Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

    Ik wil een groothoeklens gaan aanschaffen voor mijn Canon 30D.
    Nu ben ik aan het twijfelen tussen twee lenzen.
    De Tamron AF SP 17-50/2,8 Di II die goed uit de testen komt of de
    Canon EF-S 17-55 mm F/2.8 IS USM. Komt ook goed uit de testen maar is wel twee keer zo duur.
    Is er verschil tusse deze twee en is de Canon het prijsverschil waard??

    Groet van Chris

  • #2
    Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

    Om 1 groot verschil op te noemen: de Canon heeft stabilisatie (IS)

    Comment


    • #3
      Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

      Twee verschillen die ik zie zonder de tweede lens echt te kennen :
      IS en USM...
      Om te weten of het verschil de prijs waard is, zou ik beide lenzen eens ergens goed testen als ik jou was. Op basis van een tekstbeschrijving is zoiets toch moeilijk te beoordelen...
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

        Ik had een niet-canon 17-50 en heb nu een canon 17-55 IS , en ik ben blij nu

        meer heb ik daar niet over te zeggen
        www.Klikkerdeklik.be
        Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

        Comment


        • #5
          Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

          De verschillen zijn groter dan de specificaties laten vermoeden:
          - afwerking en duurzaamheid: de Canon bestaat ongetwijfeld uit een metalen bajonetvatting en een onverslijtbare behuizing; deze behuizing is veel ongevoeliger voor klimaatsindicatoren zoals vocht, warmte, koude...
          - de glassoorten van Canon en Nikon worden preferentieel uitgekozen in de glasverwerkingsfabrieken; dit heeft duurdere prijzen tot gevolg;
          - de preciezie van de bajonetvatting - dit is te merken na jaren intensief gebruik - de canon gaat jaren onverstoord spelingsvrij werken, de Tamron gaat waarschijnlijk na verloop van tijd wat inboeten;
          - de levensduur van een dergelijke Canon-lens zal ongetwijfeld deze van een Tamron ruimschoots overtreffen;
          - de wederverkoopwaarde bij tweedehands verkoop is beduidend groter - na 10 jaar kan je de Canon lens nog aan 2/3 van de nieuwprijs doorverkopen, dit zal bij een Tamron lens zeker het geval niet meer zijn.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

            Die Canon blijkt optisch een toplens te zijn maar wat je toch heel veel leest is dat deze lens alles behalve stofdicht blijkt... wat er van aan is weet ik niet want ik heb er zelf geen ervaring mee, misschien zitten er hier gebruikers die er meer over kwijt kunnen ( als het zo is dan is dit in feite toch onaanvaardbaar voor een lens in die prijsklasse ! )
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #7
              Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

              De stofdichtheid was een probleem bij de eerste golf van deze objectieven
              Is opgelost nu
              www.Klikkerdeklik.be
              Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

              Comment


              • #8
                Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

                Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                - de levensduur van een dergelijke Canon-lens zal ongetwijfeld deze van een Tamron ruimschoots overtreffen;
                IS slijt, dus het zou me verbazen dat die Canon een veel langer leven beschoren is dan de Tamron
                - de wederverkoopwaarde bij tweedehands verkoop is beduidend groter - na 10 jaar kan je de Canon lens nog aan 2/3 van de nieuwprijs doorverkopen, dit zal bij een Tamron lens zeker het geval niet meer zijn.
                2/3 van 1000 EUR betekent dat je 333 EUR verliest op de Canon, als je de Tamron na dezelfde tijd voor 35 EUR kan verkopen heb je evenveel verloren, dat is dan 10% van de nieuwwaarde. Dat lijkt me wel te lukken
                Gedurende de hele periode dat je die lenzen dan gebruikt moet je voor wat de Canon betreft extra financiële kosten dragen en extra verzekeringskosten betalen (grotere waarde).

                Als je die lens wil aanraden omdat ze beter is OK, maar goedkoper is ze absoluut niet.

                Mijn idee : als je budget enigzins beperkt is, zou ik aanraden de Tamron , ipv je te beperken tot één lens

                sugar
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                http://supermasj.zenfolio.com

                Comment


                • #9
                  Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

                  Ik heb zondag dezelfde vraag gesteld maar voor de 20D.

                  Beide toestellen (20D en 30D) zijn geen FF waardoor de conclusie was dat een 17-55 niet echt een groothoeklens is. Dan vind je binnen canon maar weinig groothoekzoomlenzen. De 10-22 is een alternatief en stukken goedkoper dan de 17-55 maar minder lichtsterk (binnenfotografie!).

                  Ziehier de link:http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=132668

                  bron: canon-site:
                  -----------------
                  CMOS sensor
                  Een 8,2 megapixel CMOS sensor biedt de gevoeligheid die nodig is voor heldere, gedetailleerde opnamen met een fijne kleurgradatie. Grote sensorpixels maken een omvangrijk dynamisch bereik en een gereduceerd beeldruisniveau bij hogere ISO waarden mogelijk. De sensorafmetingen van 22,5 x 15 mm vergroten de brandpuntafstand van EF-objectieven op effectieve wijze met 1,6x, waardoor een groter bereik voor telefoto's mogelijk is.

                  groeten,
                  Timmersv,

                  Comment


                  • #10
                    Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

                    Hi,

                    Dat met die veel langere levensduur van de Canon zal wel meevallen want:

                    De ef-s lens kan niet op FF gebruikt worden. Wat is de kans dat je een FF aanschaft ooit ?

