Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Acces points of Mesh wifi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Acces points of Mesh wifi

    Na hier in een ander draadje een stukje gelezen te hebben en ik sowieso zinnes was om wat te doen aan mijn wifi in huis, daarmee deze vraag.

    Wat is eigenlijk het verschil tussen beide, ik dacht dat AP's een netwerkkabel hebben naar de satellieten en een Mesh systeem niet.
    Zijn er nog meer verschillen en wat is dan sowieso het snelste, ik vermoed de acces points vanwege de bekabeling, of zie ik dit verkeerd ?

    Alvast bedankt voor de antwoorden !

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 20 april 2022, 01:16.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Acces points of Mesh wifi

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Na hier in een ander draadje een stukje gelezen te hebben en ik sowieso zinnes was om wat te doen aan mijn wifi in huis, daarmee deze vraag.

    Wat is eigenlijk het verschil tussen beide, ik dacht dat AP's een netwerkkabel hebben naar de satellieten en een Mesh systeem niet.
    Zijn er nog meer verschillen en wat is dan sowieso het snelste
    Ik vermoed de acces points vanwege de bekabeling, of zie ik dit verkeerd ?

    Alvast bedankt voor de antwoorden !

    grts
    Sieg
    Hier op de IPad valt mijn WiFi goed mee hoor Sieg https://www.speedtest.net/my-result/i/5082573406
    Gewoon met twee Telenet WiFi routertjes.
    Bekabeld haal ik ruim het dubbele op de vaste pc. 980 Mb/s
    Last edited by Guest42; 19 april 2022, 21:42.

    Comment


    • #3
      Re: Acces points of Mesh wifi

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Hier op de IPad valt mijn WiFi goed mee hoor Sieg https://www.speedtest.net/my-result/i/5082573406
      Gewoon met twee Telenet WiFi routertjes.
      Bekabeld haal ik ruim het dubbele op de vaste pc. 980 Mb/s
      Met Ubiquiti AP.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Acces points of Mesh wifi

        Access points en mesh WiFi (en ook powerline met WiFi) dienen allemaal om het WiFi bereik in huis te vergroten en dan liefst met dezelfde SSID en paswoord. Mesh WiFi toestellen kunnen echter via een extra ingebouwde radio draadloos met elkaar communiceren waardoor een ethernet kabel op de tussenstations overbodig wordt al blijft bekabeling steeds een mogelijkheid. Het hoofdstation moet sowieso wel met een ethernetkabel op de modem van de internet provider aangesloten worden. De WiFi stabiliteit en snelheid hangt uiteraard af van de prijs en mogelijkheden maar ook van het aantal stations en ook van de onderlinge afstand/plaatsing.

        Comment


        • #5
          Acces points of Mesh wifi

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Access points en mesh WiFi (en ook powerline met WiFi) dienen allemaal om het WiFi bereik in huis te vergroten en dan liefst met dezelfde SSID en paswoord. Mesh WiFi toestellen kunnen echter via een extra ingebouwde radio draadloos met elkaar communiceren waardoor een ethernet kabel op de tussenstations overbodig wordt al blijft bekabeling steeds een mogelijkheid. Het hoofdstation moet sowieso wel met een ethernetkabel op de modem van de internet provider aangesloten worden. De WiFi stabiliteit en snelheid hangt uiteraard af van de prijs en mogelijkheden maar ook van het aantal stations en ook van de onderlinge afstand/plaatsing.
          Een AP is niet altijd om het bereik te vergroten, het wordt dit pas als men er men het plaatst als toevoeging aan een ander WiFi toegangspunt.
          Een modem zonder WiFi bijvoorbeeld en één eraan verbonden AP is dan het enige WiFi toegangspunt en niet een uitbreiding … maar men plaatst het idealiter dan wel op de meest gunstige plaats. [emoji6]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Acces points of Mesh wifi

