Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GPS interface voor D200.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • GPS interface voor D200.

    Zoals beloofd kun je gemakkelijk een Garmin GPS aansluiten op de D200 om de locatie automatisch in de RAW file van de camera vast te leggen tijdens de opname. Dit is een belangrijke aanwinst als je regelmatig foto's neemt van insecten en je later nog wenst te weten waar, wanneer en op welke hoogte de foto genomen werd. Je kunt het heel eenvoudig doen door de interface kabel voor je GPS te kopen en de Nikon MC-35 kabel voor de D200. De Nikon kabel kost echter ongeveer 125 euro en als je zoals bij mij toch reeds een 10 pins kabel gebruikt om je shutter te bedienen kun je deze MC-35 kabel uitsparen door zelf de kleine interface bij te maken.

    De interface is gewoon een RS232 convertor IC die standaard algemeen gebruikt wordt en vrijwel overal gemakkelijk verkrijgbaar is. Hij vormt de RS232 levels om naar TTL level die nodig zijn voor de Nikon aansluiting. De 5V voeding voor deze chip heb ik uit mijn eigen controlebox genomen gezien die toch voorhanden was. Je zou hem ook uit de camera kunnen nemen maar ik heb dit niet getest. Waarschijndelijk moet je dan pin3 gebruiken want op pin2 zit de 5V konstant ook als de camera uit staat.

    Vergeet niet dat het protocol in de GPS moet juist staan op NMEA anders gaat het niet werken. Door de GPS in dit protocol te plaatsen zend hij om de sec een data stream uit. Bij het inschakelen van de camera gaat de D200 kijken of er iets op de RX lijn binnenkomt. Is dit zo dan gaat het GPS label gaan blinken in de LCD display van je D200. Er is dus geen enkele setting nodig in de menu's van de D200 om een GPS aan te sluiten. Van zodra de GPS een lock heeft met de satelieten en zijn positie kan bepalen ziet de D200 dit en gaat het GPS label over van blinken naar konstant aan. In deze mode valt de meteraanduiding niet meer af omdat de camera kontinu de GPS data gaat uitlezen. Als de D200 echter gedurende meer dan 2 sec geen datastream meer ontvangt van de GPS zal de GPS label wegvallen en krijg je geen positieopname meer in de foto. Het gebruik van deze schakeling is op eigen risico ! Kontroleer vooral de juiste aansluitingen want de minste fout kan toch belangrijke gevolgen hebben.

    Hieronder nog eens de 10 pins connector met zijn draadkleuren en ook het volledige schema van de interface:





    En hier nogeens hoe je de data achteraf ziet in de nikon viewer en editor:




    Frans
    Last edited by frans_vdm; 1 mei 2006, 19:12.

  • #2
    Re: GPS interface voor D200.

    Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
    Zoals beloofd kun je gemakkelijk een Garmin GPS aansluiten op de D200 om de locatie automatisch in de RAW file van de camera vast te leggen tijdens de opname. Dit is een belangrijke aanwinst als je regelmatig foto's neemt van insecten en je later nog wenst te weten waar, wanneer en op welke hoogte de foto genomen werd. Je kunt het heel eenvoudig doen door de interface kabel voor je GPS te kopen en de Nikon MC-35 kabel voor de D200. De Nikon kabel kost echter ongeveer 125 euro en als je zoals bij mij toch reeds een 10 pins kabel gebruikt om je shutter te bedienen kun je deze MC-35 kabel uitsparen door zelf de kleine interface bij te maken.

    De interface is gewoon een RS232 convertor IC die standaard algemeen gebruikt wordt en vrijwel overal gemakkelijk verkrijgbaar is. Hij vormt de RS232 levels om naar TTL level die nodig zijn voor de Nikon aansluiting. De 5V voeding voor deze chip heb ik uit mijn eigen controlebox genomen gezien die toch voorhanden was. Je zou hem ook uit de camera kunnen nemen maar ik heb dit niet getest. Waarschijndelijk moet je dan pin3 gebruiken want op pin2 zit de 5V konstant ook als de camera uit staat.

    Vergeet niet dat het protocol in de GPS moet juist staan op NMEA anders gaat het niet werken. Door de GPS in dit protocol te plaatsen zend hij om de sec een data stream uit. Bij het inschakelen van de camera gaat de D200 kijken of er iets op de RX lijn binnenkomt. Is dit zo dan gaat het GPS label gaan blinken in de LCD display van je D200. Er is dus geen enkele setting nodig in de menu's van de D200 om een GPS aan te sluiten. Van zodra de GPS een lock heeft met de satelieten en zijn positie kan bepalen ziet de D200 dit en gaat het GPS label over van blinken naar konstant aan. In deze mode valt de meteraanduiding niet meer af omdat de camera kontinu de GPS data gaat uitlezen. Als de D200 echter gedurende meer dan 2 sec geen datastream meer ontvangt van de GPS zal de GPS label wegvallen en krijg je geen positieopname meer in de foto. Het gebruik van deze schakeling is op eigen risico ! Kontroleer vooral de juiste aansluitingen want de minste fout kan toch belangrijke gevolgen hebben.

