Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fisheye/groothoek op statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fisheye/groothoek op statief

    Ik vroeg me af of je met een groothoekzoom, bvb. de sigma 10-20 vanop statief kan werken zonder het statief in beeld te krijgen? Als je bvb. op 10mm werkt krijg je dan door het effect van de lens de poten van je statief te zien (ik heb tripod)?
    Toch iets belangrijk dat ik me afvraag bij de aankoop van zo'n lens.

    Bedankt!
    Danny

  • #2
    Re: fisheye/groothoek op statief

    Met fisheye 180gr dus wel poten op de foto, bij 10mm niet.
    Noodzaak van statief ook minder, vanwege de groothoek (werkt tegenovergestelde van tele, dus vanaf 1/15 wel scherp uit rustige hand)
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: fisheye/groothoek op statief

      Er zijn twee soorten fish-eye objectieven: beeldvullend of met een cirkel, Bij beeldbullende fish-eye objectieven wordt alleen over de diagonaal een beeldhoek van 180 graden bereikt en die kun je zonder problemen op een statief gebruiken. Ik doe dat regelmatig voor het maken van 360-graden pano's.

      Groeten, Miriam

      Comment


      • #4
        Re: fisheye/groothoek op statief

        Bedankt! Maakt héél veel duidelijk en zo heb ik mijn keuze stilaan gemaakt.
        Ik zou de sigma 10-20 kopen dus beeldvullend. Moet vooral voor natuurfotografie worden gebruikt.

        Groetjes

        Comment


        • #5
          Re: fisheye/groothoek op statief

          Oorspronkelijk geplaatst door danikon
          Bedankt! Maakt héél veel duidelijk en zo heb ik mijn keuze stilaan gemaakt.
          Ik zou de sigma 10-20 kopen dus beeldvullend. Moet vooral voor natuurfotografie worden gebruikt.

          Groetjes
          Vergeet je hier niet dat je 10 eigenlijk 15mm wordt?

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: fisheye/groothoek op statief

            ik heb de sigma ook en net kunnen testen op mn nieuwe 20d, bij 10mm zal je de poten niet zien

            voor de rest ook een zeer okee lens
            Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
            my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

            Comment


            • #7
              Re: fisheye/groothoek op statief

              Door de kropfactoren wordt niet de gehele lens gebruikt (alleen bij FF)
              Dus ook bij een 180 graden lens krijg je nooit de poten op de foto voor mijn gevoel.

              alex
              Website : www.alextimmermans.com
              Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
              Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

              Comment


              • #8
                Re: fisheye/groothoek op statief

                Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland
                Door de kropfactoren wordt niet de gehele lens gebruikt (alleen bij FF)
                Dus ook bij een 180 graden lens krijg je nooit de poten op de foto voor mijn gevoel.

                alex
                Vertrouw daar maar niet te hard op: de Nikon 10.5 mm is een 180 graden objectief (weliswaar over de diagonaal van de sensor) speciaal bedoeld voor de DX-camera's. Nooit is een word dat ik hier dus niet wil gebruiken.

                Groeten, Miriam

                Comment


                • #9
                  Re: fisheye/groothoek op statief

                  Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                  Vertrouw daar maar niet te hard op: de Nikon 10.5 mm is een 180 graden objectief (weliswaar over de diagonaal van de sensor) speciaal bedoeld voor de DX-camera's. Nooit is een word dat ik hier dus niet wil gebruiken.

                  Groeten, Miriam
                  Voor mijn gevoel is het dan toch nog een circa 15,5 mm lens door de 1.5 crop factor van de nikon toestellen. Ondanks dat het een dx lens is. Ook deze zal geen 180 graden nemen, of zit ik er nu helemaal langs ????????????

                  Nu wil ik het definitieve antwoord ook graag weten

                  alex
                  Website : www.alextimmermans.com
                  Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                  Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                  Comment


                  • #10
                    Re: fisheye/groothoek op statief

                    mijn 8mm peleng fisheye gaf de poten zowieso weer ...

