Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Ik bespaar jaarlijks bijna 2000€ door zelf het onderhoud van mijn auto's te doen, en dan weet ik dat het correct gedaan is. Daar kan ik wat meer dan een pakje friet voor eten.
    Bij mij is het gedaan met ruitensproeiervloeistof, remolie, carterpluggen, koelvloeistof, luchtfilters en interieurfilters onterecht aan te rekenen. Ik beweer niet dat alle garages het doen, maar ik ken er toch verschillende. Oliewissel betekent bij mij carterplug verwijderen en carter volledig laten leeglekken met een lauwe motor. In vele garages betekent oliewissel een slangetje in het buisje van de peilstok steken en de olie er (gedeeltelijk) uitpompen.
    Door alleen zelf op tijd motorolie en filters te vervangen, niveaus van remolie en koelwater na te zien, en remblokken te controleren kom je al een heel eind. Daarbij één keer per maand bandenspanning controleren, en je kan met een gerust hart de weg op.

    Ik heb natuurlijk gemakkelijk praten want ik heb een smeerput in mijn garage.
    Watte ???? Tweeduizend euro besparen op een jaar ???? Ik mag hopen dat je het dan over een 20-tal wagens hebt, want anders .
    Ik betaal éénmaal per jaar voor een klein onderhoud zo'n 100 à 125 euro.
    Ik rij ongeveer 8 jaar met m'n wagen, dus aan onderhoud betaal ik dan nog geen 1.000 euro over die 8 jaar.
    Zelfs met een smeerput in mijn garage, en iemand die het gratis zou komen doen, dan nog begon ik er niet aan.
    En ik ken die particuliere smeerputten.... meestal smerige putten die met nog smeriger planken dichtgelegd zijn....die zou er hier niet inkomen hoor.
    Maar jouw smeerput zal wel zo niet zijn denk ik.

    Er is natuurlijk ook nog een andere mogelijkheid... dat je bvb met zeer oude auto's rijdt waar veel kosten/onderhoud aan is .
    Last edited by kriba; 27 juni 2016, 15:28.

    Comment


    • #32
      Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

      Ik heb vroeger het onderhoud van mijn wagens ook altijd zoveel mogelijk zelf gedaan, maar tegenwoordig wordt het steeds moeilijker om alle onderdelen onder de motorkap nog terug te vinden.
      Er zitten zoveel meer onderdelen in, en er zit ook telkens meer elektronica bij waar je zelf niets meer aan kan doen.

      Mijn vorige auto is in 14 jaar tijd maar een paar keer in de garage geweest, zelfs met de grote kosten (koppakking, remmen en distributieriem) heeft die per jaar gemiddeld minder dan 150 euro gekost aan onderhoud.
      De olie heb ik elke 2 jaar ververst, de laatste 5 of 6 jaar was die niet meer in de garage geweest.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #33
        Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Mogen sterven in je slaap zonder af te zien, zalig.

        Dat hoor je wel meer hoor Polleke, in één keer na 8 jaar mag je niet meer klagen hé.
        Klagen doe ik niet : dat Golfje is mijn 1e wagen dat nog geen enkel mankement heeft vertoond, dat niet onder het "normale" valt. Een batterij op die "leeftijd" is denk ik goed geboerd ...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #34
          Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

          Ik doe al bijna 40 jaar alles zelf, en dat is afgestraald op mijn zoon. Zijn A3 en zijn Caddy en de Golf van mijn dochter die elektronica bevatten vallen daar ook onder. Voor mijn onderdelen krijg ik garagekorting en olie koop ik in een vat van 60 liter.
          Buiten 1 keer met mijn Taunus (de allerslechtste auto ter wereld, destijds gekocht voor 1 symbolische BEF) met een gebroken distributieriem en mijn 300D met een kapotte koppeling op 450.000 km heeft er mij nooit iemand moeten slepen. Zelfs niet toen de koppelingskabel van de Audi het begaf in Zweden, en ook niet (ook in Zweden) toen de uitlaat eraf viel toen het terrein wat ruiger was, dat laatste heb ik toen niet zelf kunnen doen, de koppelingskabel wel.
          Het enige wat ik niet doe is uitlijnen van lichten en wielen en verwisselen van banden (hoewel ik dat in een ver verleden wél nog heb gedaan).

          Laatste wat ik heb gedaan is twee nieuwe uitlaatpotten steken op de Benz, na 25 jaar is dat de tweede keer. Niet slecht denk ik.
          Laatste wat Nils heeft gedaan bij de A3 is een nieuwe distributieriem + waterpomp, dat is al niet meer voor iedereen weg gelegd.

          Wat ik van mijn vader heb geleerd is dat je zonder materiaal niks kan doen, dat heb ik zelf aan mijn eigen zoon doorgegeven. Als je thuis geen lasapparaat hebt staan is de kans klein dat je ooit zal leren lassen, als je geen compressor met spuitpistool hebt ga je met de borstel of de rol blijven werken.

          Comment


          • #35
            Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik heb vroeger het onderhoud van mijn wagens ook altijd zoveel mogelijk zelf gedaan, maar tegenwoordig wordt het steeds moeilijker om alle onderdelen onder de motorkap nog terug te vinden.
            Er zitten zoveel meer onderdelen in, en er zit ook telkens meer elektronica bij waar je zelf niets meer aan kan doen.
            Ik schat de leeftijd van de 3 VAG's in de familie op ong 3x10 probleemloze jaren, één turbo-failen van de Audi A3 niet tena gesproken, maar dat is het dan ook. Zoon Nils neemt zelf alle electronica-toestanden voor zijn rekening. Hoe het zit met de allernieuwste modellen, daar heb ik geen benul van maar ik kan wel zeggen dat ik zo nog af en toe een contact heb met één van die knappe koppen die na het middelbaar met glans gaan voor burgerlijk ir. Steven V was blijkbaar zodanig aangesproken door mijn enthousiasme betreft techniek dat hij automechanica is gaan studeren aan de TU van Delft. Heeft mee aan de ontwikkeling gestaan van de W12 motoren en @Bart : het laatste wat ik las van hem was dat de complexiteit begint te gaan ten koste van de betrouwbaarheid. Ik zou zeggen : ik kan je best volgen.

            Comment


            • #36
              Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Klagen doe ik niet : dat Golfje is mijn 1e wagen dat nog geen enkel mankement heeft vertoond, dat niet onder het "normale" valt. Een batterij op die "leeftijd" is denk ik goed geboerd ...
              Ik denk dat je dat wel mag zeggen !

              Comment


              • #37
                Re: Wie doet zelf klein onderhoud wagen / kostenbesparing ?

                2 wagens hier:
                nieuwe Seat Leon, onderhoud bij merkgarage. Redelijke prijzen, en (het is de derde Seat van daar) nog nooit te klagen gehad. En ook nog nooit enig probleem.
                20 jaar oude Nissan 4x4: ik doe bijna alles zelf. Vooral omdat Nissan wisselstukken bij officiële garage belachelijk duur zijn, en omdat ik het kan. Auto heeft zo goed als geen restwaarde meer, en al helemaal geen garantie. Het enige wat ik tot nu toe niet zelf gedaan heb is vernieuwen van lagers en oliekeerringen in achteras, omdat daar aangepast gereedschap voor nodig is. Bij deze oude wagen zijn nieuwe uitlaat, remschijven, voorste wiellagers, remleidingen etc is geen enkel probleem om zelf te doen met normaal gereedschap.

                Comment

                Working...
                X