Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test (UPDATE, 2e test)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test (UPDATE, 2e test)

    (update, 2e test, zie post nr 9)

    Voor de geïnteresseerden....
    Vandaag een scherpte-test gedaan met de Sigma 70-300 APO DG...

    Camera = Canon 300D op statief met uv-filter, zonder zonnekap...


    Hieronder 2 links naar 2 Photoshop-TIFF beelden...
    Beide tiffs zijn 100% crops van 6mp-beelden

    Open deze tiffs in PS en daar vind je 3 layers...

    1e layer is een beeld genomen met de laagste F-waarde
    2e layer = F8
    3e layer = F14


    Door de layers respectievelijk aan-en uit te vinken kan je het verschil in scherpte gemakkelijk vergelijken...

    1e link = 70mm


    2e link = 300mm


    De hamvraag ....... is ze nu "soft" op 300mm of niet ?
    Aan jullie om te oordelen.....

    Persoonlijk vind ik ze op 300mm zeker niet retescherp, maar wijd open scherp genoeg voor zijn prijs...




    PS: Er volgen wss nog testjes binnenkort (macro 1:2)
    Last edited by scalll; 6 februari 2006, 14:25.

  • #2
    Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test

    Helaas laat bij mij zich het plaatje niet bewaren en ook niet openen in PS.
    Overigens is ook de "open" versie op 70mm erg zacht.
    Die op 300mm is zoals te verwachten was helemaal bagger.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test

      Heb je al "doel bewaren als" al geprobeerd ?
      (rechts klikken op de link)..

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test

        Ik ging me een zoomlens kopen waarss, in deze prijsreeks.

        Maar deze tonen me toch aan, dat deze lens echt niet scherp is.

        Zelf die op 70mm zou ik niet tevreden mee zijn als beginner.

        grtz
        Tevreden Canonist

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test

          Helaas is er verder niets beschikbaar over sluitertijden etc. Als ik echter zulke resultaten zou halen met een lens (ongeacht welke) zou ik hem direct terugbrengen. Met mijn 70-300 niet APO lens haal ik betere resultaten...

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test

            Resultaten kunnen me evenmin overtuigen
            Canikon 40D - D200, D300

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test

              Er komt straks nog een testje om uitsluitsel te geven...

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test

                Als dit het beste is wat er uit die lens te krijgen is, is er maar één conclusie : waardeloos.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test

                  Hier nogmaals een testje...
                  2 x 100 % crop

                  1e = 70mm, f4 (wijd open), 1/800ste, ISO 200
                  2e = 300mm, f5.6 (wijd open), 1/640ste, ISO 200

                  Beiden buiten genomen, camera op de grond, met timer, 2m afstand van het onderwerp...
                  Dus bewegingsonscherpte is uitgesloten...


                  op 70mm (crop)





                  op 300mm (crop)






                  Hier de volledige ORIGINELE beelden (geen crops), onbewerkt, recht uit de camera..


                  http://users.telenet.be/scalll/IMG_7581.JPG


                  Zit ik nu écht met een softe versie of niet ?
                  Graag ook mening van andere 70-300 APO DG bezitters: zijn deze beelden normaal voor deze lens ?

                  Alvast bedankt

                  Pascal
                  Last edited by scalll; 6 februari 2006, 14:30.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test (UPDATE, 2e test)

                    ja, ik ben ook benieuwd wat er over deze lens verder gezegd zal worden.

                    ik was van plan ook deze lens te kopen, maar ik weet nu niet echt wat ervan te denken...

                    dus diegene die zich geroepen voelt, spui maar commentaar over deze lens!
                    Nikon D7000 + Nikon 35mm 1.8 + Nikon 18-105mm + Tamron 70-300mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test (UPDATE, 2e test)

                      Als ik deze resultaten vergelijk met die van mijn Nikkor 28-105mm moet ik zeggen : bedroevend (ik weet het, het is een 70-300mm en ik kan niet echt vergelijken met de Nikkor-variant), maar toch
                      Als ik vergelijk met mijn Nikkor 60mm of Nikkor 85mm primes is het een regelrechte ramp
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test (UPDATE, 2e test)

                        Met alle respect voor het goed bedoelde initiatief, maar de objectiviteit gebiedt me er op te wijzen dat conclusies trekken uit één "test" zoals bovenstaande en dit zonder enig ander vergelijkingsmateriaal of referentie, op zijn minst "voorbarig" te noemen is.

