Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Callibratie Scherm + Printer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Callibratie Scherm + Printer

    Welke callibrator is goed om het scherm en de printer te callibreren? De printer is een Epson 2880, ik kan er profielen voor aanmaken, dus dit zou moeten lukken. Had al gekeken naar de Spyder Studio 4, maar deze is wel duur. Als deze echt uitstekend is voor printer als scherm zou ik deze wel aanschaffen (er moeten hier namelijk een 15-tal schermen worden gecallibreerd). Welke callibrators zijn volgens jullie ook zeer goed en accuraat? Waar zouden jullie deze aankopen?

    Maar zou dit ook gaan voor een HP colorlaserjet, een redelijk oud model dat nog steeds in gebruik is omdat we er hier nog meer dan 50 patronen voor hebben (en die kosten een 150€ per stuk). Deze wordt gebruikt voor het grote printwerk (als er meer dan 1000 pagina's moeten afgedrukt worden), maar het zou tof zijn mocht deze ook gebruikt kunnen worden als fotoprinter als het snel moet gaan en er veel gedrukt moet worden (moet geen kwaliteit zijn, maar nu is het echt niet goed gewoon door het dichtlopen van alle donkere tinten).

    Het zou al fantastisch zijn mocht ik mijn eerste vraag beantwoord krijgen .

    PS: Heb nu al een hoop reviews bekeken en de meningen tussen de Colormunki en de Spyder studio 4 zijn verdeeld. Niemand ervaring met de 2?
    Last edited by playerofwar; 17 februari 2013, 15:49. Reden: PS

  • #2
    Re: Callibratie Scherm + Printer

    colormunki
    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

    Comment


    • #3
      Re: Callibratie Scherm + Printer

      Ok, waarom? Want de Colormunki is 4 jaar oud en ik dacht dat de Spyder studio 4 1 jaar oud was of zo.
      Is er dan geen evolutie geweest in die 4 jaar tijd?
      Last edited by playerofwar; 17 februari 2013, 16:22.

      Comment


      • #4
        Re: Callibratie Scherm + Printer

        De colormunki ken ik, die werkt goed en da's een antwoord op jouw vraag... niet?
        Die spyder 4, heb ik geen ervaring mee... kan ik dus ook niets over zeggen. (uw PS had ik niet zien staan, sorry)
        Het is niet omdat er een nieuw toestel uitkomt, dat het oude opeens niet meer deugt hè... Dan zouden we ook elke keer die nieuwste versie van onze body moeten kopen, nietwaar?
        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

        Comment


        • #5
          Re: Callibratie Scherm + Printer

          Ik heb een spyder 3 pro sinds vorig jaar en onlangs een nieuwe printer / scanner / copier gekocht van canon, nl de pixma MG6250.

          Nu idd met de automatische instellingen waren mijn afdrukken ook vrij flets qua kleuren.
          Na alles goed ingesteld te hebben, en dus vnl het aanpassen van het kleurenprofiel dat de printer gebruikt (wat ik zelf 1st vergeten was na installatie van de printer), zijn de prints hier zoals ze moeten zijn. Ik heb gewoon mijn instellingen aangepast van automatisch naar manueel en dan het kleuren / ICC-profiel gekozen dat de spyder 3 pro heeft aangemaakt voor mijn beeldscherm.
          Dus dit zal even goed lukken volgens mij met de spyder 4 pro en hogere modellen natuurlijk ook.
          Je kan / moet dan per printer gaan instellen op elke pc welk kleurenprofiel die desbetreffende printer moet gaan gebruiken.
          De spyder 4 pro draait tss de 100 & 150 euro.
          Ook houden de 3 & 4 steeds rekening met het omgevingslicht indien deze zijn aangesloten en bij de configuratie/kalibratie voor geopteerd wordt om hier rekening mee te houden in de berekeningen.
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Callibratie Scherm + Printer

