Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autootje met bromfiets rijbewijs.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autootje met bromfiets rijbewijs.

    Hey juppekes.

    Ik zal hier ook eens een vraag stellen over een auto.
    Ik ben van plan om zo'n autootje aan te schaffen waar je enkel een rijbewijs moet hebben voor een bromfiets.
    Een rijbewijs voor een gewone auto hebben mijn vrouw en ik niet, maar wel een voor een bromfiets.
    Met een jaartje ouder te worden en een beetje gesukkel met mijn been zal ik niet kunnen blijven fietsen.
    Het meest zal het gebruikt worden voor hier in de buurt (max 10 km) de boodschappen of kleine uitstapjes te doen.
    Kunnen jullie mij helpen waar ik dit het best kan aanschaffen.
    Wat ook belangrijk is, is dat het een tweedehands moet zijn, want ik sta maar aan de ziekenkas.

    Alvast bedankt.
    Last edited by Mriya; 30 maart 2021, 09:22.
    Bootjes

  • #2
    Re: Autootje met bromfiets rijbewijs.


    1500€

    Er staan er veel te koop op 2dehands.be zowel nieuw als 2dehands.

    Comment


    • #3
      Re: Autootje met bromfiets rijbewijs.

      Een vriend van me heeft er zo eentje.

      Die "autotjes" zijn behoorlijk duur voor wat het maar is.
      Veel duurder dan een gewone auto tweedehands.

      Als het een optie is kan je overwegen om alsnog een normaal autorijbewijs te halen.
      Zo super moeilijk is dat nu ook weer niet.

      Het meest gekende merk daar in is Aixam.

      Je moet wel erg opletten met verborgen gebreken. Omdat er geen technische controle is op die voertuigen is er zeer veel gesjoemel in die sector.

      Die vriend van me heeft al jaren zo autotjes gekocht en heeft er superveel problemen mee gehad.
      Ook altijd tweedehands gekocht en zowat alles dat hij kocht waren veel verborgen gebreken aan.
      Bij gevolg ook veel kosten. Moeilijk te krijgen onderdelen ook.

      Alternatief kan je overwegen om een motorfiets te kopen. Voor zoverre je dat ziet zitten.
      Zou alvast beterkoop zijn.
      Je kan ook overwegen om een motorfiets rijbewijs licht klasse te halen.

      Comment


      • #4
        Re: Autootje met bromfiets rijbewijs.

        Brommobielcenter Claeys Knokke Heist nieuw en tweedehands.

        Comment


        • #5
          Re: Autootje met bromfiets rijbewijs.

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Alternatief kan je overwegen om een motorfiets te kopen. Voor zoverre je dat ziet zitten.
          Zou alvast beterkoop zijn.
          Je kan ook overwegen om een motorfiets rijbewijs licht klasse te halen.
          Topicstarter schrijft dat hij sukkelt met zijn been en boodschappen wil doen met dat wagentje.
          Transporteer maar eens een bak bier of frisdrank met een motorfiets.

          Comment


          • #6
            Autootje met bromfiets rijbewijs.

            Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
            Hey juppekes.

            Ik zal hier ook eens een vraag stellen over een auto.
            Ik ben van plan om zo'n autootje aan te schaffen waar je enkel een rijbewijs moet hebben voor een bromfiets.
            Alvast bedankt.
            Sorry maar ik vind dat toch maar gevaarlijk spul hoor Mriya,
            iets wat niet met de verkeersstroom mee kan zou (mijn gedacht) eigenlijk moeten verboden worden.
            Kost bovendien veel te duur voor wat het is.
            Is in jullie situatie eens rekenen hoeveel het je zou kosten je te laten voeren niet verstandiger?
            Sommige steden hebben daarvoor vrijwilligers en bieden soms ook nog tussenkomst in geval van moeilijk overweg kunnen.
            Ook de opties van dingen aan huis laten leveren kan je in je berekening meenemen.
            Zo kan je voor de prijs dat zo een ding kost al heel wat verplaatsingen doen, en dat zonder zorgen en of gevaar.

            Comment


            • #7
              Re: Autootje met bromfiets rijbewijs.

              Alle respect voor de beperkingen van de TS, maar ik zou me er nooit veilig in voelen. Ik heb eens mogen rijden met de Aixam van een vriend, man, niet te geloven dat je voor zoiets zoveel geld moet neerleggen. Lawaai, trillen en rammelen alsof er geen vering onder steekt. Je voelt élke voeg van élke klinker in de weg. Regelmatig stukken ook aan dat ding. Voor dat geld kan je jarenlang alle bestellingen aan huis laten leveren.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                Re: Autootje met bromfiets rijbewijs.

