Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85 mm nikkor / twee variëteiten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 85 mm nikkor / twee variëteiten?

    Nikkor AF-D 85mm F1.8

    Nikkor AF-S 85mm F1.8 G

    Welk verschil buiten de motor is er feitelijk tss de twee bovenstaande lenzen?
    Ik heb een Nikon D7000.

    Bedankt,

    Raf

  • #2
    Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?





    Hier heb je al wat leesvoer, maar de meeste testen geven dezelfde conclusie weer en dat is dat de "G" versie een stuk beter is.
    Zowel qua scherpte vollopen en ze heeft een betere, zachtere bokeh waar de oudere een iets drukkere had.
    Voor het prijsverschil nieuw moet je het niet laten.
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

      In this video, we return to the snooker hall to test all the Canon and Nikon (as well as one Sigma) 85mm lenses to see which one produces the best results. W...

      Dit gaat over verschillende 85mm objectieven waaronder de 85mm 1,8d
      maar ook de 1,4D
      Best leuk filmke om naar te kijken.
      In this video, we return to the snooker hall to test all the Canon and Nikon (as well as one Sigma) 85mm lenses to see which one produces the best results. W...
      Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

      Comment


      • #4
        Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

        als je moet kiezen tussen de 2, neem dan zeker de G versie

        als je budget nog iets ruimer is, bekijk dan zeker ook de Sigma 85 f/1,4

        Mvg,
        TravelToy
        www.christian-bailleul.be | Blog

        Comment


        • #5
          Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
          Nikkor AF-D 85mm F1.8

          Nikkor AF-S 85mm F1.8 G

          Welk verschil buiten de motor is er feitelijk tss de twee bovenstaande lenzen?
          Ik heb een Nikon D7000.

          Bedankt,

          Raf
          AF-D is AF aangedreven door de boddy, AF-s is motor in het objectief.

          Maar de AF-s f 1.8 is optisch wel een stuk beter dan de oudere AF-D,
          dat gewoon omdat objectieven als maar beter worden, de AF-s f1.8 is een wonderbaarlijk goed objectief voor zijn prijs.
          De 85mm AF-s f1.4 is natuurlijk nog iets beter, maar of dat zijn meerprijs kan verantwoorden is een andere vraag.

          Comment


          • #6
            Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

            Ik volg: als het budget OK is, gewoon voor die Sigma 85 mm 1.4 gaan. Hele toffe lens. Zeer scherp, mooi bookeh. Je zit dan wel met een vrij zwaar objectief natuurlijk.
            Opmerking ter zijde: ben je zeker dat een 85 mm wil ? Want op de D 7000 is dat al behoorlijk tele hoor. Ik veronderstel dat je zoiets koopt om gebruik te maken van de grote opening, waardoor je dikwijls met grotere sluitersnelheden kunt werken. Want dit is al op het randje om een lens met VR te overwegen, in zoverre die bestaan in die lichtsterkte. De Nikkor 50 mm 1.4 is bij een D 7000 volgens mij meer bruikbaar, en goedkoper.

            Comment


            • #7
              Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

              Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
              Ik volg: De Nikkor 50 mm 1.4 is bij een D 7000 volgens mij meer bruikbaar, en goedkoper.
              Dat denk ik eerlijk gezegd ook.
              Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

              Comment


              • #8
                Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                Want op de D 7000 is dat al behoorlijk tele hoor. Ik veronderstel dat je zoiets koopt om gebruik te maken van de grote opening, waardoor je dikwijls met grotere sluitersnelheden kunt werken.
                Zoiets koop je o.a. voor portret, heeft niks met grote sluitertijden te maken, maar met nood aan tele (idd op crop meer dan FF) en omwille van bokeh/DOF. Heb zelf beide 50mm en 85mm en prefereer toch de 85mm voor portret (o.a. omwille van vervormingen). Bokeh is soms wel wat druk, like it or not (me like).
                Al doende leert men...

