Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

    Goeiemiddag,

    Hier zonet een Fluvius brief gekregen met de melding dat de overstap gemaakt wordt van arm naar rijk gas en dat hiervoor onze gasmeter moet worden aangepast en deze gelijk vervangen zal worden door de digitaleversie.

    Ook staat er in de brief dat we gekend zijn als prosument en dat het enkel gaat over de gasmeter en onze analoge elektriciteitsmeter enkel vervangen wordt op aanvraag.

    Ik ga ervan uit dat dit geen invloed heeft op de meterstanden en dat ik de heren gerust kan ontvangen om hun werk te doen?
    Of kan ik de optie 'nieuwe afspraak maken' toch beter gebruiken?

    Groeten,
    Bart

  • #2
    Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

    Dat is rijkelijk laat dat ze overstappen. Bij ons is die overstap meer dan 20 jaar geleden gebeurd. Ik kan me niet herinneren dat ze aan de gasmeter iets gedaan hebben. Kan natuurlijk van de leeftijd van de meter afhangen. Wel hebben ze toen alle toestellen op gas afgeregeld. Maar voor de rest is een kubieke meter arm gas of een kubieke meter rijk gas even groot. Enkel de verbrandingswarmte is anders. En je bataalt op de factuur per MWh dus per energieverbruik, niet per volume.

    Comment


    • #3
      Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

      Wanneer er wordt overgestapt hangt volledig af van de regio.
      De meeste toestellen zijn al lang geschikt voor beide soorten, maar Fluvius moet dat toch nog nakijken (ik zie nog regelmatig gastoestellen van meer dan 50 jaar oud).

      Je kan daar dus waarschijnlijk niet tussenuit.
      Maar zolang ze van je elektriciteitsmeter afblijven is er toch geen enkel probleem ?

      Je zal op de website van Fluvius tot op 4 cijfers na de komma kunnen zien hoeveel gas je gebruikt .

      Comment


      • #4
        Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

        De leeftijd vd meter zal geen probleem zijn.. ons huis is gebouwd in 2015.(Kessel-Lo, Leuven)
        Ik zal de heren vriendelijk ontvangen maar ik bewaak mijn elektriciteitsmeter

        ivm de toestellen, ik heb bij onze Siemens gasplaat wel een set verschillende nozzles gekregen, deze werden geinstalleerd ifv het aangeboden gas.
        Ik zal het vragen aan de verkoper en/of de installateur.

        Bedankt voor de info!

        Comment


        • #5
          Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
          De leeftijd vd meter zal geen probleem zijn.. ons huis is gebouwd in 2015.(Kessel-Lo, Leuven)
          Ik zal de heren vriendelijk ontvangen maar ik bewaak mijn elektriciteitsmeter

          ivm de toestellen, ik heb bij onze Siemens gasplaat wel een set verschillende nozzles gekregen, deze werden geinstalleerd ifv het aangeboden gas.
          Ik zal het vragen aan de verkoper en/of de installateur.

          Bedankt voor de info!
          Ik dacht dat het in Leuven voor 2024 gepland was, maar geen probleem, ik heb al een digitale gasmeter (geplaatst samen met de door mij aangevraagde - en betaalde - digitale elektricteitsmeter, een zeer goede zaak in mijn geval).

          PS: het lijkt me wel raar dat de meter moet vervangen worden voor een andere gassoort, op onze oude meter was al heel lang een drukregelaar geplaatst daarvoor.

          Comment


          • #6
            Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

            Let toch maar op,
            op zich is er voor de gasmeter geen probleem om die te veranderen, maar......
            Toen ze bij mij de elektriciteitsteller kwamen veranderen, is meteen ook de gasmeter veranderd, al was daar eigenlijk geen afspraak voor.
            Hou inderdaad die elektriciteitsteller toch maar goed in de gaten.

            mvg
            Filip

            Comment


            • #7
              Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

              Vanmorgen eindelijk telefoontje gekregen n.a.v mijn mailtje op 7/7..

              Ze zijn er achter dat er wel degelijk meters vervangen worden in onze straat en dat ik aanwezig moet zijn omdat anders de gastoevoer binnenkort kan afgesloten worden..
              Ik zei dat ik op 7/7 gemaild had dat het mogelijk was maar enkel vanaf 9.30u en onder mijn toezicht. De onderaannemer zou pas uit bouwverlof komen en men kon niet garanderen dat dit tijdig zou aankomen.
              Ondertussen weten we dat er al zeker 8 buren in de straat dezelfde brief hebben om op dezelfde dag de meters te vervangen... uiteraard allemaal om 7.30u
              Afspraak binnenkort!