                    180graden en met crop factor op men gestolen 350d (mja de peleng is ook wel weg ..)
                    Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
                    my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

                    Comment


                    • #11
                      Re: fisheye/groothoek op statief

                      Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland
                      Voor mijn gevoel is het dan toch nog een circa 15,5 mm lens door de 1.5 crop factor van de nikon toestellen. Ondanks dat het een dx lens is. Ook deze zal geen 180 graden nemen, of zit ik er nu helemaal langs ????????????

                      Nu wil ik het definitieve antwoord ook graag weten

                      alex
                      Het definitieve antwoord heb ik al een hele tijd geleden gegeven Het is een echte 180 graden sensor-vullende fish-eye die 180 graden over de diagonaal weergeeft. Of zoals Nikon het zelf zegt:



                      AF DX 10.5 f/2.8G

                      's Werelds eerste fisheye objectief, geoptimaliseerd voor het DX sensorformaat van Nikon digitale reflexcamera's. Het objectief biedt een beeldhoek van maar liefst 180 graden, kan scherpstellen tot 14 cm en heeft een ongelooflijke scherptediepte.

                      Belangrijkste kenmerken
                      • Het eerste fisheye objectief dat speciaal is ontwikkeld voor het Nikon DX sensorformaat (niet geschikt voor kleinbeeldcamera's)
                      • Beeldhoek van 180 graden (diagonaal)
                      • Ultra-groothoek brandpuntsafstand van 10,5 mm (equivalent aan 16 mm op kleinbeeldformaat)
                      • Minimale scherpstelafstand van 14 cm, oftewel 3 cm vanaf de voorkant van het objectief, maakt extreme close-ups mogelijk
                      • Close-Range Correction (CRC) systeem draagt zorg voor uitstekende prestaties, zowel op korte- als op lange afstanden


                      Groeten, Miriam

                      Comment


                      • #12
                        Re: fisheye/groothoek op statief

                        Heb hier al wat rondgezocht, maar nergens kan ik het echte verschil vinden tussen een groothoek en fisheye lens.

                        Als je een 10mm groothoek vergelijkt met een 10mm fisheye, wat voor verschil geeft dit dan?

                        Comment


                        • #13
                          Re: fisheye/groothoek op statief

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1
                          Heb hier al wat rondgezocht, maar nergens kan ik het echte verschil vinden tussen een groothoek en fisheye lens.

                          Als je een 10mm groothoek vergelijkt met een 10mm fisheye, wat voor verschil geeft dit dan?

                          Rechte lijnen (de grootghoek) en gebogen lijnen (de fish-eye). Bij een groothoek wordt geprobeerd (dat lukt vaak net niet helemaal) een beeldcorrectie uit te voeren waarbij het beeld in het centrum van de foto minder sterk wordt vergroot dan dat in de hoeken.

                          Voorbeeld: Stel je hebt de muur van je woonkamer voor je objectief en het filmvlak, sorry, de sensor, loopt evenwijdig aan de muur. Mety de wiskunde lessen van de middelbare school kun je berekenen dat de muur recht voor je dichterbij is dan de muur links en rechts in de kamer. Volgens de perspectiefregels moet de muur links en rechts in beeld schijnbaar minder hoog zijn (want hij staat verder weg - een man op 1 meter afstand lijkt immers ook groter dan een man op 100 meter afstand). Als de muur volgens de theoretische perspectiefregels zou worden afgebeeld, zou de muur links en rechts minder hoog moeten worden afgebeeld dan de muur recht voor de camera. Daardoor zou de scheiding tussen vloer en muur (en ook de scheiding tussen de muur en het plafond) geen rechte lijn meer zijn maar een gebogen (rondlopende) lijn.

                          Dat vinden wij niet mooi en om de muur toch als een vlak met rechte lijnen af te beelden wordt bij een groothoek een correctie uitgevoerd waarbij de informatie in de hoeken van het beeld sterket wordt uitvergroot. Deze correctie wordt bij een fish-eye niet uitgevoerd.

                          Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, want ik heb geen tijd om er een mooie tekening bij te maken

                          groeten, Miriam
                          Last edited by mvdh; 15 juni 2006, 13:04.

                          Comment

                          Working...
                          X