Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon SB900 temperatuurprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon SB900 temperatuurprobleem

    Onlangs heb ik samen met een collega een paar reportages gedaan. De één was in een kerk met een jubileumviering, de andere was van een optreden.
    Ik werk met de SB800 en heb geen problemen. Mijn collega werkt met een SB900 en na een aantal opnamen (een 100-tal) krijgt hij steeds de melding dat de flitser oververhit is en kan dan gedurende een paar minuten niet werken. Ik heb dit probleem met mijn SB800 (en ook andere leden in onze club) nooit meegemaakt.
    Nu weet ik dat de SB900 een sneller flitser is dan de SB800 (wat de oplaadtijd betreft). Dit kost natuurlijk energie en energie is warmte. Je kan de wetten van de fysica nu eenmaal niet omzeilen. Maar dat mijn collega steeds problemen heeft met zijn flits lijkt mij toch niet normaal.
    Zijn er nog gebruikers van de SB900 met gelijkaardige problemen of zou er iets fout zijn met de flitser??? De flitser is nog vrij nieuw en uiteraard nog in waarborg.


    Groetjes


    Luc

  • #2
    Re: Nikon SB900 temperatuurprobleem

    Hier nog geen problemen ondervonden, werkt je collega soms constant op volle kracht door een klein diafragma te gebruiken of steeds zijn bounce kap te gebruiken of indirect te flitsen in een kerk.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon SB900 temperatuurprobleem

      Ik heb dit onlangs gevonden op youtube ...

      http://www.youtube.com/watch?v=iO8Gs...e=channel_page
      nikon D700 + MB-D10| nikkor af-s 24-70 2.8 | 2 X SB-900

      Comment


      • #4
        Re: Nikon SB900 temperatuurprobleem

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Hier nog geen problemen ondervonden, werkt je collega soms constant op volle kracht door een klein diafragma te gebruiken of steeds zijn bounce kap te gebruiken of indirect te flitsen in een kerk.


        Hij geruikt wel de bounce kap maar werkt op 400 ISO en diafragma 5,6, met een D70 en 18-200 AFS VR.
        Ik werk met de D700, SB800 en 24-70, eveneens op F/5,6. Vroeger ook veel gewerkt met de D100 en de 18-200VR en nooit geen problemen ondervonden met de SB 800.


        groetjes


        Luc

        Comment


        • #5
          Re: Nikon SB900 temperatuurprobleem

          Oorspronkelijk geplaatst door OlivierScalais Bekijk bericht
          Ik heb dit onlangs gevonden op youtube ...

          http://www.youtube.com/watch?v=iO8Gs...e=channel_page




          Ik heb het filmpje gezien maar heb er mijn bedenkingen over. Het is maar logisch dat de flits de grootste warmteontwikkeling zal ontwikkelen bij die soort batterijen die de kortste intervaltijd oplevert en dat zou volgens het filmpje alkaline zijn. Hoe korter de intervaltijd, hoe meer vermogen de flits en de batterijen moeten leveren en hoe groter de warmteontwikkeling zal worden. In het filmpje beweert men het tegenovergestelde. Maar het is het proberen waard, ik zal aan mijn collega eens de suggestie doen om alkalines te gebruiken bij een volgende fotoshoot.
          In ieder geval bedankt om de link naar het filmpje, ook al ben ik niet 100% akkoord, het nodigd wel uit om een experimentje

          groetjes


          Luc

          Comment


          • #6
            Re: Nikon SB900 temperatuurprobleem

            Zponder het filmpje te hebben bekeken maar bij korte interval tijden heeft de flitsbuis gewoon geen tijd om af te koelen en dat zal eerder het probleem zijn, de energie die je nodig hebt zal vrijwel altijd gelijk zijn, leeg geflitst naar volledig opgeladen kost altijd dezelfde energie en de flitsenergie zelf ook, maar het moet wel weg kunnen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon SB900 temperatuurprobleem

              De sb900 heeft een thermische beveiliging, deze zal waarschuwen indien de flits mogelijk oververhit geraakt en zelf de flists tijdelijk uitschakelen. Deze beveiliging kan uitgezet worden, maar ik zou het niet aanraden. Teven kan je op het display zien wanneer de flits warm loopt.

              De sb800 heeft geen beveiliging, dus als het er hevig aan toe gaat zal deze gewoon door doen en mogelijks beschadidgt geraken door oververhitting.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon SB900 temperatuurprobleem

                ik gebruik vaak de Gary Fong als diffuser waardoor de oververhitting nog sneller optreed, zeker in warme plaatsen zoals discotheken, trouwzalen enz.. ( effe wachten for cooldown ). Zonder diffuser kan je het langst uitzingen. ik heb nog niet geprobeerd de melding af te zetten! ik denk dat het zeker de flitser zou kunnen beschadigen.. heeft iemand al zo'n voorval gehad?.. da's zo'n beetje het enige nadeel van deze flitser.
                www.photochacra.com
                Canon D5 markII Canon 5D Canon 40D Canonlens 70,200,2,8 L canon 24/105L lens sigmalens 18,125 canon 75,300 flash 430 ex

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon SB900 temperatuurprobleem

                  Ik heb dit ook met mijn SB900 gehad, echter enkel indien je snel achter elkaar flitst (100x flitsen zegt niks, het is de snelheid waarmee de flitsen elkaar volgen die voor opwarming zorgt) of als ik zoals reeds gezegd een Gary Fong LightSphere gebruik (en dan nog enkel bij intensief flitsen).

