Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DE NIEUWE trend PENTAX voor beginners ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DE NIEUWE trend PENTAX voor beginners ?

Ik zie een hoop mensen reageren als het om canon en nikon gaat , de pentaxers zijn niet zo dik gezaait op het forum. Ik wil dan ook voor de vele beginners een lans breken voor de nieuwe pentax K10d een camera die zich met de beste kan meten , met de prijs van een middeklasser. Niet dat ik wat tegen de andere heb , maar ben wel met andere ogen gaan kijken naar de pentax. mede door een aardige revew op een site waar ik ook lid ben. http://www.fotoforce.nl/reviews/Pent...taxK10D_01.htm
    Ik denk dat veel beginners hier een goede camera voor een instap prijs kunnen kopen .
    Last edited by Wim1960; 25 januari 2007, 11:08. Reden: nieuwe kop tekst
    Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
    Canon eos 7D Mijn site

Re: DE NIEUWE trent

Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960 Bekijk bericht
    Ik zie een hoop mensen reageren als het om canon en nikon gaat , de pentaxers zijn niet zo dik gezaait op het forum. Ik wil dan ook voor de vele beginners een lans breken voor de nieuwe pentax K10d een camera die zich met de beste kan meten , met de prijs van een middeklasser. Niet dat ik wat tegen de andere heb , maar ben wel met andere ogen gaan kijken naar de pentax. mede door een aardige revew op een site waar ik ook lid ben. http://www.fotoforce.nl/reviews/Pent...taxK10D_01.htm
    Ik denk dat veel beginners hier een goede camera voor een instap prijs kunnen kopen .
    Wordt dit weer de zoveelste discussie om de discussie?

Comment

citaat binnenuit :Wordt dit weer de zoveelste discussie om de discussie?

ik geloof dat het forum daar voor bedoeld is. Je kan je op deze manier breed oriënteren, net als de fuji camera's die ook onderbelicht worden. Maar het staat een ieder vrij er naar te kijken. van daar de titel , mischien is het eens tijd voor iets nieuws?
      Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
      Canon eos 7D Mijn site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim1960 Bekijk bericht
        van daar de titel
        Geen idee wat trennen is. Zonde ook weer van al die spaties...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
          Geen idee wat trennen is. Zonde ook weer van al die spaties...
          Dan heb JIJ ook weer wat te doen.
          Maar de trend is aangepast.
          Canon eos 7D Mijn site

Comment

Re: DE NIEUWE trend PENTAX voor beginners ?

Toch een kanttekening...

Ik ben een Pentaxgebruiker van jaren en jaren, en een fan (die weliswaar steeds neutraal tracht te blijven naar de buitenwereld toe), maar ik ben het eigelijk niet eens met het opzet van je thread. De K10D is absoluut geen camera voor beginners. Er zijn gewoon teveel parameters en combinaties (nog meer sinds de firmware upgrade) opdat het zaakje overzichtelijk blijft voor een beginnende fotograaf. Ook mist het de K10D aan volautomatische programma's (de zgn picture modes voor landscape, macro, portrait, night scene... en een heleboel andere die ik op geen van m'n camera's ooit gebruikte). Zeg wat je wil, maar een beginner heeft die m.i. toch nodig, al wat het maar om de impact van bepaalde settings te leren kennen op een speelse manier, zonder daarom herhaaldelijk met een hele reeks mislukte foto's thuis te moeten komen.

De K100D is veel meer de camera die jij beoogd. Ok, maar 6MP, maar erg mooie features en heel makkelijk en begrijpbaar ontworpen. Ken je de K100D goed, dan ga je zonder problemen met de K10D vertrekken, maar de K10D is als eerste camera toch wat hoogdrempelig. Zelfs ik heb het momenteel moeilijk te beslissen hoe ik 'm instel, ieder wieltje kan immers Av, Tv, ISO of EvComp aansturen naar gelang de instelling met de rest al dan niet onder een knop+wiel combinatie.

Komt daarbij dat de K100D gemaakt is voor JPG fotografen, en dat zijn de meeste beginners toch? De K10D kan ook JPGs produceren, maar daar wordt je van in het begin geconfronteerd met de keuze tss default JPGs + post processing enerzijds of het tweaken van de JPG settings in-camera anderzijds. Beide leveren resultaten die op 't zelfde voetje kunnen staan met alle concurrenten, maar direct uit de doos gaan de JPGs niet zijn wat een beginner wil (zie de JPG-controverse die vanop dpreview het internet infesteerde), daarvoor is de K10D niet gemaakt. Like it or not, that's the way it is...

