Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

indoor jumping en dressuur: lens gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • indoor jumping en dressuur: lens gezocht

    Ik kom verschillende draadjes tegen over indoor paardenfotografie maar kan er niet meteen m'n antwoord in vinden.
    Ik werk momenteel met de Canon 550D met een EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 lens op. Voor 90% van m'n buitenopnamen voldoet die lens. Buiten is doorgaans licht genoeg. Nu ben ik mij intussen wat aan het toeleggen op binnen opnamen in piste. Daar is het dus een ramp (maar dat hoef ik hier waarschijnlijk niemand te vertellen). Ik ben dus op zoek naar een goed alternatief voor indoor.

    Op m'n binnenopnamen zie ik dat ik meestal tussen de 40 en 90mm zit met een zwaartemunt rond de 75mm.

    Vraagjes aan mensen met indoor paardenervaring:
    Gaat ik bv. met een Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM betere resultaten behalen in minder goede lichtomstandigheden dan met m'n huidige lens?
    Mocht ik gaan voor vaste brandpuntafstand, gebruiken jullie dan eerder een 50mm 1.4 dan wel een 85mm 1.4 ?

  • #2
    Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

    Kort antwoord: Nee...

    De 24-105L biedt je qua max diafragma op groothoek alleen maar nadeel ten opzichte van jouw 18-135 (die heeft immers f3.5 op 18mm), ik schat dat rond 40 of 50mm het diafragma ongeveer gelijk zal zijn en op de 90mm biedt het je dus hooguit één stop voordeel ten opzichte van je 18-135. Dit zal niet genoeg te zijn.

    Als je een zoomlens wilt gebruiken moet je zéker naar een lens kijken met f2.8 over het hele bereik (voor jouw beoogde gebruik zou een 24-70L f 2.8 het meest ideaal zijn denk ik) en anders moet je uitwijken naar vaste brandpunten. Als je naar een vast brandpunt gaat kijken lijkt me een 50mm het breedst inzetbaar....

    ps. Ik heb geen ervaring met paardenfotografie maar wél ervaring met slechte lichtomstandigheden
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

      Bedankt voor je antwoord. Da's klaar en duidelijk. Daarstraks nog een tip gekregen van m'n collega om over vaste brandpunt te beslissen. Ik ga eens een dagje m'n lens vastzetten op 50mm en dan op 85mm en zien hoe me dat bevalt kwestie van afstand tot de paarden.
      Nog een bijkomend vraagje. Het verschil tussen de 50mm/1.8 en 50mm/1.4 USM, daar heb ik al heel wat draadjes over gelezen. Maar ik vermoed dat ik met beiden een flinke stap vooruit ben tegenover mijn huidige lens. Maar is het zoals 2 en 5 keer beter of eerder zoals 10 en 11 keer beter?

      Comment


      • #4
        Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

        ik zou voor deze fotografie zeker een zoom nemen, met een vaste lens moet je zoomen met je voeten, en dat zal hier geen optie zijn
        ik zou gaan naar een 70 200 2.8 of 4, je zal toch iets DOF moeten hebben en daarom op 2.8 trekken lijkt mij niet evident
        je zoal toch je iso goed moeten optrekken
        mvg Wilfried

        7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

        Comment


        • #5
          Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

          Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
          ik zou voor deze fotografie zeker een zoom nemen, met een vaste lens moet je zoomen met je voeten, en dat zal hier geen optie zijn
          ik zou gaan naar een 70 200 2.8 of 4, je zal toch iets DOF moeten hebben en daarom op 2.8 trekken lijkt mij niet evident
          je zoal toch je iso goed moeten optrekken
          Dat hangt er maar vanaf, TS geeft aan het meest te schieten tussen 40mm en 90mm, een 70-200mm lijkt mij dan te lang te zijn. En op f2.8 schieten zal op 40mm of 60mm qua scherpte-diepte mijns inziens geen probleem vormen.

