Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

    Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk een draad aan de D70 hangen zodat ik deze op afstand kan laten een foto maken?

    Draad zou liefst 15 - 20 meter lang zijn, is dit mogelijk (kan zelf solderen maar gaat het zover lukken?).
    Gallery: http://www.fotogallerij.be

  • #2
    Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

    en waarom niet met een afstandsbediening ?
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #3
      Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

      Je zou kunnen proberen om een lange USB kabel aan te sluiten en dan via Nikon Capture software de sluiter te laten afgaan.

      Of

      Je gebruikt een infrarood afstandsbediening, van Nikon zelf of desnoods van de Lidl...

      Johan
      Nikon D300, F70, 17-55 f/2.8, 50mm f/1.8

      Comment


      • #4
        Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

        indien het de bedoeling is da je 15 a 20m ACHTER je fototoestel moet gaan staan, dan zal die afstandsbediening uit de Lidl tekort schieten hoor (infrarood oogje zit vanvoor) Indien je ervoor kan gaan staan, dan kan je dit eventueel wel proberen... Ik heb de mijn al verschillende keren getest en tot op 10 meter weet ik dat het lukt... verder ben ik nog niet gegaan...


        Groetjes,

        Dre
        https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

        Comment


        • #5
          Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

          @Rept
          Ik heb een oplossing, helaas vind ik niemand die dit voor mij wil solderen.
          1) een radio-draadloze deurbel. Deze kan je kopen in de macro voor zo'n 5 Euro. De kleinste en de simpelste. Afstand, ongeacht waar je staat is zo'n 50 M tot 100m
          2) een IR-zender van de lidl, containerpark ...
          3) klein relaiske van 3 V

          Er moeten nu twee dingetjes gesoldeerd worden.
          Een relaiske op de radio-ontvanger. Op de plaats van de bel, gong, wordt een relaiske gekoppeld. Je kan eventueel een schakelaartje erbij zetten zodat je eventueel het geluid (lees bel) kan laten afgaan als je fotografeert.
          Van het relaiske dan twee draadjes naar de toets die IR-cel afvuurt. Meer is het niet, doch het is echt klein, fijn prutswerk.
          Ik heb het geprobeert zonder solderen in een proefopstelling en het werkt feiloos.
          De radio-ontvanger en IR-zender zo klein mogelijk en dan met een velcro-band monteren op je fototoestel, objectief ...
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

            Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
            en waarom niet met een afstandsbediening ?
            15-20 m zal niet lukken met de afstandsbediening, zelfs van voor. Ik denk dat 10 m maar juist zal gaan.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

              ik heb de Nikon ML-L3 afstandbediening voor de D70. Alleen (gericht) van voren en dan houd het met een metertje of acht/negen op. Van achteren gericht doet hij het helemaal niet.
              NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

              Comment


              • #8
                Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

                Afstandbediening is te ver zoals sommige onder jullie al weten. Het feit dat het van achter is kan je nu wel oplossen door klein papiertje voor IR te plakken zodat het reflecteerd, heb dit al eens geprobeerd maar afstand is te groot.
                Die ingang opzij van de D70 kan je daar geen kabel insteken??? Ik dacht van wel of dient dit voor iets anders?

                Purlut: ik kan redelijk fijn solderen (heb al paar playstation 2 gesoldeerd en da's heeeeel fijn). Is het niet mogelijk die relais op een draad aan te sluiten en die rechtstreeks in de D70 te laten gaan?
                Gallery: http://www.fotogallerij.be

                Comment


                • #9
                  Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

                  Dan kan je misschien aan een afstandsbedieneing van de Lidl een kabeltje aan solderen zodad je de afstandsbediening op afstand kan bedienen. Leuk hé een afstandbediening met kabel.
                  Nikon D70 18-70 SB600 Nikon 80-200 AFS 2.8 50/1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