            Je kan geen betere aanbeveling hebben; http://www.marc-en-ciel.be/kleurbeheer.html

            kalibratie Scherm + Printer
            Never resist temptation or it could go away...
            Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

            Comment


            • #7
              Re: Callibratie Scherm + Printer

              Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
              Idd, ik heb ook les gehad van Marc Cielen en hij was toen zeer pro colormunki...
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: Callibratie Scherm + Printer

                Is dat echt nodig om hiervoor les te volgen? Heb al enkele tutorials gevonden dat het toch ook zeer goed uitleggen...
                En de Colormunki kost 400 euro, de spyder studio 4 kost er zelfs 450 euro; Ik vind dat ongelofelijk veel geld voor een callibrator dat over enkele jaren toch weer voorbijgestreefd zal zijn. Het resultaat moet wel professioneel zijn, want het is voor publicatiewerk en dus niet enkel voor web (waarbij je dat eigenlijk op het oog kan callibreren).

                Comment


                • #9
                  Re: Callibratie Scherm + Printer

                  Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                  Is dat echt nodig om hiervoor les te volgen? Heb al enkele tutorials gevonden dat het toch ook zeer goed uitleggen...
                  En de Colormunki kost 400 euro, de spyder studio 4 kost er zelfs 450 euro; Ik vind dat ongelofelijk veel geld voor een callibrator dat over enkele jaren toch weer voorbijgestreefd zal zijn. Het resultaat moet wel professioneel zijn, want het is voor publicatiewerk en dus niet enkel voor web (waarbij je dat eigenlijk op het oog kan callibreren).
                  Persoonlijk vind ik het toch maar raar hoe je reageert op de prijzen.
                  Je haalt hier nu zelf aan dat het resultaat professioneel moet zijn inclusief voor publicatiewerk.
                  Dat wil dus volgens mij toch wel zeggen dat je professioneel bezig bent en dus ook nog eens alle kosten kan gaan inbrengen.
                  Akkoord, het is een investering maar is die investering het dan niet waard voor de outcome die je ermee gaat halen?

                  Zelf begonnen als hobby-ist in de fotograaf heb ik nu ook wel de stap gezet naar een bijberoep voor bepaalde redenen.
                  Doch beschikte ik al voordien over een kalibratie-toestel voor mijn beeldschermen omdat ik merkte dat er verschil zat tss verscheidene beeldschermen.

                  Alles kost nu eenmaal geld als je het goed wilt doen.
                  Zo zal ik ook workshops blijven volgen om bepaalde nieuwe kennis te vergaren of techniek te verbeteren.
                  Een van de zaken bvb daar is ook een workshop om echt lightroom onder de knie te krijgen en al zijn mogelijkheden / functionaliteiten.
                  Zal ik deze altijd gebruiken voor elke foto? Niet noodzakelijk.
                  Gaat het mijn beelden nog verbeteren? In vele gevallen vermoedelijk tot zeker wel.
                  Kost dat geld? Ja, dat kost geld, veel geld zelfs want een workshop van 2 dagen kost 500-600 euro en dat zijn dan nog eens zondagen waar ik mogelijks verlof voor moet vragen of geen betaalde opdrachten kan uitvoeren binnen mijn bijberoep.
                  Is het mij dat waard? Op lange termijn met de kennis die ik erbij krijg en de verbetering in mijn beelden voor mezelf en mogelijkse klanten welke dan nog meer kunnen worden: JA.

                  Naar mijn inziens kan je beter beginnen met de opleiding eens te gaan volgen, al is het maar de basis van 105 euro van marc-en-ciel. Zo kan je zelf al beter gaan inschatten wat allemaal nodig is.
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Callibratie Scherm + Printer

                    Bart Wybouw van Pixerang is ook iemand die veel kennis van zaken heeft.