Ik blijf het jammer vinden dat de K10D door z'n aantrekkelijke prijs in een categorie wordt gestopt waar hij m.i. niet thuishoort... en dat Phil Askey (dpreview.com) met diezelfde instelling al z'n reviews doet alsof iedere camera een instapcamera moet kunnen zijn... De misverstanden die daardoor de wereld in worden gestuurd zijn erg onfortuinlijk.

Wim
            Last edited by ishpuini; 25 januari 2007, 11:43. Reden: laatste paragraaf
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              De K10D is absoluut geen camera voor beginners. Er zijn gewoon teveel parameters en combinaties (nog meer sinds de firmware upgrade) opdat het zaakje overzichtelijk blijft voor een beginnende fotograaf. Ook mist het de K10D aan volautomatische programma's (de zgn picture modes voor landscape, macro, portrait, night scene... en een heleboel andere die ik op geen van m'n camera's ooit gebruikte).
              Ik vraag me af hoe generaties mensen hebben leren fotograferen, die dat ook niet hadden, maar alleen een losse belichtingsmeter en de in stelling voor tijd en diafragma handmatig op je toestel, je was al blij met een DDl meting.

Volgens mij leer je het sneller zonder scene standen, want dan moet jezelf denken ipv het toestel het voor je doet. Tegenwoordig heb je nog een 2de kans, want je ziet meteen dat je het verknald hebt en je hoeft niet wachten tot de film ontwikkeld en afgedrukt is.

Ik vroeger altijd Pentax gebruikt tot dat Pentax het ergens in de jaren 80 een beetje liet afweten en ik vond het altijd heel prettige camera's.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Toch een kanttekening...

De K10D is absoluut geen camera voor beginners.

Ik blijf het jammer vinden dat de K10D door z'n aantrekkelijke prijs in een categorie wordt gestopt waar hij m.i. niet thuishoort... en dat Phil Askey (dpreview.com) met diezelfde instelling al z'n reviews doet alsof iedere camera een instapcamera moet kunnen zijn... De misverstanden die daardoor de wereld in worden gestuurd zijn erg onfortuinlijk.

Wim
                Bedankt voor je reactie , het vraagteken staat dan ook voor de vraag IS het een toestel voor beginners.
                Waarbij ik dan wel moet zeggen, dat het de beginnede dsrl fotografen zijn, als je helemaal nooit een foto hebt geschoten begrijp je zelfs een pokced camera niet en geef je ook niet €800 + uit aan en camera (alleen als je geld te veel hebt), maar als je nu na je eerste kennis making met fotografie wil overstappen naar het echtere werk, maar nog niet toe bent aan de camera's van € 3000 + is dit een mooi toestel tegen over de eos 400D en de 80D nikon
                Alleen hij wordt hier vaak vergeten, vandaar mijn vraag/standpunt
                Canon eos 7D Mijn site

Comment

Ergens moet ik je tegenspreken, Wim.

Ik ken nog steeds geen enkele camera waarmee je als beginner onmiddellijk goede plaatjes maakt. Als je begint met fotografie heb je veel te leren, en dat blijft niet anders met een camera van 50 of 5000 euro. 't Is nog altijd het manneke dat de plaatjes maakt hé...

Verder vind ik €1000 nog steeds veel geld, en hoewel dat voor iedereen haalbaar zou moeten zijn (zeker als de persoon in kwestie echt verder in de fotografie wil gaan) maakt het de camera zeker geen instapmodel meer en al helemaal niet een beginnerscamera.

Als mensen dit dan toch (verkeerdelijk) zo beschouwen komt dit niet anders dan door het feit dat het nog niet zo lang geleden is dat een vergelijkbare camera ettelijke duizenden euries moest kosten.

Niettemin: ik snap niet dat mensen die weinig tot geen ervaring hebben zich onmiddellijk een K10D (of 30D of D80 of iets anders) kopen. Misschien omdat ze denken: hoe beter de camera, hoe beter ze zullen fotograferen?
                  Onlangs nog op een ander forum gelezen: iemand had zich een 30D gekocht en verbaasde zich er over dat hij door de zoeker moest kijken om te kunnen fotograferen (allez zeg, meer dn €1000,- en dat LCD'ke blijft zwart? :lol: )
                  http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                    Ergens moet ik je tegenspreken, Wim.