                    @Rept
                    Neen, helaas niet.
                    Je kan de Nikon niet zoals de 300D via een externe poort triggeren. Je moet ofwel via USB en Nikon Capture, ofwel via IR.
                    De nieuwe D2x zal wifi hebben zodat je draadloos met je PC het fototoestel kan activeren.
                    In Nikonhack heb ik de vraag ook al gesteld en voorlopig zien we geen echte oplossing. We moeten immers de USB-poort van de nikon ook kunnen aansturen dat die signalen opvangt en interpreteert als commando en dan dat commando uitvoeren.
                    Nikon gebruikt een eigenwijse chip en OS, waar canon slechts een uitgeklede DOS beschikt die vrij eenvoudig is.
                    Je kan ook in elektuur van 2004 en 2003 twee schakelingtjes vinden die je via dezelfde techniek als ik opgaf gaat koppelen. Het is iets makkelijker solderen, maar dan moet je wel iets afweten van elctronica en dat is bij mij heel, heel miniem.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                      @Rept
                      Neen, helaas niet.
                      Je kan de Nikon niet zoals de 300D via een externe poort triggeren. Je moet ofwel via USB en Nikon Capture, ofwel via IR.
                      De nieuwe D2x zal wifi hebben zodat je draadloos met je PC het fototoestel kan activeren.
                      In Nikonhack heb ik de vraag ook al gesteld en voorlopig zien we geen echte oplossing. We moeten immers de USB-poort van de nikon ook kunnen aansturen dat die signalen opvangt en interpreteert als commando en dan dat commando uitvoeren.
                      Nikon gebruikt een eigenwijse chip en OS, waar canon slechts een uitgeklede DOS beschikt die vrij eenvoudig is.
                      Je kan ook in elektuur van 2004 en 2003 twee schakelingtjes vinden die je via dezelfde techniek als ik opgaf gaat koppelen. Het is iets makkelijker solderen, maar dan moet je wel iets afweten van elctronica en dat is bij mij heel, heel miniem.
                      Aha ok da's spijtig, dan zit er niets anders op dan je eerste oplossing, ik wil dit gerust voor je solderen, dan kan je me ineens wat uitleg geven over wat we exact nodig hebben! 50 meter is perfect! Ik stuur je een PM met mijn tel en mail adres dan kunnen we verder afspreken.
                      Gallery: http://www.fotogallerij.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

                        Voor €20 een afstandsbediening kopen, de drukknop hiervan overbruggen met een verlengdraad met drukknop en klaar is kees

                        Hubert
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

                          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                          Voor ?20 een afstandsbediening kopen, de drukknop hiervan overbruggen met een verlengdraad met drukknop en klaar is kees

                          Hubert
                          Ook mogelijk maar ik moet zeggen dat ik het idee van purlut wel zie zitten, 50meter zonder draad is wel een luxe!
                          Gallery: http://www.fotogallerij.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

                            Oorspronkelijk geplaatst door rept
                            Ook mogelijk maar ik moet zeggen dat ik het idee van purlut wel zie zitten, 50meter zonder draad is wel een luxe!
                            Dat kan inderdaad maar ik zou de €20 uitgeven(voor de Nikon) ipv de €7(voor de Lidl afstandsbediening), omwille van de eenvoud.
                            Alhoewel, ik heb juist even naar de Nikon afstandsbediening gekeken en die is op de batterij na volledig dicht. Er dus wel wat presies sloopwerk aan te pas komen.
                            Up to you

                            Hubert
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Draadtrigger voor D70 te laten afgaan

                              @hub2805
                              Voor 7 euro kan je dus een IR-zender kopen en daar kan je ook die druktoetsen overbruggen. Het is trouwens datgene wat ik doe. Doch inplaats van een drukknop, wordt de schakeling gedaan door het kortsluiten van een relaiske. Dat relais wordt aangestuurd door de draadloze deurbel.
                              Probleem bij al die spelen is dat ze zeer klein zijn, de printbaantjes hooguit een halve mm dik en de druktoets enkel een rubber dingetje is waar je, als je er een knopke wil aan bevestigen dit moeilijker wordt dan gedacht. Die spelen zijn in feite niet gemaakt om uitbreiding te voorzien. Mijn spelen kosten en een tweede-hand IR-zender (containerpark of TV-handel) waar helemaal niets aan mankeert en een nagelnieuwe draadloze deurbel heb ik hier voor zo'n 6 Euro. DUs, ik kan niet sukkelen. De draadloze deurbel kan ik ook los gebruiken en misschien is dit wel nog iets voor candid. Fototoestel verdekt opgesteld. Fototoestel op afstand bedienen waarbij dan plots die deurbel afgaat, juist op het ogenlblik dat je de foto neemt.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X