Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Echt anoniem is dit ook niet meer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Echt anoniem is dit ook niet meer.

    Ter info:


    seppuku.

  • #2
    Re: Echt anoniem is dit ook niet meer.

    Als er in de Exif van de foto vb. Canon G6 staat eigenlijk ook niet echt meer ...
    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

    Comment


    • #3
      Re: Echt anoniem is dit ook niet meer.

      Een zelfportret ook niet ...


      Ik zie geen challenge-foto in die oude topic
      Mijn fotowebsite : www.filover.be

      Comment


      • #4
        Re: Echt anoniem is dit ook niet meer.

        Oorspronkelijk geplaatst door filipo
        Ik zie geen challenge-foto in die oude topic
        In de derde post lees je hoe dat komt.

        seppuku.

        Comment


        • #5
          Re: Echt anoniem is dit ook niet meer.

          Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
          In de derde post lees je hoe dat komt.

          seppuku.
          Waarom dacht je dat ik de opmerking maakte ?
          Wie de foto in de challenge zag, kon hem niet meer in het forum terugvinden, tenzij ... je commentaren leest in gesloten topics zonder foto of er op gewezen wordt door iemand ...

          Ik heb het reglement nog eens nagelezen en ik vond er trouwens geen enkele vermelding over het anoniem moeten zijn en blijven van inzendingen... so what
          Maar ik blijf toch voorstander van een zo groot mogelijke anonimiteit tijdens de challenge en ik kan je opmerking wel begrijpen.

          Misschien een suggestie voor spooky om in de loop van 2006 de reglementen nog eens na te zien op hun actualiteitswaarde en evt de nodige aanpassingen te doen. Er zijn trouwens 2 verschillende NL-versies (forum en challenge-pagina). In het ene bvb mag een bestand 200kb groot zijn, in een andere 250kb... dat lijkt me frappanter dan een foto die hooguit een uurtje zichtbaar was en waar de inzender toch zelf de moeite deed om zijn challenge-foto uit het forum te verwijderen...

          Seppuku, ik hoop je naam toch ooit nog eens terug tussen de challenge deelnemers terug te vinden.
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #6
            Re: Echt anoniem is dit ook niet meer.

            Oorspronkelijk geplaatst door filipo
            Waarom dacht je dat ik de opmerking maakte ?
            Wie de foto in de challenge zag, kon hem niet meer in het forum terugvinden, tenzij ... je commentaren leest in gesloten topics zonder foto of er op gewezen wordt door iemand ...

            Ik heb het reglement nog eens nagelezen en ik vond er trouwens geen enkele vermelding over het anoniem moeten zijn en blijven van inzendingen... so what
            Maar ik blijf toch voorstander van een zo groot mogelijke anonimiteit tijdens de challenge en ik kan je opmerking wel begrijpen.

            Misschien een suggestie voor spooky om in de loop van 2006 de reglementen nog eens na te zien op hun actualiteitswaarde en evt de nodige aanpassingen te doen. Er zijn trouwens 2 verschillende NL-versies (forum en challenge-pagina). In het ene bvb mag een bestand 200kb groot zijn, in een andere 250kb... dat lijkt me frappanter dan een foto die hooguit een uurtje zichtbaar was en waar de inzender toch zelf de moeite deed om zijn challenge-foto uit het forum te verwijderen...
            Hoelang die foto daar gestaan heeft, dat weet ik niet. Maar als ik zie hoeveel moeite gedaan wordt om anoniem te kunnen reageren op ingezonden foto's, terwijl men er blijkbaar geen probleem van maakt wanneer foto's ingezonden worden die reeds gepubliceerd werden, dan stel ik mij daar toch vragen bij.
            Seppuku, ik hoop je naam toch ooit nog eens terug tussen de challenge deelnemers terug te vinden.
            De redenen waarom ik niet meer deelneem, zijn ook te lezen in een recente topic in het challenge-forum.

            seppuku.

            Comment


            • #7
              Re: Echt anoniem is dit ook niet meer.

              Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
              terwijl men er blijkbaar geen probleem van maakt wanneer foto's ingezonden worden die reeds gepubliceerd werden, dan stel ik mij daar toch vragen bij.
              Als je de challenge pagina's bekijkt en dat doe je ondanks je desinteresse voor de challenge blijkbaar nog steeds (vandaar toch mijn hoop), dan heb je vast en zeker gezien dat er toch opmerkingen gemaakt worden indien een ingezonden foto ook zichtbaar is (blijft) in het forum of als iemand de naam van de maker meent te moeten noemen ... ???

              Maar gooi gerust de vragen die je je stelt bij de challenge op het forum. Ik ben heel benieuwd welke vragen je je stelt ... Denk je nu echt dat er gemanipuleerd wordt ???

              Als ik vroegere posts lees, stel je je dus blijkbaar vragen bij het invoeren van een aangepast jaarklassement en bij de invoering van de "anonymous reaction". De personen die daar bij betrokken waren en aan meegeholpen hebben waren meestal dezelfde (waaronder ondergetekende) en zijn op 1 hand te tellen. Wel, indien er nog zijn die twijfels hebben over de eerlijkheid van de challenge, laat het maar weten, ik zal er in elk geval (met spijt in het hart maar met een gerust geweten) de gepaste conclusies aan verbinden...
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

              Comment


              • #8
                Re: Echt anoniem is dit ook niet meer.

                Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt, filipo. Ik beweer helemaal niet dat er vanuit de challenge zelf gemanipuleerd zou worden. Ik stelde enkel vast dat er een bepaalde deelnemer het niet zo nauw neemt de anonimiteit van de challenge en vroeg mij bijgevolg af wat daar de eventuele gevolgen van zijn. Als men besluit om daar geen rekening mee te houden, mij niet gelaten.


                seppuku.


                P.S. ik lees nog altijd op àlle subfora.

                Comment


                • #9
                  Re: Echt anoniem is dit ook niet meer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                  Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt, filipo. Ik beweer helemaal niet dat er vanuit de challenge zelf gemanipuleerd zou worden. Ik stelde enkel vast dat er een bepaalde deelnemer het niet zo nauw neemt de anonimiteit van de challenge en vroeg mij bijgevolg af wat daar de eventuele gevolgen van zijn. Als men besluit om daar geen rekening mee te houden, mij niet gelaten.
                  Ok, bedankt voor de toelichting.
                  Ik zat blijkbaar op een verkeerd spoor.

                  De eventuele gevolgen ? Zo lang er niets specifieks in het reglement staat, kan men imho moeilijk de inzender bestraffen ... dus een toevoeging aan het reglement (bvb geen foto's die reeds in het forum te zien waren ?) kan een eventueel gevolg zijn... en lijkt me niet onlogisch gezien de gedachte dat men een challengefoto normaal gezien maakt voor de challenge en niet een foto neemt die toevallig in aanmerking komt voor de challenge
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Echt anoniem is dit ook niet meer.

                    Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                    Seppuku,

                    Je hebt volkomen gelijk hoor! Ik ben in de fout gegaan maar het was de eerste keer dat ik meedeed aan de challenge en wist niet dat dit annoniem moest blijven.

                    Mijn verontschuldigingen daarvoor. Ik zal in de toekomst beter opletten.

                    Maar er waren er nog die niet annoniem gebleven zijn.

                    Zal de reglementen in de toekomst iets beter lezen!


                    Frank
                    Frank
                    Nikon D800
                    www.fotodigiclub.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Echt anoniem is dit ook niet meer.

                      Net zoals filipo heb ik nog eens grondig het reglement van de Challenge nagelezen. Ook ik vind geen expliciete verwijzing in het reglement naar de verplichting of eis dat de anonimiteit van de inzender bepalend is voor deelname.



                      Al ben ik ook wel voorstander dat de Challenge zo strikt mogelijk anoniem verloopt toch denk ik dat een volledige anonimiteit soms heel moeilijk altijd te bewerkstelligen is. Er zullen altijd wel kleine factoren zijn die gewild of ongewild aanleiding kunnen geven tot schending van de anonimiteit.