                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                  Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  Opmerking ter zijde: ben je zeker dat een 85 mm wil ? Want op de D 7000 is dat al behoorlijk tele hoor. Ik veronderstel dat je zoiets koopt om gebruik te maken van de grote opening, waardoor je dikwijls met grotere sluitersnelheden kunt werken. Want dit is al op het randje om een lens met VR te overwegen, in zoverre die bestaan in die lichtsterkte. De Nikkor 50 mm 1.4 is bij een D 7000 volgens mij meer bruikbaar, en goedkoper.
                  Niet akkoord... een 85mm op een crop camera (D7000) is een hele fijne portretlens... een 50mm is dat niet. Die zal bij portret je onderwerp vervormen. daar is al genoeg over geschreven.

                  kies je nu de AF-S of AF-D? Dat bepaalt je budget. Welke is de betere? de 85mm F1.8G AF-S (ook al genoeg over geschreven)

                  en wanneer ga je voor een 85mm F1.4? als je F1.4 nodig hebt! Ik gebruik deze steenvast in donkere danszalen of jeugbasket zalen... Daar kan ik elke stopwinst gebruiken! Dus dan is het me de meerkost waard.

                  Welke is hier de beste? de Nikon 85mm F1.4G AF-S (lees de reviews)

                  echter is het je niet om portret te doen... dan zou ik een 35mm F1.8 aanraden boven een 50mm F1.8
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                    Tijden veranderen, voorkeuren veranderen, trends veranderen. 75 mm op een kleinbeeldcamera is altijd de norm geweest voor portretten. Dus op FF zal 85 mm zeker goed zijn. Meer tele kan zeker geen kwaad, als je de ruimte hebt om afstand te nemen. En als je gebruik wil maken van de DOF bij die grote opening, dan is het quasi noodzakelijk dat er achter het model ook nog voldoende ruimte is, anders gaat je DOF de mist in, en wordt de achtergrond te druk, is je onderwerp maar weinig geïsoleerd van de achtergrond.
                    Bij 50-60 mm op een crop-camera is volgens mijn mening de afstand heel mooi voor portretten, en hang je niet zo vast aan die afstanden. En dan zal die 50 mm 1.4 zeker mooie resultaten opleveren. Desnoods ga je toch iets verder staan en ga je achteraf nog een beetje croppen in de nabewerking. Modellen met een grote dikke neus bv zou ik dan uitgerekend niet van te dichtbij fotograferen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                      Voorbeeldje, zondag gemaakt met de 85mm AF-s f1.8 op f3.5 sluitertijd 1/125s toestel D700.



                      Uploaded with ImageShack.us
                      Last edited by Guest42; 18 oktober 2012, 07:39.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                        Tijden veranderen, voorkeuren veranderen, trends veranderen. 75 mm op een kleinbeeldcamera is altijd de norm geweest voor portretten. Dus op FF zal 85 mm zeker goed zijn. Meer tele kan zeker geen kwaad, als je de ruimte hebt om afstand te nemen. En als je gebruik wil maken van de DOF bij die grote opening, dan is het quasi noodzakelijk dat er achter het model ook nog voldoende ruimte is, anders gaat je DOF de mist in, en wordt de achtergrond te druk, is je onderwerp maar weinig geïsoleerd van de achtergrond.
                        Bij 50-60 mm op een crop-camera is volgens mijn mening de afstand heel mooi voor portretten, en hang je niet zo vast aan die afstanden. En dan zal die 50 mm 1.4 zeker mooie resultaten opleveren. Desnoods ga je toch iets verder staan en ga je achteraf nog een beetje croppen in de nabewerking. Modellen met een grote dikke neus bv zou ik dan uitgerekend niet van te dichtbij fotograferen.
                        Ik neem persoonlijk 85mm op crop als een MINIMUM voor portretten, meestal ga ik zelfs naar 135mm of soms zelfs naar 200mm. Met een 50mm is er nog steeds wat vervorming, 85mm is veel sierlijker.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Voorbeeldje, zondag gemaakt met de 85mm f1.8 op f3.5 sluitertijd 1/125s toestel D700
                          G versie of D versie ?
                          www.christian-bailleul.be | Blog

                          Comment


                          • #14
                            Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                            Zoals ik al zei: het is een kwestie van voorkeur. En mij zul je geen kwaad woord horen zeggen over die 85 mm: dat is en blijft een toplens, zelfs in 1.8.
                            Op die manier krijgt TS eens verschillende meningen te horen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 85 mm nikkor / twee variëteiten?

                              Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                              G versie of D versie ?
                              85mm f1.8 AF-s G versie dus.

                              Comment

                              Working...
                              X