Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twee fototechnische vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • twee fototechnische vragen

    Wie wil mij helpen. Ik heb al eens tips gevraagd over fotograferen met fel zonlicht. Het advies was om de flitser 1 of 2 stops omlaag te corrigeren.

    Ik heb onderstaande foto met externe flitser gemaakt. Instellingen camera op invulflits.
    Instellingen flitser waren:
    TTL en correctie 1/32. Met deze correctie heb ik er volgens mij voor gezorgt dat er nauwelijks nog flitslicht op mijn onderwerp beland. Maar zelfs nu vind ik hem overmatig ingeflitst. (op lagere correcties werd mijn foto steeds lichter en zonder correctie en volledig eigen TTL meting resulteerde in een nagenoeg witte foto)



    Camera Model: SONY (DSLR-A100)
    Lens Focal Length: 90,00 mm (AF100mm F2.8 Macro(D))
    Shutter Speed: 1/125 sec
    F-Number: F10,0
    ISO: 200
    Compensation: EV 0/10


    Mijn tweede niet te doorgronden fotoprobleem is wat lastiger uit te leggen. Op sommige foto's vind ik dat het net lijkt of het onderwerp op een achtergrond is geplakt. De foto lijkt hierdoor de realiteit te verliezen. Het onderwerp wordt hierdoor zo "plat".
    Onderstaande foto is hier wel een aardig voorbeeld van.


    Camera Model: SONY (DSLR-A100)
    Lens Focal Length: 100,00 mm ()
    Shutter Speed: 1/640 sec
    F-Number: F6,3
    ISO: 200
    Compensation: EV 0/10

    Heeft iemand tips om mijn bovenstaande fototechnische problemen te voorkomen?
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: twee fototechnische vragen

    Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
    Op sommige foto's vind ik dat het net lijkt of het onderwerp op een achtergrond is geplakt.
    Dat komt vaak voor als de achtergrond een andere belichting heeft dan het onderwerp, bijvoorbeeld als je flitst. Ik vermoed dat het bij fel zonlicht ook kan voorkomen als de achtergrond wat in de schaduw ligt.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: twee fototechnische vragen

      Bij je tweede foto is het denk ik vooral de uit-focus achtergrond die ervoor zorgt dat je onderwerp ge-isoleerd wordt. Veel fotografen kiezen bewust voor deze techniek, en terecht ! Ik vind er dan ook persoonlijk niet zoveel verkeerd aan (tenzij de wat harde belichting van de zon op de gezichten, die je eventueel kan verzachten met invulfilts...).
      Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
      And why do we fall, Bruce?

      Comment


      • #4
        Re: twee fototechnische vragen

        Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
        Bij je tweede foto is het denk ik vooral de uit-focus achtergrond die ervoor zorgt dat je onderwerp ge-isoleerd wordt. Veel fotografen kiezen bewust voor deze techniek, en terecht ! Ik vind er dan ook persoonlijk niet zoveel verkeerd aan (tenzij de wat harde belichting van de zon op de gezichten, die je eventueel kan verzachten met invulfilts...).

        Oke, maar over die invulflits gaat nu juist mijn eerste vraag. Met invulflitsen heb ik dus nooit goede resultaten. Ik besef dat dit aan mij ligt, maar ik weet niet waarom!
        Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

        http://ubovdburg.zenfolio.com/

        Comment


        • #5
          Re: twee fototechnische vragen

          Ik weet niet hoe het precies zit met je A100, maar je overbelichtingseffect bij normaal gebruik van invulflits kan te maken hebben met je minimale flitssynchronisatietijd.
          Als je werkt in aperture priority wordt de sluitertijd toch beperkt tot minimaal mogelijke flitssynchronisatietijd van je camera. Deze kan te lang zijn om een goede belichting te krijgen, zeker bij veel omgevingslicht. Even nagaan in je manual !
          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
          And why do we fall, Bruce?

          Comment

          Working...
          X