              Je zal er maar werken...De brave technieker kan er natuurlijks niets aan doen.

              Groeten,
              Bart

              Comment


              • #8
                Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

                Gasmeters worden altijd na een bepaald aantal jaren vervangen, dat is trouwens ook zo met watermeters.
                Of er rijk of arm gas door de meter gaat, dat speelt voor de werking van de meter geen rol, want die meet alleen het aantal m² dat er door gaat, als ze de kostprijsberekening maken, dan wordt er rekening gehouden met het aantal KWh per m².
                En de digitale elektriciteitsmeter, die zullen we vroeg of laat allemaal wel krijgen.
                Als hier de zonnepanelen worden geplaatst (wat later zal gebeuren dan gepland door problemen met de aanvoer van de onderdelen) zal er hier ook vrij snel een digitale meter moeten worden geplaatst.
                Hier wordt eind dit jaar ook rijk gas geleverd in plaats van arm gas, voor mijn gaskookfornuis is dat in ieder geval geen probleem meer, want dat heb ik al vervangen door een inductiekookplaat.
                De condensatiewandketel zou normaalgezien ook op rijk gas moeten kunnen werken, het gaskookfornuis was ongeveer 30 jaar oud, en daar zijn waarschijnlijk geen onderdelen meer voor te vinden.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

                  Naar men mij verteld heeft stuurt de digitale gasmeter draadloos zijn gegevens naar de digitale elektriciteitsmeter, de enige die een (eveneens draadloze) netwerkverbinding heeft.

                  De gasmeter heeft een ingebouwde batterij die zolang zou meegaan als de meter (dat moet dan toch een grote zijn, misschien wordt ze wel opgeladen met een kleine dynamo op het schoepenwiel).

                  Ik vraag me dus wel af hoe ze alleen de gasmeter kunnen vervangen.

                  https://www.fluvius.be/sites/fluvius...o-v2.1-rtc.pdf
                  Last edited by palombian; 23 juli 2022, 10:06.

                  Comment


                  • #10
                    Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

                    Bij ons is nochtans alleen de gasmeter vervangen.
                    Last edited by pol parasol; 28 juli 2022, 19:13.

                    Comment


                    • #11
                      Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

                      De meterstanden kunnen uiteraard nog altijd op de oude manier worden opgenomen.

                      Comment


                      • #12
                        omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

                        Hier vandaag een brief ontvangen van Fluvius om te melden dat ze op 1 september 2024 overschakelen op rijk gas.
                        Dit is maar een kennisgeving om de mensen in staat te stellen oude installaties te laten aanpassen indien nog niet compatibel en/of afgesteld voor rijk gas.
                        Ze zullen later nog contact opnemen om de drukregelaar van de gasmeter te vervangen.
                        Van de meter zelf spreken ze nog niet.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

                          Idem hier. Leuven is al lang gepland voor 2024.
                          Van die drukregelaar was nochtans geen sprake.
                          Die zit bij mijn recent geplaatste digitale meter als apart apparaat voor de meter, net zoals bij de oude.
                          Zoals @BlackB@ndit al opmerkte heeft de gassoort niets met de meter te maken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

                            Ook hier vandaag dezelfde brief ontvangen, mijn schoonouders ook. Eveneens in Kessel-lo.
                            Vreemd dat ik 3 weken geleden eerst de brief kreeg met de omwisseling vd meter.. Ik denk dat het een maneuver is om tijd te winnen wanneer er groen licht gegeven wordt voor de verplichte digitale omschakeling..
                            Nu blijf ik zeker in de technieker zijn nek hijgen.. Misschien wel met een kuchje en de melding dat hij rustig mag omwisselen want dat ik al een paar dagen toch niets meer ruik.. 😁

                            Comment


                            • #15
                              Re: omschakeling arm- rijk gas + digitale meter..toelaten of niet?

                              Kleine update..
                              Gisteren werd de gasmeter vervangen door de digitale versie.
                              Het verschil zat volgens de technieker in het ontluchtingsventiel.
                              15mbar vs 20 mbar.

                              Hij liet wel vallen dat het eigenlijk ter voorbereiding was op de grote omschakeling van zodra dit opgelegd wordt. Het slimme gedeelte werd niet aangesloten en hij moest vandaag 8 wissels doen. Intussen vallen ze in het magazijn over de voorraad slimme meters.

                              Cheers!

                              Comment

                              Working...
                              X