Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginnen met fotografie

Ik wil nu eindelijk eens beginnen met de wat proffesionelere fotografie. Werk al aardig wat jaartjes met mijn sony cybershotje maar heb het gevoel dat dit toestel wat tekort schiet voor mij. Vandaar dat ik op zoek ben naar een digitale spiegelreflex camera.

Nu heb ik al het één en ander aan camera's gezien maar ik vroeg mij af of de Canon Eos 350d een leuke camera is voor een beginner zoals mij. Ik wil voornamelijk flora/fauna incl. dieren fotograferen en auto's op diverse meetings.

Mijn voorkeur gaat uit naar een goede spiegelreflex die niet al te duur is aangezien ik voor de komende 2 jaar nog een studente ben.

Alvast bedankt voor jullie hulp en evt andere tips voor evt. lensaankopen en andere camera's zijn uiteraard ook welkom!

Ook heb ik gehoord dat de kitlens die samen met de 350d te koop is niet echt denderend is. Wat is een goed alternatief voor mij, wat ook een beetje betaalbaar blijft.

Alvast bedankt!
    Groetjes, Bianca

ps. budget is max. € 1000,-, het liefst met een leuke lens erbij
    Last edited by AngelofLove; 21 november 2006, 10:54.

Re: Beginnen met fotografie

Het zou handig zijn als je uw budget vermeld. Dan kunnen we beter advies geven.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
      Het zou handig zijn als je uw budget vermeld. Dan kunnen we beter advies geven.
      Oeps, dat was ik nog vergeten.
      Budget is max. €1000,-, maar dan wel liefst met een leuke lens erbij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AngelofLove Bekijk bericht
        Ik wil voornamelijk flora/fauna incl. dieren fotograferen en auto's op diverse meetings.
        bianca, welkom op BD.

de disciplines die je hier aanhaalt zijn misschien wat té algemeen om zomaar eventjes te zeggen welke lens daarvoor best zou zijn.

in hoeverre wil je diertjes/plantjes van dichtbij of veraf fotograferen?
        dichtbij > macro > sigma 150f2.8 macro of 2dehands canon 100f2.8(usm)macro
        veraf > toch wel bereik van minimaal 400 als je "in't wild" wil gaan.
        (300mm + 1.4xt bv). anders kun je met de 150f2.8 ook al aardig wat.
        auto's: eigenlijk van 'tzelfde, maar dan heb je niet specifiek een macro nodig.
        eerder een snelle mid-tele (evtl. zoom)
        je kunt natuurlijk ook budgetair gaan werken met één goeie standaard lens
        waarbij je dan tussenringen of voorzetlenzen voor macro gebruikt.

misschien toch eerst eens meer specifieren wat je precise wil gaan doen.

je zult sowieso snel merken dat je er niet gaat komen met één allround lensje.

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Hallo Bianca

Het is wat moeilijk om een passende raad te geven. Wat wil je preciezer? Macro's van insecten? "Toeristenfoto's" in de zoo? Meer sport? Misschien ook nog concerten en landschappen daarbij? ...

In lenzen voor elk wat wils.

Een goede 'universele' combinatie is misschien de Nikon D50 of Pentax iSDL met een een Tamron 18-200. Die moeten alletwee volgens mij binnen je budget passen (nieuw). En dan is er nog de tweedehandsmarkt natuurlijk.

Vergeet ook niet geheugenkaartje(s), fototas, statief, extra batterij, ... Het één al wat meer noodzakelijk dan het ander.

Andere BDers hebben mogelijk andere en betere voorstellen?

Groeten

Patrick
          Last edited by nabi; 21 november 2006, 11:16.

Comment

Het is ook niet de bedoeling dat ik maar één allround lens aanschaf hoor. Maar aangezien ik nog maar een amateur ben op het gebied van de spiegelreflex camera's wil ik eerst wat oefenen alvorens ik diverse lensen aan ga schaffen.

Ik hoef nog niet perse macro-opnames te gaan maken van dieren/planten. Voordat ik macro-foto's wil gaan maken wil ik eerst goed met de camera zelf om kunnen gaan. Het zal bij dieren voornamelijk gaan om foto's in dierentuinen etc. En bij planten meer de omgevingsfoto's en niet om het detail van de plant, dit is voor later.

Hopelijk is het zo wat duidelijker

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
              Vergeet ook niet geheugenkaartje(s), fototas, statief, extra batterij, ... Het één al wat meer noodzakelijk dan het ander.
              Deze zijn ook apart van het budget wat ik hierboven heb geschreven opgenomen

Comment

Moest ik opnieuw beginnen dan kocht ik mij opnieuw een D50 (zeer goed toestel voor zijn prijs), maar dan niet meer met de kitlenzen. Ik zou me als lens bijvoorbeeld een tamron 28-75 2.8 erbij kopen.
                Verder....hiermee zal het toch niet stoppen. Als je met fotografie doorgaat, gaan er zowiezo toch meer lenzen bijkomen in de toekomst

Grt,
                JanMetDePet
                Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                  Verder....hiermee zal het toch niet stoppen. Als je met fotografie doorgaat, gaan er zowiezo toch meer lenzen bijkomen in de toekomst

Grt,
                  JanMetDePet
                  hahaha, hiervan ben ik mij ook zeker bewust! En dat vind ik ook helemaal niet erg. Heb fotografie altijd wel interessant gevonden alleen de laatste tijd begint begint de drang naar een spiegel reflex steeds groter te worden ipv de foto's van mijn trouwe sony cybershotje.