Ik ken nog steeds geen enkele camera waarmee je als beginner onmiddellijk goede plaatjes maakt. Als je begint met fotografie heb je veel te leren, en dat blijft niet anders met een camera van 50 of 5000 euro. 't Is nog altijd het manneke dat de plaatjes maakt hé...

Verder vind ik €1000 nog steeds veel geld, en hoewel dat voor iedereen haalbaar zou moeten zijn (zeker als de persoon in kwestie echt verder in de fotografie wil gaan) maakt het de camera zeker geen instapmodel meer en al helemaal niet een beginnerscamera.

Als mensen dit dan toch (verkeerdelijk) zo beschouwen komt dit niet anders dan door het feit dat het nog niet zo lang geleden is dat een vergelijkbare camera ettelijke duizenden euries moest kosten.

Niettemin: ik snap niet dat mensen die weinig tot geen ervaring hebben zich onmiddellijk een K10D (of 30D of D80 of iets anders) kopen. Misschien omdat ze denken: hoe beter de camera, hoe beter ze zullen fotograferen?
                    Onlangs nog op een ander forum gelezen: iemand had zich een 30D gekocht en verbaasde zich er over dat hij door de zoeker moest kijken om te kunnen fotograferen (allez zeg, meer dn €1000,- en dat LCD'ke blijft zwart? :lol: )

zoals ik hier boven al zei, het gaat hier om de Beginnende spiegelrefex fotograaf, (zo iemand als ik zelve) die na een behoorlijke tijd met een compact te hebben gewerkt,en zonder de AUTO stand, nu RIJP zijn (en dus enigsins geoeffend) voor een stap hoger.
                    Canon eos 7D Mijn site

Comment

[mod-mode off]

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                      Wordt dit weer de zoveelste discussie om de discussie?
                      Misschien was het alleen om te laten zien dat er een review over een bepaalde camera geschreven is en om dan, na het lezen van deze review, te kunnen beoordelen/adviseren of het een camera is die geschikt is voor beginners of niet??????? Zomaar een mogelijkheid hoor ...
                      Heb je de review al gelezen? Ik heb hem wel gelezen en hier wordt wel duidelijk in beschreven of de camera "makkelijk" in de omgang is of niet ...

Gr. X.

Comment

FWIW .. DE K10D staat nog steeds in het rijtje van mijn "mogelijke" dSLR .. en aangezien ik, zoveel jaren terug (zie mijn sig en daarvoor had ik nog een Yashica "manuele" SLR ) heb leren fotograferen zonder al de moderne toeters en bellen en met een lichtmeter "in de hand" moet het met een dSLR ook wel lukken zeker ? de wetten van de optica en van de fotografie die eraan vasthangt zijn conceptueel niet veranderd dacht ik ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          FWIW .. DE K10D staat nog steeds in het rijtje van mijn "mogelijke" dSLR .. en aangezien ik, zoveel jaren terug (zie mijn sig en daarvoor had ik nog een Yashica "manuele" SLR ) heb leren fotograferen zonder al de moderne toeters en bellen en met een lichtmeter "in de hand" moet het met een dSLR ook wel lukken zeker ? de wetten van de optica en van de fotografie die eraan vasthangt zijn conceptueel niet veranderd dacht ik ...
                          Tuurlijk, dan zal o.a. de K10D up-your-alley zijn. Je bent niet echt wat je noemt een beginner hé!

Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Tuurlijk is dit een goede camera voor de beginners, voor de gevorderden trouwens ook.
                            Of die beginner werkelijk alle functies nodig heeft/gaat gebruiken is natuurlijk heel twijfelachtig. Alhoewel ook vele gevorderden deze ook niet allemaal gaan gebruiken.
                            Ik ben ervan overtuigd dat voor de meeste mensen (gevorderden en beginners) een toestel zoals de k100d al meer dan genoeg mogelijkheden heeft. Het is allemaal een kwestie van eigen keuze (en budget!) hoever je wil gaan.
                            Natuurlijk ben ik de eerste om toe te geven dat een toestel in de eerste plaats comfortabel in de hand moet liggen.
                            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Tuurlijk, dan zal o.a. de K10D up-your-alley zijn. Je bent niet echt wat je noemt een beginner hé!

Wim
                              Wel als het gaat om DSLR en om die mensen(beginners) ging het
                              Canon eos 7D Mijn site

Comment

Working...
                              X