                      Zoals filipo aanhaalt is het inderdaad misschien wel wenselijk dat het respecteren van de anonimiteit opgenomen wordt in het reglement van de Challenge. Ik zal dit voorstel voorleggen aan de raad van bestuur om dit al dan niet toch te laten opnemen in de reglementering. Al moet iedereen wel begrijpen dat het niet naleven van de anonimiteit niet altijd bij de validatie kan opgemerkt worden. Maar op zich vind ik dat dan ook weer niet zo erg daar iedereen fungeert als beoordelaar en beschikt over de mogelijkheid om punten toe te kennen. Het bewust doorbreken van de anonimiteit kan zowel in beide richtingen werken. Hiermee bedoel ik dat iemand die bewust de anonimiteit doorbreekt zowel kan afgestraft worden als bevoorrecht worden door het systeem van punten geven. De persoon die zijn anonimiteit doorbreekt kan moeilijk inschatten hoe de deelnemers hierop zullen reageren.



                      Inderdaad de tegenspraak in verband met de grote van het bestand zal ik ook overmaken aan de raad van bestuur. Ik hanteer bij de validatie de maximum grote van 250KB.



                      Ook ik net zoals filipo, vind het spijtig dat seppuku niet meer deelneemt aan de Challenge. Ik heb het archief groen nagekeken en ik merk dat seppuku voor groen een foto aflevert van een rood licht i.p.v. het verwachte groene licht. De foto samen met de titel getuigen van een symbolische waarde waarmee de maker van de foto de kijker wil aansporen tot nadenken. Dit noem ik fotografische vrijheid net zoals je dichterlijke vrijheid hebt.

                      Ikzelf hou heel erg van foto’s waar een symbolisch denken aan gekoppeld is. Maar je loopt wel als maker door de symbolische tour op te gaan het risico niet begrepen te worden zodat dit de beoordeling nadelig kan beïnvloeden.



                      Later neemt seppuku terug de draad tot deelname op. Ik kan me de vraagstelling nog herinneren waar seppuku verbaasd was dat hij niet opgenomen werd in de jaarrangschikking. Ondanks het feit dat hij had deelgenomen aan de Challenge. Maar seppuku wist niet dat via het forum in samenspraak met andere deelnemers van de Challenge de formule van rangschikking was gewijzigd. Deze wijziging werd doorgevoerd met doel nieuwkomers de kans te geven zich batig op te laten nemen in de rangschikking. Alleen de eerste 12 van een lopende Challenge worden opgenomen in de jaarrangschikking waardoor er een eerste selectie plaats vind.. Dit betekend dat het mogelijk is, dat iemand die maandelijks deelneemt aan de Challenge nooit wordt opgenomen in de jaarrangschikking, indien hij /zij zich nooit weet te plaatsen bij de eerste twaalf. Anderzijds kan iemand die 1 maal deelneemt en zich binnen de 12 eersten van een maandschallenge weet te plaatsen opgenomen worden in de jaarrangschikking.



                      Nu blijkt hoe regelmatiger je deelneemt hoe meer kans je maakt om je bij de 12 besten van de lopende maand te plaatsen. Hoe vaker je maandelijks plaatst bij de 12 besten hoe beter je klassement zal zijn in de jaarrangschikking. We kunnen moeilijk ontkennen dat iemand die zich 4 maal weet te plaatsen als eerste in de maandelijkse Challenge hij de eerste plaats niet zou verdienen in de jaarrangschikking.



                      Graag wens ik er op te wijzen dat de jaarrangschikking in feite een niet officiële rangschikking is die losstaat van BD. Daarom dat ze ook op een persoonlijke webpagina te raadplegen is. Hierdoor voel ik me een beetje schuldig dat seppuku nu geen deelnemer meer is van de Challenge.





                      Bij deze een oproep:



                      Indien er voorstellen zijn om de bestaande formule voor de jaarrangschikking aan te passen, te wijzigen of indien zelfs de verwijzing naar de jaarrangschikking niet meer op te nemen in dit forum, gelieve me eventuele suggestie’s of bevindingen over te maken via het forum. Dan kunnen we in gezamenlijk overleg zoeken naar de beste oplossing.
                      Last edited by spooky; 5 januari 2006, 01:41.
                      Spookys Fotoweb
                      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                      Comment

                      Working...
                      X