Ik heb de Nikon D50 en de Canon 350D allebei in mijn handen gehad, de canon 350D dan met batterygrip. En vond de 350D toch fijner in mijn handen liggen. Maar misschien toch nog maar eens de winkelier gaan pesten

Comment

heb je een voorkeur voor een bepaald merk?
                    olympus, pentax, nikon, canon, ...
                    E330 - K110D - D40 - 400D

werk je liever met een zoom of een prime?
                    [28-70] of 50mm + 85mm

vind je lichtsterkte belangrijk?
                    f2.8? f4? f3.5-5.6?

heb je liever wat meer tele of wat meer breedhoek?
                    70-200 of 17-40

heel moeilijk om je te zeggen wat best is.
                    misschien koop je eerst best een kit-set?
                    vb eos 400d + 18-55 + 55-200
                    vb nikon d50 + ...
                    ...

mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"

Comment

Lastige vragen aangezien ik nog niet erg veel verstand heb van spiegel reflexcamera's

Maar mijn voorkeur gaat sterk uit naar Canon.
                      Werk het liefst met een zoom.
                      Je vraag over lichtsterkte kan ik niet beantwoorden
                      En ik denk dat ik liever voor een tele dan voor een breedhoek ga. Alhoewel ik breedhoek ook wel iets vind hebben maar dat is voor mij momenteel geen hoge prioriteit.

Ik zat te denken aan een kit-set van de canon 350D, maar hoor allerlei verhalen dat de lenzen die hierbij zitten niet van goede kwaliteit zijn. Iemand omschreef het als een fiat panda waarvan je weet dat hij ieder moment stuk kan gaan maar telkens nog weet te overleven.

Comment

fel overdreven hoor, zó slecht zijn die lenzen echt niet.
                        verwacht er natuurlijk geen super-kwaliteit van hé.

als je zoom gaat zijn er denk ik drie categoriëen:

wide-zoom: alles wat rond de 15 vertrekt (12-18) en doorloopt tot rond de 40-50.
                        mid-zoom: zo'n beetje tussen 24-28 tot 70-100
                        tele-zoom: vanaf zo'n 80-100 tot 200-300.

meest bruikbaar allicht als je nog niet direct bent gefocust op een specifieke discipline zal de mid-zooms zijn.

bv: 350D + canon 24-85 of canon 28-135

mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"

Comment

Mijn tip voor beginners : een body apart kopen + lensje 35 mm 2.0
                          Hiermee 6 maanden leren werken (inclusief shoppen (PS)) en dan zie je wel
                          Voorlopig geen zoom...leer je voeten gebruiken
                          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Je budget is goed gekozen...

Bij Geheugenkaart in Putte:
                            Canon EOS 400D met Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) Macro

Ben zelf een drietal weken geleden begonnen met een 10D + Sigma 24-70mm F2.8 EX DG MACRO en nog geen seconde spijt van gehad.
                            (al zal ik om binnen te spelen binnenkort wel een lichtsterkere prime moeten bijkopen, maar dat kon ik al vermoeden...)

Best onthouden dat je met lenzen van f/3.5 en meer (zijnde minder lichtsterk) je prima foto's kan maken maar toch wel verdomd veel licht nodig hebt...
                            Last edited by OneyedK; 21 november 2006, 16:44.
                            Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AngelofLove Bekijk bericht
                              En ik denk dat ik liever voor een tele dan voor een breedhoek ga. Alhoewel ik breedhoek ook wel iets vind hebben maar dat is voor mij momenteel geen hoge prioriteit.
                              Ik heb eerst ervaring opgedaan met 28-80 van nikon (matige kwaliteit) maar was op DSLR van schoonpa. Nu heb ik zelf recent een D50 gekocht aangezien dit als beginner voldeed aan mijn eisen. Heb er een 18-70 bij gekocht en was echt een verademing.. echt, die 28 tov 18 is een enorm verschil!
                              Moet je zeker eerst een testen voor je zou kiezen om toch niet voor "breedhoek" te gaan. Echte breedhoek is dit niet te noemen, dit ligt wel lager maar toch is dit binnenshuis een merkbaar verschil!

Wat ik met een beperkt budget gekocht heb :

- D50 gekocht in kit : 555 € (18-55 lens verkocht voor 90€)
                              - 18-70 kitlens tweedehands voor 175€. (staat hier regelmatig - kitlens D70s - kwalitatief beter lens dan 18-55)
                              - 50mm 1.8 prime : 125 €
                              - externe flits sigma 500 : 160 €
                              - 2GB sandisk ultra II : 50€.

Voorlopig twee weken in bezit en mag wel zeggen!
                              Doet wat ik verwacht had!
                              Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

Working...
                              X