                  Je kan de beveiliging idd uitschakelen, maar dat zou ik enkel doen indien ik zeker wist dat dat plaatje wat ik op die momment ga nemen mij genoeg winst voor een nieuwe SB900 gaat opleveren
                  Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                  Foto-Alex

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon SB900 temperatuurprobleem

                    Als je kort na elkaar flitst, dan is het normaal dat de flitser te warm wordt, dat heeft de Canon 580EX ook (heb ik al gemerkt).
                    Dat wordt nog erger als er een diffusor gebruikt wordt, want dan is er meer flitsvermogen nodig, je hoort het dan ook aan de flitser dat die feller flitst.

                    Over de batterijen of accu's kan ik het volgende zeggen:

                    -Een nieuwe alkalinebatterij heeft een vrij kleine inwendige weerstand. Daardoor zal de flitser met nieuwe batterijen vrij snel herladen. Maar dat neemt heel snel af, als de batterijen zo'n 20% van de capaciteit verloren hebben zal de inwendige weerstand veel groter worden, en zal de herlaadtijd veel langer worden.

                    -Een nikkel-metaalhydride accu heeft een héél kleine inwendige weerstand, en daardoor herlaadt de flitser sneller dan met een nieuwe alkalinebatterij. Bovendien blijft die accu een kleine inwendige weerstand behouden tot ze bijna leeg is.
                    Een ander voordeel is dat je uit een goed setje accu's meer flitsen haalt dan uit een setje alkalinebatterijen, want alkalinebatterijen kunnen niet goed tegen de grote stroompieken die nodig zijn om de flitscondensator te herladen.

                    Om de flitser wat te sparen kan je de iso hoger zetten (of met het diafragma verder open werken, let dan op voor de beperkte scherptediepte), voor elke stop dat je de iso verhoogt zal de flitser maar de helft van het vermogen moeten leveren.
                    Gebruik ook geen Omnibounce of iets dergelijks als je vooraf weet dat je heel veel moet flitsen op korte tijd (als je indirekt flitst, dan is er ook veel meer flitsvermogen nodig).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon SB900 temperatuurprobleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als je kort na elkaar flitst, dan is het normaal dat de flitser te warm wordt, dat heeft de Canon 580EX ook (heb ik al gemerkt).
                      Dat wordt nog erger als er een diffusor gebruikt wordt, want dan is er meer flitsvermogen nodig, je hoort het dan ook aan de flitser dat die feller flitst.

                      Over de batterijen of accu's kan ik het volgende zeggen:

                      -Een nieuwe alkalinebatterij heeft een vrij kleine inwendige weerstand. Daardoor zal de flitser met nieuwe batterijen vrij snel herladen. Maar dat neemt heel snel af, als de batterijen zo'n 20% van de capaciteit verloren hebben zal de inwendige weerstand veel groter worden, en zal de herlaadtijd veel langer worden.

                      -Een nikkel-metaalhydride accu heeft een héél kleine inwendige weerstand, en daardoor herlaadt de flitser sneller dan met een nieuwe alkalinebatterij. Bovendien blijft die accu een kleine inwendige weerstand behouden tot ze bijna leeg is.
                      Een ander voordeel is dat je uit een goed setje accu's meer flitsen haalt dan uit een setje alkalinebatterijen, want alkalinebatterijen kunnen niet goed tegen de grote stroompieken die nodig zijn om de flitscondensator te herladen.

                      Om de flitser wat te sparen kan je de iso hoger zetten (of met het diafragma verder open werken, let dan op voor de beperkte scherptediepte), voor elke stop dat je de iso verhoogt zal de flitser maar de helft van het vermogen moeten leveren.
                      Gebruik ook geen Omnibounce of iets dergelijks als je vooraf weet dat je heel veel moet flitsen op korte tijd (als je indirekt flitst, dan is er ook veel meer flitsvermogen nodig).




                      Volledig akkoord met je uitleg maar ik had geen enkel probleem met mijn SB 800 en mijn collega zijn SB900 viel meerdere malen uit tijdens dezelfde fotoreportage in een Kerk. En zo veelvuldig is er niet geflitst. We hebben beide pakweg elk een 200 opnames gemaakt, onder dezelfde omstandigheden. Dus volgens mij is er toch iets mis met die SB900.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon SB900 temperatuurprobleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                        Volledig akkoord met je uitleg maar ik had geen enkel probleem met mijn SB 800 en mijn collega zijn SB900 viel meerdere malen uit tijdens dezelfde fotoreportage in een Kerk. En zo veelvuldig is er niet geflitst. We hebben beide pakweg elk een 200 opnames gemaakt, onder dezelfde omstandigheden. Dus volgens mij is er toch iets mis met die SB900.
                        Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
                        De sb800 heeft geen beveiliging, dus als het er hevig aan toe gaat zal deze gewoon door doen en mogelijks beschadidgt geraken door oververhitting.
                        aub

                        Comment

                        Working...
                        X