Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

L : de mythe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • L : de mythe

    Ik weet dat ik me hier niet populair mee maak, maar het moet van mijn hart...

    Steeds meer lees ik hier commentaren van Canon-fotografen waarbij L glas wordt aangeprezen en één adem wordt gesuggereerd dat het het enige glas is waarmee je fatsoendelijke foto's kan mee maken.
    Bij iedere informatievraag betreffende een objectief wordt steevast een aankoop van L-glas aangeraden, want het is het 'topmateriaal' van Canon. Mensen die informeren voor een extra lensje wordt schaamteloos een lens van 1000 EUR of meer aangeraden, ook al reikt hun budget lang niet zo ver.

    Voor lenzen zonder rode streep wordt de neus opgehaald. Of er wordt op zijn minst gezegd dat die lens eigenlijk een L zou moeten zijn... (anders zou je er niet mee durven fotograferen)

    En in het profiel wordt steevast rode L-etjes gezet, want dat valt lekker op...

    Wel, de rode streep op die lens is gewoon een arbitraire marketingkeuze van Canon. Het maakt een lens niet beter. Het maakt een lens ook niet professioneel.
    Een heleboel erg specifieke lenzen die voornamelijk door professionals worden aangewend, en echt goed zijn, zijn geen L. Denk maar aan de TS-E 45 mm en TS-E 90 mm (allebei véél betere MTF als de 24 TS-E die wel een L is, en alledrie dezelfde constructie). Terwijl fotografen liever een Olympus 24 mm PC, een Zeiss/ Leica 28PC of 35 PC kopen omdat de 24 TS-E optisch geen echte hoogvlieger is, lees je dat niet betreffende de 90 TS-E.

    OK, ik ben zelf ook schuldig, en heb wel enkele L-lenzen. Maar dat doet niets ter zake. Het is vooral de toon waarop er vaak naar gerefereerd wordt die mij ergert. De L - notering van een lens wordt bij sommigen een doel op zich. Of we spreken over een versLaving

    Ik geef één voorbeeld. Hoe vaak is hier op het forum al niet aangegeven dat het jammer is dat de 17-55 IS 1/2.8 geen L lens is.
    Zou je daar nu echt betere foto's mee maken als er een rode lijn op staat? Voor wat ik heb gezien van deze lens, lijkt ze me optisch enorm goed (beter dan een aantal L lenzen).
    Wat maakt die rode lijn nu uit?

    Zouden we met zijn allen niet beter proberen wat voorzichtiger te zijn met onze adviezen ?

    sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

  • #2
    Re: L : de mythe

    eens.

    Comment


    • #3
      Re: L : de mythe

      en dat, net nu ik mijn eerste L ga aanschaffen
      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: L : de mythe

        Volledig akkoord.
        Bij deze wil ik beginners steevast The Fantastic Plastic aanraden: Canon 50mm 1.8 !!!

        Absoluut géén geld en echt wel een goed lensje hoor !
        Beter dan onmiddellijk een zoom te kopen: je leert ook je benen te gebruiken.

        Ik heb er vandaag weer mee gewerkt en je kan de foto's bij wijze van spreken, bijna tot op 150% vergroten en ze lijken NOG scherp te zijn !

        Spotgoedkope lens ( MINDER dan 90 euro !!!! ) die je bovendien "durft" te gebruiken.

        Marc ( die L-glas heeft, canon witte produkten en ook plastic )
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: L : de mythe

          SUGAR FOR KING!

          Trouwens, hebben sommige sigma lenzen ook geen rood boordje? Anders kun je die in't vervolg aanraden, als ze per se een rood lijntje willen?
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: L : de mythe

            die hebben een gouden lijntje!
            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: L : de mythe

              Helemaal eens met Mar©. Die 50mm 1.8, daar kom je al een roteind mee vooruit.

              Misschien moet Canon maar van die rode stripjes verkopen voor mensen die hun gewone lens visueel willen upgraden.
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

              Comment


              • #8
                Re: L : de mythe

                Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                die hebben een gouden lijntje!
                mm
                Gevonden! Ze hebben 1 top lens in hun gamma, mét het rode lijntje. L-kwaliteit, wie zal't zeggen?

                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: L : de mythe

                  Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                  Gevonden! Ze hebben 1 top lens in hun gamma, mét het rode lijntje. L-kwaliteit, wie zal't zeggen?

                  http://www.sigmaphoto.com/images/Len.../128_small.jpg
                  Waw, en ik heb die nog ook ! Nu, een toplens is het zeker niet, de Sigma 70-300, maar je kan er niettemin zeer fraaie resultaten mee halen, de "would-be" macro functionaliteit is mooi meegenomen, en voor zijn prijs is die lens eigenlijk onklopbaar.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: L : de mythe

                    Ik ga L even buiten beschouwing laten...

                    Ik snap ook niet waarom iedereen over elk brandpunt wil beschikken. Ik bedoel dus een lens die van x mm - y mm en een volgende lens moet volgen van y mm - z mm, kortom, een mm missen is verboden want dan is er een gat

                    Comment


                    • #11
                      Re: L : de mythe

                      Volledig mee eens. Het gaat zelfs nog een beetje verder. Ook wordt er tegenwoordig vanuit gegaan dat men maar een dure spiegelreflex moet kopen om goede foto's te kunnen maken.

                      Je camera en de lenzen zijn slechts een stuk gereedschap. De foto wordt gemaakt door de fotograaf. Een goede fotograaf kan met een Pentax Optio 50 nog een boeiende plaat schieten. Wellicht niet met de kwaliteit die je krijgt met de dure apparatuur, maar de inhoud van een foto is zoveel belangrijker. Een slechte fotograaf zal overigens met een point & shoot waarschijnlijk betere foto's maken dan met een DSLR. Tuurlijk kan je uit een dure DSLR een mooier plaatje krijgen, maar het is ook makkelijker om met een foute instelling je complete foto om zeep te helpen.

                      Zelf ben ik erg blij met mijn lenzenspul van Minolta uit 1985. Het is oud, de AF is niet bepaald snel (traag dus), maar qua scherpte kunnen ze zich makkelijk meten met de huidige lenzen die een flink pak duurder zijn. En het leuke is, voor het geld dat ik heb moeten neertellen voor mijn lenzen, koop je nog niet één L-lens. Ik weet vrijwel zeker dat Canon (50mm 1,8, 28-105 3,5-4,5) en Nikon ook goede lensjes hebben gemaakt die voor weinig te krijgen zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: L : de mythe

                        Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
                        Gevonden! Ze hebben 1 top lens in hun gamma, mét het rode lijntje. L-kwaliteit, wie zal't zeggen?

                        http://www.sigmaphoto.com/images/Len.../128_small.jpg
                        Ook de 18-200 heeft L-kwaliteiten

                        Comment


                        • #13
                          Re: L : de mythe

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384 Bekijk bericht
                          Ook de 18-200 heeft L-kwaliteiten
                          24-70mm F3.5-5.6 ASPHERICAL HF
                          28-200mm F3.5-5.6 DG MACRO
                          28-300mm F3.5-6.3 DG Macro

                          Last edited by EJS; 7 september 2006, 07:06.

                          Comment


                          • #14
                            Re: L : de mythe

                            volledig eens met Sugar EN Maarten

                            heb mij de laatste tijd ook al vaak een breuk gelachen met die 17-55 die jammergenoeg geen L is

                            Comment


                            • #15
                              Re: L : de mythe

                              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                              die hebben een gouden lijntje!
                              mm
                              Dat zijn de dure EX versies, maar de geodkopere, zols de 70-300 APO, heeft een rood lijntje.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X