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Een AP is niet altijd om het bereik te vergroten, het wordt dit pas als men er men het plaatst als toevoeging aan een ander WiFi toegangspunt.
            Een modem zonder WiFi bijvoorbeeld en één eraan verbonden AP is dan het enige WiFi toegangspunt en niet een uitbreiding … maar men plaatst het idealiter dan wel op de meest gunstige plaats. [emoji6]
            Wie heeft momenteel nog een modem zonder WiFi? (uitgezonderd wij en nog een paar anderen dan ) Dat is volgens mij een redelijk klein percentage en moet je toch al serieus bezig zijn met je thuisnetwerk.

            Wat me brengt bij mijn eigen PC en netwerkhistoriek: in 1998 ben ik begonnen met zo’n inbel onding via de telefoonlijn en daarna even met ISDN dacht ik? Belgacom heeft me toen genoeg doen betalen en dan kwam daar ineens Telenet met een modem only zonder NAT/ DHCP waar je maar een beperkt aantal toestellen mocht mee verbinden omwille van het beperkt aantal beschikbare IP adressen. Geen nood want toen was er enkel nog maar de PC die verbinding had met het internet. Onze eerste WiFi router was de D-Link DIR-655 die na enkele jaren werd opgevolgd door de veel stabielere Asus RT-AC66U. Deze bleek dan nog niet krachtig genoeg om het hele huis van WiFI te voorzien en daarom werd een Sitecom WLX2002 AP toegevoegd. Met het uitdijende thuisnetwerk en opgroeiende kids hoopte ik met een ASUS RT-AC5300 het wondertoestel in huis te halen. Helaas bleek dit niet het geval want de Sitecom WLX2002 en de oudere ASUS RT-AC66U bleven noodzakelijk om op ons terras en op de tweede verdieping nog verbinding te krijgen. De oude Asus en de Sitecom werden dan vervangen door 3x ASUS Lyra Trio AiMesh wat achteraf mijn grootste miskoop is gebleken. Ik wou dit eerst uitschrijven maar vond in mijn topic van 2020 reeds alle jammerklachten en ooit moet je toch stoppen met zagen hè: https://forum.belgiumdigital.com/f59...ml#post4794637

            Soit, in januari dit jaar heb ik de rackmount Ubiquiti UDM Pro SE router gekocht. Deze is redelijk future-proof met 2x PoE+ en 6x PoE en 2.5Gbe + 10Gbe WAN en biedt ook plaats voor een HDD voor camerabewaking. Al mijn WiFi6 AP's zijn op de PoE poorten van deze router aangesloten uitgezonderd ééntje die op een extra US-8-60W switch zit. OK, ik heb wel tot in de verste uithoeken van onze woning CAT6/CAT7 LAN kabels aangelegd maar op die manier ben ik nergens afhankelijk van stopcontacten voor de voeding van de AP's. Wel een bijzonder moment was toen ik in mijn berging de LAN kabel vanaf de router loskoppelde: Het AP dat daar in de zelfde switch zat als onze audio streamer, ging spontaan een Mesh verbinding aan met een ander AP waardoor de muziek gewoon verder bleef spelen. Vergeleken met alle voorgaande router + WiFi oplossingen is dit systeem toch een flinke verademing. Ik hoor van niemand nog klachten, de audio bediening is instant en accuraat. Wel werk ik in een subnet achter mijn Orange router en voorlopig geeft dit nog geen problemen. (Ik doe geen thuiswerk met VPN) De eerstvolgende upgrade wordt een camera deurbel en een HDD voor de bewakingsbeelden en in een verdere toekomst misschien een 2.5Gbe switch met ook een 2.5Gbe NAS voor mijn foto opslag.

