Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nachtopnames

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nachtopnames

    ik heb gelezen dat je voor nachtopnames de AF moet uit schakenelen maar is dat die op de body of op de lens

    en dat je moet zetten op diafragma voorkeuze dat is stand A klopt dat?

    en op oneindig zetten, maar daar heb ik geen idee van wat ze daar mee bedoelen

    kan iemand me daarmee helpen

    ik heb een d50 met 2 kitlenzen

    Met vriendelijke groeten
    Joeri


  • #2
    Re: nachtopnames

    Is nogal veralgemeend. Je kan MF gebruiken en voor een nachtlandchap en het is dan wel scherp op oneindig. Je kan ook autofocussen op een lichtpunt in de verte, dan staat je lens ook op oneindig.
    Wat oneinig is zie je op je scherpstelring. Je vind daar het symbool van oneinig op.
    Natuurlijk werkt dit niet als je een nachtopname maakt van een onderwerp wat zich in de scherpstelafstand-range bevindt.
    Denk dat je met een AFS lens enkel de lens op MF moet zetten.. ben geen Nikon kenner, weet het niet hoor.

    Comment


    • #3
      Re: nachtopnames

      Dat maakt volgens mij niet uit, op de lens of op de body.
      beide mag ook.
      Met vriendelijke groeten,
      Ronald
      www.konings.biz

      Comment


      • #4
        Re: nachtopnames

        op mijn kitlenzen staat geen scherptestelring denk ik

        het ging in dit geval over de maan te trekken

        Met vriendelijke groeten
        Joeri

        Comment


        • #5
          Re: nachtopnames

          Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970 Bekijk bericht
          op mijn kitlenzen staat geen scherptestelring denk ik

          het ging in dit geval over de maan te trekken
          Er is altijd een ring om te MF-en

          Comment


          • #6
            Re: nachtopnames

            inderdaad heb hem net gevonden
            maar vind er geen symbolen op van oneindig ofzo

            Met vriendelijke groeten
            Joeri

            Comment


            • #7
              Re: nachtopnames

              Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970 Bekijk bericht
              inderdaad heb hem net gevonden
              maar vind er geen symbolen op van oneindig ofzo
              Weet niet om welke lens het gaat. Heb hier even een eenvoudige standaard tele genomen als voorbeeld. Hier zie je het toch duidelijk op.

              Comment


              • #8
                Re: nachtopnames

                het gaat om de kitlenzen van de nikon d50

                dit is wel een slecht foto ( zelfgemaakt ) maar je kan wel duidelijk zien dat er geen symbolen op staan

                hier is het linkje

                Met vriendelijke groeten
                Joeri

                Comment


                • #9
                  Re: nachtopnames

                  De 18-55 en 55-200 kitlenzen hebben inderdaad geen afstandsschaal.

                  Manueel scherpstellen met deze lenzen gebeurt makkelijkst met de A-M knop op de lens zelf. Scherpstellen gebeurt door aan de smalle ring helemaal vooraan de lenzen te draaien. De lens wordt langer naarmate je korterbij scherpstelt, de instelling op oneindig hoort dus bij zover mogelijk ingetrokken (ik heb die lenzen niet zelf, ik weet dus niet of je links of rechts moet draaien ).

                  Voor andere afstanden vermoed ik dat je bij klaarlichte dag manueel of automatisch kan scherpstellen en proberen te onthouden hoever de lens ongeveer verlengt in dat geval.
                  BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                  Comment


                  • #10
                    Re: nachtopnames

                    Als je een nachtfoto maakt, dan heb je altijd wel ergens een lichtpunt om op scherp te stellen. Daarom werk ik altijd in AF voor nachtfotografie. Het lichtpunt hoeft niet in het center (of een ander AF) punt te vallen, je moet scherpstellen, de ontspanknop half ingedrukt houden, de foto weer juist kadreren, en afdrukken (statief, timer, afstandsbediening, mirror lock-up...).

                    Gebruik dan ook de AV (of A, diafragmavoorkeur), en laat de camera zelf de daarbij horende sluitertijd bepalen.
                    Met de diafragmakeuze bepaal je de nodige scherptediepte, en als je het diafragma vrij ver dichtzet, dan krijg je sterretjes rond de lichtpunten.

                    Voor de maan gebruik je ook spotmeting, of deelmeting, waarbij 9% van het midden van de foto gebruikt wordt (een EOS 20D heeft geen spotmeting, maar met die functie gaat het ook perfect), anders is de maan overbelicht.
                    Last edited by Black B@ndit; 9 november 2006, 22:25.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: nachtopnames

                      op de maan moet je kunnen autofocussen, spotmeting is aan te raden.
                      voor de rest is alles al gezegd. Zet F manueel ergens rond de 16 (Aperture priority en niet vergeet F-ring los te zetten op de lens)
                      Vergeet ook niet dat je met lange sluitertijden gaat zitten, dus statief of in ieder geval stabiele bevestiging is aangeraden.
                      experimenteren maar...
                      Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                      Comment


                      • #12
                        Re: nachtopnames

                        Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970 Bekijk bericht
                        ik heb gelezen dat je voor nachtopnames de AF moet uit schakenelen maar is dat die op de body of op de lens

                        en dat je moet zetten op diafragma voorkeuze dat is stand A klopt dat?

                        en op oneindig zetten, maar daar heb ik geen idee van wat ze daar mee bedoelen
                        Moeten, moeten... Moeten is dwang.

                        Alles hangt af van de situatie. AF uitschakelen "moet" je enkel indien de AF geen scherpstelpunt vindt en de lens blijft jagen. Wanneer je dan je AF uitschakelt, moet je manueel scherpstellen d.m.v. de scherpstelring. Bij verafgelegen onderwerpen draai je die ring dan tot het streepje bij oneindig staat. Op oneindig heb je in de meeste gevallen de scherpste foto's, maar zeker niet altijd.

                        Op de A-stand kun je je diafragma instellen op F/8 of kleiner, wat mijns inziens het best geschikt is voor nachtopnamens, maar opnieuw, dit is geen verplichting.


                        seppuku.
                        Last edited by seppuku; 10 november 2006, 18:36.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nachtopnames

                          Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                          vergeet F-ring los te zetten op de lens
                          mss domme opmerking maar wat is een f-ring

                          Met vriendelijke groeten
                          Joeri

                          Comment


                          • #14
                            Re: nachtopnames

                            Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970 Bekijk bericht
                            mss domme opmerking maar wat is een f-ring
                            Diafragma-ring?

                            f2,8 .... f4 ....
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: nachtopnames

                              ha staat er op de lens ook zo'n ring

                              op mijn kitlensen niet vandaar dat ik het niet snapte

                              Met vriendelijke groeten
                              Joeri

                              Comment

                              Working...
                              X