          Mij lijkt overigens een 70-200 ook wel ideaal voor dergelijke shoots, maar dan zéker wel de f2.8 versie. F4 gaat gewoon niet werken in slechte lichtomstandigheden tenzij je misschien met een camera werkt als een 5DIII o.i.d. zodat je probleemloos op ISO6400 of hoger kunt werken. Maar dan nog.... Een lichtsterkere lens biedt meer dan alleen maar maar kortere sluitertijden. Wat te denken van een helderdere zoeker en een beter werkende AF...
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

            Mijn eerste gedacht was ook een 70-200 2.8 in één of andere vorm (Canon, sigma, tamron) Als je 5m achteruit kan gaan staan dan heb je daar je volledige bereik mee gecovered. In kleine pistes waar er weinig ruimte langs de baan is kan ik wel aannemen dat je wat kort op je subject gaat zitten.
            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

            Comment


            • #7
              Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

              Met een vaste brandpuntsafstand is het moeilijker om vanuit een bepaalde positie de foto's juist te kadereren, maar een lichtsterke lens met een vaste brandpuntsafstand is wel goedkoper dan een lichtsterke zoomlens.
              Een lens met een vaste brandpuntsafstand kan ook lichtsterker zijn dan een zoomlens, want die zijn doorgaans beperkt tot f2,8.
              Maar je moet ook rekening houden met de scherptediepte, met het diafragma van een 85mm f1,8 volledig open zal er bijzonder weinig scherptediepte overblijven, de sluitertijd zal dan misschien wel kort genoeg zijn, maar het zal erg moeilijk worden om correct scherp te stellen.

              Als je toch voor een vaste brandpuntsafstand zou kiezen, dan is de 85mm f1,8 een betere keuze voor actiefotografie dan een 50mm f1,8 of f1,4 , want beide 50mm lenzen hebben een tragere en minder betrouwbare autofocus als er niet zo heel veel licht is. De 85mm f1,8 heeft ook een betere beeldkwaliteit met het diafragma helemaal open.

              Als je een zoomlens zou kiezen, dan heb je een 70-200 f2,8 nodig, liefst eentje die dan ook nog heel goed presteert met het diafragma helemaal open (want je zal dan indoor meestal op f2,8 werken).
              Als je die dan nog combineert met een 24-70 f2,8 , dan heb je het hele bereik dat je nodig zou kunnen hebben voor indoor-paardenfotografie (als je zelf mee in de ring mag om foto's te maken, dan heb je alleen de 24-70 nodig).
              Maar die 24-70 moet dan ook een snelle en betrouwbare autofocus hebben (dat is het zwakste punt van de Tamron 24-70 VC).
              Het komt er dus eigenlijk op neer dat de Canon 24-70 f2,8 L II + de 70-200 f2,8 L IS II de meest aangewezen lenzen zijn voor dit soort fotografie, maar ik vermoed dat die ver boven je budget zullen zitten (samen bijna 4500 euro).
              Je kan ook kiezen voor alternatieven, bijvoorbeeld de Sigma 70-200 f2,8 OS en toch de Tamron 24-70 OS, dan ben je ongeveer half zoveel geld kwijt (maar het blijft nog steeds veel geld).

              Als je er echt "werk van wil maken" om die paarden in de meest uiteenlopende omstandigheden zo goed mogelijk op de foto te zetten, dan is zo'n hoge kostprijs al iets gemakkelijker te verantwoorden dan wanneer je maar eens heel af en toe foto's wil maken op zulke evenementen. Als je dat dus wel eens een keertje wil proberen, en achteraf merk je dat het toch niet echt is wat je zou willen doen, dan is het spijtig om er zoveel geld aan uit te geven.
              Maar als je wil dat de foto's in zo'n extreme omstandigheden zo goed mogelijk worden, dan zal je goed "gereedschap" moeten kopen, en dat kost veel geld (een 5D MKIII zal ook nog veel betere beelden geven in low-light omstandigheden, zeker in combinatie met de Canon 24-70 f2,8 L II en de 70-200 f2,8 L IS II, maar dan loopt het totale budget op naar meer dan 7.000 euro, de 1Dx is nog beter...).
              Last edited by Black B@ndit; 22 februari 2013, 09:12.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

                Budget is inderdaad een evenwichtsoefening. Ik leef niet van de fotografie maar wil wel behoorlijke foto's maken. Met de 18-135 ben ik ook geholpen in het gros van de gevallen en buiten geeft het ook geen enkel probleem. Ik gebruik eigenlijk zelden de volledige zoom. Ik hou van wandelen :-)
                Mocht die lens in f2.8 gemaakt worden, ze stond er meteen op. Nu is het een beetje zoeken naar welke lens in eerste instantie het meeste return geeft voor een acceptabele prijs. En da's dus niet de combi van 4500€ ;-)
                De plaatsen waar ik foto's maak, sta ik doorgaans ook in de ring ( bij jumping) of er vlak naast (bij dressuur) . In de manége meestal naast de hoefslag of er midden in en dan is het niet tijdens wedstrijden.

