Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag om tips: sportfotografie motorsport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag om tips: sportfotografie motorsport

    Ik ga morgen op het circuit van Croix voorbijrazende moto's gaan fotograferen.
    Ik heb daar eigenlijk wel geen ervaring mee.
    Ik ga mij ergens in een bocht installeren, daar gaan ze liggen en rijden ze natuurlijk trager. Ik zou panning foto's willen nemen, maar ook foto's zonder het panning effect.
    Ik heb een 5D en denk dat het met mijn 70-200 2.8 lekker moet lukken. Daar is een speciale stand op een 1-2 switch die je op 2 moet zetten om het panning effect te bekomen, denk ik.

    Als er hier nachtuilen zijn die tips hebben over sluitersnelheden, technieken, whatever: graag.
    http://pieterbie.skynetblogs.be

  • #2
    Re: Vraag om tips: sportfotografie motorsport

    Voor panning-foto's werk je afhankelijk van de snelheid van de motoren op (sluitertijdvoorkeuzestand) 1/125sec (heel trage bocht) tot 1/320sec (vrij snelle bocht). De iso kies je dan zo dat het diafragma tussen f8 en f16 zit, daardoor heb je heel wat scherptediepte en wordt het gemakkelijker om de motor scherp in beeld te krijgen. Alles wat in beweging is ten opzichte van de motor (achtergrond, wielen...) wordt toch onscherp door het panning effect met een redelijk lange sluitertijd.

    De beeldstabilisatie zet je op stand 2, die dient voor panning.

    Met een 5D is het wel mogelijk dat 200mm te kort is, tenzij je ergens op een vrij gevaarlijke plaats (te dicht) gaat staan. Met een langere lens is het ook gemakkelijker om panning foto's te maken.

    Gebruik de Servo-AF, en selecteer vooraf het meest geschikte scherpstelpunt (het is wel mogelijk dat bij een 5D alleen het centrale AF-punt snel genoeg is).