                        Vele praktijkshots met de 70-300 APO DG hebben reeds aangetoond dat deze lens bijzonder goed scoort, gelet op zijn prijs. Natuurlijk bestaan er betere optieken, het zou maar erg zijn als je hun prijzen vergelijkt...
                        Maar als gematigd-tele & semi-macro wandellens voldoet dit voor een groot aantal "amateur fotografen". Niet iedereen is immers een pixel-peeper. Wie dat wel is zal altijd blijven verderzoeken, steeds méér geld uitgeven en wschl. toch ontevreden blijven... dàt is natuurlijk ook een hobby

                        Veel, zoniet het meeste, hangt immers af van de opname (de kunde en kennis van de fotograaf zelf) en de postprocessing (die je sowieso ook met +2.000€ lenzen moet doen).
                        Hoe dan ook, het is niet omdat men een superscherpe Lens heeft van bvb. +2.000€ dat men d'office steeds goede opnamen maakt...
                        Is hier trouwens al zo vaak gesteld!

                        Bovendien is men al te vaak geneigd om digitale foto's steeds tot op pixel-niveau op te blazen op het scherm.
                        Men vergeet echter dat dàt niet de normale afstand is waarop men de foto moet bekijken.

                        Niet overtuigd? Wel, neem dan bvb. eens een opname van een landschap met groothoek en vergroot die maar eens uit om kleine details op 100m trachten te onderscheiden...
                        Twee keer raden of dat "scherp" zal zijn....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test (UPDATE, 2e test)

                          Ik ben toch redelijk kontent van mijn lens zenne. Ze heeft wel een beetje nabewerking nodig maar voor dat geld heb ik dat er voor over.

                          Een paar voorbeelden van fotos welke met deze lens genomen zijn (wel op statief).



                          Nog een pimpelmees van een paar dagen terug. Borst en kop is wel uitgebrand. Kun je dit vermijden door gewoon onder te belichten of is dit teveel en best wachten tot tzonneke weg is :rolleyes: ? Mvg Kurt


                          Mijn tuinvriendjes waren er terug. Plezante beestjes zijn het :p De tweede heeft nog wel iets vind ik :green: (niet kwa scherpte maar kwa compo) :G of :B Mvg Kurt


                          mijne sigma nog eens opgeschroefd :) De pimpelmees op de foto was juist aan het drinken van een dauwdruppeltje, als je goed kijkt zie je nog een druppeltje vliegen :rolleyes: Commentaar klaar? Graag!! ;) mvg Kurt


                          Mvg Kurt

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test (UPDATE, 2e test)

                            Het probleem met de lens is het volgende:

                            1. Ze heeft om te beginnen serieus wat licht nodig om te kunnen presteren.

                            2. Is er voldoende licht, dan is 1/3 van de genomen fotos scherp. Dus als je zeker wil zijn van je stuk moet je minstens 3keer klikken.

                            Das mijn ervaring ermee. Als je bij 1 keer klikken ook 1 scherpe foto wil dan bestaat er het witte goud....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 70-300 APO DG - scherpte-test (UPDATE, 2e test)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                              Het probleem met de lens is het volgende:

                              1. Ze heeft om te beginnen serieus wat licht nodig om te kunnen presteren.

                              2. Is er voldoende licht, dan is 1/3 van de genomen fotos scherp. Dus als je zeker wil zijn van je stuk moet je minstens 3keer klikken.

                              Daar heb je wel gelijk in

                              Comment

                              Working...
                              X