                    Zowel Marc Cielen en Bart Wybouw hebben me extreem veel bijgeleerd over kleurbeheer en als je kleurbeheer niet goed begrijpt, dan speel je eigenlijk vogelepik met je uiteindelijke resultaat op papier.
                    Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Callibratie Scherm + Printer

                      Is niet specifiek voor mij, maar voor andere mensen die van 8.30-17.00 (soms zelfs 19.00), 5 dagen per week er op werken. Ik gebruik gewoon hun pc's (xeon beesten met Quadro grafische kaarten en genoeg ram om alle adobe-programma's te runnen tegelijkertijd) het enige wat me stoort is dat het linkse beeldscherm er te groen uitziet en het rechtse iets te paars en donkerder, ander contrast enz... Ze wisten me te vertellen dat hun ene beeldscherm op het standaardkleurprofiel staat en het andere op hetgene dat meekwam met de printer (resultaten zijn wel 100% identiek op scherm en print), mij lijkt het veel beter van de printer te callibreren en de schermen dan best ook van de eerste keer (is nu al zeer goed, maar met een echte callibratie zou het toch beter moeten zijn). Ze zijn gecallibreerd met een callibrator van in de jaren 90 of zo (de tijd toen alle pc's nog grijs waren ).
                      Ik gebruik deze pc voor videobewerking, ene scherm mijn "monitor" en andere mijn files, timeline, enz. Ik heb gewoon veel last met het aanpassen van scherm naar scherm.
                      Mijn eigen schermen zal ik hiermee ook callibreren, maar ik wil wel een goede als ik hier zoveel geld aan uitgeef. Zelf verdien ik geen cent met alles wat ik doe hoor, dus nog eens 600 euro voor lessen .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Callibratie Scherm + Printer

                        Ik gebruik zelf een spyder 3 elite en heb de software update naar 4 ook aangekocht. Ik heb mijn scherm dat 100% van Adobe RGB weergeeft hiermee gekalibreerd. Ik heb het ook enkele keren met de colormunki gedaan. Zelfs vlak na elkaar, ter vergelijking. De Spyder gaf voor mij de beste resultaten, en het toestel is toch al enkele jaren oud. De colormunki gaf bij verschillende keren na mekaar kalibreren nog verschillende resultaten en soms een roodzweem. Ik heb ook een twintigtal prints laten maken, met en zonder soft proofing, om het resultaat op scherm en papier te vergelijken.
                        Ik ben dus nog altijd tevreden over de Spyder 3 die ik een aantal jaren geleden aankocht. Ik zeg niet dat de colormunki geen goed toestel is, maar in mijn situatie had ik toch de beste resultaten met de Spyder. Met de versie die ik heb kan je enkel een scherm en beamer kalibreren. Dus misschien presteert de colormunki wel beter bij prints.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Callibratie Scherm + Printer

                          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                          Is dat echt nodig om hiervoor les te volgen? Heb al enkele tutorials gevonden dat het toch ook zeer goed uitleggen...
                          En de Colormunki kost 400 euro, de spyder studio 4 kost er zelfs 450 euro; Ik vind dat ongelofelijk veel geld voor een callibrator dat over enkele jaren toch weer voorbijgestreefd zal zijn. Het resultaat moet wel professioneel zijn, want het is voor publicatiewerk en dus niet enkel voor web (waarbij je dat eigenlijk op het oog kan callibreren).
                          Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

                          Comment


                          • #14
                            Re: Callibratie Scherm + Printer

                            Ook hier valt er wat te lezen over dit onderwerp:
                            [URL="http://forum.belgiumdigital.com/f36/kalibratie-van-scherm-en-printer-nog-maar-eens-445828.html"]
                            www.guydewestelinckfotografie.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Callibratie Scherm + Printer

                              Weet er iemand als er een merkbaar verschil zou zitten tussen deze en de Spyder studio 4?
                              Bedankt Danikon voor je ervaring te delen!

                              Comment

                              Working...
                              X