Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panorama foto met een wide-angle lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panorama foto met een wide-angle lens

    Misschien een domme vraag, maar kan je met een wide-angle lens zoals de 10-20, etc ook panoramafotos maken (via stitching) ? Ik heb al gelezen dat door de distortion van de lens dit zo goed als onmogelijk is. Klopt dit, of kan je daar nog iets aan doen?

    Ik heb de Fuji X-T1 in bestelling met de 18-55mm lens alsook de 10-24mm lens, ik vraag me af met welke lens (of welke brandpunt) je dan het beste werkt?
    BD2718BE - Fuji addict

  • #2
    Re: Panorama foto met een wide-angle lens

    Je kan het proberen met de 10-24, maar dan heb je er heel wat werk aan om de vertekening over de geschoten beelden gelijkwaardig recht te trekken.

    Ik geef de voorkeur aan >=30

    Op < 30 zet ik de horizon wel deadcenter, en afhankelijk van wat er als pano getrokken wordt kan het stich programma relatief gezien er nog een aardig pano van maken. Je moet wel goede referentie punten hebben om de beelden aanelkaar te stichen, auto dan wel handmatig op zicht.

    Comment


    • #3
      Re: Panorama foto met een wide-angle lens

      De Tokina 12-24 is hiervoor op 24mm perfect, zo goed als geen vervorming.
      Probeer wel je camera op de Stand M (manual) in te stellen, en niet op een AV of TV of P. Want door de veranderlijke parameters zou 't kunnen dat je voor elke
      afzonderlijke foto een andere helderheidsindruk krijgt die zich laat zien als je ze aan elkaar stitcht.

      Comment

      Working...
      X