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Alle respect voor de beperkingen van de TS, maar ik zou me er nooit veilig in voelen. Ik heb eens mogen rijden met de Aixam van een vriend, man, niet te geloven dat je voor zoiets zoveel geld moet neerleggen. Lawaai, trillen en rammelen alsof er geen vering onder steekt. Je voelt élke voeg van élke klinker in de weg. Regelmatig stukken ook aan dat ding. Voor dat geld kan je jarenlang alle bestellingen aan huis laten leveren.
                Sorry dat er hier gedacht wordt dat het niet veilig zou zijn maar denk er anders over. Je moet dit voertuig zien dat je dit gaat gebruiken voor korte verplaatsingen in je eigen omgeving dus voor in stad en dit gaat evengoed zoals er bij ons hier al over de 500 golfkarren rondrijden en deze gaan
                ook maar 25 of 45 km/u het is te zien welke je hebt. Dus wat TS voor ogen heeft is even groot als een golfkar met dit verschil dat het een 4takt is en niet op batterij zoals een golfkar. Er zijn hier bij ons toch al een tiental van die Ligier modellen die rondrijden en het zijn daarom niet altijd
                ouderen maar ook jonge mensen die dit hebben als eerste of tweede voertuig om gemakkelijk boodschappen in stad te doen. De tijd dat dit minderwaardig werd aanzien en niet veilig is al lang verleden tijd. En een snelheid van 45 km/u in stad waar max toch maar 50 mag gereden worden
                maakt toch geen groot verschil denk ik toch. En als ik zien hoe die golfkarren zich goed voelen bij ons en goed zijn ingeburgerd zie ik geen probleem voor TS om met een Lingier, Aixiam of ander merk brommobiel zich te verplaatsen.

                Comment


                • #9
                  Re: Autootje met bromfiets rijbewijs.

                  Een tante van mijn echtgenote heeft ook es zo’n wagentje gehad. Ook omdat ze geen rijbewijs had en dacht dat dit zeer handig ging zijn voor haar eveneens korte verplaatsingen. Is het nooit gewoon geworden en was bij wijze van spreken even snel weg als dat het aangekocht was. Bijgevolg enorm veel verlies.
                  Dus ik zou 2 keer nadenken en eventueel Geert zijn optie eens bekijken. Betaalbaar vervoer moet zeker te vinden zijn en voor de rest kan je tegenwoordig 99% van de dingen die je nodig hebt perfect online bestellen. Ga er niet te licht over en reken het nog es goed uit.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Autootje met bromfiets rijbewijs.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                    Sorry dat er hier gedacht wordt dat het niet veilig zou zijn maar denk er anders over. Je moet dit voertuig zien dat je dit gaat gebruiken voor korte verplaatsingen in je eigen omgeving dus voor in stad en dit gaat evengoed zoals er bij ons hier al over de 500 golfkarren rondrijden en deze gaan
                    ook maar 25 of 45 km/u het is te zien welke je hebt. Dus wat TS voor ogen heeft is even groot als een golfkar met dit verschil dat het een 4takt is en niet op batterij zoals een golfkar. Er zijn hier bij ons toch al een tiental van die Ligier modellen die rondrijden en het zijn daarom niet altijd
                    ouderen maar ook jonge mensen die dit hebben als eerste of tweede voertuig om gemakkelijk boodschappen in stad te doen. De tijd dat dit minderwaardig werd aanzien en niet veilig is al lang verleden tijd. En een snelheid van 45 km/u in stad waar max toch maar 50 mag gereden worden
                    maakt toch geen groot verschil denk ik toch. En als ik zien hoe die golfkarren zich goed voelen bij ons en goed zijn ingeburgerd zie ik geen probleem voor TS om met een Lingier, Aixiam of ander merk brommobiel zich te verplaatsen.
                    Ook akkoord, maar enkel indien de TS in de stad woont en enkel en alleen zich in diezelfde stad verplaatst. Om van stad A naar stad B ter rijden vind ik het al levensgevaarlijk met zo’n Axiam of Ligier.
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Autootje met bromfiets rijbewijs.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                      Ook akkoord, maar enkel indien de TS in de stad woont en enkel en alleen zich in diezelfde stad verplaatst. Om van stad A naar stad B ter rijden vind ik het al levensgevaarlijk met zo’n Axiam of Ligier.
                      Daarom schrijf ik ook dat het gemakkelijk is om boodschappen te doen waar max 50 km/u gereden mag worden. Op gewestwegen en Proviciewegen waar de max.snelheid 70 en 90 is zou ik het ook niet durven er mee te rijden. TS woond in Oostende met aan de rand
                      grote winkelcentra dus moet dit te doen zijn. Dat 99% van de dingen online te bestellen zijn ok maar dan komt hij bijna niet meer buiten en fotografie is ook zijn ding dat hij graag doet dus op anderen rekenen voor vervoer is ook geen optie. Het is de bedoeling om
                      maar max. een verplaatsing van 10 km te maken en fietsen begint moeilijk te worden. Ik wil hier ook zijn rekening niet maken en zijn vraag was ook maar of iemand hem kan helpen waar hij zoiets kan aankopen tweedehands en bij #4 heb ik een tip gegeven. Kan hij dus even een navraag
                      doen en met wat geluk iets vinden of een testrit maken. Het is amper maar 30 km van zijn woonplaats en bij een dealer toch meer zekerheid dan particulier.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Autootje met bromfiets rijbewijs.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                        Daarom schrijf ik ook dat het gemakkelijk is om boodschappen te doen waar max 50 km/u gereden mag worden. Op gewestwegen en Proviciewegen waar de max.snelheid 70 en 90 is zou ik het ook niet durven er mee te rijden. TS woond in Oostende met aan de rand
                        grote winkelcentra dus moet dit te doen zijn. Dat 99% van de dingen online te bestellen zijn ok maar dan komt hij bijna niet meer buiten en fotografie is ook zijn ding dat hij graag doet dus op anderen rekenen voor vervoer is ook geen optie. Het is de bedoeling om
                        maar max. een verplaatsing van 10 km te maken en fietsen begint moeilijk te worden. Ik wil hier ook zijn rekening niet maken en zijn vraag was ook maar of iemand hem kan helpen waar hij zoiets kan aankopen tweedehands en bij #4 heb ik een tip gegeven. Kan hij dus even een navraag
                        doen en met wat geluk iets vinden of een testrit maken. Het is amper maar 30 km van zijn woonplaats en bij een dealer toch meer zekerheid dan particulier.
                        Ah, maar in dat geval is het te overwegen. In centrum Leuven bv. Is het bijna overal 30......dus daar zou het ook perfect kunnen. Maar dus enkel en alleen binnen de stad.
                        Wel zou ik zeker enkele testritten doen hoor. Als ze willen verkopen moeten ze dat zeker toelaten.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Autootje met bromfiets rijbewijs.

