Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

    Hallo,

    Twee vraagjes:
    Op welk diafragma is een lens absoluut op zijn scherpst? Ik heb ergens gelezen dat de meeste lenzen tussen f/9-f/11 het scherpst zijn, maar telt de afstand tot het onderwerp hierbij ook niet mee?

    Tweede vraag, is een 50mm f/1.8 (die van 100 euro plus minus) beter of slechter dan de 18-55mm kitlens, als je puur naar de beeldkwaliteit kijkt, en niet naar het max. diafragma? M.a.w. zal hij scherper zijn dan de 18-55mm op 50mm of minder scherp?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

    De 50mm f1.8 is een prime en lenzen met een vaste brandpuntafstand zijn steeds scherper dan de zoomlenzen.
    De 50mm begint op f2.8 echt goed te presteren. Een zeer goede en goedkope lens.
    Eric Van Aerschot BD0730BE

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

      Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
      De 50mm f1.8 is een prime en lenzen met een vaste brandpuntafstand zijn steeds scherper dan de zoomlenzen.
      De 50mm begint op f2.8 echt goed te presteren. Een zeer goede en goedkope lens.
      een prime?! voor die prijs?

      Maarruh.. als t n prime is, waarom staat er dan geen L bij de beschrijving?

      Zie ook geen rood randje...

      Anyway, nog iemand die me kan vertellen of de afstand tot het onderwerp uitmaakt voor n zo scherp mogelijke foto?

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

        Doe zelf eens de proef met beide lenzen... en bekijk het resultaat!
        Om op uw tweede vraag te antwoorden neem eens kijkje op: http://www.dofmaster.com/

        Groetjes A.
        Nikon D50 - Nikkor VR 18-200 ED - Nikkor 50mm 1.8 - Nikkor 18-55 ED - SB800 - Velbon Tripod

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

          Oorspronkelijk geplaatst door ParadoX Bekijk bericht
          een prime?! voor die prijs?

          Maarruh.. als t n prime is, waarom staat er dan geen L bij de beschrijving?

          Zie ook geen rood randje...

          Anyway, nog iemand die me kan vertellen of de afstand tot het onderwerp uitmaakt voor n zo scherp mogelijke foto?
          Volgens mij snap je er heel weinig van. Een prime is een objectief met vast brandpunt, dus geen zoom. L (rood randje) is staat Luxury (?) en is de betere reeks van Canon. Nikon heeft niet zo'n duidelijke aanduiding voor haar kwaliteitsglas, maar aan de prijs kun je het wel herkennen. Dat neemt niet weg dat goedkope primes niet goed zijn, integendeel.
          Afstand kan wel wat uitmaken. Mijn 80-200's lijken bijvoorbeeld scherpter te zijn als het onderwerp wat verder af is en dus wat minder scherp rond de kortste scherpstelafstand.
          D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

            Oorspronkelijk geplaatst door fantastisch Bekijk bericht
            Volgens mij snap je er heel weinig van. Een prime is een objectief met vast brandpunt, dus geen zoom. L (rood randje) is staat Luxury (?) en is de betere reeks van Canon. Nikon heeft niet zo'n duidelijke aanduiding voor haar kwaliteitsglas, maar aan de prijs kun je het wel herkennen. Dat neemt niet weg dat goedkope primes niet goed zijn, integendeel.
            Afstand kan wel wat uitmaken. Mijn 80-200's lijken bijvoorbeeld scherpter te zijn als het onderwerp wat verder af is en dus wat minder scherp rond de kortste scherpstelafstand.
            Excuus, ik dacht dat met primes de L-serie bedoeld werd

            @titanium: ik wou het juist weten voordat ik de lens koop, dus een proef met beide lenzen zit er niet in.