    Hieronder nog eens de 10 pins connector met zijn draadkleuren en ook het volledige schema van de interface:





    En hier nogeens hoe je de data achteraf ziet in de nikon viewer en editor:




    Frans

    De Frans is goed bezig geweest

    Wanneer komt uwe boek: The D200 hitchiker guide.

    Doe zo voort

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: GPS interface voor D200.

      U heeft er flink wat verstand van
      Van High Speed fotografie vond ik ook al zo knap, van wat u had gemaakt.

      Comment


      • #4
        Re: GPS interface voor D200.

        Hier ook een mooi staaltje techniek maar ik vraag me af of dit zijn doel niet voorbij schiet . Waarom niet gewoon een fotootje nemen van 't scherm van je GPS? Ik kan in mijn 1D MkII trouwens ook een Voice Memo inspreken. Ik kan mij niet voorstellen dat het zó belangrijk is waar je exact een vliegend beestje gefotografeerd heb.

        Comment


        • #5
          Re: GPS interface voor D200.

          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
          Hier ook een mooi staaltje techniek maar ik vraag me af of dit zijn doel niet voorbij schiet . Waarom niet gewoon een fotootje nemen van 't scherm van je GPS? Ik kan in mijn 1D MkII trouwens ook een Voice Memo inspreken. Ik kan mij niet voorstellen dat het zó belangrijk is waar je exact een vliegend beestje gefotografeerd heb.
          Voor de identificatie zelf kan dit wel heel belangrijk zijn. Vooral als de foto in je archief staat en achteraf extra informatie hierover gevraagd wordt. De meeste van mijn opnames gebeuren voor natuurgroepen en bijna dagelijks komen hierover vragen. De opnameplaats is dan wel belangrijk. Die GPS heb ik toch waarom zou ik hem er niet aanhangen want daarvoor dient hij. De autonomie hiervan is 30 uur, dat is dus ook geen probleem.
          Dus ja de plaats kan minstens even belangrijk zijn als de foto.

          Frans.

          Comment


          • #6
            Re: GPS interface voor D200.

            Jij bent mij ne crack Frans, niet alleen zeer intressant voor vliegende beestjes, maar ook voor reisfotografie, soms denk je na jaren, waar heb ik ooit deze foto genomen? Bij deze een fluitje van een cent, je kan zelfs tot op een paar meter gaan bepalen wat je standpunt op dat moment geweest is, jammer dat mijn Garmin c320 daarvoor niet geschikt is denk ik.
            Hier ook een mooi staaltje techniek maar ik vraag me af of dit zijn doel niet voorbij schiet . Waarom niet gewoon een fotootje nemen van 't scherm van je GPS?
            Wat moet je met een foto van je GPS scherm? dan moet je deze nadien nog gaan linken aan de foto waarover het gaat, en moet je deze locatie nog gaan opslaan in je gps, dat zal een heel omslachtig gedoe worden, Gewoon prachtig dat Nikon dit in zijn exif voorzien heeft, en bij een D2H en D2X kan je trouwens ook iets gaan inspreken, je kan bv. inspreken, "locatie in exif fotobestand"

            Comment


            • #7
              Re: GPS interface voor D200.

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
              Wat moet je met een foto van je GPS scherm? dan moet je deze nadien nog gaan linken aan de foto waarover het gaat, en moet je deze locatie nog gaan opslaan in je gps, dat zal een heel omslachtig gedoe worden, Gewoon prachtig dat Nikon dit in zijn exif voorzien heeft, en bij een D2H en D2X kan je trouwens ook iets gaan inspreken, je kan bv. inspreken, "locatie in exif fotobestand"
              Je kan het er nadien nog steeds bijvoegen met een programma zoals Exifer. Bij mij zitten die bestanden gewoon in de juiste maand directory dus zo moeilijk is dat niet na te gaan. Kwestie is dat - behalve als er een draadloze oplossing komt - het niet bepaald handig is om met een toestel rond te lopen waar een GPS aan hangt te bengelen. Dat is pas omslachtig. Waarom zou je die trouwens opslaan in je GPS zoals je zegt? Daarnaast vreet een GPS batterijen, een setje per dag is niet ongewoon.

              Ik ben niet tegen GPS, verre van, ik heb er zelf ook. Maar rondlopen met een fototoestel met daaraan een kabel naar vb een Garmin 60 lijkt mij toch niet bepaald handig. Die GPS mag trouwens ook niet zomaar in je zak zitten, er moet immers goede ontvangst zijn.