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Sorry maar ik vind dat toch maar gevaarlijk spul hoor Mriya,
                          iets wat niet met de verkeersstroom mee kan zou (mijn gedacht) eigenlijk moeten verboden worden.
                          Kost bovendien veel te duur voor wat het is.
                          Is in jullie situatie eens rekenen hoeveel het je zou kosten je te laten voeren niet verstandiger?
                          Sommige steden hebben daarvoor vrijwilligers en bieden soms ook nog tussenkomst in geval van moeilijk overweg kunnen.
                          Ook de opties van dingen aan huis laten leveren kan je in je berekening meenemen.
                          Zo kan je voor de prijs dat zo een ding kost al heel wat verplaatsingen doen, en dat zonder zorgen en of gevaar.
                          Ik weet niet hoe dat in België is met die lindbebouwing, maar in Nederland moeten ze indien aanwezig op het rijwielpad en alleen in de bebouwde kom en worden gezien als een (snor)fiets max 25 kmu. Ze zijn bedoeld voor in de directe omgeving. Maar beter is om een elektrische rolstoel te gebruiken waar mee je op de stoep mag, deze zijn ook erg duur maar misschien dat je ondersteuning krijgt bij de Gemeente.
                          Ik vind dat mensen ook zij met een beperking zoveel mogelijk zelfstandig moeten kunnen functioneren.
                          Last edited by Binnenuit; 31 maart 2021, 00:06.

                          Comment


                          • #14
                            Autootje met bromfiets rijbewijs.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            Ah, maar in dat geval is het te overwegen. In centrum Leuven bv. Is het bijna overal 30......dus daar zou het ook perfect kunnen. Maar dus enkel en alleen binnen de stad.
                            Maar daar kan je er verder ook niet veel mee doen ... meer en meer winkels liggen aan een straat waar men niet mag parkeren en wie in het centrum woont, die kan bijna beter gewoon te voet naar de winkel gaan.
                            Zo wordt het ondertussen in meer en meer steden en gemeenten dat men niet overal nog parking vindt.
                            En laat een brommobiel nu ook wel parking nodig hebben. [emoji6]
                            Jij kan zelf ook nog via een zone 30 naar een winkel, wij moeten anders ook al de steenweg (70) op en met het vele vrachtvervoer zou ik er toch niet graag aan 45km/u tussen zitten.
                            Trouwens is dat ook de maximumsnelheid, niet de gegarandeerde snelheid dat kan aangehouden worden.
                            Oostende is op dat gebied wel wat vlakker, maar als men hier op de steenweg in de bergop achter zo’n autootje rijdt, dan is dat in elk geval nog wat trager.
                            Ieders situatie is anders, moeilijk op uit te maken wat voor iemand ideaal is.
                            Misschien is voor sommigen een elektrische bakfiets dan wel iets.


                            Mindervalide mensen hebben het niet altijd eenvoudig, zelfs gezonde mensen blijven uit bepaalde steden weg door het mobiliteitsprobleem. [emoji849]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Autootje met bromfiets rijbewijs.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                              Ik weet niet hoe dat in België is met die lindbebouwing, maar in Nederland moeten ze indien aanwezig op het rijwielpad en alleen in de bebouwde kom en worden gezien als een (snor)fiets max 25 kmu. Ze zijn bedoeld voor in de directe omgeving.
                              https://www.aixam-belgium.be/nl/wet-en-regelgeving/
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X