            Comment


            • #7
              Re: Acces points of Mesh wifi

              Het is moeilijk daar een antwoord op te geven wat nu beste keuze is.
              Ik geef al snel voorkeur voor een eenvoudig AP omdat die bekabeld aangesloten wordt en hoge snelheden kan houden kortbij. Nadeel is dat de authenticatie per AP zal zijn.
              Dit begint een probleem te worden als je meerdere APs in huis hebt om een totale dekking te halen.
              Per AP moet je dan opnieuw aanmelden en dat werkt niet handig als je door het huis loopt.
              Er bestaan daar oplossingen voor maar die zijn niet zo evident bij een particulier gebruiker.
              Je moet ook aan de kostprijs denken.
              Die oplossingen zijn eigenlijk voor zeer grote ondernemingen of bv hospitalen, scholen en zo.

              Hebben ze mesh bedacht die dit voor jou regelt. Eigenlijk is dat een extra protocol die er bij komt.
              Het idee is dat je dan met een soort "centrale" login werkt.

              De mesh APs zijn verkrijgbaar met of zonder kabelaansluiting.
              Echter is me niet bekend of die gemakkelijk verkrijgbaar is voor de gewone consument met kabel.
              Reken ook op stevige prijzen voor dat professioneel spul.
              Ze gebruiken die veel in kleine tot middelgrote kantoren.

              De meeste zijn zo gemaakt dat ze werken als een repeater. Is ook nog een optie. Die ontvangen het signaal van je "hoofd" Wifi router en zenden die opnieuw uit op een andere frequentie.
              Het nadeel is dat je het netwerk pakken minder kan belasten. De performance gaat erg snel achteruit per extra repeater en er zitten daar ook limieten op naar schaalbaarheid.
              De moeilijkheid bij deze oplossing is ook dat je niet altijd in de mogelijkheid bent om die repeater op een strategisch interessante plaats kan opstellen.
              Soms is geen stroomvoorziening in de buurt bv.
              Ik denk even luidop als vb.
              Stel je hebt een achterkeuken waar je nog net ontvangst kan halen. Maar niet meer in de tuin achter.
              Je zou kunnen opteren een repeater op te hangen in de achterkeuken. Moet er wel stroom zijn ook en ook de ontvangst van uw hoofdstation moet daar nog optimaal zijn of het wordt niets.

              Bij een AP idem probleem voor stroom maar dan moet er een extra UTP kabel aan. Mogelijks is dat een probleem (bv huurhuis waar je niet mag boren). Ontvangst van het hoofdstation is niet nodig wat maakt dat je die ook verder weg kan opstellen.

              Dus al bij al is het een beetje puzzelen uit het aanbod van spullen naar gelang wat uw specifieke situatie verwacht.

              TIP: Er bestaan apps op gsm waarbij je de kwaliteit van Wifi signalen in je huis kan scannen. Daarmee kan je goedkoop een (beperkt) inzicht krijgen op je dekking.

              Comment


              • #8
                Acces points of Mesh wifi

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Ik geef al snel voorkeur voor een eenvoudig AP omdat die bekabeld aangesloten wordt en hoge snelheden kan houden kortbij. Nadeel is dat de authenticatie per AP zal zijn.
                Dit begint een probleem te worden als je meerdere APs in huis hebt om een totale dekking te halen.
                Per AP moet je dan opnieuw aanmelden en dat werkt niet handig als je door het huis loopt.
                Als je bij elk AP apart moet aanmelden en het niet handig werkt, dan is heel de boel gewoon verkeerd geconfigureerd. [emoji6]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Acces points of Mesh wifi

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Als je bij elk AP apart moet aanmelden en het niet handig werkt, dan is heel de boel gewoon verkeerd geconfigureerd. [emoji6]
                  Ja en nee.
                  Tis te zien.
                  Meestal kopen de mensen af en toe iets bij en dan zit je met ouder materiaal dat niet goed past met het nieuwer materiaal.
                  Andere protocollen en zo. Tis niet altijd evident om APs op elkaar af te stemmen.
                  Dat nieuwer materiaal in mesh is daar op voorzien zodat het zowat automatisch configureert.