              Comment


              • #8
                Re: GPS interface voor D200.

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
                jammer dat mijn Garmin c320 daarvoor niet geschikt is denk ik.
                Dit is idd geen goede versie voor deze toepassingen. Maar er zijn zelfs heel kleine modules van rond de $70 die enkel je positie doorgeven via het NMEA protocol, en heel weinig verbruiken. Trouwens mijn GPS60C kan 30 uren werken op 2 AA's dat is minstens een volle week beestjes opnemen. Mijn setup heeft voldoende plaats om hem te bevestigen en al mijn andere toestellen samen verbruiken 24 AA's waarvan de camera om de 4 uur moet vervangen worden en de controlbox om de 8 uur.
                Verleden week heb ik er nog een heleboel aangekocht bij den Aldi aan 1 euro per stuk. Goedkoper kun je energie niet vinden, allemaal dezelfde types en nog enkele weken voordien hadden ze de snel laders. Daar heb ik er ook 2 sets van gekocht zodat ik nu 12 AA's kan opladen in 1 uur.

                Ik moet de GPS niet gaan verdedigen, ik ben een voorstander en gebruiker en vindt het super dat Nikon ons die mogelijkheid heeft. Bij mijn weten hebben de meeste anderen dit niet. Zij kunnen niet kiezen "voor of tegen GPS" en moeten noodgedwongen andere oplossingen zoeken en die vind je altijd.

                Mijn archief op jaartermijn bevat ook wel de locatie's maar eens gemoved naar de totaale backup disken staan ze gewoon per opname nummer. Dan pas voel je de problemen van locatie opduiken zonder deze gegevens. Het is geen noodzaak maar toch een mooie oplossing.

                Frans

                Comment


                • #9
                  Re: GPS interface voor D200.

                  er zijn zelfs heel kleine modules van rond de $70
                  Zou je deze kleine module's dan bijvoorbeeld ook kunnen voeden via je 10 pins plug Frans? En zou je deze dan bv. op je flitsschoen kunnen bevestigen, zodat je ook een goede ontvangst hebt? Als je dan deze coordinaten inbrengt in een programma als mapsource van Garmin, kan je dan ook deze locatie traceren Frans?
                  Ik ben niet tegen GPS, verre van, ik heb er zelf ook. Maar rondlopen met een fototoestel met daaraan een kabel naar vb een Garmin 60 lijkt mij toch niet bepaald handig. Die GPS mag trouwens ook niet zomaar in je zak zitten, er moet immers goede ontvangst zijn.
                  Indrukwekkend maar, geez, sleur dat mee
                  Hans, al die problemen welke jij daarin ziet zijn er om opgelost te worden, en dat is nu juist de uitdaging die mannen als Frans, en nog enkele anderen waaronder ikzelf, juist de moeite vinden om aan te pakken, zeg maar dat de ene hobby de andere aanvult, ik draai en frees bijvoorbeeld ook veel stukken zelf om fotografische experimenten bv. met microscoopobjectieven en inflitsen met behulp van glasvezels uit te voeren, als jij dat nu allemaal te groot of te omslachtig vind, dat is uw zaak, negatieve kritiek geven, dat kan iedereen, Frans zijn lasermodule is reeds heel wat kleiner geworden, dan het eerste exemplaar, en dat niet door dit soort reacties, maar door zijn verdoorgedreven vakkennis en ondervinding
                  Last edited by Guest42; 2 mei 2006, 19:53.

                  Comment


                  • #10
                    Re: GPS interface voor D200.

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
                    Zou je deze kleine module's dan bijvoorbeeld ook kunnen voeden via je 10 pins plug Frans? En zou je deze dan bv. op je flitsschoen kunnen bevestigen, zodat je ook een goede ontvangst hebt? Als je dan deze coordinaten inbrengt in een programma als mapsource van Garmin, kan je dan ook deze locatie traceren Frans?
                    Er staan voorbeelden op DPreview van mannen die dit zo gedaan hebben. Zoek maar eens voor GPS in het D200 forum. De foto's staan er ook bij.
                    Trouwens er zijn heel veel variaties mogelijk. Zo kun je zelfs die RS232 interface infeite voor bepaalde GPS ontvangers uitschakelen. De GPSMAP60C die ik gebruik stuur geen echte RS232 levels uit maar TTL tussen 0 en 5V en daarvoor zou je eigenlijk geen extra interface nodig hebben. Ik heb het echter veiliger gevonder en universeeler om hem toch ertussen te plaatsen.

