Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoeklens kiezen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoeklens kiezen

    Ik heb nu een 24-70L 2.8 op m'n 20D en mis een groothoek.
    Nu twijfel ik tussen de 16-35L of de 17-55 2.8 IS USM. Ik lees op andere forums dat de 17-55 minder stofdicht is.
    Heeft iemand hier ervaring mee ?

    Alvast bedankt,
    Timmersv

  • #2
    Re: groothoeklens kiezen

    al gedacht aan de 17-40 L ?
    is meer betaalbaar en ook zeer goed
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

    Comment


    • #3
      Re: groothoeklens kiezen

      de 17-40 is idd een zeer goed objectief, stof en spatwaterdicht, en ook vooraan mits gebruik van een filter. Ik veronderstel dat hetzelfde geldt voor de 16-35, al is die wel het dubbele van prijs, maar dan 1 stop sneller.

      Tja, die 17-55 is wel een topper idd, maar zoals je zegt geen weather sealing. 1,6mm verschil met de cropfactor in rekening gehouden, en minder overlapping met je andere glas, en 2.8 is ook zeer leuk natuurlijk. Nu vind ik 2.8 wel belangrijker dan IS, maar met die 17-55 heb je natuurlijk wel weer de 2 samen en een iets groter bereik = evt minder snel glas wisselen. Als je de lens niet bij slechte weersomstandigheden gebruikt, lijkt de 17-55 mij de uitverkoren lens, in het andere geval de 16-35.

      Comment


      • #4
        Re: groothoeklens kiezen

        heb hier de 17-40mmL, heerlijke lens en toch zou ik nog wel iets breder willen in sommige omstandigheden, zou dus voor de 16-35.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: groothoeklens kiezen

          Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
          de 17-40 is idd een zeer goed objectief, stof en spatwaterdicht, en ook vooraan mits gebruik van een filter. Ik veronderstel dat hetzelfde geldt voor de 16-35, al is die wel het dubbele van prijs, maar dan 1 stop sneller.

          Tja, die 17-55 is wel een topper idd, maar zoals je zegt geen weather sealing. 1,6mm verschil met de cropfactor in rekening gehouden, en minder overlapping met je andere glas, en 2.8 is ook zeer leuk natuurlijk. Nu vind ik 2.8 wel belangrijker dan IS, maar met die 17-55 heb je natuurlijk wel weer de 2 samen en een iets groter bereik = evt minder snel glas wisselen. Als je de lens niet bij slechte weersomstandigheden gebruikt, lijkt de 17-55 mij de uitverkoren lens, in het andere geval de 16-35.
          Ik geef de voorkeur aan een 2.8 omdat die dan ook bruikbaarder is voor binnenfotografie zonder flits. Die 16-35 is inderdaad zeer duur. De concurrentie tussen de 24-70 en de 17-55 wordt wel groot. Misschien beter die 24-70 dan terug te verkopen om in een tele te investeren ?

          Comment


          • #6
            Re: groothoeklens kiezen

            17mm, is geen groothoek... op een 20 d...

            Wetende, dat je een 24-70 hebt, zou ik zeker voor iets rond de 10mm gaan.
            De ef-s 10-22, is een prachtige lens. Heb hem zelf nog niet zo lang, maar wel goed kunnen testen(ben net terug van vankantie).
            Je moet er geen personen mee fotograferen, wat je daarentegen wel kan met een 17-40, of een 17-55.

            Maar wil je echt breed en hou je van landschappen. Is die 10-22
            De fotos, net postkaartjes...
            Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

            Comment


            • #7
              Re: groothoeklens kiezen

              Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
              17mm, is geen groothoek... op een 20 d...

              Wetende, dat je een 24-70 hebt, zou ik zeker voor iets rond de 10mm gaan.
              De ef-s 10-22, is een prachtige lens. Heb hem zelf nog niet zo lang, maar wel goed kunnen testen(ben net terug van vankantie).
              Je moet er geen personen mee fotograferen, wat je daarentegen wel kan met een 17-40, of een 17-55.

              Maar wil je echt breed en hou je van landschappen. Is die 10-22
              De fotos, net postkaartjes...
              17 mm op 1.6 crop camera is idd nauwelijks nog groothoek.
              Zelf houd ik het bij de Tokina 12-24. Weliswaar geen F2.8 (F4 over het hele bereik) maar een pracht van een lens voor landschappen.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: groothoeklens kiezen

                Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
                Je moet er geen personen mee fotograferen, wat je daarentegen wel kan met een 17-40, of een 17-55.
                Waarom is dat ?

                Comment


                • #9
                  Re: groothoeklens kiezen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                  Waarom is dat ?
                  Welja, alles kan...In de juiste handen zal je er wel een leuk "artistiek" portret
                  mee kunnen nemen. Maar toch niet echt een ideale portretlens.
                  Verhoudingen kloppen niet,
                  Geen enkel model vindt het leuk om een grote neus, of lange armen te hebben. Misschien voor de benen...

                  Ter voorbeeld, portretje geschoten, in de trein.




                  Groeten
                  JO
                  Last edited by johanvansteenkiste; 23 oktober 2006, 19:56.
                  Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

                  Comment


                  • #10
                    Re: groothoeklens kiezen

                    Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
                    Welja, alles kan...In de juiste handen zal je er wel een leuk "artistiek" portret
                    mee kunnen nemen. Maar toch niet echt een ideale portretlens.
                    Verhoudingen kloppen niet, wanneer de persoon zich niet evenwijdig van de lens bevind.
                    Geen enkel model vindt het leuk om een grote neus, of lange armen te hebben. Misschien voor de benen...

                    Ter voorbeeld, portretje geschoten, in de trein.




                    Groeten
                    JO
                    Bedankt, ik begrijp wat je bedoelde

                    Comment


                    • #11
                      Re: groothoeklens kiezen

                      24-70 houden, Tokina 12-24 erbij nemen.
                      Beste keuze, geloof me

                      Gr kees
                      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                      Comment


                      • #12
                        Re: groothoeklens kiezen

                        OK, die Tokina heb ik teruggevonden op de site www.tokinaservice.nl. De recensie klonk lovend.
                        Nu nog een 'leek' vraagje.
                        Vanaf wanneer treedt die tonvormige vertekening op ? Is dat onafhankelijk van type body (aps of ff) ?
                        Is die lens compatibel met canon flits of is flitsen met een breedhoek not done ?

                        Alvast bedankt voor de uitleg. Nu zit ik in een totaal ander segment te kijken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: groothoeklens kiezen

                          Naast een standaardzoom lijkt i.d.d. mij een Tokina 12-24 of Canon 10-22 een logische keuze.
                          Vervorming zit in de lens, niet in de sensor.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: groothoeklens kiezen

                            Ik zou zelf nooit een standaardzoom voor FF nemen (24-70) op een APS camera maar wel een standaardzoom voor APS camera's (17-55 IS van Canon of 17-50 van Tamron), en daarnaast een UWA kopen, waarbij voor die UWA de breedte een erg belangrijke parameter zou zijn : op een Canon APS zou ik zowiezo een 10-22 kopen (Canon of sigma).

                            Waarom?
                            1. tussen 10 mm en 12 mm is er een wereld van verschil, waarom stoppen bij 12 mm als je ook 10 mm kan hebben
                            2. De 16-50 is wat mij betreft veel polyvalenter als een 24-105 of 24-70 op een APS. Met een 24-xx zoom ga je altijd breedhoek missen en altijd die tweede lens nodig hebben

                            sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment

                            Working...
                            X