                  Als je alles nieuw koopt dan is het gewoon een kwestie van gelijk instellen en er voor zorgen dat de frequenties verschillen.
                  Klopt. Kan ook. Zo extreem moeilijk is dat nu ook weer niet.
                  Maar veel mensen zijn niet in staat dit soort instellingen te doen. Way too complex.
                  En al zeker niet als je met mixed materiaal zit. Verschillende merken en zo.

                  Naargja. Tis allemaal ook onderdeel van evolutie e.

                  Ik heb in mijn leven genoeg netwerkconfiguraties gezien bij particulieren en meestal is het bijna overal een grote mesthoop waar een kat zijn jongen niet in kan vinden.
                  Vroeger heb ik mij daar genoeg mee bezig gehouden. Tegenwoordig doe ik dit niet meer voor ander mensen. Ik ben gestopt met ICT.
                  Enkel nog voor mezelf of de buren es helpen of zo. Maar daar stopt het.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Acces points of Mesh wifi

                    @buurmanBert: Ik ben akkoord dat je in een huurhuis bijna niet anders kan dan te kiezen voor een volledig draadloos mesh systeem voor de betere WiFi prestaties. Als je dan nog eens een top mesh systeem wil met een goede dekking in alle uithoeken, kan je blijkbaar vlot > €3000 kwijt. Kijk maar eens naar een 5-pack Netgear Orbi RBKE963

                    Repeaters zou ik niemand aanraden, dan nog veel liever een powerline adapter met WiFi.

                    Bekabelde AP's zijn wel degelijk verkrijgbaar voor iedereen en zijn weliswaar niet voor een zeer klein budget bedoeld maar ook weer niet onbetaalbaar. Ubiquiti Unifi heeft bv WiFi6 AP's voor iets meer dan €100 per stuk en hun routers beginnen onder €300.

                    Maar het is inderdaad zo dat veel mensen problemen hebben met WiFi. Ze hebben dikwijls wel de duurste telefoons en de grootste TV's maar misschien is het gebrek aan een kleine basiskennis netwerk vaak de struikelblok waardoor men snel afhaakt?

                    WiFi roaming in huis zou tussen verschillende AP's met de laatste generatie telefoons zeker geen probleem meer mogen vormen. Ik heb mijn oude Asus RT-AC5300U aan mijn vader verkocht en heb deze in AP modus met dezelfde SSID en paswoorden ingesteld als op zijn Proximus BBOX3 en dat werkt gewoon. Waarschijnlijk zal de overgang tussen beiden niet zo smooth verlopen als bij mijn Ubiquiti systeem maar voor zijn toepassingen en als enige gebruiker is hij nu toch uiterst tevreden. In zijn PC kamer en in de veranda gaat internetten alvast een pak vlotter dan voorheen
                    Last edited by frank207be; 22 april 2022, 18:10.

                    Comment


                    • #11
                      Acces points of Mesh wifi

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Meestal kopen de mensen af en toe iets bij en dan zit je met ouder materiaal dat niet goed past met het nieuwer materiaal.
                      Andere protocollen en zo. Tis niet altijd evident om APs op elkaar af te stemmen.
                      Ook al is de snelheid of versie verschillend, met de correcte instellingen kan men nog steeds van de ene AP naar de andere zonder telkens opnieuw te moeten aanloggen (daar ging het over).

                      Als je alles nieuw koopt dan is het gewoon een kwestie van gelijk instellen en er voor zorgen dat de frequenties verschillen.
                      Dat correct instellen is net iets wat de meesten niet doen.
                      En zorgen dat de frequenties verschillen? [emoji848]
                      Je hebt ofwel 5GHz ofwel 2,4GHz en deze zet je voor een vlotte overgang net op elke AP met dezelfde instellingen.
                      Nu is alles hier Ubiquiti, maar in het verleden ook een mix gehad met oudere apparaten en zelfs met de WiFi router van Telenet, nooit of te nimmer moeten opnieuw aanmelden bij overschakeling van het ene naar het andere toegangspunt in huis.