                    Er zijn ook heel kleine inbouw ontvangermodules, een paar cm groot die gebruikt worden voor diverse integratie van allerlei toepassingen. Het probleem is dat je daar heel moeilijk kunt aangeraken omdat die enkel aan OEMer's geleverd worden. Zo zouden die evengoed in de camera zelf kunnen geplaatst worden maar om prijsreden kan Nikon dit niet algemeen toepassen, maar technisch zou dat zeker haalbaar zijn.

                    Natuurlijk kun je deze coordinaten in mapsource inbrengen en traceren en met de laatste versie maakt mapsource ook de .kml file aan en kun je vanuit mapsource ook direct google-earth oproepen. Dit heb ik al gedaan, hij zoomt in op je locatie ('s) alle waypoints, routes en/of tracks worden weergegeven.

                    Er zijn ook programma's dit direct de .kml files kunnen maken uit je foto zodat je direct google-earth kunt oproepen, die toont dan de locatie van al je foto's samen met de thumnails. Doordat dit nogal nieuw is vragen ze nog veel geld, maar iemand die ietjes zou kunnen programmeren kan dit heel eenvoudig aanmaken. De .kml file is een soort html code.

                    Er zijn nog heel veel mogelijkheden, laten we zeggen we zijn pas gestart!

                    frans

                    Comment


                    • #11
                      Re: GPS interface voor D200.

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
                      Hans, al die problemen welke jij daarin ziet zijn er om opgelost te worden, en dat is nu juist de uitdaging die mannen als Frans, en nog enkele anderen waaronder ikzelf, juist de moeite vinden om aan te pakken, ....als jij dat nu allemaal te groot of te omslachtig vind, dat is uw zaak, negatieve kritiek geven, dat kan iedereen
                      Ik vind de BEmerking van Hans niet onterecht. Voor de meesten van ons is dit in de praktijk wat omslachtig en concentreren we ons liever op het effectieve foto's nemen.
                      Frans heeft naar mijn aanvoelen meer plezier aan de technische uitdagingen en dat is ook zijn volste recht.

                      Zo heeft iedereen zijn perspectief.

                      Comment


                      • #12
                        Re: GPS interface voor D200.

                        Zo heeft iedereen zijn perspectief.
                        Juist daarom, keuze genoeg op BD

                        Comment


                        • #13
                          Re: GPS interface voor D200.

                          Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                          Ik vind de BEmerking van Hans niet onterecht. Voor de meesten van ons is dit in de praktijk wat omslachtig en concentreren we ons liever op het effectieve foto's nemen.
                          Frans heeft naar mijn aanvoelen meer plezier aan de technische uitdagingen en dat is ook zijn volste recht.
                          Juist, en als er niemand eens de zaak kritisch bekijkt en zich afvraagt wat het functioneel nut is tov de ongemakken dan is er ook geen vooruitgang. "Wauw" zeggen kan zéker iedereen (en direct zijn ook jammer genoeg).

                          Frans, dit is zeker geen kritiek op je technische prestaties.

                          Comment


                          • #14
                            Re: GPS interface voor D200.

                            Zo'n GPS locaties opslaan lijkt me heel leuk en knap, net zoals de andere experimenten van Frans, maar zoals gezegd is het niet altijd even praktisch!

                            Groetjes,
                            Jeroen
                            http://www.jvermeulen.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: GPS interface voor D200.

                              Tips en tricks zijn bedoeld om oplossingen voor te stellen. Hierdoor kan een wisselwerking ontstaan met andere gebruikers die ofwel interresse hebben met de voorgestelde oplossing maar ook variaties of verbeteringen kunnen aanbrengen.

                              Het zinvol zijn van een toepassing moet iedereen voor zich uitmaken en ik heb er geen probleem mee dat het gebruik invraag gesteld wordt. Vooral als er nog eens aangegeven wordt waarom je het niet interresant vind. Juist hierdoor kunnen er soms veranderingen aangebracht worden.

                              Ik zoek voor veel problemen een oplossing en maak die spontaan beschikbaar voor anderen. Als ik een oplossing voorstel zijn die doorgaans doormij zelf gebruikt en getest.

                              Met de toelichting van Hans heb ik geen probleem. Trouwens ik heb daarop geantwoord hoe ik zijn alternatief beoordeel. Iets invraag stellen is de basis voor een goed ontwerp. Je moet zelfs de meest voor de handliggende oplossingen kunnen invraag stellen om naar een beter ontwerp te kunnen evolueren. Zo kom je tot verfijnde oplossingen die doorgaans veel eenvoudiger en goedkoper te maken zijn.

                              Ik sta altijd open voor iedere discutie met betrekking tot de oorsprong van de topic en ook voor de verschillende redenen waarom iemand het wel of niet zou gebruiken.

                              Frans.

                              Comment

                              Working...
                              X