Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opzoek naar een goede macro lens...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opzoek naar een goede macro lens...

    hallo iedereen,
    ik ben opzoek naar een goede macro lens.
    mijn budget is 500€
    het toestel waar ik met werk is een Nikon D5100
    ik zou er graag de natuur mee intrekken dus voor kleine insecten en planten te fotograferen

    bedankt alvast

  • #2
    Re: opzoek naar een goede macro lens...

    Ik snap niet waarom je de vraag stelt, feitelijk kan je uiteraard zelf ook zoeken en objectieven die in aanmerking komen op een rijtje zetten met de plussen en de minnen

    Zo hebben we:
    Sigma 105mm EX DG OS HSM
    Nikor AF-S 105mm VRII (wel boven budget maar prefered boven de hier onderstaande objectieven)
    Tokina 100mm F2.8 AT-X Macro
    Tamron 90mm F2.8 Di VC USD

    Note: 90mm, 100mm mijn inziens te kort en mijn voorkeur zal dan uitgaan naar iets wat ver boven je budget ligt:
    Sigma 150mm EX DG OS HSM

    Comment


    • #3
      Re: opzoek naar een goede macro lens...

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Note: 90mm, 100mm mijn inziens te kort en mijn voorkeur zal dan uitgaan naar iets wat ver boven je budget ligt:
      Sigma 150mm EX DG OS HSM
      Helemaal mee eens. Als je insecten wil gaan fotograferen is 100mm toch wat te kort. 150 of zelfs 180 is een stuk beter.
      En de Sigma is een prima lens! (ik heb de "oude" versie zonder OS)
      Dus: best je budget opkrikken...

      PS: wat keuze betreft in macro lenzen: in de categorie van de echte macro objectieven (1:1) zijn er - denk ik - geen echt slechte objectieven. Dus kijk naar de prijs en naar welke lens je best ligt.
      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

      Comment


      • #4
        Re: opzoek naar een goede macro lens...

        Oorspronkelijk geplaatst door Luc.Reymen Bekijk bericht
        Helemaal mee eens. Als je insecten wil gaan fotograferen is 100mm toch wat te kort. 150 of zelfs 180 is een stuk beter.
        En de Sigma is een prima lens! (ik heb de "oude" versie zonder OS)
        Dus: best je budget opkrikken...

        PS: wat keuze betreft in macro lenzen: in de categorie van de echte macro objectieven (1:1) zijn er - denk ik - geen echt slechte objectieven. Dus kijk naar de prijs en naar welke lens je best ligt.
        Om binnen TS budget te blijven is de Sigma 105 mm een prima objectief. Dat 100 mm te kort is daar ben ik het niet mee eens: ik heb na tientallen jaren ervaring met insecten en planten fotografie bewust gekozen nadat vorig jaar mijn macro-objectief aan vervanging toe was voor de 105 mm. Voor een insect maakt het niet uit of dat je op 20 cm of 30 cm afstand bent, zelfs niet voor vlinders maar je moet wel hun gedrag kennen. Voordeel van een korte macro is dat deze zonder statief hanteerbaarder is dan een lange en zware macro-objectief van 180 mm. Ook het plaatje wordt minder in elkaar gedrukt bij een kort objectief. Vooralsnog voor de TS, macro-fotografie vergt veel geduld en ervaring: geen objectief dat zo vaak tweedehands wordt aangeboden als die voor macro omdat vele het niet goed onder de knie krijgen. Dat gaat trouwens ook op voor lange tele-objectieven omdat sommige zonder kennis van het gedrag in de natuur eventjes aan vogelfotografie willen doen.

        Comment


        • #5
          Re: opzoek naar een goede macro lens...

          Persoonlijk heb ik er nooit iets van gebakken met een 100mm.
          Met een 180 ging het merkelijk beter, maar misschien was dit omdat ik ondertussen een lange tele had leren vasthouden.
          Gemakkelijker voor aktieve vlinders en libellen, maar voor 's morgens als ze nog niet kunnen bewegen maakt het niet uit.
          In het eerste geval is er genoeg licht, en in het tweede heb je alle tijd voor een statief, je kan dus ook zonder IS.
          Voor 500 EUR moet je een tweedehands 150 of 180 zonder IS vinden (en voor 300 een 100mm).
          Voor de meeste bloemen en planten heb je geen lange lens nodig, en is een compactje m.i. handiger.

          Comment


          • #6
            Re: opzoek naar een goede macro lens...

            Voor de actieve beestjes is een langere macro inderdaad handiger, als ze s' morgens vroeg nog niet warm genoeg zijn om te kunnen vliegen, dan kan je er vlakbij komen met een kortere macrolens.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: opzoek naar een goede macro lens...

              Je kan ook nu voor een nieuwe sigma 105mm gaan of voor een tweedehands Nikon 105mm en later indien nodig een 1.4 of 1.7 extender bijkopen. Zo heb ik het althans gedaan ;-) ben trouwens ZEER tevreden van de Nikon 105, en niet alleen als macro lens.

              Comment

              Working...
              X