                      Ik heb in mijn leven genoeg netwerkconfiguraties gezien bij particulieren en meestal is het bijna overal een grote mesthoop waar een kat zijn jongen niet in kan vinden.
                      Dat is zeker een feit en erger nog is dat velen die er thuis een mesthoop van maken net aan vrienden en kennissen voorstellen om het daar ook in orde te brengen en aldaar een gelijkaardige mesthoop creëren. [emoji6]
                      Beetje hetzelfde als voor iedereen PC problemen oplossen, maar het enige dat vele zelf benoemde IT-ers kunnen is een format en een clean systeem afleveren met niet ideale standaard fabrieksinstellingen. [emoji849]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Acces points of Mesh wifi

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Ook al is de snelheid of versie verschillend, met de correcte instellingen kan men nog steeds van de ene AP naar de andere zonder telkens opnieuw te moeten aanloggen (daar ging het over).

                        Dat correct instellen is net iets wat de meesten niet doen.
                        En zorgen dat de frequenties verschillen? [emoji848]
                        Je hebt ofwel 5GHz ofwel 2,4GHz en deze zet je voor een vlotte overgang net op elke AP met dezelfde instellingen.
                        Nu is alles hier Ubiquiti, maar in het verleden ook een mix gehad met oudere apparaten en zelfs met de WiFi router van Telenet, nooit of te nimmer moeten opnieuw aanmelden bij overschakeling van het ene naar het andere toegangspunt in huis.


                        Dat is zeker een feit en erger nog is dat velen die er thuis een mesthoop van maken net aan vrienden en kennissen voorstellen om het daar ook in orde te brengen en aldaar een gelijkaardige mesthoop creëren. [emoji6]
                        Beetje hetzelfde als voor iedereen PC problemen oplossen, maar het enige dat vele zelf benoemde IT-ers kunnen is een format en een clean systeem afleveren met niet ideale standaard fabrieksinstellingen. [emoji849]
                        Of mensen die eerst je raad komen vragen waarna je er wel wat tijd in steekt om voor hen een passende en betaalbare oplossing te zoeken. Dan zie je hen gezichten trekken als je alles uitlegt waarna ze uiteindelijk toch maar zo'n domme repeater kopen en na een tijdje klagen dat het toch niet goed werkt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Acces points of Mesh wifi

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Of mensen die eerst je raad komen vragen waarna je er wel wat tijd in steekt om voor hen een passende en betaalbare oplossing te zoeken. Dan zie je hen gezichten trekken als je alles uitlegt waarna ze uiteindelijk toch maar zo'n domme repeater kopen en na een tijdje klagen dat het toch niet goed werkt
                          Ja inderdaad en dan vragen of je er eens wil naar kijken. [emoji23]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Acces points of Mesh wifi

                            Ik snap heel uw betoog wel hoor VerSeg.
                            Maar je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.
                            Ik neem het je niet kwalijk. Je bent bij de groep van 99,99% van de bevolking.
                            Een schande is dat niet.

                            Je moet weten dat ik 40 jaar ICT ervaring er op zitten heb als deskundige en beschik over de nodige diploma´s en certificaten.
                            Ik hou er mee op met mijn standpunt te verdedigen want het is oeverloos op deze manier.
                            Als je deskundig moet praten met iemand dat er zowat niets van af weet dan is dat bijzonder energie opslorpend.

                            Je verward dingen ook met elkaar. Zo hebben frequentiebanden hebben niets te maken met kanalen alhoewel er een relatie is tussen beiden.
                            De begrippen mesh, bus en ster topologie gaan voor veel mensen totaal onbegrijpbare materie zijn. Laat staan dat ze ook weten wat de fysica er achter is.
                            Dat is allemaal niet zo simpel hoor.
                            Het leid ons veel te ver af van de kwestie.

