Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte

    Naar aanleiding van de Challenge dec 05 blijkt dat heel wat deelnemers gebruik maakten van scherptediepte om een meerwaarde aan hun foto's toe te voegen.

    Voor zij die nieuw zijn in deze materie probeer ik even aan de hand van een toelichting scherpte te bespreken:

    Mijn toelichting zal bestaan uit 3 hoofstukken. Namelijk scherpte, bewegingsonscherpte en scherpte diepte.

    Daar ik zelf een amateur fotograaf ben kan het best gebeuren dat ik af en toe de bal zal mis slaan. Ik reken op de ervaren fotografen dat zij mijn fouten zullen verbeteren. Ook mijn betoog zal niet volledig zijn. Maar het ligt in de bedoeling via deze weg vragen op te roepen en gegevens aan te vullen daar waar nodig.

    Als ik in de fotografie aan scherpte denk, denk ik aan :

    3 soorten scherpte.

    1.Scherpte door scherpstelling op het onderwerp, noem ik gewoonweg scherpte.

    2.Bewegingsonscherpte.

    3.Scherptediepte (DOF).

    1.Scherpte

    Een camera is veelal uitgerust met bedieningsorganen om belichting en scherpstelling te regelen.

    Hoe we scherp stellen verschilt van camera tot camera. Daarom is het nuttig de handleiding van je toestel te raadplegen. Bij vele digitale compacttoestellen zal het toestel automatisch scherpstellen bij het half indrukken van de ontspanknop. Bij de meeste digitale toestellen kan men kiezen tussen manuele scherpstelling en AF (= AutoFocus) instelling (= automatische scherpstelling).

    Meestal beschikken digitale camera’s over verschillende instelmogelijkheden voor scherpstelling. We kunnen niet onbeperkt scherpstellen. Ik bedoel dat de afstand van de lens tot het onderwerp waar we op scherpstellen mede bepalend zal zijn of we een groothoek of telefoto of telelens gebruiken. Bij een groothoek zal men veel dichter het onderwerp kunnen benaderen om scherp te stellen dan bij telefoto.

    Vaak wordt de AutoFocus instelling gebruikt voor het scherpstellen. Dit is de gemakkelijkste en snelste manier van scherpstellen. Maar AF werkt niet altijd perfect onder alle omstandigheden. Is de camera niet in staat om automatisch scherp te stellen, gebruik dan de handmatige scherpstelling of de scherpstelvergrendeling door op een ander onderwerp op dezelfde afstand scherp te stellen en de compositie van uw foto daarna opnieuw te bepalen..

    Factoren die mede bepalend zijn voor een goede of slechte scherpstelling:

    ·Het bewegen van de camera of het onderwerp.

    ·Een foute instelling van de afstand.

    ·Dat de grootste en de kleinste afstand die u gefotografeerd wilt hebben te ver uiteen liggen voor één bepaalde instelling.

    ·Vet, condens of ander vuil op de lens.

    Toestanden waar de AF instelling niet 100% naar behoren werkt.

    ·Er is te weinig contrast tussen het onderwerp en de achtergrond.
    vb: het onderwerp heeft dezelfde kleur als de achtergrond.

    ·Het onderwerp bestaat voornamelijk uit regelmatige geometrische patronen.
    vb: een rij ramen in een hoog flatgebouw.


    ·Het onderwerp lijkt kleiner dan het scherpstelveld (= gebied waarin de AF instelling op scherpstelt)
    vb: het scherpstelveld bevat het onderwerp op de voorgrond en verre gebouwen in de achtergrond


    ·Het scherpteveld bevat onderwerpen die zich op verschillende afstanden van de camera bevind.
    vb: het onderwerp bevind zich in een kooi.


    ·Het scherpteveld bevat scherp contrasterende delen.
    vb: het onderwerp bevindt zich half in de schaduw.

    ·Het onderwerp bevat veel kleine details.
    vb: een veld met bloemen of andere onderwerpen die klein zijn of qua helderheid weinig genuanceerd zijn.

    Denk er aan dat manuele scherpstelling onder bepaalde instellingen een veel scherper beeld levert dan de AF instelling.

    Stel bij portret fotografie scherp op de ogen.

    Naar onderwerp: Bewegingsonscherpte
    Naar onderwerp: Scherptediepte (DOF)
    Last edited by spooky; 4 januari 2006, 12:20. Reden: Toevoegen link
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300
Working...
X