Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instellingen

    vraagje. Ik heb hier al zeer interessante tips gekregen ivm sluitertijd en diafragma waarvoor dank. Hoe stel ik mijn toestel in voor een zonsondergang? (we gaan naar Turkije) Mijn Panasonic z5 heeft er automatishce instelling voor, maar de Canon 450d niet (of niet dat ik weet). wat raden julie aan? korte of lange sluitertijd? groot of klein diafragma? of een automatische stand, maar welke?-in afwachting van mijn eerste lessen in september....
    als ik zelf nadenk zou ik kiezen voor klein diafragma (dus groot cijfer) omdat er anders teveel licht door komt, maar klopt dit?
    iedereen heeft creatief talent, je moet het alleen weten te vinden.

  • #2
    Re: instellingen

    Statief (of andere steun) sowieso en klein diafragma, dat voorkomt dat de zon uitstraalt. Verder is raw heel handig, zodat je de kleuren nadien nog kan bijtrekken, dit wil op een automatische witbalans al eens missen. En dan lange sluitertijd (eventueel bulb) om voldoende licht binnen te krijgen, maak een aantal opnames met een verschillende sluitertijd en kies nadien de best belichte eruit, eventueel kan je nadien ook nog een hdrbewerking erop toepassen. Flash uiteraard uit. Lage isowaarde, anders ga je veel ruis hebben en aangezien je toch op statief (of andere steun) werkt maakt de sluitertijd niet zoveel uit, zo snel zakt die zon toch ook niet.

    Comment


    • #3
      Re: instellingen

      Als je de zon perfekt wil belichten dan zul je automatisch een zeer donkere voorgrond en lucht hebben.
      Om de voorgrond goed belicht te krijgen zul je de zon moeten overbelichten.
      Je kunt ook een grijsverloop filter kopen.
      Robby
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

      Comment

      Working...
      X