                    Wat is de kans dat over een paar jaar alleen nog FF gemaakt wordt en dan kan je de ef-s niet meer kwijt ;;;?

                    DPaul.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
                      Ik heb zondag dezelfde vraag gesteld maar voor de 20D.

                      Beide toestellen (20D en 30D) zijn geen FF waardoor de conclusie was dat een 17-55 niet echt een groothoeklens is. Dan vind je binnen canon maar weinig groothoekzoomlenzen. De 10-22 is een alternatief en stukken goedkoper dan de 17-55 maar minder lichtsterk (binnenfotografie!).

                      Ziehier de link:http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=132668

                      bron: canon-site:
                      -----------------
                      CMOS sensor
                      Een 8,2 megapixel CMOS sensor biedt de gevoeligheid die nodig is voor heldere, gedetailleerde opnamen met een fijne kleurgradatie. Grote sensorpixels maken een omvangrijk dynamisch bereik en een gereduceerd beeldruisniveau bij hogere ISO waarden mogelijk. De sensorafmetingen van 22,5 x 15 mm vergroten de brandpuntafstand van EF-objectieven op effectieve wijze met 1,6x, waardoor een groter bereik voor telefoto's mogelijk is.

                      groeten,
                      Timmersv,
                      17 mm op een APS is wel groothoek/breedhoek.
                      Iedere lens met een brandpuntsafstand kleiner dan de diagonaal van de film/sensor is een breedhoeklens. Voor de 400D/350D/20D/30D is dat voor lenzen met een brandpuntsafstand korter dan 26,7 mm

                      De 10-22 is wat ze in het engels correct als 'Ultra-Wide Angle' omschrijven.

                      In de goede oude tijd werd een 24mm lens al als extreme breedhoek bekeken...


                      Trouwens , wat je van die Canon site hebt gekopieerd is totale nonsens. De brandpuntsafstand verandert niet, die blijft wat hij is. De beeldhoek van de lens verandert, de brandpuntsafstand van een lens is een fysieke eigenschap van de lens en heeft niets met de sensor te maken, die blijft wat hij is. Het zou al heel wat helpen als Canon et alii zou stoppen met dat soort nonsens op zijn website neer te schrijven.

                      sugar
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                      http://supermasj.zenfolio.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                        Hi,

                        Dat met die veel langere levensduur van de Canon zal wel meevallen want:

                        De ef-s lens kan niet op FF gebruikt worden. Wat is de kans dat je een FF aanschaft ooit ?

                        Wat is de kans dat over een paar jaar alleen nog FF gemaakt wordt en dan kan je de ef-s niet meer kwijt ;;;?

                        DPaul.
                        Als er plannen zouden zijn in die richting, dan zou Canon niet zoveel geld steken in het ontwerpen van nieuwe lenzen (zoals de EF-S 17-55 f2,8 IS).

                        Er zal toch altijd een serie camera's overblijven met een 'kleine sensor' omdat de totale kostprijs (lenzen + body) dan goedkoper kan blijven.
                        De EF-S 17-55 f2,8 IS is niet goedkoop, maar een vergelijkbare lens voor full-frame zou nog heel wat duurder worden.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          De EF-S 17-55 f2,8 IS is niet goedkoop, maar een vergelijkbare lens voor full-frame zou nog heel wat duurder worden.
                          Canon heeft een prototype gemaakt van een 24-105/2.8 IS , maar die lens afgevoerd wegens te zwaar en erg duur.

                          Maar op de keper beschouwd bestaat er een vergelijkebare lens binnen de Canon line-up : de 24-105 IS. F1/4.0 op Full-Frame is equivalent aan F1/2.8 op een APS camera, zowel wat betreft lichtsterkte (je kan je ISO een stop verhogen zonder beeldkwaliteitsverlies) en DOF

                          sugar
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                          http://supermasj.zenfolio.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

                            Dank je voor jullie reacties. Maar mijn vraag is of de kwaliteit op het gebeid van lensvertekening en dergelijke tussen de Canon tov de Tamron het dubbele bedrag rechtvaardigd.
                            Wat opvalt is dat de Tamron in de Focus met 5 sterren wordt gewaardeerd en de Canon met 4.
                            Zou dit alleen met de prijs te maken hebben?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Appels en peren of meer betalen voor het zelfde ?

                              Alleen jij kan beslissen of je de meerkost aan de canon wil geven of niet.

                              De canon is algmeen zeker de betere lens want betere bouw, USM, IS, 100% gegarandeerde compatibiliteit. Maar hij is ook een pak duurder.

                              Hoe ze optisch tov elkaar staan ik zou het niet weten. Die tamron is naar het schijnt optisch erg goed. Ga er dus van uit dat ze evengoed zijn tijdens je keuze. Ik betwijfel heel sterk dat de tamron optisch merkbaar beter kan zijn vermits de canon een van de optisch beste canon zooms is.

                              Eigenlijk zie ik de tamron als een niet te dure upgrade van de kitlens met veel betere optische eigenschappen. Maar niet als concurrentie van de canon 17-55 die toch een lens van een ander niveau is.

                              Comment

                              Working...
                              X