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

              Weliswaar met een Nikkor 50mm genomen, maar dat doet er op zich niet toe, de prestaties van de Canon 50mm prime zijn vergelijkbaar



              Foto's zijn genomen in een "nightclub sfeertje" : zeer donker, met gekleurde bewegende spots op 1600 ISO en op max. diafragma (F1.8), sluitertijden rond de 1/60 ", uiteraard zonder flits.
              Daar moet ge dus met een kitlens niet aan beginnen
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

                'K zal die 50mm maar gaan kopen dan Zeker omdat ik voorlopig nog geen geld heb voor die Canon EF 28mm F/1.8 USM waar ik m'n oog op heb laten vallen

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door ParadoX Bekijk bericht
                  'K zal die 50mm maar gaan kopen dan Zeker omdat ik voorlopig nog geen geld heb voor die Canon EF 28mm F/1.8 USM waar ik m'n oog op heb laten vallen

                  De 50mm 1.8 wordt niet voor niets de "Plastic Fantastic" genoemd.

                  DPaul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

                    - De beste scherpte haal je volgens veel mensen door een lens 2 diafragma's te sluiten. Er is dus geen absolute waarde maar het varieert van lens tot lens. Een f2.8 lens is op haar best bij f5.6 terwijl een f5.6 lens pas bij f11 optimaal tot haar recht komt.

                    - Ik heb me wel eens geamuseerd met al mijn lenzen met elkaar te vergelijken vorige winter. Wat toen opviel is dat de Nikon 50 mm vooral in de hoeken opmerkelijk beter is dan de zoomlenzen. Voor de Canon zal dit wel niet anders zijn.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door ParadoX Bekijk bericht
                      Hallo,

                      Twee vraagjes:
                      Op welk diafragma is een lens absoluut op zijn scherpst? Ik heb ergens gelezen dat de meeste lenzen tussen f/9-f/11 het scherpst zijn, maar telt de afstand tot het onderwerp hierbij ook niet mee?

                      Tweede vraag, is een 50mm f/1.8 (die van 100 euro plus minus) beter of slechter dan de 18-55mm kitlens, als je puur naar de beeldkwaliteit kijkt, en niet naar het max. diafragma? M.a.w. zal hij scherper zijn dan de 18-55mm op 50mm of minder scherp?

                      Alvast bedankt.
                      1. Vergeet die praatjes
                      Deze werd genomen op maximum opening F 2.8; deze zelfs op F 2 (maximumopening F 1.8)

                      2.Zonder twijfel beter
                      Last edited by mexicano; 22 oktober 2006, 21:28.
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                        1. Vergeet die praatjes
                        Deze werd genomen op maximum opening F 2.8; deze zelfs op F 2 (maximumopening F 1.8)

                        2.Zonder twijfel beter
                        Hi,

                        Ik denk dat hier begripsverwarring bestaat.
                        1. Bijna elke degelijke lens is scherp in het midden op alle openingen. Zo worden ze gemaakt. De beide voorbeelden die hier getoond worden bewijzen dat, maar...

                        2. Wat men bedoelt met "deze lens is het scherpst op bvb f8", dan is dat OOK aan de randen. (En dat tonen de fotos niet aan)

                        Goede lenzen zijn overal scherp. Het beste diafragma is voor elke lens verschillend (hoewel meestal f5.6-f8) Men raadplege hiervoor de mtf charts. Daarom is de legendarische distagon 21mm zo duur, omdat dit een van de weinige groothoeken is die ook aan de randen scherp is.

                        DPaul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

                          50mm prime all the way, het is pakke scherper dan een zoom.
                          En lichtgevoeliger die 1.8
                          VB:

                          genomen zonder flash, weinig licht.

                          -M-
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

                            Ziehier enkele vergelijkingen Allen getest op Nikon D200 kan je hier terugvinden http://www.pictchallenge-archives.ne...032006bxu.html
                            Nikon 50mm AFD f 1.4

                            Nikon 50mm AFD f 1.8

                            Nikon 17-55 AFS f 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherpte van lenzen & 50mm f/1.8

                              Hieruit concludeer ik dat de geteste objectieven allen vanaf het middenbereik op hun scherpst zijn over een zo groot mogelijk deel van het lensoppervlak.

                              Mag je hieruit concluderen dat dit waarschijnlijk voor de meeste objectieven zo mag zien?
                              Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

                              Comment

                              Working...
                              X