                Ik stoot zonet nog op een lens van Sigma die m'n interesse opwekt. Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM "C" Zoals ik begrepen heb, een nieuwe lens. Iemand een prognose over de kwaliteit van dit dingetje?

                Comment


                • #9
                  Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Blue Thunder Bekijk bericht
                  Ik stoot zonet nog op een lens van Sigma die m'n interesse opwekt. Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM "C" Zoals ik begrepen heb, een nieuwe lens. Iemand een prognose over de kwaliteit van dit dingetje?
                  Die lens is weer niet aangewezen omdat die niet over het hele zoombereik een maximale diafragma-opening heeft van f2,8.
                  Dan kan je beter uitkijken naar een 17-50 of 17-55 met een vaste f2,8 over het hele zoombereik.
                  In dat geval is de Canon EF-S 17-55 f2,8 IS een heel goede keuze (heel snelle en betrouwbare AF + heel goede beeldkwaliteit, zelfs op f2,8), maar ook Tamron en Sigma hebben vergelijkbare lenzen tegen een wat lagere prijs.

                  Als je er toch zo dicht bij staat, dan is zo'n 17-50 of 17-55 waarschijnlijk al lang genoeg.
                  Voor de wat langere tele is er ook nog een Sigma 50-150 f2,8 OS, het is niet zo'n heel populaire lens, waarschijnlijk omdat ze alleen maar op een crop-camera bruikbaar is, en ook omdat de 70-200 f2,8 OS niet zo heel erg veel duurder is.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

                    Ik weet niet hoe nieuw de Sigma 17-70 is. Ik heb de oude versie, niet gestabiliseerd, dit is mijn standaard all-rounder. De daaropvolgende versie is gestabiliseerd, en is zo'n 3 jaar geleden geďntroduceerd. Ik heb daar heel goede reacties over gehoord. Ik denk dat de nieuwe versie gewoon dezelfde is in een nieuw jasje, aangezien Sigma zijn lenzen volgens een nieuw criterium rangschikt (Arts, Sports, Consumer, als ik me niet vergis)

                    Voor jouw doel mist deze lens een vast diafragma.
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                    Comment


                    • #11
                      Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

                      de 17 55 2.8 canon idd, de beste op een crop
                      ik heb deze nu in mijn bezit, tweedehands gekocht, deze staan rond de 500€
                      mvg Wilfried

                      7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                      Comment


                      • #12
                        Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

                        't is een kwestie van 'ik kan een mooie foto maken of ik kan het niet". Ik heb hetzelfde probleem met het fotograferen van dans (tango), en jeugd-basketbal. Ik maak mijn foto's meestal met een f1.4 lens (85mm want ik heb een fullframe). Af en toe kan het ook met een f2.8 lens, maar meestal niet. Dus al of niet een zoom gebruiken, die keuze heb ik gewoon niet... het heeft geen zin om een zoom lens te gebruiken en mooie composities te kunnen maken als achteraf ofwel je foto's te donker zijn, te veel ruis bevatten, bewogen zijn... Leen of huur eens een F1.4 lens!
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

                          Maakte sigma niet ook een degelijke 50-150mm 2.8? Maar in uw geval zou ik inderdaad naar een 85mm gaan, 1.8 zal voldoende zijn, want het prijsverschil met een 1.4 is toch wel groot.

                          Comment


                          • #14
                            Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

                            Die Sigma staat ook op m'n te overwegen lijstje.
                            Maar als ik alles bij elkaar raap van comments, kom ik er op uit dat ik met een lichtsterke 85mm en een 18-55mm al een heel eind ga komen. En dan is het geheel niet te prijzig voor een hobbyfotograaf als ik. Als ik me al wat minder zorgen moet maken over belichting, kan ik me beter concentreren op afstand en framing.

                            Mocht ik dan toch nog wat tele te kort komen, kan ik later nog een 70-200 overwegen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: indoor jumping en dressuur: lens gezocht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Blue Thunder Bekijk bericht
                              Die Sigma staat ook op m'n te overwegen lijstje.
                              Maar als ik alles bij elkaar raap van comments, kom ik er op uit dat ik met een lichtsterke 85mm en een 18-55mm al een heel eind ga komen. En dan is het geheel niet te prijzig voor een hobbyfotograaf als ik. Als ik me al wat minder zorgen moet maken over belichting, kan ik me beter concentreren op afstand en framing.

                              Mocht ik dan toch nog wat tele te kort komen, kan ik later nog een 70-200 overwegen.
                              Volledig akkoord!

                              Comment

                              Working...
                              X