                            Ik ben het wel met je eens dat de meeste mensen de dingen verkeerd instellen eens ze er aan beginnen te knutselen. Logisch want ze hebben er geen scholing in genoten.
                            Daar beginnen de problemen.
                            Een en ander is ondertussen al een stuk eenvoudiger geworden omdat fabrikanten de dingen zo ontwerpen dat ze zichzelf kunnen configureren voor standaard toepassingen.
                            In de meeste gevallen zijn die oplossingen ook voldoende voor huishoudelijke toepassing.
                            We moeten het ook niet te ver willen zoeken soms.

                            Maar hier wou TS wat meer zicht op de vraagstukken of er nu voordeel te halen is bij gevorderde toepassing en de betere scenarios. Hij zit vooral met de keuze tussen AP en Mesh.

                            Voor bedrijfstoepassing is het gebruikelijk dat er een dieper gaande analyse gemaakt wordt op basis van een situatieschets en inventarisatie.
                            Dan gaan we er stukken beter over kunnen nadenken hoe we de betere implementatie kunnen opstellen en configureren.
                            En dan kom je terug op het vraagstuk of een en ander hier ook toepasbaar is voor huishoudelijk gebruik.

                            Ja en nee. Zoals eerder uiteengezet gaat het om een meer complex gegeven en is het vinden van goed materiaal hier een groot struikelblok.
                            Ook budget speelt een erg grote rol. Mensen geven graag veel geld uit aan de nieuwste gsm maar de bereidheid om betere netwerkapparatuur te kopen zit er meestal niet zo in.
                            Die betere spullen die erg fijn ingesteld kunnen worden zijn meestal erg duur en ook bijzonder complex.
                            Moet je het dus eerder gaan zoeken bij standaard goedkope oplossingen die zich wat laten plooien in een meer gevorderde opstelling.
                            En daar moet ik toegeven dat het een beetje sukkelen is. Je moet keuzes maken op wat er te koop is voor de gewone consument en met eenvoudige trickjes de hardware "misleiden" om toch tot iets werkbaar te komen.

                            Naargja, kijk, ik geef het op. Ik heb nuttiger dingen te doen nu.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Acces points of Mesh wifi

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              Ik snap heel uw betoog wel hoor VerSeg.
                              Maar je hebt er duidelijk geen kaas van gegeten.
                              Ik neem het je niet kwalijk. Je bent bij de groep van 99,99% van de bevolking.
                              Een schande is dat niet.
                              U behoort vermoedelijk bij de 0,01% van de bevolking dat zichzelf hoog inschat om het op dergelijke manier aan te kaarten.

                              Dat er mensen zijn die er nog veel meer van kennen (vermoedelijk u ook) en zeer uitgebreide en complexe (professionele) installaties kunnen uitvoeren is zeker een feit, alle respect daarvoor.

                              Uiteraard is professioneel gebruik nog iets anders, maar deftig materiaal is nog wel steeds te vinden bij meer en meer (online) winkels.
                              Wat het budget betreft … een betere Mesh combinatie kost vaak even veel of meer dan enkele goede AP’s.
                              En laat het net deze met eenvoudige Mesh-systemen zijn dat het meeste klagen over hun WiFi.
                              Zelfs een standaard router met ingebouwde WiFi krijgen veel mensen niet anders geconfigureerd dan met basis instellingen, uiteraard zal dat werken want dat is ook wat providers doen bij particulieren, overal een standaard configuratie uitgezonderd zelf te kiezen gebruikersgegevens zoals paswoord.

                              Voor iemand dat er volgens u niets van kent (minder dan u), werkt mijn WiFi wel overal correct, geen verbrekingen, niet opnieuw aanloggen in een andere plaats, niet om de haverklap moeten herstarten en overal in huis een deftig signaal en hoef ik ook geen hulp met de niet standaard instellingen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X