Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag om tips: sportfotografie motorsport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag om tips: sportfotografie motorsport

    Ik ga morgen op het circuit van Croix voorbijrazende moto's gaan fotograferen.
    Ik heb daar eigenlijk wel geen ervaring mee.
    Ik ga mij ergens in een bocht installeren, daar gaan ze liggen en rijden ze natuurlijk trager. Ik zou panning foto's willen nemen, maar ook foto's zonder het panning effect.
    Ik heb een 5D en denk dat het met mijn 70-200 2.8 lekker moet lukken. Daar is een speciale stand op een 1-2 switch die je op 2 moet zetten om het panning effect te bekomen, denk ik.

    Als er hier nachtuilen zijn die tips hebben over sluitersnelheden, technieken, whatever: graag.
    http://pieterbie.skynetblogs.be

  • #2
    Re: Vraag om tips: sportfotografie motorsport

    Voor panning-foto's werk je afhankelijk van de snelheid van de motoren op (sluitertijdvoorkeuzestand) 1/125sec (heel trage bocht) tot 1/320sec (vrij snelle bocht). De iso kies je dan zo dat het diafragma tussen f8 en f16 zit, daardoor heb je heel wat scherptediepte en wordt het gemakkelijker om de motor scherp in beeld te krijgen. Alles wat in beweging is ten opzichte van de motor (achtergrond, wielen...) wordt toch onscherp door het panning effect met een redelijk lange sluitertijd.

    De beeldstabilisatie zet je op stand 2, die dient voor panning.

    Met een 5D is het wel mogelijk dat 200mm te kort is, tenzij je ergens op een vrij gevaarlijke plaats (te dicht) gaat staan. Met een langere lens is het ook gemakkelijker om panning foto's te maken.

    Gebruik de Servo-AF, en selecteer vooraf het meest geschikte scherpstelpunt (het is wel mogelijk dat bij een 5D alleen het centrale AF-punt snel genoeg is).

    Bij foto's waarbij de motoren naar je toe komen rijden kan je eventueel werken met een beperkte scherptediepte, maar overdrijf daar niet in want het is best mogelijk dat de AF er dan te dikwijls naast zit (met weinig scherptediepte bewegende onderwerpen fotograferen, daarvoor heb je een heel snelle en betrouwbare AF nodig).

    Maar ik denk dat ik deze tips te laat geef, want je hebt de vraag pas gisterenavond gesteld, en je zal op dit ogenblik wel ergens langs het circuit staan.
    Probeer dus volgende keer wat vroeger informatie te vragen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Vraag om tips: sportfotografie motorsport

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Voor panning-foto's werk je afhankelijk van de snelheid van de motoren op (sluitertijdvoorkeuzestand) 1/125sec (heel trage bocht) tot 1/320sec (vrij snelle bocht). De iso kies je dan zo dat het diafragma tussen f8 en f16 zit, daardoor heb je heel wat scherptediepte en wordt het gemakkelijker om de motor scherp in beeld te krijgen. Alles wat in beweging is ten opzichte van de motor (achtergrond, wielen...) wordt toch onscherp door het panning effect met een redelijk lange sluitertijd.

      De beeldstabilisatie zet je op stand 2, die dient voor panning.

      Met een 5D is het wel mogelijk dat 200mm te kort is, tenzij je ergens op een vrij gevaarlijke plaats (te dicht) gaat staan. Met een langere lens is het ook gemakkelijker om panning foto's te maken.

      Gebruik de Servo-AF, en selecteer vooraf het meest geschikte scherpstelpunt (het is wel mogelijk dat bij een 5D alleen het centrale AF-punt snel genoeg is).

      Bij foto's waarbij de motoren naar je toe komen rijden kan je eventueel werken met een beperkte scherptediepte, maar overdrijf daar niet in want het is best mogelijk dat de AF er dan te dikwijls naast zit (met weinig scherptediepte bewegende onderwerpen fotograferen, daarvoor heb je een heel snelle en betrouwbare AF nodig).

      Maar ik denk dat ik deze tips te laat geef, want je hebt de vraag pas gisterenavond gesteld, en je zal op dit ogenblik wel ergens langs het circuit staan.
      Probeer dus volgende keer wat vroeger informatie te vragen.
      Voor mij is het zeker niet te laat... in die zin dat ik deze info wel kan gebruiken voor komende zondag te Viersel...

      Enkel heb ik erbij een vraag: als je zo'n lange sluiertijd hebt (in mijn geval wordt dat een geleende 100-400mm) krijg je dan geen bewegingsonscherpte van het onderwerp op zicht met bv een foto die genomen werd op pakweg tussen de 300 - 400 mm?

      Dacht te weten dat als je dit wil vermijden je rekening moet houden met
      A) de mm's
      2) cropfactor

      maw: 300mm x 1,6= sluiertijd van 480/sec....

      Dus ik kan hierbij ook wel even hulp gebruiken voor ik begin te prutsen

      Comment


      • #4
        Re: Vraag om tips: sportfotografie motorsport

        er bestaat zoiets als een statief/monopod

        Comment


        • #5
          Re: Vraag om tips: sportfotografie motorsport

          Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
          Voor mij is het zeker niet te laat... in die zin dat ik deze info wel kan gebruiken voor komende zondag te Viersel...

          Enkel heb ik erbij een vraag: als je zo'n lange sluitertijd hebt (in mijn geval wordt dat een geleende 100-400mm) krijg je dan geen bewegingsonscherpte van het onderwerp op zicht met bv een foto die genomen werd op pakweg tussen de 300 - 400 mm?

          Dacht te weten dat als je dit wil vermijden je rekening moet houden met
          A) de mm's
          2) cropfactor

          maw: 300mm x 1,6= sluiertijd van 480/sec....
          Daarvoor dient de beeldstabilisatie, en voor zo'n foto's zet je die op mode 2 voor panning. Het percentage bruikbare foto's zal dan heel wat groter zijn dan zonder IS.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X