik het persoonlijk slechts 6 jaar uit in 1 bepaalde functie. Dat wil daarom niet zeggen dat ik ook altijd van bedrijf moet veranderen. De tijden dat je hetzelfde werk als je ouders gaat doen gedurende 45 jaar is voorbij. Er is ook wel een voordeel aan veranderen. De eerste keer voelde ik me schuldig, maar als je om je heen kijkt hoe collega's behandeld worden, dan leer je snel dat je eigenlijk ook maar een nummer bent, redelijk hard vervangbaar of overbodig als het bedrijf daar zo over denkt. Dus, hoe vaker je kan veranderen, hoe minder stress het oplevert.
                        Ok maar we verstaan ons he
                        Toch begrijp ik niet goed dat onze jeugd dat toegeeft.
                        Ik heb hetzelfde gehoord maar ik snap het toch niet goed.
                        Zijn ze slapper dan ons? Sorry voor deze opmerking.
                        Geen vechtlust, strijdlust, noem maar op.
                        Of hebben ze het al opgegeven alvorens te beginnen?

                        Veranderen van werk? Ja ok maar dat moet ook kunnen.
                        Ik had (laaaaang niet meer gezien of gehoord en hij is goed getrouwd) een goede vriend
                        en die beweerde om elke 10 jaar van werk te veranderen.
                        Hij was crisis-manager voor Wrangler België.
                        Hij sloot vier vestingen en daarna stond die zelf op straat
                        Tot zover de loyaliteit en de betrouwbaarheid van zo'n werkgever. Ik zeg NIET dat ze allemaal zo zijn he.
                        Hij kwam later terecht in de snack-industrie...enorm verschil he.
                        Mag je nog weten dat die 9 maanden in Greensboro had gewerkt en daarna naar hier moest komen.
                        Tot daar het verhaal

                        Het ligt aan mij maar ik vind het soms zielig als ik de loyaliteit merk bij werknemers.
                        (gatlikkers is nog iets anders maar dat bedoel ik niet)
                        Ze werken 30 of 40 jaar voor "hun" bedrijf. En als het misgaat > tranen met tuiten enz. enz.
                        "We hebben alles gegeven voor de firma". "De beste jaren van ons leven hebben wij gegeven voor het bedrijf".
                        Affijn je snapt wel wat ik bedoel.
                        Ik ben geen dwarsligger maar ik zou wel correct blijven en fatsoenlijk maar tranen laten??

                        Zonder respect voor jezelf geraak je er niet
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Begrijpen jullie het nog?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Al je geld opzij zetten "voor later" zou je wel eens slecht kunnen bekomen als het mis gaat zoals in Cyprus (of als je er plots zelf niet meer bent, dan heb je gespaard, en er niets aan gehad).
                          Er zijn er die zoveel mogelijk geld opzij zetten voor later, maar ondertussen vergeten ze dat ze moeten leven terwijl dat nog kan.

                          Maar om geld te lenen omdat je 2 of 3 keer per jaar op reis zou kunnen gaan, dat vind ik er toch wel zwaar over.
                          Als ik het niet kan betalen, dan ga ik zeker geen lening aangaan om iets te kopen of iets te doen (reizen bijvoorbeeld) dat niet echt noodzakelijk is.
                          Maar voor sommige menzen zijn die reizen wel noodzakelijk...
                          Dat is idd. belangrijk

                          En voor Cyprus is het belangrijk imho dat men gemerkt heeft hoe anderen denken en willen doen...
                          Kijk maar die Dijsselbloem, ons "Hollands maatje"
                          Griekenland was een een test-case.
                          Hoe is het nu daar? Nog iets gehoord? Ik niet.
                          En miserie gaat er gewoon door.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Begrijpen jullie het nog?

                            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Dat is idd. belangrijk

                            En voor Cyprus is het belangrijk imho dat men gemerkt heeft hoe anderen denken en willen doen...
                            Kijk maar die Dijsselbloem, ons "Hollands maatje"
                            Griekenland was een een test-case.
                            Hoe is het nu daar? Nog iets gehoord? Ik niet.
                            En miserie gaat er gewoon door.
                            Dat Hollands maatje heeft deze week enorm veel schade aangericht, mijn gedacht. Kan men zich voorstellen hoe het hier zou geweest zijn mocht de Leterme regering de banken niet gered hebben van het bankroet?
                            Met dat Hollands maatje had het allicht slechter afgelopen :eerst het bankvermogen aanspreken (voor zover er nog was), nadien de aandeelhouders en dan de spaarders. De regering zou dan bijspringen voor de rest. En dan... Ik vraag mij af waar die man zijn wijsheid vandaan haalt. Ik ben zeker dat die een dubbele agenda heeft, want onderschat de Hollanders niet. Wie weet gaat ie op het einde van de week al die financials die nu rake klappen krijgen niet weer zelf ophalen om in zijn mandje te leggen.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Begrijpen jullie het nog?

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              Ok maar we verstaan ons he
                              Toch begrijp ik niet goed dat onze jeugd dat toegeeft.
                              Ik heb hetzelfde gehoord maar ik snap het toch niet goed.
                              Zijn ze slapper dan ons? Sorry voor deze opmerking.
                              Geen vechtlust, strijdlust, noem maar op.
                              Of hebben ze het al opgegeven alvorens te beginnen?
                              Dat denk ik niet, maar een deel beginnen in de werkloosheid en sommigen komen in de interim sector terecht. Enkel de ontslagen komen in het nieuws en dat stemt dan ook weer niet tot vrolijkheid. Volgens mij zijn ze gewoon wat realistischer en is het een gezonde instelling.

                              Als ik vandaag zou afstuderen is mijn eerste strategie werk vinden, als is dat hamburgers bakken. Als je het kan veroorloven een paar maanden gratis stage gaan doen ergens waar je graag zou willen werken of in de sector. Vervolgens kies je de jobs in functie van waar je wil raken tegen de tijd dat iets begint te verdienen. Enfin, dat is ook niet voor iedereen. Een schoonmaker heeft er niet echt nut bij om zo een traject te volgen, tenzij ie een schoonmaakbedrijf wil beginnen later, maar niet iedere schoonmaker zal een bedrijf starten.

                              Comment

                              Working...
                              X