Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 f/4 L met of zonder statiefgondel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 70-200 f/4 L met of zonder statiefgondel

Bij deze (prachtige) lens zit geen statiefgondel.

Het gewicht valt inderdaad nogal mee, maar het blijft een vrij lang ding.

Als ik een statief wil gebruiken met deze lens op mijn D60 + grip is het dan raadzaam om dit met gondel te doen of kan het ook zonder ?

Superduur is zo'n ding nu ook niet, maar ik noem het toch ook niet echt goedkoop, dus vroeg ik me af wat de andere BD'ers ermee doen...

Bedankt voor de feedback

Dirk
    :: Homo sapiens non urinat in ventum ! ::

Re: Canon 70-200 f/4 L met of zonder statiefgondel

Die lens hoef je echt niet met een beugel op je statief te zetten. Gewoon de body vastzetten met de lens eraan en geen zorgen maken. Het ding weegt pakweg 700g; een 24-70 of 24-105 weegt rond 1kg en die kunnen zelfs niet op een beugel gezet worden.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Als hij zonder statiefgondel toch stabiel staat zou ik het lekker zo laten.
      D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        Die lens hoef je echt niet met een beugel op je statief te zetten. Gewoon de body vastzetten met de lens eraan en geen zorgen maken. Het ding weegt pakweg 700g; een 24-70 of 24-105 weegt rond 1kg en die kunnen zelfs niet op een beugel gezet worden.
        Daar ligt het zwaartepunt dan ook veel meer richting camera dan bij een telelens. Dat maakt nogal verschil i.v.m. stabiliteit.
        D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

Comment

Zo'n statiefgondel kan volgens mij wel van pas komen. Maar als ik me niet vergis vraagt Canon daar belachelijk veel geld voor. Als het dan zonder lukt, zou ik het zonder doen..

Indien er goedkope alternatieven zijn, zou ik het wel doen.
          Canon R | Leica Q
          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
          [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fantastisch Bekijk bericht
            Daar ligt het zwaartepunt dan ook veel meer richting camera dan bij een telelens. Dat maakt nogal verschil i.v.m. stabiliteit.
            Heb je die lenzen al eens aan je camera gehangen? Een 24-70 "trekt" veel meer je camera voorwaarts naar beneden dan een 70-200/4. Met een 70-200/2.8 is het een ander verhaal, maar die heeft dan ook standaard de beugel meegeleverd.
            Eigenlijk is er maar 1 voordeel aan die beugel: je kan sneller switchen van landscape naar portrait op statief.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
              Zo'n statiefgondel kan volgens mij wel van pas komen. Maar als ik me niet vergis vraagt Canon daar belachelijk veel geld voor. Als het dan zonder lukt, zou ik het zonder doen..

Indien er goedkope alternatieven zijn, zou ik het wel doen.
              Bedankt allemaal voor de reactie. Ik heb gisteren de camera met lens eens op mijn statief gezet (zo, dus zonder gondel) en wat ik merk is dat na het vastzetten van het balhoofd de lens nog iets naar beneden gaat als ik de camera loslaat. Het zwaartepunt ligt dus blijkbaar een stukje verder naar voor.
              (Het balhoofd is een zware uitvoering van Manfrotto op een 055B Pro statief, dus zwaar genoeg)

Een gondel lijkt mij dus de betere oplossing (ik denk niet direct dat ik schade aan de body of lens mag verwachten).

Maar zoals Michiel al aangaf zijn die dingen eigenlijk belachelijk duur.
              Weet iemand of er alternatieven op de markt zijn ?

Dirk
              :: Homo sapiens non urinat in ventum ! ::

Comment

Working...
              X